FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 13 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 63 113 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Oli vissiin koiran ulkoiluttajalla huono päivä tänään. Ajoin pyörätien oikeeta reunaa ja kaukaa tuli koirantaluttaja koirineen samalla puolella vastaan. No siirryin vasempaan reunaan jotta pääsen ohi, niin taluttajakin meni samalle puolelle. No eikun takaisin oikeaan reunaan ja niin myös taluttajakin meni. No sitten taas koukkasin vasemmalle niin päästää koiran sinne vasempaan reunaa ja itse kävelee toisella puolella ja hihna menee pyörätien poikki. Tuli koukattua koiran puolelta pientareelta ohi. Ihmetyttä vaan että mitä V*ttua sen koiran ulkoiluttajan päässä liikku...

Mustaa huumoria-varoitus
    Yritti varmaan koiran puolesta tehdä itsemurhailua.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

ljgda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Oli vissiin koiran ulkoiluttajalla huono päivä tänään. Ajoin pyörätien oikeeta reunaa ja kaukaa tuli koirantaluttaja koirineen samalla puolella vastaan. No siirryin vasempaan reunaan jotta pääsen ohi, niin taluttajakin meni samalle puolelle. No eikun takaisin oikeaan reunaan ja niin myös taluttajakin meni. No sitten taas koukkasin vasemmalle niin päästää koiran sinne vasempaan reunaa ja itse kävelee toisella puolella ja hihna menee pyörätien poikki. Tuli koukattua koiran puolelta pientareelta ohi. Ihmetyttä vaan että mitä V*ttua sen koiran ulkoiluttajan päässä liikku...
    - oli ottanut yhteen jonkun pyöräilijän kanssa aiemmin, ja halusi pottuilla tai kostaa

- halusi muusta syystä vain härnätä ja haastaa riitaan

- oli päihtynyt

- vaimo/mies jättänyt aiemmin päivällä, oli täysin ajatuksissaan

- arvioi väärin, mihin sinä olit siirtymässä, ja oli epävarma omasta oikeasta paikastaan

- oli lääkitty avohoitopotilas

... oikeasti, onhan noita mahdollisia selityksiä. Ihan mahdoton tietää. Meitä on moneksi.

Tuossa samu88:n tapauksessa olisin kyllä itse pysähtynyt juttelemaan koirankusettajan kanssa, että kummassako kengässä se kivi on ja voinko auttaa sen poistamisessa. Ystävällisen kautta tietenkin, vaikka kaikkiin koirahenkilöihin se(kään) ei auta. Joskus ei voi kuin ihmetellä, että kummassa päässä hihnaa se viisaampi olento onkaan.

Oma tapaukseni voisi mennä myös ihaniin hetkiin, sillä sen verran paljon hymyilytti tilanteen mentyä ohi. Ehkä on silti kohteliaampaa laittaa tänne. Vahingonilosta hehkuttaminen kun ei välttämättä ole kovin tyylikästä. Tulipa kuitenkin tänään aamulla todistettua kahden ninjapyöräilijän yhteentörmäys. "Mä en nähnyt sua!" huusivat kuin yhdestä suusta. Kai tuo oli jokin killan tunnuslause. Toivottavasti oppivat jotain, ehkä eivät.

Perustapaus tänään Espoon keskuksen uimahallin luona puolenpäivän aikaan. Minä ajan kelviä pitkin Espoon keskuksen suuntaan Omnialta päin kun
    pakettiauto tulee vauhtia kiihdyttäen Kaivomestarinkadulta kolmion takaa suoraan eteeni ja kääntyy oikealle Kirkkokadulle. Kuski ei edes vilkaissut oikealle tuleeko siltä ketään kelviä pitkin.

Ei muuta kuin nyrkkiä auton takakulmaan niin huomio on taattu. Itse tein kerran noin suojatielle (öh, kelvin jatkeelle) näyttöään räpläämään jääneelle tolppahomolle. Aikas vikkelästi se kärrystään nousi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kkolja Katso viesti
    Tulipa kuitenkin tänään aamulla todistettua kahden ninjapyöräilijän yhteentörmäys. "Mä en nähnyt sua!" huusivat kuin yhdestä suusta. Kai tuo oli jokin killan tunnuslause.
    Hahaa, parhautta!

Toissapäivänä piti kilauttaa kelloa kolmelle (tekun?)opiskelijalle kun kello hajosi, tunsin vaikeutta ja varsinkin kun paska ei irronnut ohjaustangosta väkisin repimällä... Että ainakin kiinnitys oli vahva
    Make war, then love.

Mielenkiintoinen linkki liittyen aiheeseen "en nähnyt sua"

http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/
    Make war, then love.

Pitäisi olla pakollista lukemista niin autoilijoille kuin pyöräilijöillekin (ja autoilijoille voisi pitää vuotuisen kertauskuulustelun).

Pyöräilijälle hyvänä ohjeena mm: "when passing junctions, look at the head of the driver that is approaching or has stopped. The head of the driver will naturally stop and centre upon you if you have been seen. If the driver’s head sweeps through you without pausing, then the chances are that you are in a saccade – you must assume that you have not been seen and expect the driver to pull out!"

Mutta on siellä sitten tämäkin: "Recognise the risk of being in a saccade. High contrast clothing and lights help. In particular, flashing LED’s (front and rear) are especially effective for cyclists as they create contrast and the on-off flashing attracts the peripheral vision in the same manner that movement does. There’s nothing wrong with leaving these on during the day."

Linkkinä edellisestä artikkelista löytyy myös hyvä kirjoitus sijoittumisesta tiellä http://www.londoncyclist.co.uk/safe-bike-ride/
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Mun krossarin käyttöohjeissa luki, että pyöräilijän on ajettava "defensiivisesti". Musta aika hyvin ilmaistu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Linkkinä edellisestä artikkelista löytyy myös hyvä kirjoitus sijoittumisesta tiellä http://www.londoncyclist.co.uk/safe-bike-ride/
    Juuri noin se menee. Torvi ei satu, toisin kuin töytäisevä auto. Keskemmällä ajavaa pyöräilijää ei voi hipaista vahingossa, vaan on ajettava tietoisesti päälle. Sitä ei juuri tapahdu.
    A Gentleman will walk but never run

Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Liikenneympyrään tms vaarapaikkaan tullessa tulee ajettua ihan keskellä. Turvallisemmalle tuntu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Juuri noin se menee. Torvi ei satu, toisin kuin töytäisevä auto. Keskemmällä ajavaa pyöräilijää ei voi hipaista vahingossa, vaan on ajettava tietoisesti päälle. Sitä ei juuri tapahdu.
    Helsingissä esim. hämeentiellä on syytä ajaa aina keskellä bussikaistaa oman turvallisuuden vuoksi. En ikinään suostuisi ajaa oikeassa laidassa ja vierestä paahtaa 40km/h bussi ohi hihoja hipoen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti freerider70 Katso viesti
    Mielenkiintoinen linkki liittyen aiheeseen "en nähnyt sua"

http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/
    Kiitos, oli mielenkiintoinen tosiaan. Pitää autoa ajaessa kokeilla katseen tarkentamista tietoisesti eri etäisyyksille. Mulla on nyt viikon verran ollut kokeilussa moniteholasit, ja näillähän ei edes näe tarkasti joka kohdasta linssin läpi.

Pyöräilijänä olen ruvennut epämääräistä kolmion takana vaanijaa lähestyessä välillä tekemään lyhyen huomiovilkutuksen, josko erisuuntainen liike kiinnittäisi huomiota. Näinä pimeinä ja sateisina aikoina ei kyllä kuskin pään liikkeiden tarkkailu oikein onnistu ja muutenkin jos alkaa tuijottaa yhtä kohdetta, niin vaara voi yllättää jostain muusta suunnasta, olen huomannut.

Pyöräilyä Tampereella yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä.

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=Kq3GIGW6-zQ

^Erittäin hyvä videoklippi kotikapunkini kaduilla pyöräilijän kohtaamista tilanteista.

Suunnittelupöydällä kevyen liikenteen väylät toimivat erittäin hyvin, kun siellä ei ole ihmisiä.

Erillisen pyöräväylän erottaminen ja merkitseminen parantaa ennustettavuutta. Hämeenkadulla toteutetun kokeilun aikaan pyöräily oli huomattavasti jouhevampaa, koska jalankulkijat pääsääntöisesti osasivat välttää pyöräväylällä kävelyä ja kohdattaessa väistivät väylältä sivuun. Nyt ajaminen on yhtä härdelliä, kuten videolla näkyy.

Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti

Aivan mahtavan havainnollistava linkki. Tuota pitäisi laittaa päättäjille nähtäväksi, ymmärtäisivät pyöräilijän reaalimaailman.
    Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti

Ihan kiva video mutta en itse nähnyt mitään suurempaa ongelmaa tuossa. Ja tätä tilannetta on melko vaikea korjata edes millään. Mielestäni ei kannata mennä hämpille jos harmittaa polkea alle 100kmh.

Mulla taas ei pää kestäis tuollaista matelua. Ajoradalle polkemaan autojen sekaan. En ole tamperelainen, mutta viereisellä tiellä / kadulla on varmaan max 40km/h rajoitus? Silloin siellä voi hyvin autojen seassa mennä. Toi video kuvastaa hyvin millaista pyöräily on pahimmillaan keskustoissa. Lähettäkää tampereen kunnanhallintoon toi video ja jäädään odottamaan vastausta

Hämeenkatu on kyl varsin rasittava paikka pyöräillä sillon kun siellä on yhtään enempää ihmisiä. eli abaut 12 h vuorokaudesta, ja kesällä ehkä enemmänkin. Turhapa sinne on itteensä väkisin tunkea, kaupungin läpi onneksi on paljon tehokkaampiakin reittejä. Käy sit vaan pakolliset asiat pyörällä siellä. mun mielestä siel on helpompaa ja vähemmän stressaavaa mennä mm. autolla.

Ja hämpillä ei oo kyl kiva mennä ajoradalla fillarilla, ainkaan näin syksyllä ja talvella. pirun liukasta ja uraista mukulakiveä ja liikennettä on aika paljon. Lisäksi busseja menee todella paljon ja ne ajaa kovaa. Ja varsinkin kun tamperelaiset on varsin pyöräilyvastaista yleisesti. Tietoisesti ei aina huvita tapattaa itseään.

Vielä sellanen pointti, et tällä hetkellähän suurin osa hämeenkadusta on jalankukijoiden valtakuntaa. Yhdistetyt pyörätiemerkit on peitetty kuun vaihteessa.

edit. Nyt kun en ole oikeastaan kevleillä ajanut kun ihan vähän noin vuoteen ja vastaavasti ihan helvesti autolla (vääräleuoille, autolla tietty ajoradalla), niin pakko sanoa että on muuten paljon vähemmän stressaavaa tää autoilu ja huomattavasti sujuvampaa. Ainakin treellä. Taidan jatkossakin pyrkiä käyttämään kaikki pyöräilykilometrin viisaasti maaston puolelle. Kevlipyöräily on kyl ihan berberistä.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Noin ulkopaikkakuntalaisena (mutta paikan päällä käyneenä) olen sitä mieltä, ettei Hämeenkadun jalkakäytävä (tai kelvi) sovellu pyöräilyyn. Siihen pitäisi saada pyöräkaista tai suosiolla tehdä sivukaduille sujuva väylä (mikä voi olla vaikeaa) tai sitten pyöräilijät ajoradalle (joka on mukulakivien takia aika huono paikka ajaa). Tuo on kaikkien kauppojen ym. taki yhtä hyvä paikka pyöräilijälle, kuin Pohjoisespa Helsingissä.
    A Gentleman will walk but never run

Hämeenkadulle itsessään siis kadullehan ei oo mitään asiaa fillarilla, siellä kualee heti eikä kukaan täysjärkinen siellä halua ajaa. Pyörätietä tai väylää siihen on ihan turha suunnitella, ei tule toimimaan, johan se on jo nähty. Kaupunkinvaltuustoon myös turha lähetellä lippuja ja lappuja, ei ne mitään auta, on sekin nähty.

Mun mielestä paras ratkasu näissä on se että vähän voi löysätä pipan naruja tai olla menemättä koko paikkaan. En minäkään halua väkisin mennä tammelantorille ajeleen autolla ihmisten sekaan, kun voin ajaa aivan viereltä ja mennä sitten tammelantorille. Fillari on niin nopea ja sutjakas vehje että pääsee hyvin sivukatuja. Jos polkee joka päivä töihin tms niin että keskusta on matkanvarrella, tuskin on ongelma mennä muita katuja joita on siellä pilvin pimein, miks pitää just hämppiä ajaa? Ja jos ajaa satunnaisesti, ei luulisi kaatuvan seinät päälle jos joutuu vähän hidastaan, mutta ehkä en oo vaan tarpeeks fillarifanaatikko tässä asiassa?

Oon itse pyöräillyt reilu 20 vuotta hämpillä kaikenmoisilla vermeillä eikä ole vielä sappi kiehunu, ehkä just sen takia että otan aika lunkisti asian, sillon pääsee hyvin. Vaput, ym ruuhka-ajat niin vetää sivukatua ja pääsee ajaan vaikka triljoonaa. Tosin kyllä hämpilläkin pääsee ajaan lujaa kun puikkelehtii (vaarallisestihkohti) minä tahansa päivänaikana, ellei oteta juuri noita sempaloita lukuun.

Aika samaa mieltä pmw:n kanssa. Turha mennä sinne muuten ku, jo son tarvis. Helpommalla pääsee sivukatuja pitkin. Sit jos tarttee mennä sinne ruuhkan aikaan niin tarttee varautua et vauhti on 5-10 km/h ja silti pujottelua. Kesällä tietty voi heittää välillä ajoradallakin sopivssa väleissä. Sempaloiden aikaan oon monesti tönänny pyörää jos on ollu aivan pakko puskee ytimeen.

Sinällään mun mielestä pyöräkaistat toimi yllättävän hyvin muutama vuosi sitten.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Eikös tuon voi ajaa yhtä korttelia etelämpää tai pohjoisempaa. Tai katua pitkin 35km/h

Kesällä ei kait saa(?) pyöräillä edes kadulla kun on yhdistetty pyörätie siinä jalkakäytävällä? Tosin eipä ne tampereella mittään meinaa, ja jos haluaa niin siitä vaan kokeileen ajaan mukulakivelle 35km/h paunun ja TKL:n väliin, voi olla että rupee jänskättään.
    Tossa oma pieni pätkä hämpiltä, muistaakseni n klo 17 aikaan nauhoteltu ihan arkipäivänä http://www.youtube.com/watch?feature...45BCD00D#t=94s

Se pyöräkaista mikä oli siinä muutama vuosi sitten.. Sehän oli koko kesän, kävin aina välillä katteleen sitä ja fillaristit polki normisti missä sattu ja kävelijät käveli sen pyöräkaistan päällä. Tuntu niinkun kukaan ei olis nähny edes sitä. Tosin en näe siitä mitään hyötyä kun mielestäni se jalkakäytävä toimii nytkin aivan hyvin. Kyse on kuitenkin kilometrin matkasta... Ja siitäkin aika pieni prosentti tota missä on ihmisiä enempi. Eiköhän piretä hämppi samanlaisena kun aina ennenkin, ei tartte miettiä ja ressata aivoja, hyviän siä pärjää.

Onneksi tulee oltua melko varovainen risteyksissä kun tänään ois voinu käydä aika huonosti. Paikkana Turuntien ja Viherlaaksontien risteys. Ajoin kelviä alamäkeen Kehä III:n suuntaan eli länteen. Liikennevalot vaihtu vihreäksi vähän ennen risteykseen tuloa, mutta onneksi en juurikaan kiihdyttänyt vauhtia kun risteyksessä oli auto vilkut oikealle. Just olin menossa ajoradan yli kun auto päätti kääntyä oikealla punasilla valoilla (suoraan meneville vaihtui vihreäksi). Äkkijarrutus ja pyörä pysähtyi vähän ennen autoa. Kuski ei edes huomannu mua (puhui puhelimeen). Eikun perään. Ratin takana oli n. 45-vuotias nainen joka jatkoi puhelimeen puhumista eikä meinannu huomata mua siinäkään vaiheessa kun koputin ikkunaan. Sanoin sanottavani melko kohteliaasti. Aika usein näkee sitä, että suoraan menevillä vaihtuu vihreä valoa ja samoilla valoilla käännytään oikealle, vaikka heille palaa punainen.

Aika monta jalankulkijaa ilman heijastimia ja pari ninjapyöräilijää. Suurimmalla osalla oli valot mikä oli hyvä asia.

Keskuspuistossa sai olla tarkkana, ninjakävelijöitä ja -lenkkeilijöitä. Kuitenkin oli turvallisempaa ajella rauhallisessa puistossa kuin klv:llä, missä ninjat poukkoilee sateessa, katsomatta sivuilleen. Kaikilla vastaantulevilla pyöräilijöillä oli kuitenkin valot, hyvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kenaattori Katso viesti
    Kaikilla vastaantulevilla pyöräilijöillä oli kuitenkin valot, hyvä.
    Et vaan nähnyt niitä ninjoja..
    Omalla kotimatkalla oli puolet ilman valoja, eikä heijastimiakaan jalankulkijoista kuin lenkkeilijöillä.
    Huomenna laitan kyllä suosista Lupinen nokalle, hitsin pimeätä porukkaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •