GiantElectrobikeGarmin
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 44

Aihe: Fillarien entisöinti/Kunnostus yleistä löpinää

  1. #1
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91

    Fillarien entisöinti/Kunnostus yleistä löpinää

    Olettekos kunnostellut vanhoja fillareita? Kuvat olisi kivoja. Itsellä työn alla 26" tunturi poni, tähän mennessä olen irroitellut pikkuosia eli satulan kiristimiä ym ja putsannut ne ruosteesta. Millähän ne päällystäisi ettei ruostuisi heti uudelleen? Maalit tuohon tulee uudet ja samaten tarrat. Mites tuo ruostumattomien/happoteräs ruuvien ja pulttien käyttö tässä, alkaako muu runko ruostumaan nopeammin jos noita käyttää, eli kannattaako ihan perinteisiä sinkittyjä käyttää? Osaisiko joku neuvoa lisäksi tuon poljinkeskiön ja ohjauslaakerin avaamisen?

  2. #2
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    783
    tirsintarsi muokkasi tätä : 13.10.2012 at 20.41 Syy: linkki
    Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...

  3. #3
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708

  4. #4
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Kiitoksia, myös markorepairsin videoista löytyi vinkkejä. http://www.youtube.com/watch?v=WsdzW...feature=relmfu

    "uusi" ketjunsuoja tohon pitää varmaan hankkia, ruuvinreijät meni irroituksessa vähän hitoilleen ja muutenkin kärsinyt tuo suoja. Kuvia laittelen huomenna kunhan muistan. Positiivista on, että vanteet näyttää kiilloituksen jälkeen ihan hyvältä ja varsinkin takakeskiö on ulkoa kun uusi.

    Edit: Muutama kuva jos yhtään kiinnostaa ketään.
    Loput kuvat: https://picasaweb.google.com/1137206...eat=directlink
    Pahoittelen jos liikaa kuvia/liian isoja yhdessä viestissä. Mainitkaa niin poistelen.



    Uus ketjusuoja jostain


    Mitähän tässä on ollut?


    Saakohan ton lukon pois maalauksen ajaksi?


    Napaa




    yyri muokkasi tätä : 27.11.2013 at 22.11

  5. #5
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    783
    Paukuttelet "muovivasaralla" suoraksi ja lisäät vaikka prikat tuone alle, niin meneehän se tuokin? Tosin, jos ihan uudenoloisen pyörän haluat...
    Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...

  6. #6
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Ketjusuojassa oleva sininen muovipiinoite on alunperin tarkoitettu suojaamaan ko. osaa kuljetusten ajan. Myyjäliikkeessä ne piti poistaa ennen myyntiä. mutta taisi aika harva kauppias niin tehdä.

  7. #7
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    131
    Ei ne rosteriruuvit tai haponkestävät muodosta sen ihmeempää galvaanista paria rungon kanssa, että se jotenkin kiihdyttäisi rungon ruostumista.
    Wannabe-mies monessa lajissa!
    http://www.vikunja.fi
    http://www.isannointiapteekki.fi
    http://www.lumileopardi.fi

  8. #8
    marko.s. Guest
    hieno projekti, laita vain lisäkuvia ja tarinaa kun homma etenee =)

  9. #9
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Nämä nippelit oli ihan ruosteen peitossa ennen sitruunahappokylpyä, pitää joku sinkitys tjsp keksiä niihin ettei heti ruostu uusiksi.



    Penkki pitäisi saada palasiksi jotta saa tuon rungon suoristettua ja hapotettua.


  10. #10
    marko.s. Guest
    itse olen esim vanteissa laittanut kunnon vahaa paksun kerroksen , lakkausta en ainakaan itse suosittele koska sit on kakkihomma jos ruostuu lakan ja metallin välistä

  11. #11
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Vahaa laittelen vanteisiin, pitää kysyä sedältä nikkelöisikö se nuo pikkuosat, ilmeisesti sekin kestää ihan hyvin hapettumista vastaan. Tämä pyörä seisonut tuolla nurkalla 10v vesisateessa, siihen nähden nuo vanteet on ihan hyvässä kunnossa, pinnoissa ainoastaan vähän ruostetta. Ne pitää rättilaikalla kiillotella. Jos nuo polkimet saa irti niin siihen käy tilalle varmaan ihan nykyaikaiset jotkut laadukkaat? Pedaaleja meinaan.

  12. #12
    marko.s. Guest
    missä päin majailet? miulla on vanhaa varastoa noit union ja muiden polkimia

  13. #13
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Äänekoskella päin asustelen.

  14. #14
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yyri Katso viesti

    Mitähän tässä on ollut?

    Kotimaisen työn merkki, kahdeksankulmaisessa kentässä vaakunaleijonan pää tyyliteltynä.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  15. #15
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91

  16. #16
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Löytääkö noita fauber kampia hyväkuntoisena mistään? Kolmeen fillariin tarttisi moiset, tähän tunaan, kombi fleuriin ja tunturi lapponiaan. Kombissa polkimet hitsattu kiinni ja vemputtaa. Muissa pyörissä esteettiset haitat eli ruosteessa kammet. Onko noissa muita eroja kun kierteet/kampien pituus?

    Tähän poniin pitäisi myös ohjaustanko löytää, perus mummomalli. Löytääkö uutena?

  17. #17
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Kampia kannatta kysellä s-postilla tohtorilta.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  18. #18
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yyri Katso viesti
    Tähän poniin pitäisi myös ohjaustanko löytää, perus mummomalli. Löytääkö uutena?
    Löytää ja halvalla. Voi olla, että joudut laittamaan uuden ohjainkannattimen jos läpimitta on eri kuin vanhassa. Romikselta voit saada vaikka ilmaiseksi tuollaisen stongan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  19. #19
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Ostin tuollaisen Bilteman tangon mutta se oli niin notkeaa tavaraa että en uskaltanut sitä omaan kauppakassipyörään jättää, varsikin ylämäessä kun putkelta polkaisi niin valehtelematta 5 senttiä taipui tanko.

    Motonetistä hain sitten vastaavan halpiksen joka on huomattavasti tukevampi. Siellä ei kyllä ole tuollaista noin korkeaa mallia.
    Mutta jostain pyöräpajasta/kirppiksestä varmaan löytyy.

  20. #20
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Pitääpä paikalliselta fillaripajan ukolta kysyä, sieltä varmaan löytyisi fauberi kampiakin.

  21. #21
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Nytkähti vähän eteenpäin tämäkin, tuli taottua kammet ja ohjauslaakeri auki. Ruostuukohan nuo kammet heti uudestaan kun sitruunahapolla käsittelee? Nuo aiemmin esitetyt pikkunippelit laitan sinkkimaalilla ja toivon että kestää. Ei niitä kukaan kuitenkaan hinkkaa. Taitaa mennä tuo runko kasaukseen ilman uusia maaleja, katsoo talven jälkeen jaksaako purkaa.

    Laakerit oli ilmeisesti OK-kunnossa, mitä noista kuvista nyt näette, hieman kulumaa mutta eipä noin vanhassa ulkona seisoneessa vehkeessä parempaakaan voi odottaa. Käykö tuohon keskiön ja ohjauslaakerin rasvaamiseen ihan keltainen vaseliini? Tuota on tehtaalta tuotu ja siellä se ainakin pelittää. Onkohan nuo prässätyt fauberin laakerikupit vaikea laittaa takasin, kupit pakkaseen ja keskiömuhviin lämmitystä? Laakerikuppeja en uskaltanut laittaa sitruunahappoon, enkä muitakaan laakeriosia. Pelkästään nuo fauberin pölysuoja-uloimmat jutut.

    Hirveä kysymysten tulva mutta kun aiemmin ei ole tämmöstä tehnyt

    Ps, mistähän löytäisi "uusia" siistejä fauberkampia? Pitääkö ostaa joku mummis josta ryöstää? Kombin fleuri kaipaisi uudet sillä kiinni hitsatut polkimet vemputtaa hirveästi ja hirttää välillä kiinni ajaessa.












  22. #22
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Ohjainlaakeri kasattu ja fauberin osat putsattu ja laakeripinnat kiillotettu. Vähän on tosiaan pistesyöpymää, mutta jos kääntäisi nuo kupit niin että syöpymä olisi ylöspäin koska sinnehän rasitusta ei kohdistu niin paljoa. Meni nuo osat myös sekaisin, eli kummalle puolelle nuo paksummat/leveämmät laakerikupit tulee?

    Mitenkähän tuon saa tosiaan myös kasaan, koska tuossa pitää laittaa samalla laakerikupit kiinni kun kammet, koska kammet ei mahdu menemään sisään laakerikuppien rei'istä. Eli ratas tulee vähän tielle ja laakerikehä kun tuota yrittää vasaroida sisään.

    Kumitkin löytyi, 40-584 koon kendat valkosivuina. Uudessa jopossa kestänyt 3v ihan hyvin joten toivotaan että kestää tässäkin. Sisuskumit schwalbea.

    Pitää tätä maalausta siirtää ensi kesään/hamaan tulevaisuuteen, kunhan saa ajokuntoon tämän nyt. Vanteet pitää rihtauttaa ja takanapa huoltaa, onko vaikea purkaa ja kasata? Etunapa oli helppo huoltaa.

  23. #23
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Paskamainen laitos kasata tuo fauberkeskiö prässätyillä kupeilla, ei saa millään tuota rattaanpuoleista kuppia kiinni kun kammet on koko ajan edessä, ei mene puunliimauspuristimella eikä vasaralla saa lyötyä. JA kammet ei mene paikalleen jos edes toinen laakerikuppi on paikallaan... Pitänee viedä korjaajalle, samalla kun vanteet rihtauttaa ja takanavan huoltauttaa.

  24. #24
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Itsellä ei kokemusta prässätyistä kupeista mutta auttaiskohan vaikka kuumailmapuhallin tms. ennen asennusta jotta vähän lämpölaajenee? Ja vaseliinia reilusti väliin. Suosittelen myös irtolaakereita fauber keskiöön, rullaa paremmin ja kestää huoltamatta pitempään, taisi markorepairsilta ohjeet löytyä.

  25. #25
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Jaa, onkohan isokin ero tommosessa irtokuulien kanssa?

    Hiustenkuivaajaa käytin tossa asennuksessa, mutta pitää ehkä lämmittää enemmän toholla tjsp, ei löydy kuumailmapuhallinta. Ja laittaa laakerikupit pakkaseen. Huoltomies ei ollut paikalla, joten takanavan huoltokin pitää nyt sitten tehdä itse. Eli laakereihin vaseliinia ja jarrurumpuun ja paloihin tjsp mitä tuolla on sisällä, niin jotain ohutta vähän, esim vaihdelaatikkoöljyä?

    E: Takanapa meni niin että auki, putsaus ja joka väliin hitosti vaseliinia. Näyttääpi toimivan ainakin käsin pyöritellen. Saa nähdä mitä käy ku saa fillariin kiinni ja ekan kerran jarruttaa

    E2: Meni paikalleen kupit kun toinen henkilö laittoi ne reilusti vasaralla. Kohtuu hyvin pyörii nyt kun sääteli vaikka laakereita pitävä peltikierukka vähän asentaessa vääntyi ja joutui pihdeillä suoristelemaan. Laitan kuvaa tosta laitoksesta kunhan saan kasaan sen kokonaan, maalaushommat jäi nyt väliin mutta eipä tuolla niin väliä, kunhan tekniikka pelaa. Ajan patina näkyy!
    yyri muokkasi tätä : 23.11.2013 at 23.26

  26. #26
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Sori nyt tämä tuplapostailu, mutta tämä rojekti on päätöksessä tällä erää ja lopputulos kuvissa. Jäi nyt maalamatta mutta eipähän vaikuta ajettavuuteen. Navat, keskiö ja ohjainlaakeri rasvattu ja putsattu. Saa nähdä miten jarru toimii kun ulos pääsee kaahaamaan. Pitää ottaa liiat vaseliinit poois jos ei pidä. Ainoat osat mitä tähän ostettiin uutta on tuo etukumi, ketjut ja sisuskumit+vannenauhat... Kaikki työ tehty itse paitsi pinnojen kiristys. Takakumina 15v vanha nokian SL-35 mikä yllättäen oli ihan timmissä kunnossa.

    Verratkaa alotuspostauksen kuviin :P Lokarit sai kiiltämään vähän ja ketjunsuojastakin tuli siisti kun otti muovit pois ja hinkkasi.

    Seuraavana vuorossa 28" tunturi jossa takana duomatic napa. Uutta pitää hankkia satula, ketjut ja etunapa, vannekehät on ihan hyvät vielä.





    yyri muokkasi tätä : 28.11.2013 at 17.57

  27. #27
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Spämmitään lisää kun se on kivaa! Eli toinen fillari työnalle, joku tunturi 28" jossa duomatic napa. Tarkoitus tässäkin kunnostaa vanhoja osia, eli ruosteiset kammet maalata, satula kunnostaa ym. Pikkuosat maalata kanssa ruosteenpoiston jälkeen. Osia mitä pitää hankkia:
    -Etunapa vanteeseen
    -Kumit
    -Fauberiin irtokuulat
    -Fauberin kartio"kiristimet" koska toinen vanhoista ihan syöpynyt kraatereille. Laakerikupit vähän syöpynyt mutta menee vielä (kai)
    -Lokarin aisapultteja, mistä halvalla? Postikuluja kaikissa puljuissa 10e...

    Eli tämmösiä


    Kuva konkelista:








  28. #28
    Liittynyt
    02/2010
    Viestit
    91
    Torpeedo duomaatti purettu, kasattu ja toimii. Samalla huomasin että takavanteen kehältä on parin nippelin juuressa halkeama... Eli kehä uusiksi, paras paikka varmaan kromisia 47-622 kehiä etsiä on joku kierrätyskeskus tjsp? Jotain tiettyä paikkaa keski-suomessa? Koko etukiekkokin pitäisi kanssa laittaa uusiksi. Biltemasta ei etukiekkoa houkuta hankkia kun ne pirulaiset on mattapintaisia ja miten laatu vrt vanhat patarautaiset. 36 Reikäisiä molemmat.

    Sitten edelleen etsin noita lokarin aisapultteja. Samaten noita fauberin kartioita.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Pyörätohtorilta kannattaa kysyä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  30. #30
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    151

    Vink vink

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Pyörätohtorilta kannattaa kysyä.

    Ei ihan halpa tuntiveloitus,mut elämä on

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •