On ne metkoja nuo koiranulkoiluttajien liikeradat. Tänään aamulla sain osallistua arpajaisiin erään koiranulkoittajan kanssa. Kaarteen jälkeen eteen ilmestyi samaan suuntaan liikkunut koiranulkoiluttaja, tietysti keskellä KLV:tä. Soitan kelloa ja ulkoiluttaja havahtuu ja lähtee siirtymään tien vasempaan reunaan. Tähän asti ok, joten valmistaudun ohitukseen oikealta. Mutta sitten tämä päättääkin lähteä oikeaan reunaan ja siitä seurasi erinäistä ohjelmaa. Sanoin ohittaessani, että ota suoraan jompikumpi reuna. Toivottavasti jatkossa menee paremmin.
Hui!
Äskettäin läheltä piti, etten liiskannut pyöräilijää!
Kupittaankadulta käännyin ja hän ajoi suoraan.
Hänellä oli valot ja heijastimet kunnossa,
ja hän tulee suoraan katseeni suunnasta,
mutta minä en nähnyt häntä, ennenkuin hän
tekee ajolinjassaan mutkuran ja nään valon sivuttaisliikkeen.
Olen ehdottoman harjaantunut polkupyörän
bongaaja ja minulla on loistava hämäränäkö,
mutta silti lähestyvän pyöräilijän valot ja varjot
jäivät takana olevan valojavarjohässäkän sekamelskaan.
Anteeksi!
Olkaa kaikki superhyper varovaisia!
Joku on avautunut pysäköinnistä Pakilan Lidlin ja Alkon edessä (vaihteeksi jalkakäytävällä, mutta olisi tuossa pyörätiekin):
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...toilijoilla.1/
Eihän tuossa vieressä olekaan kuin Lidlin oma parkkihalli (nurkan takana), vanhan ostarin parkkipaikka (korttelin päässä) ja pari poikkikatua joiden varteen saa pysäköidä. Ja ehkä vielä jotain muitakin paikkoja.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Auto kääntyy vasemmalle ylittäen ensin kelvin. Siinä mitään, mutta tullaan sopivasti samoja vauhteja (35-40) loivan alamäen jäljiltä. Ei katsonnu ollenkaan vasemmalle kääntyessään. Kello oli jo 22 ja olin palailemassa kotia kohden. Ei kyllä varmasti havainnut mun viittelöintejäkään peilistä. Juh, valot olt mullakin.
Jutun kuvassa näkyvä pakettiauto (mahdollisesti kuormauto) ei mahdu mainittuun halliin koska siellä on korkeusrajoitus joka on naurettavan matala. Sivukaduilla on todella harvoin tilaa pysäköidä kovinkaan lähelle kauppaa koska ihmiset välttelee ajamasta halleihin autonsa kolhimisen pelossa, luultavasti mutta sinne niiden pitäis silti ajaa. Ja tiedät varmasti miten laiskoja ihmiset on kävelemään kun kerran saavat moottoroidun kärryn alleen joten korttelin päässä oleva parkki alue ei tule kysymykseen ja taitaa muutekin olla varattu siinä olevien liikkeiden asiakkaille joten ei edes saisi käyttää lidlissä käymiseen..
"The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"
Olen huomannut saman ilmiön monesti, tosin pyörän selästä. Suoraan vastaan tulevan toisen pyöräilijän hyväkään ajovalo ei vaan osu silmään pimeällä ja märällä pyörätiellä, kun tasaista valoa heijastelee joka puolelta. Siksi minulla on aina normaalin etuvalon lisäksi vilkkuvalo edessä. Ja takavalo vilkkuu jatkuvasti.
Tarkoitus ei ole tässä aloittaa väittelyä vilkkuvien valojen puolesta ja vastaan. Tiedän että jotkut pitävät niitä helvetinsyntinä ja toiset hyödyllisenä. Itse kuulun jälkimmäisiin, koska haluan tulla havaituksi ja päästä elävänä kotiin.
Lisätään tuohon pysäköintitapaukseen, että jos se pysäköintihallin korkeusrajoitus on ongelma, niin parin sadan metrin päässä taitaa olla sitten toinen ruokakauppa (S-market), jossa on pysäköintipaikat maan pinnalla, joten sinne voi mennä tuollaisella korkeammallakin kärryllä ostoksille. Tietysti siellä voi olla kalja kalliimpaa, eikä ole Alkoakaan.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Tuohon kun kuvittelee metriset lumipenkat alkamaan nurmikon reunasta, niin olis ihan viime talvisen työmatkan varrelta tilanne. Mutta pyörässä on kääntyvä etukiekko, niin palasin edelliseen risteykseen ja kiersin sitten puolisen kilometriä, niin eihän ongelmaa ollut...kai. Ei vaikka tilanne toistui pari kertaa ja taluttamalla ohi pääsi vähän väliä. Muutenkin lähes vastaavia on ihan jatkuvasti vuoden ympäri.
Noista pitää aina ja joka ikinen kerta muistaa avautua, niin ehkä jotain muutostakin voisi olla luvassa. Omassa tapauksessani rekkapena ihan oikeasti uskoi, kun lopulta ko. jantterin näin ja sanoin, että viereisellä ajoradalla on tilaa ohittaakin. Oli jatkossa siellä. Tietty useinhan noissa ei näy kuskia missään. Ja asenne voi olla aika nihkeä. Ne kaikkein välinpitämättömimmät asenteet löytyy juuri "ammattikuskien" useimmiten(?) fiksusta joukosta...
Autoilijat ovat hanakampia valittamaan jos siihen tielle parkkeeraa. Torvi raikaa ja rekkapena parkkeraa seuraavan kerran pyörätielle...
Bussipysäkkien takana parveilevat ihmiset. Ja se pysäkin takaosa on pyöräilijöiden puolella. Tällä kertaa kunnon blokki, kahdet lasten vaunut.
Pysäkin takana terveellisempää? Suojassa pienhiukkasilta?
Tulin pyörällä Helsingissä Aleksis Kiven katua, kun vieressä mateli auto, joka näytti vilkkua kääntyäkseen pyörätien jatkeena olleen suojatien yli. Yllättäen se kiihdytti ja kääntyi suoraan eteen. Ehdin iskeä jarrut lukkoon ja sain pyörän pysähtymään täpärästi ajoissa ennen kylkeen osumista. Märät lehdet tiellä eivät auttaneet jarrutuspuuhia.
Tajusin, että kyseessä oli autokoulun auto, joten lähdin perään ja ajoin vierelle. Totesin ikkunan avanneelle opettajalle, että ajoitte sitten melkein mun päälle. Hänen mukaansa tilanne oli jo Ok, koska he olivat käsitelleet sen ja he vasta harjoittelivat tätä ajamisjuttua. Ajaja sentään pyysi anteeksi.
Hiljaseks veti. Pyöräilijän vuoksi ei kannata kuluttaa sitä ylimääräistä jarrupoljinta. Melkoista asennekasvatusta opettajalta.
Ajo-opettaja varmaan tarkoitti, että hän on jo torunut oppilasta. Unohtui anteeksipyyntö pyöräilijältä. Vaikka sen sai kun kävi itse hakemassa.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Autokouluopettajien tila on huolestuttanut, kun paria kanavaa osunut kohdalle asian sivuun. Ensimmäinen tapaus oli muutama päivä takaperin töihin autoillessani. Reittinä Turun Ohitustie, eli kaksikaistainen moottoriliikennetie 100 km/h nopeusrajoituksella. Saavutin vasenta kaistaa n. 80 km/h vauhdilla ajavan autokouluauton. Oikealla kaistalla oli useiden satojen metrien tyhjä väli. Mutta tämä jatkoi sisukkaasti vasemmalla kaistalla. 2-3 km perässä ajeltuani (jonoa alkoi muodostua taakse) vaihdoin oikealle kaistalle ja ajoin autokouluauton rinnalle. Opettajan paikalla istui naishenkilö, joka ei hetkahtanut rinnalle tulostani. Ratissa ollut neitokainen kääntyi katsomaan minuun. Jatkoin edessäni auennutta vapaata väylää kiihdyttäen ja jonkin ajan kuluttua näin peilistä autokouluauton siirtyvän oikealle kaistalle. Ei tullut sitten tälle naisautokoulunopettajalle mieleen opettaa sujuvasta ajamisesta mitään. Toinen autokouluun liittyvä juttu tuli vastaan, kun juttelin autokoulun aloittaneen esikoiseni kanssa autoilusta. Autokoulunopettaja oli kuulemma sanonut, että pyörällä ei saa koskaan ajaa suojatien yli (mikä sinänsä on täysin oikea tieto). Kelvin jatkeista ei ollut ollut mitään puhetta tässä asiayhteydessä.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
San Franciscossa ei näkynyt siellä juuri viettämäni viikon aikana yhtä ainutta tasaisella valolla ajajaa mihinkään aikaan päivästä. Kaikki näkemäni valaisevat pyöräilijät vilkuttivat. Ehkäpä kaupungissa nähdyksi tulemattomuus huolestuttaa enemmän kuin migreenikkojen ahdistus.
^^ Mulla oli sen verran monta huonoa kokemusta (ja kuultuja huhupuheita) autokoulujen jutuista, että kuluneena kesänä opetin esikoiseni opetusluvalla. Olihan siinä vähän duunia, mutta enimmäkseen mukavaa "laatuaikaa"... Ja inssi kerralla läpi, tutkinnon vastaanottaja vielä kehui poikaa liikennesilmästä ja auton käsittelytaidosta![]()
Ei tämä nyt varsinaisesti mun elämääni vaikeuta millään lailla mutta... Tänään aamulla poljin duuniin kohti ruskoa ja turtolan markettien jälkeenhän tuo pyörätie asettuu hetkeksi aivan valtaväylän viereen, siinä sitten joku hervannasta tuleva autoilija katsoi aiheelliseksi vilkutella valoja. Ilmeisesti valoni oli liian tehokas ja siihenhän pitää myös suoraan tuijottaa kun se kerran häikäisee, urpo. Tai saattoihan se olla kannustava vilkutus kun kerrankin pyöräilijä näkyy
(disclaimer: valo on tosiaankin suunnattu niin että se valaisee tien pyörän edessä noin kahden-kolmen metrin kohdalla, ei ylöspäin).
Make war, then love.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
Bussikuski yritti ajaa yli kääntymällä risteyksessä suoraan päälle. Ajoin polkupyörällä pyörätietä samaan suuntaan. Bussin päätepysäkki oli noin puolen kilometrin päässä, joten ajoin sinne ja avauduin kuskille. Selvisi ettei hän tunne liikennesääntöjä. Väitti että olisi ollut väistämisvelvollinen vain jos olisin taluttanut pyörää.
TLL 14 §:
--- Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. ---
Kehotin lukemaan autokoulukirjan uudelleen ja jatkossa varomaan pienempiä tienkäyttäjiä.
Silloin joskus Nygårdin autokoulun opettaja kyllä polkaisi jarrupolkimensa pohjaan, kun en jollain ajotunnilla muistanut tarkistaa, tuleeko sieltä takaa suoraan menevä pyöräilijä. Ei tullut, mutta oppi jäi mieleen. Tavallaan kantapään kautta, koska auto tietenkin sammuin tilanteessa.
A Gentleman will walk but never run
Käväisin koululla tuossa äsken eestaas. Teillä ei päivänajasta johtuen ollut juuri ketään. Kätevästi kuitenkin niistä vähistä erittäin moni kulki aivan omien sääntöjensä mukaisesti. Ei tästä nyt mulle sinänsä mitään vaaratilanteita aiheutunut, mutta avaudutaan nyt tänne ettei jää kaivelemaan. Mennessä stop-merkin takaa rynnistää auto edes silminnähden hidastamatta kelvin jatkeen yli. En ehtinyt alle. Seuraavaksi kelvillä tulee vastaan isompi mönkkäri, nelipyöriä nuo kai lain silmissä ovat. Eivät siis kuulu kelveille. Jollen ihan väärin nähnyt niin oli eurokilvet, eli ehkä aika tehokaskin värkki? Voin olla väärässä, tää on hieman arvailua.
Takaisin tullessa lähestyin noin 10-15km/h valoristeystä tien vasenta puolta olevalla kelvillä. Vihreät paloivat ja ajoin siis rauhallista vauhtia yli. Vastaisesta suunnasta halusi useampikin auto kääntyä reittini yli kulkusuunnassaan oikealle. Ei mitään merkkiäkään tilan antamisesta yhdelläkään autolla, kun aloin olla kohdalla... ei mitenkään yllättävää toki, mutta perseestä kuitenkin. Olin aika lähellä yhden auton kuskin ovea ja ihan normaalia oli myös kuskin reaktio tilanteeseen: epämääräinen tuijotus fillaria kohti, tiukentuva ote ratista, lisää kaasua, päätä ikkunasta kauemmas ja ilme kuin koittaisi pidätellä akuuttia rektaalitoimitusta.
Kiitti.
Mud, sweat and beers.
OT (ketjun aiheen takia) mutta kun aina vaan valitetaan, että risteyksissä kääntyvät autot eivät anna pyörille tilaa, niin nyt tahtoo ma antaa isot propsit punaisen YläÄssän kuskille Hermannin Rantatiellä. Tämä jäi jo kaukaa (olis varmaan ehtinyt kääntyä alta pois) odottamaan, että ehdin sotkea risteyksen yli. Tilanteesta ilostuneena morjenstin kuskia ja sain saman käpälänheilautuksen takas.
Lämmitti.
Anteeksi OT, jatkossa keskityn valittamiseen.
Voisin jatkaa ylläolevaa offtopiccia sen verran, että joka päivä joutuu nyökkäilemään kiitosta autoilijoille kun hiljentävät ja antavat tilaa kun ylittää tien. Kerran vaan on joutunut lyömään "liinat kiinni" kun auto tuli ihan jarruttelematta risteykseen. Ja sekin oli mopoauto. Näin siis täällä Lahessa.
Tämä sopii tänne loistavasti
Kirjanmerkit