Mulla kestää kiekkojen vaihto minuutin. Silti ajan usein nastoilla plussakelilläkin kun ei niistä ole rapinaa suurempaa haittaa. ISP:t näyttää melkein uudelta vielä 2000km jälkeenkin.
Mulla kestää kiekkojen vaihto minuutin. Silti ajan usein nastoilla plussakelilläkin kun ei niistä ole rapinaa suurempaa haittaa. ISP:t näyttää melkein uudelta vielä 2000km jälkeenkin.
Mulla on "tänä talvena" ensimmäistä kertaa seuraava yhdistelmä:
-Edessä runsasnastainen maratonwinter
-Takana niukkanastainen Nokian rengas. Se rullaa edellistä paremmin.
Etukiekkoja on kaksi, koska yksi takakiekko on jo antautunut. Ostin uuden setin. Siispä edessä on kaksi kiekkoa. On erittäin helppo vaihtaa. Jos ostaisen toiseen kiekkoon oman pikalinkun säästäisin vielä 30s. Nyt vaihtoon menee pari minuuttia. Linkku auki, ruuvaus irti, siirto toiseen kiekkoon. Toinen paikalleen ja lopuksi jarrupalan säätöä hetki.
Maratonwinter asfaltilla edessä on sen verran kova vastus, etten sitä turhaan pidä päivääkään, jos olen varma kotimatkan kelistä aamulla.
Ei siinä nastojen rapinassa mitään, mutta kesäisen maantierenkaan jälkeen rullaavuus kääntyy nastoilla lähinnä rangaistusluonteisen tahkeaksi. Tämä saa venyttämään kesärengaskautta mieluummin suuntaan vaaksa vaaraan kuin yhtään ylivarovaisuuden puolelle. Kesärenkaalla pitää sitten vaan tiedostaa että pitoa ei välttämättä ole, ja ajaa mutkat sen mukaisesti. Kyllä sillä alkutalven satunnaisesta liukkaudesta selviää, mutta en mä kylläkään voi suosittelisi tätä metodia muille.
Maastonastarengas pitää hyvin märällä juurakolla ja märillä pitkoksilla mutta lipsuu sitten kivikossa ja kallioilla.
heti kun ekat lumet tuli, kaamia sepelikerros pyöräteille, myös Pirkkalassa. Ihan ekat lumet on harvoin pysyvät lumet. Miksei muuten vanhanajan hiekoiteta?
Kyllä vaihtovanne - toisessa sileä ja toisessa nasta - on aivan erinomainen ratkaisu. Mulla on muutenkin vaihtovanteita "pahan päivän" varalle, kun gummin vaihdossa saattaa tulla ( ja usein tulee) odottamattomia ongelmia.
Kummiskii, senverran lämpöistä keliä ollut että piti vaihtaa talvitakki kesäisempään.
Eipä nuo nastat niin suuresti ajoa haittaa rullaamisten puolesta. Jurina vaan kuuluu ja hieman tuntuukin ja nastat tylsyy turhaan. Marathon Racereitakaan ei viitsi sepelissä silpoa, niin pitäisi olla jotkut välikelin paksukumiset ja isokuvioiset nastattomat. Joku Nokian Rollspeed W varmaan olisi kestävä, mutta painaa enemmän, kuin nastarenkaat ja tuskin rullaamisessakaan mitään etua tuo. Sama jyristellä nämä muutamat viikot.
-
... ja Pirkkalan kunta tuntuu hankkineen jostain oikein erityisen tappavaa renkaansyöjäsepeliä.
Tämän syksyn aikana Pirkkalan Lidlin pihassa on tullut vaihdettua rengasta useampaankin kertaan. Tampereen puolella on mennyt yksi rengas ja Nokialla ei yhtään... tosin työmatka ei Nokian puolella kuljekaan kuin ensimmäiset pari kilometriä.
Viikonloppuna tein tempun terävän ja kieputin renkaiden sisälle muutaman kierroksen jekkuteippiä lisäsuojaksi, mutta en vielä päässyt testaamaan viritystä Pirkkalan renkaansyöjäsepeliä vastaan kun joutui autoilemaan töihin.
Tässä tilastointilinkki tähänkin säikeeseen raportoidaksenne rengasrikoista (sepeli tai muu) https://docs.google.com/spreadsheet/...NERIamVtdnc6MQ
Perjantaina ajelin aivan mahdottoman liukkaalla kelillä tällä:
Siis taustalla olevalla, alla on Continental TopContact 2 37-622 kitkagummit (todellinen leveys 30mm maantiepyörän avovanteella):
Pitoa on uskomattomasti, kun ei jaloin tahdo tiellä pystyssä pysyä niin kunhan nojakilla liikkeelle pääsi niin eipä juuri tiedä liukkaista. Urat tietysti tuntuu. Kovahkolla alustalla pelaa hyvin ja rullaa myös, peilijäälle poljetussa tahtoo lingertää.
Näissä valmistaja väittää että on heidän paras pistosuojauksensa. Mitä se sitten tarkoittaa jää nähtäväksi. Kuten se miten kumiseos kestää ajoa ja aikaa.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Hämmentävä kuva nojapyörästä, ei ota selvää...
Edit: jaaaaa....taitaa olla kaksi erillistä keulaa, toinen vissiin varakeula, hitsattu / modattu versio nojaamassa toiseen...
kenaattori muokkasi tätä : 19.11.2012 at 14.00 Syy: jaaaaa
Sanon minä, että jos noilla kitkarenkailla pärjäsit perjantaina Oulussa, niin ne ovat hy-vät!
Kaikki väylät olivat jäässä ja päällä oli vettä. Oli todella liukasta, vaikka soraakin oli kylvetty melkoisesti.
Olen vakuuttunut!
Tulis nyt jo se talvi, I'm ready!
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Vaihdoin Mara Winterit alle marraskuun alussa, kun tänne Helsinkiin tuli parin päivän pakkaspiikki. Sen jälkeenhän on ilmat olleet lähes kesäiset, mutta olen jurruttanut samoille renkailla. Nastat rapisee, mutta korvissa on kuulokkeet. Nastat kuluu, mutta sitten ostetaan uudet. Nastat on raskaat, mutta sitten ajetaan lujempaa keväällä. Nastoja käytän koska tuovat pitoa mutkiin jossa on hiekkaa, sepeliä, kerroksiksi liiskaantuneita liukkaita lehtiä.
Ei ne nastat merkittävästi mun mielestä kulu.
Jälleen ennuste toteaa seuraavan viikon olevan märkä ja lumeton. Josko sitä ryhdistäytyisi ja vaihtaisi nastat pois, edes hetkeksi...
Sain tilattua sen toisenkin nastarenkaan.
Ja kun oli pitkään odotettu palkkapäivä, niin sain viimeinkin sijoitetuksi ajovarusteisiin. Niistä tuli jossain määrin perinnetietoiset. m/91 ja LJK jalkineet.
Jälleen näyttäisi tulevan, hmm, hyvinkin "talvinen" päivä. Lämmöt 6.. Tän viikon ajannu tavallisin ajohanskoin. Enpä olis uskonnu niitä enää tänä vuonna tarviivan. Eilenkin pari astetta enemmän ja tuuli pois niin T-paita olis ollu sopiva yläkropan peittämiseen... Etelässä etelän kelit, LoL! Nastarenkaat.. ovatko ne jotain rakein koristeltuja lakurenkaita..?![]()
Iltapäivä lehdet povas eilen lämmintä talvee mutta uskon itte että Nässy jäätyy tänäkin talvena ja jossain vaiheeessa talvee yli kaksikymmentä astetta pakkasta näyttää mittari
^eiköhän sitä vielä hytistä pakkasten armoilla tänäkin talvena. Tavallaan on ollut mukava polkea työmatkoja leppoisissa säissä vaan onhan se vähän ankeata kun on synkkää niin aamulla töihin lähtiessä kuin iltapäivällä töistä tullessa. Pieni lumikerros ja rapsakka pikku pakkanen ei olisi pahitteeksi ollenkaan.
Hmm, oliko se kolme vuotta sitten, kun lumi ja pakkaset(?) tulivat oikeastaan vasta tammikuun puolivälissä täällä pk-seudulla. Sen jälkeen lunta ehti tulla kuitenkin jotain 70 cm ja pitkästä aikaa päästiin toden teolla hiihtämään ja nauttimaan talvesta. Pikemmin taitaa olla tavallista että tähän aikaan vuodesta maa on sula ja lämpötila plussalla, ei tosin välttämättä näin paljon plussalla kuin nyt.
Millaisena tämä talvi tullaan muistamaan jälkikäteen on vielä kovin varhaista arvuutella.
Kirjanmerkit