GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 15 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 25 65 115 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #421
    En tiedä kuuluuko ihan tänne mutta mitenkä kun vaihdoin haarukan (rockshox xc 32 tk) niin omasta mielestä meni edellisen kanssa ohjaustangolle makoiluksi ajo jossa oli 35mm holkkeja ennen stemmiä. Nyt on holkkeja 75mm ennen stemmiä mutta lukasin noita rokkarin lappuja niin niissä luki että max 30mm? Eli joo kyllähän se saa aikaan momenntivarren mutta eikö tässäkin stemmin pituudellakin pitäisi olla väliä tai jos on säädettävä stemmi pystyssä niin senkinhän pitäisi vaikuttaa. Siis mitä teen pitääkö minun nyt pätkiä tuota putkea lyhyemmäksi vai mitä?

  2. #422
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    51
    Jos ei halua putkea katkoa, mutta tahtoo stemmiä alemmas, niin osan holkeista voi siirtää stemmin alta stemmin yläpuolelle. Tosin moni taitaa tuossa tapauksessa katkaista putkea, kun sopiva stemmin korkeus on löytynyt.

  3. #423
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Tosiaan 30mm spasereita saa olla vaan stemmin alla. Katkaise vaikka rautasahalla ja jätä sen verran pitkäks ,että saat stemmin yläpyolelle vielä spaserin.

    Esim: jätät 2-3mm stemmin yläpuolelle putkee ja siihen sit viiden millin spaseri ja ohjainlaakerin korkki kiinni. Tai jos sulla on vaan 10mm spasereita niin jätä vaikka 7mm yläpuolelle ja sit laitat 10 millin spacerin sinne.

    Sahauksen suoruus ei niin nöpönuukaa kunhan ei millitolkulla heitä. Rautaviilalla voi tasoittaa loput. Tietenkin jos on putkileikkurit niin sit nilllä.

    Edit: Ohjaamon korkeutta voit säätää sit nousevilla stemmeillä ja riser tangoilla ,ohjainlaakereilla yms.

    Editin Edit: Muista laskee TARKASTI miten paljon katkaiset. Just eilen luin ulkomaanfoorumeilta tapauksesta joka oli unohtanut laskea stemmin mukaan ja sahannut putken liian lyhyeksi. Se tulee sit jo kalliiks.
    syklopaatti muokkasi tätä : 25.09.2012 at 14.52
    - Fear is a mindkiller -


  4. #424
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    Mikäs CCDB Airin kanssa on homman nimi silmien sisähalkaisijan kanssa? Kuulin huhuu, että niitä ois kahta eri kokoa ja iskarin sarjanumeron alku toimis määrittävänä asiana? TF Tunedin sivuilta taas voi lukea, että halkaisija olis 16.0mm siinä missä muissa iskareissa se on yleensä 12.7mm? Eli käytännössä CCDB Airiin ei käy Enduron neulalaakerikitit eikä kaupan hyllystä löytyvät offset redut? Eli joutuu käyttää CC:n omia mount kitteja, joista tosin löytyy myös neulalaakeri-versio, mutta jos offset-reduja haluu, niin pitää teettää kustomoidut versiot?
    mehukatti muokkasi tätä : 26.09.2012 at 20.09

  5. #425
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    611
    Eikö Markus sorvaile offsetreduja itse, eli ei pitäisi olla ongelmia? Ja irkkukaveri (en nyt jaksa googlettaa linkkiä) joka offsetreduja tekee sorvaa varmasti ilman lisähintaa mittojen mukaan.
    Att inte cykla är att gå för långt

  6. #426
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    TF Tunedin 16mm:n mitta on vanhemman CCDB:n, ei Airin. Tuoreemmissa coileissa silmä taas sama kun Airissa, 14,7mm.
    Onko noita kumpaakaan tehty 15mm vakiosilmäkoolla, on mullekin mysteeri.

    15mm silmä + normaalipusla = 12,7mm. Coilin 16mm + cc:n ylikokopusla = 12,7mm. Airin 14,7mm + alikokopusla = 12,7mm.
    Enduron neulalaakeripesä on 15mm eli ei istu kumpaakaan.

  7. #427
    Mites helppo rokkarin lyrik r 2011 on huoltaa? Olisi sopivasti irti ja voisi tehdä syyshuollon ootellessa. Herkemmät öljyt sisään (?) nyt siis alk.p. Toinen kysymys koskisi tuota pidentämistä, pystyykö kotikonstein laittamaan tuon 160-170mm, tarttes vissiin jonkun osan? Ei siis oikeastaan kokemusta keulan avaamisista mutta olen saanut käsityksen että tämä karvalakki malli ei vaatisi insinööriä huoltoihin vs. foxit?
    Embrace the moment

  8. #428
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Nopealla haulla lähin Lyrik R 2011:ään soveltuva huolto-ohje taitaa olla tämä. Tuo näyttää vähän yleismaailmalliselta mutta vastaa varmasti aika pitkälti sitä mitä tarvitset. Sellainen juttu kannattaa muistaa että vuosihuolto ja vaimennusöljynvaihto ovat kaksi aika erilaista hommaa. Jos vaihtaa pelkät öljyt, riittää kun käy läpi tuon ohjeen sivulta 19 alkavat viisi ensimmäistä työvaihetta. Ja sitten kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos haluaa tarkistaa keulan kunnon sisältä (tiivisteet jne.) ja tarvittaessa vaihtaa niitä, menee aikaa paljon enemmän ja työvaiheiden määrä lisääntyy huomattavasti.

    Ilmakeuloissa pidennys/lyhennys hoituu ottamalla sieltä ilmapuolen männän varresta spacerin pois tai lisäämällä sellaisen jos se puuttuu. Näistä jousikeuloista en osaa sanoa.

    Lukkorengaspihtejä kannattaa ostaa keulaöljyn kanssa. Sekä puristavia että laajentavia ja suorilla sekä taitetuilla kärjillä. Tulevat tarpeeseen, vaikkei niitä huolto-ohjeessa aina mainittaisikaan.

    Edit: Ainiin, vielä yksi juttu.

    Vaikka tuo linkittämäni vm. 2010 -huolto-ohje varmasti vastaa 2011-keulaa riittävällä tavalla, vaimennusöljymäärät voivat vaihdella eri vuosimallien keulojen välillä huomattavasti. Yhtenä esimerkkinä oma Rebani jossa suositeltu vaimennusöljymäärä oli vuosimallissa 2011 123ml mutta vuosimallissa 2012 106ml. Ihmetys oli aikamoinen kun huolsin 2012 keulan vuoden 2011 ohjeen perusteella ja keulan joustomatkasta hävisi noin puolet. Googletuksella selvisi etten ollut ainoa ja nuo kannattaa varmistaa kahteen kertaan. No, eihän se lopulta ollut sen kummempi homma kuin vaimentimen ruuvaaminen irti ja öljymäärän hienosäätö ruiskulla ja letkulla. Ensin 15ml pois -> vaimennus tuntui liian lineaariselta ja keulan sai pohjaamaan ilman paineita. Sitten 5ml takaisin -> rakenteellisesta joustomatkasta käytössä n. 95% ja tuntuu paikallaan pumppaillessa juuri sopivan progressiiviselta.

    Vanhat öljyt olisi tietysti voinut kaataa johonkin mitalliseen astiaan, olisi nähnyt heti mitä tuli otettua pois.
    CamoN muokkasi tätä : 29.09.2012 at 09.45
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  9. #429
    Keula on siis ilmatoiminen, taitaapi olla se solo air. Taidan tyytyä oljyjen vaihtoon jos ei näytä (jos jostain muka jotain näkisi) pahalta. Mistäs noita spacereita kannattaa tiedustella, jotta tulisi heti ekalla kerralla oikeat?
    Embrace the moment

  10. #430
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Mistäs noita spacereita kannattaa tiedustella, jotta tulisi heti ekalla kerralla oikeat?
    Kun olet pidentämässä, kaipaamasi spacerit ovat jo valmiiksi siellä keulan ilmamännän varressa. Ottamalla spacerit pois liikealue kasvaa. Ja tietysti riippuu sitten siitä keulasta minkälaisia spacereita siellä on ja minkälaisen muutoksen niitä poistamalla/lisäämällä saa aikaan. Tyypillisesti spaceri on paksuudeltaan 20mm -> 20mm muutos keulan pituuteen.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  11. #431
    Tuon lyrikin täydelliseen purkamiseen tarvitsee 5mm kuusiokolon, pihdit sisäpuoliselle lukkorenkaille, vasaran ja 24mm hylsyn. Se mitä sille kannattaa tehdä on suorittaa alajalkojen putsaus ja voiteluöljyjen vaihto(lower leg removal jne. sramin ohjeista). Stefoihin kannattaa laittaa jotain liukasta tarkoitukseen tehtyä rasvaa ni tulee smoothi.
    R-mallissa ei ole siellä vaimennuspuolella kuin pelkkä paluuvaimennusruoto mikä sisältää yhden o-renkaan, tuskin on tarvetta vaihtaa. Ohuempaa öljyä en laittaisi, sillä tuo pelkkä paluuvaimennusruoto ei muutenkaan takaa keulaan tarpeeksi tukea.

    Keulan pidennys 170 milliseksi onnistuu kätevästi siinä samalla kun on alajalat irti. Jousipuolen liukuputkesta lukkorengas irti ja ruodon ympäriltä semmoinen musta spaceri pois ja takas kasaan.

  12. #432
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    ... ja kasatessa laitat sen lukkorenkaan samoin päin,kuin se oli aluperin.Lukkorengas ei ole symmetrinen poikkileikkaukseltaan,ei ehkä pysy paikallaan jos asennetaan väärinpäin.

  13. #433
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    kannattaako 120-150mm 32mm Talasta käydä vaihtaa 160mm 36mm putkella olevaan foxin keulaan? Eli onko eroa kuinka isosti?

  14. #434
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862

    Jousituksen pienet kysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    kannattaako 120-150mm 32mm Talasta käydä vaihtaa 160mm 36mm putkella olevaan foxin keulaan? Eli onko eroa kuinka isosti?
    Eroa on monenlaista. Se, kannattaako vaihtaa ei ole mitenkään yksiselitteistä.

  15. #435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    kannattaako 120-150mm 32mm Talasta käydä vaihtaa 160mm 36mm putkella olevaan foxin keulaan? Eli onko eroa kuinka isosti?
    Riippuu ihan pyörästä ja ajosta. Geometria muuttuu suunnitellusta ja useat merkit eivät anna lupaa laittaa pidempää keulaa. 32mm->36mm ero on yllättävän suuri ajotuntumassa.
    Embrace the moment

  16. #436
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    suositeltava keula tuohon intenseen on 140-160mm ja nyt tosiaan siinä 120-150 joustava 32 talas. Rymisteltyä sillä tulee minkä kantti kestää.. =) Intensen sivujen mukaan 140mm keulalla kulma olisi 69 ja 160mm keulalla 67.5

  17. #437
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    suositeltava keula tuohon intenseen on 140-160mm ja nyt tosiaan siinä 120-150 joustava 32 talas. Rymisteltyä sillä tulee minkä kantti kestää.. =) Intensen sivujen mukaan 140mm keulalla kulma olisi 69 ja 160mm keulalla 67.5
    Jos tykkäät rymistelystä niin 160 kiinni vaan. Se ei ole vain se pituus vaan myös se paksuus. Ne 36mm liukuputket tuntuu ihan eri jämäköiltä kun 32.set
    - Fear is a mindkiller -


  18. #438
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Jos tykkäät rymistelystä niin 160 kiinni vaan. Se ei ole vain se pituus vaan myös se paksuus. Ne 36mm liukuputket tuntuu ihan eri jämäköiltä kun 32.set
    Tuli tuossa mietittyä kun tuo on 1,5" kaulaputkella ja suurin osa markkinoilla olevista on tapered, taikka 1 1/8" putkella, niin joutuu vissiin tuon ohjainlaakerinkin vaihtaa sitten? Eli jos vaihdan tapered keulan, vaihdan vaikka tämmöisen http://www.rczbikeshop.com/finland/p...1-8-black.html

    Tosin sitten jäisi kaikki stemmit ym. Ylimääräiseksi. Eli onko tuossa mun keulassa koko matkalta se 1,5" vai onko sekin jonkun maailman tapered? Tyhmiä kysymyksiä satelee ihan urakalla nyt, mutta antaa mennä.

    Näköjään nuo kaikki 36:set on 20mm Qr:llä eli menisi keskiökin etukiekosta vaihtoon? Nykyinen on 15mm Qr. 34 foxeja kyllä löytyis 15mm:llä.

  19. #439
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Jos haluut pidemmän ja tulevamman keulan niin onko se oltava juuri fox. Rokkarin lyrikkejä on 15mm akseleilla.
    Ohjailaakereista vastaamisen jätän osaavimmille.

    EDIT: kyllä sulla kaulaputki on ihan normi 1 1/8 ,mutta keula on tehty alhaalta 1.5 ohjainklaakeriin sopivaks.
    sulla on siis intensessä 1.5 tuuman emäputki ,mikä on hyvä kun siihen sopii kaikki keulat. ohjainlaakeria joudut tosiaan vaihtamaan jos 1.5 keulaa ,et löydä.
    Ei tarvii stemmejä vaihtaa.
    syklopaatti muokkasi tätä : 07.10.2012 at 12.56
    - Fear is a mindkiller -


  20. #440
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Jos haluut pidemmän ja tulevamman keulan niin onko se oltava juuri fox. Rokkarin lyrikkejä on 15mm akseleilla.
    Ohjailaakereista vastaamisen jätän osaavimmille.
    Ei se tietenkään pakko ole olla, mutta on se ainakin tyylikäs ja oon vaan tykästynyt foxeihin. o_O

  21. #441
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Ei se tietenkään pakko ole olla, mutta on se ainakin tyylikäs ja oon vaan tykästynyt foxeihin. o_O
    Foxit on kyl hyviä. itellä van 180mm eikä pahaa sanottavaa. Jos ei paino haittaa niin ota jousikeula. itse ihastuin jousen tuntumaan ilmakeulan jälkeen + ,ettei tarvii säätää mitään paineita ,toimii pakkasessa yms.
    - Fear is a mindkiller -


  22. #442
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862

    Jousituksen pienet kysymykset

    Siis mikä pyörä? Tracer vp? Mulla oli semmosessa fox 32 float, van 36 ja 170mm lyrik... Sanoisin, että ehdottomasti fox 36.

    Ohjainlaakerin joutuu kenties vaihtamaan jos kaulaputki eri paksuinen, tapered keulan kanssa kenties vain alemman kupin.

  23. #443
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Siis mikä pyörä? Tracer vp? Mulla oli semmosessa fox 32 float, van 36 ja 170mm lyrik... Sanoisin, että ehdottomasti fox 36.

    Ohjainlaakerin joutuu kenties vaihtamaan jos kaulaputki eri paksuinen, tapered keulan kanssa kenties vain alemman kupin.
    Juu Tracer Vp kyseessä. Siis sulla oli 180mm Van? Mimmonen peli oli tuolla keulalla? Onkos Floatilla ja Talaksella isojakin eroja?

  24. #444
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Ei oo varmaan dropilla ollu 180mm vania intensessä vaan 160mm.
    Mulla on 180mm ,mut se on ihan eri mankelissa.
    - Fear is a mindkiller -


  25. #445
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Ei oo varmaan dropilla ollu 180mm vania intensessä vaan 160mm.
    Mulla on 180mm ,mut se on ihan eri mankelissa.
    Joo kun en vaan foxin sivuilta löytänyt 160mm Vania ollenkaan. Pelkästään 180mm niin siitä vetelin omat johtopäätökseni. =)

  26. #446
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Ei tosiaan näy olevan. Jospa ne on lopettanut tälle vuodelle 36 van 160mm tekemisen. ylivuotisena pitäs kyllä jostain löytyä.
    Käytettyä löytyy kans. http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=14&t=11539
    - Fear is a mindkiller -


  27. #447
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Oon itekkin tuon ilmoituksen kattonut, mut eipä se nyt tullut mieleen että se Vani oli. Mitä käytännön eroa tuolla Vanilla Ja Talaksella oikein on? Mites tuon keulalaakerin vaihto, onnistuuko ilman mitään erikoistyökaluja, ja onko nuo laakerit kertakäyttötavaraa?

  28. #448
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    244
    Revelation XX dualairista hävisi lukitus. Öljy oli vaimennuspuolelta vähissä. Lisäsin öljyä ja keula toimii taas niin kuin pitääkin. Mietin vaan, että minne se öljy sieltä yläputkesta on kadonnut. Valunut alaputkeen? Kai tuolla keulalla uskaltaa ajella?

  29. #449
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862

    Jousituksen pienet kysymykset

    Se oli 160mm van jota ei enään ole olemassa. Van on kierrejousellinen, float ja talas ilmajousella. Talaksessa vielä toi pituuden säätö.

    Ohjainlaakerin vaihto ilman työkaluja voi olla haastavaa, väärin tehtynä ovalisoit kaulaputken ja se on entinen pyörä.

    Poistoon on semmonen tappi joka levenee alapäästä ja työnnetään kaulaputkeen. Leveät kohdat alhaalla loksahtaa kupin reunoille ja kun naputtelet se tulee tasaisesti ulos.

    Kiinnityksen saa tehtyä kierretangolla joss on sopivan kokoisia prikkoja ja pultti. Tanko kaulaputken ja uuden kupin läpi, ylös niin iso prikka ettei mene läpi, alas semmonen joka istuu mukavasti kupin pinnalle. Pulttia kiristetään ja kuppi menee paikalleen, vahditaan että menee tasaisesti.

    Henkilökohtaisesti olen antanut ammattilaisten hoitaa tuon, ei maksa paljoa ja saavat rotsattua keulan kruunun ja kaulaputken pinnat suoriksi.

    Ohjainlaakerin kupit voi uusiokäyttää, laakerit kannattaa tarkistaa ja uusia tarvittaessa.

  30. #450
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti thunder Katso viesti
    Revelation XX dualairista hävisi lukitus. Öljy oli vaimennuspuolelta vähissä. Lisäsin öljyä ja keula toimii taas niin kuin pitääkin. Mietin vaan, että minne se öljy sieltä yläputkesta on kadonnut. Valunut alaputkeen? Kai tuolla keulalla uskaltaa ajella?
    Ota alajalat irti, niin tiedät. Kyllä se on voinut valua toki myös yläkautta, jos fillaria on säilytetty niin, että korkki on alaspäin. Mulla joskus vähän kasteli 07-reve kun pidin pyörää pystyssä eturengas ylöspäin varastossa. Mutta jos on puolikin desiä tullut, niin et ole voinut olla huomaamatta sotkua... Jos öljy siis on alajalassa, kuten yleensä, niin sitte se ei jousta enää pohjaan asti. Ota vaikka paineet pois ja kokeile. Vaikka selviäähän se ajossakin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •