GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 233 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 133 183 223 231 232 233 234 235 243 283 333 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.961 - 6.990 / 13346

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #6961
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    On.
    Tuommoisella mä olen vuosikaudet ottanut, aina välillä joutunut tarkistamaan asian kun on unohtanut. Nyt en taas löytänyt, tältäkin foorumilta löytyy kun etsii.
    2.8 arvoa tosiaan ei joka kamerasta löydy, mutta siitä kun kalkuloi oikeankokoisen aukon...

  2. #6962
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Onko joku kokeillut tätä lamppua? Tuo voisi olla kommuutterivaloksi hyvä kun toimii vakiokennoilla, ei ole johtoja ja kiinnitys näyttää tukevalta. Pienellä heijastimen virittelyllä saisi ylöspäin menevän valokeilan leikattua pois niin häikäisy vähenisi oleellisesti.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  3. #6963
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Juu tuo on siis se virallinen kaava, ei mitään tekemista MTBR:rän mittausten kanssa. Standardissa on sitten kyllä noita vaatimuksia monta sivua lisää.
    Esim. suuntauksesta ja siitä kuinka paljon täytyy valoa tulla tuonne kuvion alaosaan että näkee lähelle.

  4. #6964
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    iso 800, 2s ja aukko 5.6. Tai sitten iso 3200, puoli sekuntia ja aukko 5.6. Tai sitten iso 3200 yks neljäsosa sekuntia (o.25s) ja aukko 4. Kaikki tuottaa saman valon valomäärän kennolle! Josko noilla sitten itte kukanenkin kykeneväinen manuaalisäätöisen kameran omaava ja kohtuullinen laajakantti-asento zoomiin. 28 mm näin kinofilmiajan kielellä. Kamera siihen kannattimen päälle. Ja jos on jalusta niin sitten kannattimen yläpuolelle imitoimaan kuskin näkövinkkeliä.
    Oisko passeli meidän standardiksi?

    Teoriassa Lux-arvojen saanti myös onnistuu kameran omaa mittaria ja harmaakorttia käyttäen, mutta menee hieman värkkäilyn puolella. Erillisellä kohdistuvan valon mittarilla, jos se vielä EV-arvot ilmoittaa saa luxit aikaan muuntokaavan avulla, ainakin suuntaa-antavasti. (aika ja aukko-arvot herkyyden tietäen voi kyllä muuntaa ev-lukemiksi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #6965
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    47
    Tuli vastaan mielenkiintoinen idea - ohjaustankoon sisään rakennettu työmatkavalo. Mainiota! Aina mukana, ei helposti pöllitä, ei ulokkeita takertumassa, ei rikkoutuvia muoviosia.

    http://innosled.com/

  6. #6966
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    268
    Heissan,

    Onko vastaavasta lampusta kellään kokemusta: http://www.bikelightsuk.com/front_bi...ount_P585.html ?

  7. #6967
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    TRE
    Viestit
    191
    Hmm, onkohan tuo mun akkuni jo mennyt sököksi tuosta ostamastani setistä?

    (Tämä setti: http://dx.com/p/t6-smooth-crown-wate...-set-844082507 )

    Akku on kulutettu kahdesti kokonaan loppuun, mutta nyt kun sen lataa täyteen, on se jo tunnin jälkeen taas näyttämässä oranssia/punaista huomiovaloa akun loppumisen merkiksi, ei kerennyt onneksi loppumaan metsässä ollessa!
    Tästä tunnista varmaan vartin verran olen pitänyt valoa täysillä, muuten se on puoliteholla kun kelviä kruisii.
    Latasin akun nyt aamulla täyteen, katsotaanpa mitä se näyttää kun lähden kotia kohti.
    Ride happy!

  8. #6968
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Peukalo ylös

    Niille joita vähän laadukkaampina pidetyt taskulamput kiinnostavat, niin Foursevensillä (4Sevens) on menossa seitsemän päivän "Turkey Blitz Sale" jossa yksi firman lampuista on kerrallaan vuorokauden ajan 20-35% alennuksessa.

    Ale alkoi eilen illalla ja ensimmäisenä on perus-XP-G:llä varustettu musta Preon P1. Uudemmalla XP-G2:lla varustetun hinta on 39$, XP-G -versiot myydään 34 dollarilla, ja nyt siis vielä joitakin tunteja sen saa 23,40 dollarilla (postimaksu sisältyy hintaan). Mikä lamppu seuraavaksi tulee alennukseen, sitä ei etukäteen kerrota.

    http://foursevens.com/

    (Jos jollakulla on mahdollisuus käyttää esim. CPF-lisäalennusta, senkin saa vielä tuosta hinnasta höylättyä pois.)

  9. #6969
    No ei ole paha hinta.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  10. #6970
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Satuin team Tuskan sivuja kurkkaamaan ja pojat mainitsee Mtbr:n sivuilta napatuksi standardi-asetukseksi aukko 4 aika 6s ja iso 100, värilämpötilaksi päivänvalo.
    Mikähän logiikka siinä että 6 sekuntia ajaksi, jalustattomille riesaa. Laskeskelin että f4 iso 1600 ja aika 0.375s ( 1/2,5s) antaa saman tuloksen.Tärähtää ainakin vähän vähemmän.
    Samalla aukolla ja herkkyydellä Kontio valottaa tasan 1 s, eroa selkeesti yli yhden aukko-askeleen verran. Liekä tullut joku virhe jossain vaiheessa? Aattelin vain kun edistynyttä kamerakalustoa porukalla on käytössään niin vertailukelpoisia valaistuskuvia saatas tännekin. Taidampa käydä mtbr:n lamppusivuilla kuikuilemassa, en ole moista hoksaanutkaan...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #6971
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Edit_
    Sehän oli Candlepowerforumin standardi toi 2/2.8/200, pitää kaivaa linkki jostain.

    Mutta mä olen sen ainakin havainnut toimivaksi vuosien varrella... Ilman jalustaahan voi ottaa 1sec ja iso 400.

  12. #6972
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217


    Otin ylläolevan kuvan MTBR asetuksilla ISO100/f4.0/6s/valkotasapaino päivänvalo.
    Jos vaan kolmijalka on käytössä, niin onhan se nyt järkevämpää kuvata matalalla ISO:lla,
    jotta saa parempaa jälkeä.

    Kuvaa klikkaamalla aukeaa isompi kuva. Tien päässä oleva kivi on 70m päässä.
    PHI muokkasi tätä : 10.12.2012 at 19.04



  13. #6973
    Kävin eilen ekaa kertaa testaamassa uutta ajovaloa. Hope R4 2013 malli on kyllä hemmetin hyvä vaikka välillä ajaisi vähän vauhdikkaamminkin. Tangossa oli vanha DX-valo, jonka valokeila tuntui melko säälittävältä tuon Hopen rinnalla. Tangossa se kuitenkin täydentää päävaloa kelvollisesti. Muutenkin tuossa Hopessa on hirveän laadukas ja jämäkkä vaikutelma. Valokeila on kirkas ja leveä, käytän päävalona tuota, mutta varmaan tankovalonakin menee hyvin. Kiinnitykset ovat myös jämäkän oloisia. Akun todellisesta kestoa en vielä testannut, mutta luvattu 2,5h täydellä teholla kuulostaa kyllä hyvältä. Suosittelen tämän ajokerran perusteella lämpimästi, jos kalliimman luokan valoa pohtii.

    Halvimmalla löysin täältä: http://www.bike-discount.de/shop/k99...-standard.html

  14. #6974
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    87
    3M- heijastimet hommasin pinnoihin. maanantaina pääsee kokeileen onko vaikutusta aamuliikenteessä autoilijoihin...

    on vähän kalliit mutta tuntuis heijastavan varsin hyvin.
    http://kauppa.heijastinkauppa.fi/kau...tails.php?p=39

  15. #6975
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179

    Re: Syksy tulee, valoa!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattipuh Katso viesti

    on vähän kalliit mutta tuntuis heijastavan varsin hyvin.
    http://kauppa.heijastinkauppa.fi/kau...tails.php?p=39
    Samat heijastimet tulossa, tosin eri paikasta, kun vaikuttivat lupaavilta normi pinnaheijastimiin verrattuna. Saas nähdä miten pelittää ja ennen kaikkea pysyy paikallaan.

    Tuolla linkkaamassasi kaupassa on muuten katteet kohdillaan kun Rose myy samaa settiä hintaan 4.90€. Tulisi siis toimituskuluineen halvemmaksi vaikka ei tilaisi mitään muuta.

  16. #6976
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattipuh Katso viesti
    3M- heijastimet hommasin pinnoihin. maanantaina pääsee kokeileen onko vaikutusta aamuliikenteessä autoilijoihin...

    on vähän kalliit mutta tuntuis heijastavan varsin hyvin.
    http://kauppa.heijastinkauppa.fi/kau...tails.php?p=39
    Pari vuotta sitten ostin ko. 3M-heijastimia Lidlistä. Hinta oli muistaakseni alle vitosen. Hyvin pelaa edelleen. Kuvassa salamavalotestattuna.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  17. #6977
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    Eka lenkki Fenixin BT20:n kanssa takana. Todella positiivinen yllätys, vertailukohtana oli kannattimen toisella puolella Lupinen Tesla.
    Fenixi on kirkkaampi, mutta hieman kapeampi keila.
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  18. #6978
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Nilsiä / Nurmes
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattipuh Katso viesti
    3M- heijastimet hommasin pinnoihin. maanantaina pääsee kokeileen onko vaikutusta aamuliikenteessä autoilijoihin...

    on vähän kalliit mutta tuntuis heijastavan varsin hyvin.
    http://kauppa.heijastinkauppa.fi/kau...tails.php?p=39
    Minä ostin eilen Kirkkonummen Citymarketista Kiilu-merkkiset pinnaheijastimet. Hintaa taisi olla 4.90 €. 3M Scotchlite-logot näyttävät paketissa olevan. Hienosti kiiltelevät ainakin eteisen hämärässä.

  19. #6979
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Heijastinkaupan 15,50 €/pkt ei oo paha hinta. Paketissa on 36 kpl kun tuossa Cittarin n. 5 euron paketissa lienee 10 heijastinta.

    Sit kysymys lampuista kun oon päivittämässä Fenixin TK11:n tehokkaampaan kun sateessa ja märällä tiellä kaipaan lisää valoa.
    BT20 on vahva vaihtoehto ja sen hyvät ja huonot puolet on jotenkin tiedossa. Muut vaihtoehdot on kalliimpia ja foorumilta bongattu. Käyttötarkoitus maantie/kelvit sekä jonkin verran helppoja polkuja ja hiekkateitä (lyhyitä valaisemattomia pätkiä). Hope Vision R4:ssä tuntuu olevan turhan leveä valokeila. Vahvimman vastuksen BT20:lle tarjonnee http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+j...port-sarja/149.

    Kysymys viisaammillee kuuluukin, että mitenkähän tuo 10 asteen kirkas ja 26 asteen diffusoitu linssi toimii kelvillä ja poluilla vai onko 10 astetta jopa liian kapea kun juutupessa se näytti tosi kapeelta? MJ856B:n 25 asteen linssi lienee turhan leveä (valokeila) mun käyttöön. Jonkin verran katellu valokuvioita ja videoita, mutta muuten ei tietoa linssien asteikoista ja miltä mikäkin näyttää. Ja onko noihin vaikea vaihtaa linssejä? Nikkarointitaitoja ei ole eikä hirveästi kiinnostusta joten riistovalot jätän muille, mutta linssinvaihtoa voisin harkita, jos se on helppoa. Tiedän, että mikä on jollekin helppoa ei ole helppoa kaikille. Hyvää tuossa on, että sen saa kypärään tai otsalampuksi kun otsalampulle on joskus käyttöä. Toisaalta eipä pihatöihin riittävä otsalamppu taida kovin paljoa maksaa tuo johto voi häiritä joissakin hommissa. No, lähemmäs 2000 lumenen valoteho ei liene tarpeellinen kovinkaan usein.

  20. #6980
    Tuolaisella mj-880:lla oon pari viikkoa ajellut ja ihan ok lamppu se on. Tää videopätkä kertoo aika hyvin tuosta valosta http://www.youtube.com/watch?v=XylTt9hX4SY Täydellä teholla paloaika on noin 1,5h ja pienin teho riittää pyörätielle. Kun vauhtia on enemmän, niin joutuu käyttämään ehkä 2 pykälää. Metsään riittää 3 pykälä.

    Mitään linsseja siihen ei tarttee vaihtaa.

  21. #6981
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Tässä myös yksi teholamppu uudelta kotimaiselta kauppiaalta:
    http://shop.velotec.fi/product/13/fl...pyoravalo-3xu2
    Paperilla hyvän oloinen, mutta onko jollain kokemuksia fluxient merkistä?

  22. #6982
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ihan mielenkiintonen kun tuolle kuopukselle tuli jotain valoa jouluksi luvattua. Hälle Oulun työmatkakäyttöön mun 900 noinlumenin Magicshine ois enempi kuin riitttävä ja mun vanhoille silmille taas tuo ihan viekoitteleva. Noin kotimaan tarjouksena hintakaan ei pahalta vaikuta. Varsinkin kun kaukoidän halpiksia näyttää vaivaavan toimituspulmat. Kerkiää kevät olemaan jos ny sieltä tilaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #6983
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Arctic biker: Oulussa on taskulamput.fi (ilmeisestikin) kaupan taskulamppu suunnattu iltaisin taivaalle. Joku automatiikka sitä kääntelee. Valo näkyy ainakin Haukiputaan Takkurannalle asti. Sieltä on paikkaan varmaan 20km, eli täällä myydään kyllä lamppuja. Ei tarvi Kiinasta tilata.

  24. #6984
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Kävin testailemassa nurkkiin kertynyttä kalustoa:
    Valotusta/aukko/herkkyytä olis voinut koittaa johonkin vertailun vuoksi vaihdella, en muistanut.

    https://dl.dropbox.com/u/1139308/valotesti.html

    edit_ MTBR:n ja CPF:n (niin vanhojen etten edes löydä enää) asetusten ero on seuraava:

    Aukolle menee CPF:llä 2x enemmän valoa (2.8 vs 4)
    ISO on CPF:llä 2x herkempi (200 vs 100)
    Valotus on MTBR:llä 3x pidempi (2sec vs 6sec)
    --> eli MBTR:n spekseillä tulee 1/4 pimeämpiä kuvia.

    Tulipahan sekin laskettua.

    Tuo 6sec on vaan siitä ikävä, ettei sitä käsivaralta räpsi. f2.8 aukossa on se hyvä että iso 400 ja 1sec saa ihan siistiä vertailua tehtyä ilman jalustaakin.

    Mun puolesta voidaan ottaa viralliseksi asetukseksi tuo MTBR vaihtoehto...
    kontio muokkasi tätä : 25.11.2012 at 22.39

  25. #6985
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    No niin loimme standardin! Muistan kun Petzlin Tikkaa alko Vandernet tuomaan maahan ja ihan ensimmäistä erää tuli silloin hommattua jopa 3 kappaletta. Pientä katkaisijahäikkää oli joissain yksilöissä mutta kova edistysaskel silloin! Tikka ei fillarointiin tietenkään piisannut.
    Eipä noissa valaistuskuvissa pieni kohina haittaa joten herkkyyttä nostamalla saa valotusajan järkevämmäksi ynnä aukon arvoon f4 joka useimmista zoomeista onneksi löytyy. Eli f4 iso 800 ja 1s tai f4 iso 1600 ja puoli sekuntia.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  26. #6986
    mikki1970 Guest
    Joko rupeaa porukalla olemaan kokemuksia Fenix BT20, Shamus siitä jo vähän kommentoikin. Tarkoituksena olisi hankkia "kunnon valo" cyclocrossariin, niin että voisi poiketa vähän pimeimillekin baanoille.

  27. #6987
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Kävin testailemassa nurkkiin kertynyttä kalustoa:
    Valotusta/aukko/herkkyytä olis voinut koittaa johonkin vertailun vuoksi vaihdella, en muistanut.
    https://dl.dropbox.com/u/1139308/valotesti.html
    edit_ MTBR:n ja CPF:n (niin vanhojen etten edes löydä enää) asetusten ero on seuraava:
    Aukolle menee CPF:llä 2x enemmän valoa (2.8 vs 4)
    ISO on CPF:llä 2x herkempi (200 vs 100)
    Valotus on MTBR:llä 3x pidempi (2sec vs 6sec)
    --> eli MBTR:n spekseillä tulee 1/4 pimeämpiä kuvia.
    Tulipahan sekin laskettua.
    Tuo 6sec on vaan siitä ikävä, ettei sitä käsivaralta räpsi. f2.8 aukossa on se hyvä että iso 400 ja 1sec saa ihan siistiä vertailua tehtyä ilman jalustaakin.
    Mun puolesta voidaan ottaa viralliseksi asetukseksi tuo MTBR vaihtoehto...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    No niin loimme standardin! Muistan kun Petzlin Tikkaa alko Vandernet tuomaan maahan ja ihan ensimmäistä erää tuli silloin hommattua jopa 3 kappaletta. Pientä katkaisijahäikkää oli joissain yksilöissä mutta kova edistysaskel silloin! Tikka ei fillarointiin tietenkään piisannut.
    Eipä noissa valaistuskuvissa pieni kohina haittaa joten herkkyyttä nostamalla saa valotusajan järkevämmäksi ynnä aukon arvoon f4 joka useimmista zoomeista onneksi löytyy. Eli f4 iso 800 ja 1s tai f4 iso 1600 ja puoli sekuntia.
    aika monta kameraa käsitelleenä voisin sanoa että ainakin f2.8 ja iso1600 on sellaisia arvoja joita ei löydy vanhemmista kameroista. (pienistä ja halvoista pokkareista yms)
    f4 ja iso200/100 ja 2-6s löytyy halvemmistakin kameroista joten jokin niistä sopisi paremmin yleisohjeeksi lamppukuvauksia tehdessä.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  28. #6988
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HerraR Katso viesti
    Tuli vastaan mielenkiintoinen idea - ohjaustankoon sisään rakennettu työmatkavalo. Mainiota! Aina mukana, ei helposti pöllitä, ei ulokkeita takertumassa, ei rikkoutuvia muoviosia.

    http://innosled.com/
    hyvä idea kyllä mutta koska tankoon on hankala saada kunnon optiikaa jää valoteho aika huonoksi ja taitaa häikäistä enemmän kuin valaista..(ja tangon asennon mieltymyksiä on monenlaisia joten ko ledit voivat oikeasti näyttää ties minne, toki jos valaistus tarkoitus unohdetaan ja tuo toimisi vain huomiovalona tms niin siihen se sopisi kuin nenä päähän) mieluummin vaikka stemmiin etupalan tilalle lamppu+optiikka, olisi tilaa ja paikkana parempi.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  29. #6989
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    156

    Re: Syksy tulee, valoa!

    Huomionarvoinen seikka on myös se, että lampun suunnittelusta riippuen se saattaa häikäistä ajajaa takaisinpäinkin. Usein olen kanssa mustaa sähköteipoiviritystä laittanut noihin perusvaloihin...

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  30. #6990
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GodFinger Katso viesti
    Huomionarvoinen seikka on myös se, että lampun suunnittelusta riippuen se saattaa häikäistä ajajaa takaisinpäinkin. Usein olen kanssa mustaa sähköteipoiviritystä laittanut noihin perusvaloihin...

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
    itse teen kaupunkisiirtymillä niin että taivutan lampun vain näyttämään reilusti alaspäin eli melkein vain eturengasta kun kaupungissa on valoakin riittävästi.
    pimeällä alueella ulkona kaupungista voi pienellä käden liikkeellä taas taivuttaa valon normiasentoon ja laittaa vielä enemmän tehoakin.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •