Maastoajoon kotimaan pusikoissa se Betty kannattaa laittaa kypärään, tankoon sitten joku huomiovalo jotta voi laillisesti siirtyillä polulta toiselle.
Jos haluaa kaksi valoa, ei mielestäni kannata hankkia eri valmistajien valoja. Kun valot ovat samalta valmistajalta, käyvät samat akut, sama laturi jne.
- Tomi
Aikani odottelin Fenixin lamppuja, mutta niiden julkistus meni liian pitkälle. Tilasin sitten australialaiselta AyUp:lta valot tankoon ja kypärään. Toimitus Suomeen neljässä päivässä. Tosin Suomen päässä DHL rupesi sitten tupeloimaan, mutta siihen asti hämmentävän nopeaa toimintaa. Rakenne vaikuttaa luotettavalta ja valotehoa on poluille riittävästi. Setissä tulee tankoon leveämällä hajonnalla varustettu valo ja kypärään sitten pidemmän heiton omaava valo. Kiinnitykset ovat hyvät, varsin kypärään tuleva tarrasysteemi on näppärä. Pitäisi olla toimivat setti, testeissä on pärjännyt erinomaisesti. Takuidenkin pitäisi lueskelun perusteella toimia.
Eipä ole näistä AyUpeista täällä paljoa kirjoitettu, jos nyt ylipäätään ollenkaan, vaikka testeissä tuntuvat pärjäävän erinomaisesti. Itsellä on ollut pyörässä tuollainen jo kaksi vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Ulkonäkökin on tarpeeksi yksilöllinen, josta lisäplussaa. Ainoa ongelma on se, että tilaus pitää tehdä Australiasta, kun muutaman vuoden takainen Englannista välitys lopetettiin, nopeastihan ne toki sieltä tulee, mutta kuriirien xtrahinnoilla+mahdollisella tullilla lisättynä (nyt firmalla on kylläkin tarjous päällä ilmaisesta sarjan/kit toimituksesta, joka loppuu, kun ilmoittavat siitä).Tosin itsellenikin tuli tilaus tuolloin suoraan kengurumaasta, kun eivät ymmärtäneet Suomen olevan EU maa. Tuliko tilaus muuten tullin kautta? Pitäisi varmaan tilata itsellekin toinen vielä kypärään.
karhile muokkasi tätä : 05.10.2012 at 12.07
Eilen pääsin testaamaan 3XML-T6 -tuikkua autenttisissa maasto-oloissa. Kiinnityssysteemi on harvinaisen vaikea virittää ylikoon tankoon, mutta kun sen saa siihen, niin se myös pysyy. Minusta tuossa on 2 ledin asetuksella aika lähelle täydellinen valokuvio tankovaloksi. Reilusti hajavaloa eikä kirkasta hotspottia, kuten T6 Assault -valossa, joka minulla on kypärässä. Tämä yhdistelmä on aika lähellä täydellistä. 3 ledin moodi on minusta aivan turha, valoteho ei ratkaisevasti lisäänny mutta akkua se imee hurjasti. Lisäksi jäin kaipaamaan jotain yhden ledin "low"-asetusta, tuon kanssa ei nimittäin klv:llä paljon ajella ilman että jokainen vastaantulija sokaistuu. Pitänee joku Knog Frog -tyyppinen ratkaisu keksiä etuvaloksi ihmisten ilmoille.
Lenkillä oli pari kertaa ongelmana valon sammuminen kesken kaiken, mutta sen minä diagnosoin akkupiuhan liitoksen löystymiseksi. Seuraavaksi pitänee alkaa etsimään sitä piitahnaa lämmönsiirron parantamiseksi.
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Moro,
Kiitti Akkumies/fsol77m, alko tää DX-akkukirjottelu kirkastuun (”perusakku 4400”). Kävin diilerin luon ettiis tota Navigator 1400 settii mut jälell oli vaan Navigator 900 settei. Vilkasin setin akkuu ja kyles luki isol Magicshine. Magicshinel ei oo ku yks ton näköne 4400 mAh akku eli just toi MJ-6002 (DX akku, jne.). Jos nyt välttäs noit voimasanoi niin vois sanoo et onpa ”söpöö” markkinointii ku http://www.taskulamput.fi/tuote/otsavalaisin_lumilight_navigator_1400/ sivul ei oo mitää viittaust akun tyypist/valmistajast eikä tekstii akus nää jos ei satu avaan pussii???
Voin hyvin lämpimästi suositella MagicShinen MJ-880:sta: http://www.taskulamput.fi/tuote/polk...j_880_2000_lm/
Ollut moinen maastofillarin tangossa kiinni nyt pari viikkoa ja huh huh..verrattuna edelliseen LedLenser H14 -otsalamppuun, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.![]()
Bike-discountissa olisi tarjouksessa "Sigma Sport PowerLED Evo Pro Set"
http://www.bike-discount.de/shop/k34...o-pro-set.html
Onko kellään kokemusta? Ajattelin että olisi laadukkaampi kuin DE:n tuotteet ja kestävmpi. Hintakaan ei paha, mutta tekeekö mitään?
Ihan hyvä valoteho tuossa sigmassa.. jos maastokäyttöön tulee niin kannattaa ottaa se kypäräpidikkeellinen setti koska ainoana valona se kannattaa olla kypärässä.. olen meinannu ostaa toisen samalaisen vielä tankoon..
The end of the road is just the beginning...
BikelightsUK tarjoaa myös kohtuuhintaan varsin pätevää ja samantyylistä valoa. Muutenhan tuo on peruskauraa, mutta Fluxienttiin on luottoa tuohonkin hintaan 2-vuoden täystakuun verran.
Itselläni toiminut ongelmitta ja toimitus Suomeen tapahtui työviikon sisällä.
http://www.bikelightsuk.com/front_bi...ight_P595.html
Tilasin Sigman Sport PowerLED Evo:n, tanko ja kypärä kilkkeillä. Katsotaan sitten kun tulee miten toimii. Vaikutti kyllä pätevältä tuikulta, jolla voisi näkeä pyörätiellä ajella. Nykyinen on niin surkea, että jos katuvaloja ei ole, pitää aja lähes sokkona.
akottila muokkasi tätä : 07.10.2012 at 20.25
Ite olen pyöräteitä ajellessa suunnannu valoa alaspäin ja pitänyt alimmalla teholla lyhtyä siis juurikin tuota sigman powerled evoa..
Onko kenelläkään hajua Fenixin tulevien pyörävalojen hinnoittelusta tai BT10-mallin tehoista? BT20-mallihan esitellään videolla.
Olisiko näistä jommasta kummasta pyöräteiden valaisijaksi?
Kiitos tiedosta!
Nyt käytössä on Airamin Led Pyöräville, joka on erittäin surkea. Minä varmasti näyn kauemmaskin, mutta itse en näe yhtään mitään, jos on pimeämpi kuin hämärä ja/tai asfalttin on märkä. Olisiko edullisemman pään (alle 100 euroa, mieluummin lähempänä 50 euroa) valoissa hyvää vaihtoehtoa? Harkitsin aiemmin Led Lenser P7:n käyttämistä pyörävalona, mutta siinä taitaa olla samalla tavalla symmetrinen (pyöreä) valokeila.
perminna muokkasi tätä : 08.10.2012 at 14.39 Syy: typo
Aika viimehetkeen on jätetty uusien fenix-valojen "lanseeraus".
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Mulla on käytössä Led Lenserin L7 (muovinen, alitehoinen P7), se toimii hyvin huomiovalona tuossa Led Lenserin telineessä silloin kun en ole valmistautunut. Muuta käyttöä varten ostin Magicshine MJ-808 valaisimen joka hoitaa sitten kaikki vähänkään suunnitellut pyöräilyt. Led Lenserin valokeila ei tosiaan ole mikään loistokas, mutta jos zoomaa sen puoleen väliin niin tulee mieleen jotkut halvat fillarilamput ilman hajontaa (täydellä "laajiksella" Led Lenserin valokeila ei valaise suoraan eteen juuri yhtään). MJ-808:ssa on mukava kirkkaampi keskusta ja hyvä hajonta ympärille, valitettavasti myös symmetrisesti joten vastaantulijat "sokaistuvat". Mutta valaisee myös sen maaston vastaantulijan edessä joten tuskin käy mitään ikävää esim. ulosajamista tuon "sokaistumisen" takia. Oli alennuksessa about 45 euron hintaan DX eurovarastolta reilu kuukausi sitten.
mutta ei kannata liikaa tuijottaa vastaantulijoiden häikäisynkään estämiseen sillä jos suuntaat valon reilusti alaspäin niin asfaltti jos on vähänkään märkä/jäinen/luminen tms niin se heijastaa valoa peilin tavoin vastaantulijaa kohti kuitenkin.
paras keino olisikin vain vähentää tehoja (tai ottaa lamppu hetkeksi kokonaan pois päältä tms) tai sitten lamppu ihan kohtisuoraan maata kohti tms ja jos tietää että ajaa kaupungissa tms niin siellä kyllä pärjää perus hehkulamppuvalollakin![]()
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Itse olen ajatellut hankkia Philips Saferide 80:n. Pitäisi irrota alle satasella. Kuvien perusteella valokeila on hyvä (leveä ja kantaa pitkälle), ja valoa tulee vain vähän horisontin yläpuolelle. Tehoakin pitäisi olla riittävästi. Hyväksytty Saksassa tieliikennekäyttöön, joten häikäisyongelmia ei pitäisi olla. Suurin puute on korkeintaan 70 minuutin käyttöaika suurimmalla teholla, mutta tuo raja tulee kasvamaan vuoden 2013 mallissa, jota pitäisi ilmeisesti tulla myyntiin syksyn aikana. Toimii ilmeisesti kelvollisesti myös maastoajossa, kun valon suuntaa vähän ylemmäs.
Varmaan noinkin, mutta symmetrisessä valokeilassa heijastuneen valon lisäksi tulee vielä se suoraan vastaantulijan silmiä suunnattu valo. Kai siihen syynsä on, miksi autoissakin on pystysuunnassa epäsymmetriset lähivalot. Optimi olisi kai sitten epäsymmetrinen valokeila mahdollisimman pienellä teholla (kuitenkin sen verran tehoa, että näkee ja tulee nähdyksi).
Kiitos tästä vinkistä. Laitan tutkintaan.
Totta tämäkin. Lampuissa taitaa aika pitkälti olla tehonsäästö, joten sillä voisi pelata tarvittaessa, ja suuntaus alaviistoon.
Lampun olisi toisaalta hyvä olla myös maastokelpoinen, koska ajatuksissa on keväällä hankkia maastopyörä.
Kiitos vinkistä. Laitan Googlen laulamaan.
No niitä riistovalojen aiheuttamia kuvitteellisia kolareita odottaessa voidaan sitten ynnäillä yhteen kaikki ne onnettomuudet, jotka ovat seurausta pyöräilijöiden valottomuudesta ja autoilijoiden puusilmäisyydestä. En sano, että korkeatehoiset pyörävalot olisivat täysin ongelmattomia, mutta kyllä ne kummasti lisäävät pyöräilijän havaittavuutta. Esimerkiksi risteysalueilla se kuolleen kulman takaa pilkottava valokeila tuntuisi kummasti hillitsevän autoilijoiden kaasujalkaa (muutenhan kolmion takaa hidastamatta olisi ihan normimeininkiä).
^^
Näin on. Onneksi en väittänyt, että parempi olla ilman valoa kuin häikäistä. Irroitit yhden lauseen asiayhteydestä, joka oli pyörävalojen standardisointi.
Mielestäni on kuitenkin fiksu tapa huomioida muut tiellä liikkujat, jopa autoilijat.
Ei muuta ku fikkarilla öögaan ja happy riding.
Mitäs raati tuumaa näistä:
* Magicshine MJ-856B (http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+ja+polkupy%C3%B6r%C3%A4valaisimet/8/Magicshine+MJ-856B%C2%A0Multi+Sport-sarja/124)
Lumilight Navigator 1400 (http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/otsalamppu-lumilight-navigator-1400-1400-lm/5010400004/)?
Kumman valitsen maatopyöräilyyn?
Kirjanmerkit