FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 40 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 38 39 40 41 42 50 90 140 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.171 - 1.200 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #1171
    Liittynyt
    01/2010
    Paikkakunta
    Ylläsjärvi
    Viestit
    321
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    Kyllähän se on tunnustettava, eli 4 ajetun kauden jälkeen alkaa miettiä että saattaisi jo vaihtaa pyörää. Ensiavuksi tulee kyllä tuo keulan vaihto, mutta jos budjetti sallii niin saattaa keväällä tulla pyörän osto. Itse tein saman eli laitoin täyspitkät kuoret vaijereihin. Ja onhan sitä tullut päivitettyä, kun on jo kolmannet kiekot menossa.
    Ah - viittasin tällä kyllästymisellä itseeni mutta hyvä, että herättää ajatuksia.

  2. #1172
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sandels Katso viesti
    Jos f64:llä on nimenomaan Trance X (2009 eteenpäin), niin suosittelen harkitsemaan siihen 140 tai 150 keulaa, lyhyttä stemmiä ja leveää tankoa - pyörä muuttaa luonnettaan ja on hyvin samankaltainen Reignin kanssa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti
    Mutta tosissaan 140-150mm keula, leveä tanko ja lyhyt stemmi (vakiona noissa on ollut karmean pitkät stemmit nykymittapuulla, varsinkin isoissa rungoissa) muuttavat Trance X:n ihan eri peliksi ja väittäisin tuollaisen setupin olevan erittäin nopea laite keskiverto suomalaisilla poluilla edelleenkin..
    No niin, otin neuvosta vaarin ja tilasin keulan. Kysyin yhtä tarjouskeppiä hi5:stä mutta valitettavasti siinä oli 20mm akseli eikä napoihin voi vaihtaa isompaa adapteria. Merliniltä sitten RS Revelation RL 2012 Dual air, eli 150mm joustoa. Antoivat vielä 10% extra-alennusta & free shipping eli 336€. Palaan kommenttien kanssa kunhan saan muutaman lenkin ajettua.
    Kiitokset avusta kaikille!

  3. #1173
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    270

    Nauraa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    No niin, otin neuvosta vaarin ja tilasin keulan. Kysyin yhtä tarjouskeppiä hi5:stä mutta valitettavasti siinä oli 20mm akseli eikä napoihin voi vaihtaa isompaa adapteria. Merliniltä sitten RS Revelation RL 2012 Dual air, eli 150mm joustoa. Antoivat vielä 10% extra-alennusta & free shipping eli 336€. Palaan kommenttien kanssa kunhan saan muutaman lenkin ajettua.
    Kiitokset avusta kaikille!
    Do-dii!

    Sitten vain stemmin alta kaikki prikat pois (ja ehkä sitä laakerin päällä olevaa kuituista kartiotakin voi madaltaa jos haluaa), satulaa mahdollisesti jonkin verran eteenpäin (koska satulakulmahan loveni kanssa), leveämpi tanko (noissa melkoisen kapea vakiona) ja stemmin pituudella loput kohdilleen!

    ...niin ja se hissitolppa huoltoon!

  4. #1174
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti
    Do-dii!

    Sitten vain stemmin alta kaikki prikat pois (ja ehkä sitä laakerin päällä olevaa kuituista kartiotakin voi madaltaa jos haluaa), satulaa mahdollisesti jonkin verran eteenpäin (koska satulakulmahan loveni kanssa), leveämpi tanko (noissa melkoisen kapea vakiona) ja stemmin pituudella loput kohdilleen!

    ...niin ja se hissitolppa huoltoon!
    En ymmärrä. Minä pitäisin ne prikat kyllä stemmin alla jos tässä enskapyörä asentoo haetaan (pystympi). Satula taakse vaan.
    Makaava asento ei oo kovin hyvÄ enskatyyppiseen ajoon. IMO
    - Fear is a mindkiller -


  5. #1175
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    En ymmärrä. Minä pitäisin ne prikat kyllä stemmin alla jos tässä enskapyörä asentoo haetaan (pystympi). Satula taakse vaan.
    Makaava asento ei oo kovin hyvÄ enskatyyppiseen ajoon. IMO
    Ainakin isoimmissa runkokoissa on noissa vanhemmissa Tranceissa törkeän korkea emäputki + kyllä se ajoasento nousee ylemmäs jo silläkin kun stemmin lyhentää järkeviin mittoihin. Ja satulan siirto inan eteenpäin nostaa ajoasentoa ennestäänkin (koska tuon keulan muutoksen jälkeen satulakulma on 71.5-72 astetta ja jos silloin vielä siirtää satulan niin taakse kuin saa, niin ei se ajoasento ainakaan kovin tehokas ole, mutta makaava kylläkin). Ja kun on hissitolppa, niin ei perusajoasennosta tarvitse tehdä jopotyylistä.

    Kyllä ne vain uudet enskapyörätkin taitaa olla kaikki suhteellisen matalalla etupäällä (esim. L-koon 2012 Dunessa on 125mm korkea emäputki, L-koon 2012 Meta AM:ssa 130mm korkea emäputki, kun puolestaan 2008-2010 Trancessa & Reignissä on L-koossa 165mm korkea emäputki!) ja satula suhteellisen edessä polkemistehokkuuden nimissä (=jyrkkä satulatolpan kulma, mutta kun se tässä tapauksessa menee loivaksi keulan takia anyway, niin en enää tuota pahentaisi ja siiirtäisi satulaa taaksepäin).


    Mutta kukin taaplaa tyylillään ja lopulta se mikä itsestä tuntuu hyvältä on se oikea asento -> eli rohkeasti vain kokeilemaan eri kombinaatioita!
    -W- muokkasi tätä : 18.11.2012 at 19.11

  6. #1176
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti


    Mutta kukin taaplaa tyylillään ja lopulta se mikä itsestä tuntuu hyvältä on se oikea asento -> eli rohkeasti vain kokeilemaan eri kombinaatioita!
    Näinhän se toki on ,että makunsa kullakin. Mulla spessussa 150mm headtube ja silti spasereita stemmin alla sekä 25 asteen 50mm stemmi ohkaamoo nostamaan.
    Vielä mietin highriser tankoa siihen.
    - Fear is a mindkiller -


  7. #1177
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti
    Do-dii!

    Sitten vain stemmin alta kaikki prikat pois (ja ehkä sitä laakerin päällä olevaa kuituista kartiotakin voi madaltaa jos haluaa), satulaa mahdollisesti jonkin verran eteenpäin (koska satulakulmahan loveni kanssa), leveämpi tanko (noissa melkoisen kapea vakiona) ja stemmin pituudella loput kohdilleen!

    ...niin ja se hissitolppa huoltoon!
    Kävin laskemassa että stemmin alta löytyy näköjään 3 spaceria. Eli varaa on laskea. Stemmikin on itse asiassa aika pitkä. Eli todellakin seuraavaksi pyöräksi taidan kokeilla L-runkoista.
    Aika lailla jo kuumottaa päästä testaamaan uutta keulaa! laitan varmaan alkuun vain 2 spaceria, vähentäähän voi sitten helposti. Hissitolppa on jo purettu, ei tarvitsisi kuin putsata ja kasata enää.. Ehkä tässä talven mittaan senkin saan aikaiseksi.
    juu, mittasin tangon, 670mm. Ei se ole kyllä kapealta tuntunut, mutta taitaa olla tyyliin "kun ei paremmasta tiedä"..

  8. #1178
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    270
    Minullakin oli Trancen aikoihin tanko verrattaen korkealla, mutta kuitenkin "kaukana" (vaikka lyhyempi stemmi olikin). Sitten kun hommasin mäkipyörän, niin se oli todella outo ajaa aluksi kun tanko olikin matalalla ja lähempänä (tosin eipä sitä satulasta poljettukkaan..

    Nyt sitten kun myin nuo kummatkin pois ja ostin tuon Dunen, niin taas tuntui melko oudolta aluksi kun tanko oli Trancea huomattavasti lähempänä, mutta myös matalammalla. Nyt kun sillä on muutaman kuukauden ajellut alkaa asentoon olla tottunut ja kun vanhaa Tranceani kokeilin (se kun meni tutulle), niin en enää vaihtaisi takaisin. Matalempi etupää lähempänä olevan tangon kanssa jotenkin sopii lopulta itselleni ja tekee ajoasennosta agressiivisemman, jolloin pitoa löytyy myös etupäästä, eikä jopo keuli ihan joka ylämäessä vaikka ajoasento onkin näppärän lyhyt ja kompakti taas rytyyttäessä alamäkiä tolppa alhaalla.


    Matalemman etupään trendi näkyy myös kaikkien pyörävalmistajien malleissa ja varmaan hissitolpan tulo mukaan kuvioihin on osaltaa mahdollistanut tämän. Taitaa uudessa Spessun Endurossakin olla L-koossa 130mm emäputki ja todella jyrkkä 75-asteen satulaputki (=mikä myöskin tekee jo hirveän eron satulan paikkaan verrattuna vaikka tuohon 71.5-72 asteen kulmaan).

    Mutta ihmiset ei tule samasta muotista ja saman mittaisillakin ihmisillä voi jalkojen ja käsien pituudet vaihdella ihan tolkuttoman monta senttiä. Siihen kun lisätään vielä henkilökohtaiset mieltymykset, niin loppujen lopuksi toisten "suositukset" ei ole kuin jokin aloituspiste sen hyvän ja itselle sopivan ajoasennon suhteen.

  9. #1179
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Mulla on niin vähän kokemusta erilaisista pyöristä, että olen sopeutunut tuohon Tranceen ja pidän sitä "oikeana" tai sopivana. Täytyy kokeilla eri vaihtoehtoja, vaimon pyörästä voin napata lyhyen stemmin testiin. Eikä stongat paljoa maksa.
    Loivempi ohjauskulma helpottaa varmasti alamäissä mutta saa nähdä onko uudella keulalla noilla osilla liian jopomainen. Siinähän sen näkee pääseekö samoja jyrkkiä mäkiä ylös kuin ennen. Normilenkillä ihan lopussa on yksi referenssimäki missä on hyvä ottaa vertailukohtaa. Omat mittasuhteet eli pitkät jalat ja kädet, lyhyt selkä, muovaa tietty omaan suuntaansa. Mitään erityisen makaavaa ajoasentoa en ole etsimässä. Se että pystyy istumalla ajamaan on tällä kunnolla aika must, muuten alkaa lenkit lyhynemään jos ajan pelkiltä "tapeilta"

  10. #1180
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Vaikkei enduropyöriä itsellä olekaan niin havainnot tuosta ajoasennon säädöstä...

    Löytyy Spessuja kaksin kappalein, M-kokoinen Camber jossa 20° 90mm stemmi sekä 720mm tanko käsittääkseni 1" korotuksilla ja 17,5" Rockhopper jossa 8° 75mm stemmi sekä 680mm tanko myöskin 1" korotuksilla. Viime kesänä testailin huvikseni osia ristiin ja tulokset oli hämmästyttävänkin suuria. Camber lyhyellä stemmillä muuttui kyllä matalammaksi ja herkemmäksi mutta se oli jo ihan liian lyhyt mihinkään järkevään ajoon, koko ajan tuntui siltä että kuski putoaa joko tangon yli tai satulasta taaksepäin. Voisi olla tosi hyvä jos ei tarvitsisi ajaa satulasta ollenkaan mutta kun usein tarvitsee. Rockhopper pitkällä ja korkealla stemmillä taas muuttui sellaiseksi Jopoksi ettei mitään tolkkua... tuli siitä helppo ja rauhallinen ajaa mutta ihan turha yrittääkään vauhdilla ylämäkeen kun tanko tuntuu olevan silmien korkeudella eikä siitä saa enää minkäänlaista tukea putkelta runttaamiseen.

    Eniten yllätti se että tuossa kuitenkaan ei puhuta kuin kahden sentin muutoksesta pystysuunnassa ja yhdestä sentistä pituussuunnassa mutta ne sentit riittivät tekemään kummastakin pyörästä surkean tietyissä olosuhteissa. On siinä ilmeisesti ihan syynsä miksi niihin laitetaan tehtaalta mitä laitetaan koska vaihtamalla ei parantunut. Tosin nyt jos pääsisin tällä kokemuksella pyörää ostamaan voisin harkita jopa Camberia L-kokoisena ja jollain matalalla 60mm stemmillä, ohjaamon pituus ja korkeus pysyisi samana mutta saisi sen herkkyyden lisäyksen.

  11. #1181
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Meni jo tuonne videotopikkiin, mutta ehkä täällä on "kohdeyleisö" paremmin läsnä

    Mud, sweat and beers.

  12. #1182
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Hieno pätkä! Heti aloin suunnittelemaan lenkkiä huomiselle. Ja keskiviikolle ja sunnuntaille.

  13. #1183
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    118
    Speksaaminen käy jo ensikautta varten kuumana joten muutama kyssäri olisi.

    Itselläni pyörä orange five,miettinyt pyörään isompi joustoista keulaa ja iskaria.
    Molemmissa päissä 140mm joustoa,muillla kokemuksia jouston lisäämisestä kyseiseen pyörään ja mitä etuja tuo?

    Jostain britti foorumeilta lueskelin että 160mm keula vs 140mm että 140mm olisi parempi kyseiseen pyörään.muilla kokemuksia?

    Joku elka 5 varmaan taakse voisi olla aika passeli.

  14. #1184
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rikke Katso viesti
    Speksaaminen käy jo ensikautta varten kuumana joten muutama kyssäri olisi.

    Itselläni pyörä orange five,miettinyt pyörään isompi joustoista keulaa ja iskaria.
    Molemmissa päissä 140mm joustoa,muillla kokemuksia jouston lisäämisestä kyseiseen pyörään ja mitä etuja tuo?

    Jostain britti foorumeilta lueskelin että 160mm keula vs 140mm että 140mm olisi parempi kyseiseen pyörään.muilla kokemuksia?

    Joku elka 5 varmaan taakse voisi olla aika passeli.
    Erot näkee heti jos vertailet Five AM ja normimallia keskenään orangen sivuilla (Five AM'ssa 160mm keula), se mitä sinne haluaa laittaa on ihan ittestä varmaan kiinni mitä haet mutta jos ihan jousi-iskaria taakse meinaat laittaa niin 160mm nokan mä laittaisin, sitä voi lyhentää jälkikäteen jos siltä tuntuu.

  15. #1185
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Erot näkee heti jos vertailet Five AM ja normimallia keskenään orangen sivuilla (Five AM'ssa 160mm keula), se mitä sinne haluaa laittaa on ihan ittestä varmaan kiinni mitä haet mutta jos ihan jousi-iskaria taakse meinaat laittaa niin 160mm nokan mä laittaisin, sitä voi lyhentää jälkikäteen jos siltä tuntuu.
    http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=14&t=9437
    Mahtaakohan kyseinen iskari istua fiveen?Tietoa?

  16. #1186
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Orankin sivuilla lukee Fiven spekseissä "Shock length: 190". Että ei passaa tuon linkin Elka. Iskunpituutta en tiedä, joku orankilainen varmaan tietää.
    Mud, sweat and beers.

  17. #1187
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Kona Process DL testissä.. Tuo on kyllä vakavasti harkinnassa tosin se perusmalli kun tuo Deluxe tuppaa olemaan hieman hintava..
    The end of the road is just the beginning...

  18. #1188
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Kona Process DL testissä.. Tuo on kyllä vakavasti harkinnassa tosin se perusmalli kun tuo Deluxe tuppaa olemaan hieman hintava..
    Ois varmaan kova sana tuo perusmallikin. Speksatahan voi sit ajan mittaan.
    Sitäpaitsi speksaus on kivaa.
    - Fear is a mindkiller -


  19. #1189
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Tottahan tuokin eikä perusmallissa omast mielest mitään varsinaista heikkoa lenkkiä ole.. Oli paikallisen kauppiaan kanssa juttua jos sais Processin joku viikonloppu koeajoon.. Kunhan kattoo millaseksi tuo budjettikin loppupeleissä muodostuu..
    The end of the road is just the beginning...

  20. #1190
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Crank Brotherssin tolpan laskisin heikoksi lenkiksi.

  21. #1191
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    No olemas jo reverb nii äkkiäkös vaihtaa jos ei kestä/toimi/tykkää.. lähinnä tuota takaiskaria miettiny ettei taida kovin kaksinen olla et jos tuo nykyinen kashima rp23 siihen sopis ku siitä oon tykänny..
    The end of the road is just the beginning...

  22. #1192
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862

    Maastopyörä Enduroon!

    Iskari ei ole vain pituudesta kiinni.

  23. #1193
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Saakos muuten noista foxeista tunea muutettua?
    The end of the road is just the beginning...

  24. #1194
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    saa, ainakin alan liikkeissä, joista tunnetuimpia ehkä r-tech ja fillariosa..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

  25. #1195
    VilliVille Guest
    Onko kellään täällä kokemusta Bansheen pyöristä? Etenkin tuo Rune (http://bansheebikes.com/rune). Ei kyllä näköjään ole edes maahantuojaa suomeen...

  26. #1196
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VilliVille Katso viesti
    Onko kellään täällä kokemusta Bansheen pyöristä? Etenkin tuo Rune (http://bansheebikes.com/rune). Ei kyllä näköjään ole edes maahantuojaa suomeen...
    Runesta ei, mutta yleisemmin: mulla oli vuoden verran Spitfire. Se oli hyvä ja oikeestaan yks harvoista laitteista, minkä myyminen on jälkeenpäin jääny vähä kaivelemaan.
    Mun versio tuli englannista (Freeborn) mutta sitä ennen kyselin Ruotsin maahantuojalta, joka oli oikein avulias ja nopea vastailemaan, mutta silloin oli toi Spitfire vähän kiven alla.

  27. #1197
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VilliVille Katso viesti
    Onko kellään täällä kokemusta Bansheen pyöristä? Etenkin tuo Rune (http://bansheebikes.com/rune). Ei kyllä näköjään ole edes maahantuojaa suomeen...
    Meinasin hommata tuon wanhemman Runen, mutta päädyin NP Megaan lähinnä hintapoliittisista syistä. Uusi Rune näyttää paperilla aikasta jeessiltä. Yleisesti ottaen Bansheet nauttivat korkeaa arvostusta piireissä ja olen kuullut huhuja, joiden mukaan pitkän linjan enskakuskit on tuollaisia jo laittaneet tilaukseenkin...
    Mud, sweat and beers.

  28. #1198
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    No olemas jo reverb nii äkkiäkös vaihtaa jos ei kestä/toimi/tykkää.. lähinnä tuota takaiskaria miettiny ettei taida kovin kaksinen olla et jos tuo nykyinen kashima rp23 siihen sopis ku siitä oon tykänny..
    Ymmärtääkseni juurikin värkätty huolella tuota runko ja iskari yhdistelmää niin että pitäisi toimia erinomaisesti keskenään. Jos tuosta iskarista ei tykkää niin sitten ennemmin vissiin RockShox Monarch Plus HV RC3 joka on tuossa DL mallissa kuin fox. Tuota Plussa mallia on ainakin kovasti internetti kehunut.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  29. #1199
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Onhan kaikki muutkin sitä mieltä, että mun vanha Nomad mk1 kannattaisi päivittää uudempaan.



  30. #1200
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Onhan kaikki muutkin sitä mieltä, että mun vanha Nomad mk1 kannattaisi päivittää uudempaan.
    Joo päivitä!

    (olisit laittanut gallupin tuonne kyselyihin nin saatais tilastotietoa )


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •