ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 12 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 22 62 112 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #331
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Tänään vain kevyen liikenteen väylän havainnointia auton ikkunasta käsin. Vartin vaille kahdeksalta hämärässä laskin toistakymmentä pyöräilijää, joista suurin osa kouluun matkalla olevia ala-asteikäisiä lapsia ja jokunen töihin polkeva aikuinen. Ei ensimmäistäkään valoa. Tuolla menolla loppuelämästä voi tulla lyhyt ja/tai vaikea. Ihan vähän kyselisin noiden perheiden aikuisilta vastuuta ja huolehtimista lapsen koulumatkan kulkupelistä.
    A Gentleman will walk but never run

  2. #332
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JayJ Katso viesti
    Tämä sopii tänne loistavasti
    Uh, nykysääntöjen mukaan tuo pyöräukko on väärässä, kolmio on vasta pyörätienjatkeen jälkeen...

  3. #333
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoS Katso viesti
    Uh, nykysääntöjen mukaan tuo pyöräukko on väärässä, kolmio on vasta pyörätienjatkeen jälkeen...
    Kärkikolmio (merkki 231 "väistämisvelvollisuus risteyksessä") kuuluu tieliikenneasetuksessa etuajo-oikeus- ja väistämismerkkien ryhmään. Tähän ryhmään kuuluville merkeille ei ole yleisesti määritelty erityistä vaikutusaluetta. Kyseisen merkin vaikutuksesta asetuksessa todetaan seuraavaa:

    "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."

    Eli väistämisvelvollisuus koskee koko risteystä ja koko risteävää tietä kaikkine osineen, ei ainoastaan kärkikolmion jälkeen tulevaa osaa risteävästä tiestä. Tuossa filmissä esiintyvä pyörätie näyttäisi olevan osa samaa tietä kuin viereinen ajorata. Merkin sijoitus voisi tietysti olla parempi.

    Lisäksi väistämisvelvollisuuksista riippumatta risteysten tukkiminen on kiellettyä tieliikennelain 15 § 2 momentin perusteella: "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen".
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  4. #334
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    KKO on joskus noin 90-luvulla yhdessä tuomiossaan esittänyt perusteluina jotain jonka perusteella kolmion paikka katsotaan nykyään yleisesti merkitseväksi. Myös joku maaginen metriluku löytyy samasta tuomiosta.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  5. #335
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    KKO on joskus noin 90-luvulla yhdessä tuomiossaan esittänyt perusteluina jotain jonka perusteella kolmion paikka katsotaan nykyään yleisesti merkitseväksi. Myös joku maaginen metriluku löytyy samasta tuomiosta.
    uh ja uh, miten tästäkin on saatu tehtyä näin epämääräistä?

  6. #336
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    KKO on joskus noin 90-luvulla yhdessä tuomiossaan esittänyt perusteluina jotain jonka perusteella kolmion paikka katsotaan nykyään yleisesti merkitseväksi. Myös joku maaginen metriluku löytyy samasta tuomiosta.
    Piti vähän kaivella KKO:n arkistoja. Olisiko kyseessä tapaus 1985-II-34, jossa KKO pohtii oliko maantien rinnalla kulkenut pyörätie osa maantietä vaiko erillinen tie? Perusteluista poimittua:

    "Maantien sekä yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien välissä on noin 12 metrin levyinen viheraluekaista. Tästä jalkakäytävän ja pyörätien sijainnista lähellä maantietä ja sen rinnalla ja myös siitä, että väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki 231 on sijoitettu Kaitilankadulle jo ennen jalkakäytävää ja pyörätietä, voidaan päätellä, että jalkakäytävä ja pyörätie kuuluvat maantiehen eivätkä muodosta erillistä kevyen liikenteen väylää."
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  7. #337
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Juuri tuosta tapauksesta oli kyse. Eihän tämän (ja ties kuinka monen muunkin) asian selvemmin säätämisen pitäisi mikään maailman vaikein asia olla, mutta jostain syystä ministeriötä ei kiinnosta tai jotain.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  8. #338
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Kärkikolmio (merkki 231 "väistämisvelvollisuus risteyksessä") kuuluu tieliikenneasetuksessa etuajo-oikeus- ja väistämismerkkien ryhmään. Tähän ryhmään kuuluville merkeille ei ole yleisesti määritelty erityistä vaikutusaluetta. Kyseisen merkin vaikutuksesta asetuksessa todetaan seuraavaa:

    "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."

    Eli väistämisvelvollisuus koskee koko risteystä ja koko risteävää tietä kaikkine osineen, ei ainoastaan kärkikolmion jälkeen tulevaa osaa risteävästä tiestä. Tuossa filmissä esiintyvä pyörätie näyttäisi olevan osa samaa tietä kuin viereinen ajorata. Merkin sijoitus voisi tietysti olla parempi.

    Lisäksi väistämisvelvollisuuksista riippumatta risteysten tukkiminen on kiellettyä tieliikennelain 15 § 2 momentin perusteella: "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen".
    Sitten on "Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista", jossa mainitaan mm.

    Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan, jollei toisin säädetä, siihen kohtaan, mistä merkin vaikutus alkaa.

    en sitten tiedä mikä on soveltamisjärjestys vs. päätös ja asetus.

  9. #339
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoS Katso viesti
    Sitten on "Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista", jossa mainitaan mm.

    Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan, jollei toisin säädetä, siihen kohtaan, mistä merkin vaikutus alkaa.
    Hyvä huomio. Tosin tuon kärkikolmion osalta saatetaan ehkä toisin säätää (tai sitten ei), sillä sen kohdalta todetaan vielä erikseen, että: "Merkki sijoitetaan mahdollisimman lähelle risteystä. Merkkiä ei saa sijoittaa 30 metriä kauemmas risteävän tien ajoradan lähimmästä reunasta."

    Tuosta Karpon filmistä kannattaa huomata, että siinä näytetään vain keskikorokkeella olevan kärkikolmion sijainti. Epäselväksi jää, onko myös ajoradan oikeassa reunassa kärkikolmio, ja mikä on sen sijainti. Nykyinen lainsäädäntöhän vaatii, että kärkikolmio tulee löytyä tien oikeasta laidasta (minkä lisäksi sitä voidaan tehostaa muihin paikkoihin sijoitelluilla kärkikolmioilla).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  10. #340
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Hyvä huomio. Tosin tuon kärkikolmion osalta saatetaan ehkä toisin säätää (tai sitten ei), sillä sen kohdalta todetaan vielä erikseen, että: "Merkki sijoitetaan mahdollisimman lähelle risteystä. Merkkiä ei saa sijoittaa 30 metriä kauemmas risteävän tien ajoradan lähimmästä reunasta."

    Tuosta Karpon filmistä kannattaa huomata, että siinä näytetään vain keskikorokkeella olevan kärkikolmion sijainti. Epäselväksi jää, onko myös ajoradan oikeassa reunassa kärkikolmio, ja mikä on sen sijainti. Nykyinen lainsäädäntöhän vaatii, että kärkikolmio tulee löytyä tien oikeasta laidasta (minkä lisäksi sitä voidaan tehostaa muihin paikkoihin sijoitelluilla kärkikolmioilla).
    Filmin kohdalla 1:19 vois hyvällä tahdolla sanoa että kolmion yläosa näkyy just bussin katon päällä. Näyttäisi olevan suojatiemerkin tolpassa, eli pyöräukko on kuin onkin oikeassa! Ei Karpo voi olla väärässä.

    No asiasta sen verran että lienee yleinen käsitys jotta vasta merkin jälkeen väistetään, eli merkkiin asti painetaan eteenpäin tuijottaen ja sitten jarru pohjaan.

  11. #341
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Eihän tämän (ja ties kuinka monen muunkin) asian selvemmin säätämisen pitäisi mikään maailman vaikein asia olla, mutta jostain syystä ministeriötä ei kiinnosta tai jotain.
    Toisaalta liikenneministeriön virkamiesten tähänastiset saavutukset pykälien selventämisessä eivät myöskään aina anna aihetta varauksettomiin hurraa-huutoihin (esim. väistämissäännöt pyörätieltä ajoradalle tullessa ja pyörätien jatkeen merkitseminen).

    Ja täytyyhän niille KKO:n tuomareillekin keksiä jotakin tekemistä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  12. #342
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Tänään kaksi kertaa auto tulee takaa, ajaa ohi ja kääntyy suoraan eteen.
    Ensimmäinen Espoon keskuksessa. Ajoin Siltakadun vieressä olevaa kelviä pitkin asemalle päin ja olin noin 5 metrin päässä Asemakujan risteyksestä tarkoituksena jatkaa suoraan eteenpäin, kun takaa tulee volvo, ohittaa minut ja kääntyy edestäni samantien oikealle Asemakujalle. Sain jarrutettua ja väistettyä ja lähdin sitten volvokuskin perään ja keskustelemaan väistämissäännöistä. " Meinasit sitten päälle ajaa " - En mä huomannut sinua, mistä sä tulit - " Samasta suunnasta kuin sinä ja ohitit mut ja käännyit suoraan eteen " - En mä nähnyt sinua -. " Näitkö sen toisen pyörälijän jonka päälle meinasit myös ajaa ? " _ Näin mutta mistä sä tulit en mä sinua nähnyt -.
    Mainittakoon että päälläni oli kirkkaankeltainen takki ja pyörässä kaikki lain vaatimat heijastimet ja tapahtuma-aika oli 11 aikaan päivällä.


    Pari tuntia myöhemmin yritti sitten kuorma-autokuski ajaa päälle. Ajoin Kilon suunnasta Kauniaistentien vieressä olevaa kelviä Kauniaisten keskustaan päin kun samasta suunnasta takaapäin tullut kuorma-auto ohitti minut ja kääntyi samantien vilkkua näyttämättä Hiidenporttiin.
    Ajoin taas perässä ja kävin avautumassa kuskille. Eipä paljon yllättänyt kun vastaus oli - En mä nähnyt sinua -.
    Niinpä ja edelleen päälläni oli se kirkas keltainen takki ja tämäkään ei tapahtunut pimeän aikaan vaan noin 13.30.

  13. #343
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    ^ Ei kai sitä näe, kun ei katso. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Jos taas ongelma on esim. siinä, ettei pää käänny riittävästi tai ei yksinkertaisesti silmät toimi, niin kannattaisi ehkä harkita sitä autoilua uudelleen.
    Mud, sweat and beers.

  14. #344
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    ^ Ei kai sitä näe, kun ei katso. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Jos taas ongelma on esim. siinä, ettei pää käänny riittävästi tai ei yksinkertaisesti silmät toimi, niin kannattaisi ehkä harkita sitä autoilua uudelleen.
    Autoilija - Suomi - Autoilija sanakirjassa: " En nähnyt " tarkoittaa " En välittänyt ".

  15. #345
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    194
    Tänään tuntui olevan enemmän tilanteita niin autojen kuin ihmisten kanssa kuin aikoihin. Mietin että uumoiltu talven tulo saa aika monen unohtamaan pyöräilijöiden olemassaolon ja käyttäytyminen on sitten sen mukaista. Paras todellakin ajaa kuin olisit muille näkymätön koska sitä tuolla nimenomaan pyörän selässä ollaan.

  16. #346
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Autoilija - Suomi - Autoilija sanakirjassa: " En nähnyt " tarkoittaa " En välittänyt ".
    Valitettavan totta.

  17. #347
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    42
    Tuo on tosiaan kyllä se ehkä perinteisin ja varmin selitys, tuo SMIDSY. "Sorry mate, I didn't see you"
    "A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere." – Groucho Marx

  18. #348
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Tänään kaksi kertaa auto tulee takaa, ajaa ohi ja kääntyy suoraan eteen.
    Jännä juttu, ajelen 7000 km/v samoilla seuduilla ja minulle ei juuri koskaan käy noin vaikk kuinka yritän. Ehkä olen niin pahan näköinen, ettei kukaan uskalla.

  19. #349
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Jännä juttu, ajelen 7000 km/v samoilla seuduilla ja minulle ei juuri koskaan käy noin vaikk kuinka yritän. Ehkä olen niin pahan näköinen, ettei kukaan uskalla.
    Noin käy aika usein työmatkallani. Kerran pari viikossa on aika normaali tahti. Viime vuonna eräs autoilija oikein kaasutti että ehtisi eteeni ja pysähtyi siihen huutamaan että suojatiellä pitäisi taluttaa fillaria...

    Väittäisin kuitenkin että parissa vuodessa on tapahtunut kehitystä parempaan päin.

  20. #350
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Kylähän päivittäin autot kiihdyttää ohi että pääsis kääntymään eteen, oon sitten autotiellä kaupungissa tai pyörätiellä. Taksit on hyviä tuossa lajissa, niillä tuntuu olevan kiire johonkin.

  21. #351
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Fiksi+sliksit on siitä hyvä yhdistelmä, että varmasti tietää milloin on pitoa ja milloin ei. Muuta hyvää siitä sitten ei tällä säällä löydykään.

    Turvallisesti pääsi perille, mutta matkaan kului noin puolet enemmän aikaa.

  22. #352
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Noin käy aika usein työmatkallani. Kerran pari viikossa on aika normaali tahti. Viime vuonna eräs autoilija oikein kaasutti että ehtisi eteeni ja pysähtyi siihen huutamaan että suojatiellä pitäisi taluttaa fillaria...

    Väittäisin kuitenkin että parissa vuodessa on tapahtunut kehitystä parempaan päin.
    Tuosta suojatiejutusta rupes mullekkin tämä Volvokuski selittämään. Kerroin sitten herralle ystävällisesti mikä on suojatien ja pyörätien jatkee ero ja milloin ( 2017 loppuun mennessä ) se pyörätien jatke pitää olla maalattu katuun suojatiestä poikkeavalla merkintätavalla, sekä sen mikä tekee nykyään suojatiestä pyörätien jatkeen.
    Volvokuski oli huuli pyöreenä ja totesi - Ai en mä tiennyt tuollaista -.

  23. #353
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Päivän kuva-arvoitus Vantaalta: paikanna oheisesta kuvasta liikennemerkkien osoittama yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä suojatie.

    http://goo.gl/maps/Lb8Uq

    (Kuljin tänään tuosta ohitse, ja saatoin todeta että kyseinen "kevyen liikenteen väylä" ei ole tällä hetkellä edes yhtä hyvässä kunnossa kuin tuon kuvan ottamishetkellä kolme vuotta sitten - siihen on nimittäin kasvanut tällä välin mm. erinäisiä puolen metrin korkuisia kuusentaimia, joiden välistä pitäisi jotenkin pystyä pujottelemaan jos tuosta haluaa ajamalla edetä.)
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  24. #354
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Helsinki, itä
    Viestit
    425
    Se on maastopyörätie.

  25. #355
    ja suojatie on maalattu poikkeuksellisesti asfaltin alapinnalle, joten se ei erotu kovin helposti.

  26. #356
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Tieliikennelain mukaan suojatie voidaan merkitä myös pelkillä liikennemerkeillä, ilman seepra-raidoitusta. Tosin niiden liikennemerkkien pitäisi näkyä molemmista tulosuunnista.

    Ainakaan tuolla ei ole säästelty pysäköintikieltomerkeissä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  27. #357
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Kävin kertomassa suoraa eteen kääntyneelle autoilijalle että sen pitää kääntyessään väistää pyörätien liikennettä; vastaus nyrpeä "Kyllä mä tiedän!"

    Veti jotenkin hiljaiseksi...

  28. #358
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Tällä kertaa seurasin avautumista taksin takapenkiltä, kun taksi pyrki Turvesuontieltä vasemmalle Kehä I:lle. Valot olivat vielä vilkulla ennen kuutta ja Tapiolan suunnasta tullut pyöräilijä pääsi yllättämään. Taksi oli väärässä, mutta pyöräilijä jää tuossa kivasti kevyen liikenteen väylän ja Kehän alittavan alikulun kaiteen taakse katveeseen. Havaitsemista ei helpottanut eteen näyttävä ledi, joka ei ollut kovin tehokas, joskin ok (ei pahimmasta päästä). Eivätkä täysin mustat vaatteet ja pyörä. Takavaloa ei ollut, eikä kypärää. Kannattaisi minusta satsata enemmän näkymiseen, sillä vauhti oli reipas. Täältä tähän.

  29. #359
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    PKS
    Viestit
    32
    Viikki-Kumpula tänä aamuna. Biokeskuksen kohdalla on jo kuukausia väsätty kosmeettista tien levennystä ja kelvit molemminpuolin ovat olleet työmaana, olen vetänyt suosiolla kiertoreittiä. Tänään katselin että työkoneet ovat poissa, kokeillaanpas suorempaa reittiä. Seurauksena tietty vääntynyt takavanne. Lähes jokainen autotielle vievä pyöräkaista on viimeistelemättä (siis kymmenen sentin rako kiveyksen ja asvaltin välissä) ja suurimpaan osaan korokkeita neropatit ovat vetäneet normikatukiveyksen koko leveydeltä, ei puhettakaan että pyörakaistan kohdalta olisi madallettu. Mielipiteeni liikennesuunnittelijoista tällä hetkellä voitte arvata. Luulen myös että mielipiteeni ei tule muuttumaan lumien tullessa, mutta onhan ainakin auraajat jakamassa tätä tunnetta. RAAH!.

  30. #360
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    207
    Olipa joku perhanan ritari parkkeerannu Lehmuskadulla lavakkinsa sillei oikein hienosti kelville. Auton keula oli pihan puolella ja perä kokonaan kelvillä ja mikä parasta nii pihaankin ois mahtunu koko kiesi. Kattelin että näkyykö auton kuljettajaa missään mutta eipä vaa näkyny.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •