GarminMPMessutGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 30 / 6400

Aihe: Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

Threaded View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
  1. #11
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.344
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Korhonen Katso viesti
    En jaksanut kahlata läpi tätä ketjua miljoonine linkkeineen, mutta tuossa blogitekstissä oli taas esillä, kuinka fillarointi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Onko tätä kukaan oikeasti tutkinut vai onko kyseessä joku olettamus?

    Itselläni ainakin fillarointi kuluttaa energiaa, jota saan ravintoaineista, kuten ruoka ja olut. Tunti fillarointia päivässä kasvattaa energiantarvettani noin 25% verrattuna fillaroimattomuuteen. Jotta pystyn fillaroitsemaan, tarvitsen siis enemmän ruokaa ja olutta. Toisista yhteyksistä olen oppinut, että tehomaatalous lannoitteineen on yksi merkittävistä kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajista etenkin typpioksiduulin vuoksi. Lisääntynyt fillarointi johtaa lisääntyneen ruoan- ja oluentarpeen kautta lisääntyneeseen tehomaataloustuotantoon ja sitä kautta kasvihuonepäästöjen kasvuun maataloudesta, vaikka polttoainepuolella vähennystä tapahtuukin. Tietenkään yhden ihmisen ruokaostokset eivät tuotantoa heiluta suuntaan tai toiseen, mutta jos ajatellaan fillaroinnilla korvattavan autoliikennettä, niin ei ehkä ole ihan rehellistä olettaa pyöräilyn kasvihuonekaasupäästöt "noin nollaksi".

    Onhan tuosta kaikenlaista jorinaa ollut. Lopputulos tietty riippuu jossain määrin pyöräilijän ruokavaliosta, eikä varmaan kukaan koskaan ole väittänyt pyöräilyn päästöjä nollaksi.

    Kuitenkin noin yleensä: 80-kiloinen pyöräilijä kuljettaa itsensä ja 10-15 kiloa pyörää. Sama henkilö autoillessaan kuljettaa itsensä lisäksi 1000-2000kg metallia ja muuta roinaa. On kai aika selvää, että ei ne tonnit ilman energiaa liiku? Niistä uusiutuvista ja uusiutumattomista energialähteistä päästövaikutuksineen en nyt jaksa tällä ympäristövihamielisellä autoilufoorumilla alkaa vääntää, mutta sekin kai on ainakin useimmille selvää, kummalla nykyisellään autot enimmäkseen kulkee, ja kummalla pyöräilijä. Ja sekin, kumman kulkuvälineen valmistamiseen kuluu enemmän materiaaleja. Tai pyöräilyyn vs. autoiluun tarvittavien väylien rakentamiseen.

    80-kiloisesta pyöräilijästä sitäpaitsi saattaa ajan mittaan tulla 70-kiloinen pyöräilijä, jolloin ruoantarve pienenee.

    Vaikka kummankin liikkumistavan ympäristövaikutukset olisi samat, minulle riittävä syy vähempään autoiluun olisi jo siinä, että jääpä öljyntuottajat ilman niitäkin rahoja. Suurin osa öljyvaltioista ei mitää ihannevaltiota ole, ehkä Norjaa lukuun ottamatta. Lisäksi pyöräily ja kävely ovat mukavia tapoja liikkua, autoilu jotain muuta. Ainoa syy käyttää joskus autoa on aikataulut. Ilman ei aina kaikialle ehdi, pitkien matkojen päähän.
    HMK muokkasi tätä : 15.11.2012 at 20.26
    -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •