HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 66 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 56 64 65 66 67 68 76 116 166 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.951 - 1.980 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #1951
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    En muista koskaan kuulleeni tahallisesta yliajosta, siis niin että siitä olisi tullut tuomio.
    Ei ihan pyöräilijä eikä vielä mikään tuomio, mutta vähän aikaa sitten poliisi otti kiinni kolme henkilöä epäiltynä murhan yrityksestä (moottoripyöräilijän tahallinen yliajo henkilöautolla):

    http://itauusimaa.vartti.fi/itauusim...tin_yliajosta/

    Mahdollisesta tuomiosta uutisoitaneen joskus ensi vuonna, jos tuo juttu menee oikeuteen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  2. #1952
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Aika sairasta verrata liikenneonnettomuutta tappoon tai murhaan.
    Jos esim. auto ajaa kolmion tai stop merkin takaa pyöräilijän päälle niin aika tahallinen teko se on ja syyte+tuomiokin pitäisi olla sen mukainen. Toki mukavalta kuullostavia selityksiä löytyy ja ne ihme kyllä poliisille ja tuomioistuimellekin riittävät hyväksi syyksi ajaa pyöräilijän päälle.
    Suomen suomalainen

  3. #1953
    IncBuff Guest
    Väitätkö että tuolla on autoilijoita joiden tarkoituksena on ajaa kolmion takaa pyöräilijän yli? Aika paksua.

  4. #1954
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Väitätkö että tuolla on autoilijoita joiden tarkoituksena on ajaa kolmion takaa pyöräilijän yli?
    Minusta ajattelemattomuus ei ole lieventävä asianhaara. Yhdellekään autoilijalle ei pitäisi olla epäselvää että pyörätiellä liikkuu fillareita.

  5. #1955
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Jos esim. auto ajaa kolmion tai stop merkin takaa pyöräilijän päälle niin aika tahallinen teko se on ja syyte+tuomiokin pitäisi olla sen mukainen. Toki mukavalta kuullostavia selityksiä löytyy ja ne ihme kyllä poliisille ja tuomioistuimellekin riittävät hyväksi syyksi ajaa pyöräilijän päälle.
    Selityksiä kyllä tuntuu tosiaan löytyvän ja sitten vielä jaksetaan jopa oikeudessa asti yrittää vierittää syy pyöräilijän syyksi kuten tässä.

    http://www.ess.fi/?article=377867

    Päijäthämäläinen ammattiautoilija sai tuomion kuolemantuottamuksesta, vaikka hänen yliajamallaan henkilöllä ei ollut ollut pyöräilykypärää päässä onnettomuushetkellä.

    Kuorma-autoilija oli sitä mieltä, että uhri oli myötävaikuttanut menehtymiseensä kypärättömyydellään, erityisesti kun hän oli kuollut pään vammoihin. Onnettomuus sattui vuosi sitten Lahdessa Ahtialantien ja Ilmarisentien risteyksessä.

    Päijät-Hämeen käräjäoikeus huomautti, että ylittäessään Ilmarisentietä suojatietä pitkin mies oli taluttanut polkupyöräänsä, joten hän oli sillä hetkellä ollut jalankulkija, eikä hänellä ollut ollut velvollisuutta käyttää kypärää. Autoilija oli esitutkinnassa itse kertonut taluttamisesta.

    Oikeus tähdensi, että tieliikennelaki ei aseta pyöräilijälle ehdotonta kypärän käyttövelvollisuutta, vaan lain pykälä on lähinnä suositusluonteinen.

    Onnettomuuden sattuessa sekä kuoma-auto että jalankulkija olivat olleet tulossa Ahtialantietä pitkin Möysän liikenneympyrän suunnasta. Risteys oli avara, näkyväisyys oli erittäin hyvä, kun kesäpäivä oli valoisa. Oikeuden mukaan autoilijan olisi tullut havaita jalankulkija, erityisesti koska tämä oli jo ylittänyt suojatien ensimmäisen osa ja keskikorokkeen.

    Autoilija kertoi puhuneensa puhelimeen siten, että puhelin oli kuulosuojaimen kupin ja korvan välissä. 23-vuotias kuski oli puhunut äitinsä kanssa. Puheluun ei ollut liittynyt mitään erityistä, eikä puhuminen ollut kuskin mielestä haitannut keskittymistä ajamiseen. Törmäyshetkellä auton nopeus oli hiljainen, 10-15 km/h.

    Oikeus ei pitänyt kuskin huolimattomuutta törkeänä, mutta mittasi sakkorangaistuksen varsin ankaraksi. Sadasta päiväsakosta tuli miehelle maksettavaa 3000 euroa.

    Mies haki Kouvolan hovioikeudesta sakon alentamista, mutta hovioikeus ei ottanut tapausta käsiteltäväkseen. Hovioikeus voi tehdä siten, kun rangaistus on lievempi kuin neljä kuukautta vankeutta.

  6. #1956
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Minusta ajattelemattomuus ei ole lieventävä asianhaara. Yhdellekään autoilijalle ei pitäisi olla epäselvää että pyörätiellä liikkuu fillareita.
    Ei minustakaan. Silti siinä ollaan aika kaukana tilanteesta jossa lyödään puukkoa naapurin keuhkoon tappotarkoituksessa.

  7. #1957
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ei minustakaan. Silti siinä ollaan aika kaukana tilanteesta jossa lyödään puukkoa naapurin keuhkoon tappotarkoituksessa.
    Tappo se silti mielestäni on (tappo ei välttämättä ole tarkoituksellinen). Ei toki kuitenkaan murha.

  8. #1958
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Tappo se silti mielestäni on (tappo ei välttämättä ole tarkoituksellinen). Ei toki kuitenkaan murha.
    Kuolemantuottamus se on, ei lähelläkään tappoa.

  9. #1959
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kuolemantuottamus se on, ei lähelläkään tappoa.
    Eipäsjuupas. Jopa vahingossa tehty teko voidaan tuomita tappona, jopa sellainen jossa ei missään tapauksessa ollut tarkoitus edes vahingoittaa toista osapuolta.

  10. #1960
    IncBuff Guest
    Liikenneonnettomuutta ei kuitenkaan varmasti yksikään tuomioistuin tuomitse tappona.

  11. #1961
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Väitätkö että tuolla on autoilijoita joiden tarkoituksena on ajaa kolmion takaa pyöräilijän yli? Aika paksua.
    Tämä tulee helposti mieleen kun katsoo autoilijoita kun he sivuuttavat vauhdikkaasti kolmion tai stop merkin ja ajavat suoraan tien reunaan vaikka kolmion ja tien välissä olevalla klv:llä pitäisi saada kulkea turvallisin mielin.

    Itse kun tulen autolla vastaavaan tilanteeseen kolmion takaa autolla huomaan kyllä että klv kulkijoiden väistäminen vaatii erityishuomiota ja siihen menee aikaa mutta enpä ole autolla aiheuttanut yhtään vaaratilannetta. Autot ovat aiheuttaneet pyörällä kulkiessani vaaratilanteita minulle lähes päivittäin. Eli kyse on mielestäni aika selvästä tahallisesta toiminnasta kun ajokortin saamisen edellytyksenä on ollut tuonkin säännön tietämys ja myös sen ymmärtäminen.
    Suomen suomalainen

  12. #1962
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Liikenneonnettomuutta ei kuitenkaan varmasti yksikään tuomioistuin tuomitse tappona.
    Tämä onkin harmillista ja sen vuoksi liikennekäyttäytyminen ei korjaudu Suomessa.
    Suomen suomalainen

  13. #1963
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    ^^ Jotenkin kuvaavin tilanne tuosta kevyen liikenteen väylän huomioimatta jättämisestä on viime syksyn harjoitus, jossa äiti lapset kyydissä ensin melkein kilkkasi minut kääntyessään Porttitieltä vasemmalle Mankkaantielle ja kun ei osunut, sai uuden tilaisuuden kääntyessään Mankkaanpuron koulun pihaan vasemmalle. Ei osunut sittenkään, olin valppaana. Koska kiire, etteivät piltit vain myöhästy koulusta. Enää en viitsi ajaa tuosta työmatkaa kahdeksan aikaan, sillä en usko taitojeni, reaktiokykyni ja onneni riittävän loputtomiin. Ja ymmärränhän minä, että lapset pitää viedä autolla kouluun, kun se liikenne on siellä niin kamalaa.
    A Gentleman will walk but never run

  14. #1964
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Jos auto keksittäisiin tänä päivänä, niin se kiellettäisiin.

  15. #1965
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    232
    Itseäni häiritsee näissä räikeimmissä tapauksissa lähinnä se, ettei ajo-oikeutta voida ottaa pois pidemmäksi aikaa. Autolla ajon ei pitäisi olla mikään perusoikeus, johon ei voida puuttua, vaan ajo-oikeuden menettämisen pitäisi olla mahdollista jopa vuosiksi (pakollinen autokoulun uusinta tietenkin tällaisen ajopaussin jälkeen). Ei kaikkia liikenteessä törttöileviä voi eikä kannata vankilaan heittää, mutta helpottaisi vähän oloa, jos heitä edes yritettäisiin ottaa pois polkupyörää raskaampien ajoneuvojen puikoista.

    Ja joo, kyllähän niitä kortteja otetaankin kuivumaan ja toisaalta ihmiset ajelee kirjastokorteillakin mutta pointtini onkin, että mielestäni asetelma pitäisi muuttaa sellaiseksi, että autoilu on etuoikeus, jonka voi myös menettää, jos sitä oikeuttaan ei osaa käyttää muiden henkeä ja terveyttä vaarantamatta.

    Nykyistä ilmapiiriä kuvaa hyvin se, miten ammattiautoilijoiden ajokieltoja jätetään antamatta ja lyhennetään, koska ammatinharjoittaminen vaarantuisi muuten. Kuitenkin esimerkiksi lääkkeitä väärinkäyttävä farmaseutti/hoitaja/lääkäri taitaa saada monoa työstään ja menettää ammatinharjoittamisoikeutensa.

  16. #1966
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/m...adulla/1257540

    5.10.2012 21:45(Päivitetty5.10.2012 22:28)Polkupyörällä liikkeellä ollut mies jäi auton alle Jyväskylän keskustan tuntumassa perjantaina aamukahdeksalta. Henkilöauto oli kääntymässä Rajakadulta Aatoksenkadulle, kun se törmäsi mieheen suojatiellä. Suojatie oli pyörätien jatke.
    Mies loukkasi selkäänsä ja hänet kuljetettiin ambulanssilla terveyskeskukseen. Henkilöauton kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Alkoholilla ei ollut osuutta onnettomuuteen.

  17. #1967
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708

  18. #1968
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/m...adulla/1257540

    5.10.2012 21:45(Päivitetty5.10.2012 22:28)Polkupyörällä liikkeellä ollut mies jäi auton alle Jyväskylän keskustan tuntumassa perjantaina aamukahdeksalta. Henkilöauto oli kääntymässä Rajakadulta Aatoksenkadulle, kun se törmäsi mieheen suojatiellä. Suojatie oli pyörätien jatke.
    Mies loukkasi selkäänsä ja hänet kuljetettiin ambulanssilla terveyskeskukseen. Henkilöauton kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Alkoholilla ei ollut osuutta onnettomuuteen.

    Huomasitteko muuten uutisessa tämän, " Suojatie oli pyörätien jatke ". Kerrankin on mainittu pyörätien jatke eikä vain suojatie.

  19. #1969
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Kadulta ei mitään näköesteitä pyörätielle ja silti päälle, ...itun hienoa toimintaa.

  20. #1970
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Väitätkö että tuolla on autoilijoita joiden tarkoituksena on ajaa kolmion takaa pyöräilijän yli? Aika paksua.
    Ei, siellä on paljon autoilijoita, jotka ajavat seurauksia pohtimatta stopin läpi pysähtymättä, yksikin kolarin sanoi, että on vuosikymmenet hiljentänyt vauhtia eikä mitään sattunut, kunnes osui pyöräilijään.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  21. #1971
    IncBuff Guest
    http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/py...aressa/608309/

    Oululaiset autoilijat taas edustaa...

  22. #1972
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Kunhan tässä talvi tulee ja tiemaalaukset peittyy lumen ja jään alle, niin koittakaa muistaa ulkoa mikä on jatke ja mikä ei !

  23. #1973
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Kunhan tässä talvi tulee ja tiemaalaukset peittyy lumen ja jään alle, niin koittakaa muistaa ulkoa mikä on jatke ja mikä ei !
    Onhan tässä aikaa opetella vielä tammikuuhun 2018 asti. Eikä senkään jälkeen koko asialla ole väistämisvelvollisuuksien kannalta käytännössä mitään tekemistä. Pyöräilijä on edelleen väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä ajoradalle, ellei liikennemerkein (kolmio, stop) tai muissa säännöissä (kääntyvä ajoneuvo,piha) muuta määrätä. Pyörätien jatke ei anna minkäänlaista etuajo-oikeutta.

  24. #1974
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/py...aressa/608309/

    Oululaiset autoilijat taas edustaa...
    Ja taas kirjoitetaan suojateistä, vaikka kyseessä ainakin ensimmäisessä tapauksessa on ollut selvä pyörätien jatke: "Pyöräilijä oli ajanut Kasarmintien vieressä olevaa pyörätietä, kun Kosteperän kadulta tullut auto törmäsi häneen suojatiellä."
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  25. #1975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Ja taas kirjoitetaan suojateistä, vaikka kyseessä ainakin ensimmäisessä tapauksessa on ollut selvä pyörätien jatke: "Pyöräilijä oli ajanut Kasarmintien vieressä olevaa pyörätietä, kun Kosteperän kadulta tullut auto törmäsi häneen suojatiellä."
    Tämä terminologia on vähän hölmöä. Onhan siinä paikalla varmaankin myös suojatie, eli uutinen ei sinänsä ole väärässä, vaikka tilanteen hahmottamisen kannalta tietysti on olennaisempaa tietää, että paikalla oli myös pyörätien jatke. Vähän niin kuin laitettaisiin kaksi tietä päällekkäin. Sen siitä saa, kun tehdään näitä yhdistettyjä kelvejä.

  26. #1976
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peks Katso viesti
    Onhan tässä aikaa opetella vielä tammikuuhun 2018 asti. Eikä senkään jälkeen koko asialla ole väistämisvelvollisuuksien kannalta käytännössä mitään tekemistä. Pyöräilijä on edelleen väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä ajoradalle, ellei liikennemerkein (kolmio, stop) tai muissa säännöissä (kääntyvä ajoneuvo,piha) muuta määrätä. Pyörätien jatke ei anna minkäänlaista etuajo-oikeutta.
    Jatke antaa ajo-oikeuden fillarille, eikö niin? Jos sellaista ei määräajan umpeuduttua ole merkitty, pitää taluttaa yli? Kun tulee kolari esimerkiksi kääntyvän auton kanssa, niin vaikuttanee sakkoihin ja korvauksiin, onko autokuski voinut olettaa, että siitä risteyksestä saa ajaa fillarilla läpi.

  27. #1977
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Jos haluttaisiin olla terminologisesti oikein korrekteja, niin voitaisiin tietysti kirjoittaa kuten tieliikenneasetuksessa (37§ 3. momentti), eli esimerkiksi että "onnettomuus tapahtui yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeella, joka oli merkitty koko leveydeltään suojatieksi".
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  28. #1978
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Jos haluttaisiin olla terminologisesti oikein korrekteja, niin voitaisiin tietysti kirjoittaa kuten tieliikenneasetuksessa (37§ 3. momentti), eli esimerkiksi että "onnettomuus tapahtui yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeella, joka oli merkitty koko leveydeltään suojatieksi".
    Niin¨tai sitten kirjoitettaisiin kuten tuossa Jyväskylän tapauksessa. Henkilöauto oli kääntymässä Rajakadulta Aatoksenkadulle, kun se törmäsi mieheen suojatiellä. Suojatie oli pyörätien jatke.

  29. #1979
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Jatke antaa ajo-oikeuden fillarille, eikö niin?
    Pyörätien jatke ei vaikuta mitenkään pyöräilijän ajo-oikeuksiin: pyöräilijä saa ylittää tien mistä tahansa paikasta, paitsi suojatien kohdalta. Suojatie kun on tieliikennelain 2 § mukaan jalankulkijoiden käytettäväksi tarkoitettu alue, eli sillä ei tulisi kulkea millään ajoneuvoilla.

    Pyörätien jatkeen ainoa suora oikeudellinen vaikutus on, että ajoneuvon pysäyttäminen tai pysäköinti on kielletty pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen sitä (tieliikennelaki 27 §).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  30. #1980
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Jatke antaa ajo-oikeuden fillarille, eikö niin? Jos sellaista ei määräajan umpeuduttua ole merkitty, pitää taluttaa yli? Kun tulee kolari esimerkiksi kääntyvän auton kanssa, niin vaikuttanee sakkoihin ja korvauksiin, onko autokuski voinut olettaa, että siitä risteyksestä saa ajaa fillarilla läpi.
    Maalausten uusimisille on annettu näinkin pitkä siirtymä aika juuri sen takia, että näitä pyörätien jatkeiksi tarkoitettuja suojateitä jäisi mahdollisimman vähän maalamatta pyörätien jatkeeksi. Teoriassa kuvatunlainen tapahtuma voi tulla eteen, jolloin ne todennäköisesti käsitellään tapauskohtaisesti.

    Tässä on kuitenkin hyvä muistaa, että toisen väistämisvelvollisuus ei katoa mihinkään vaikka toinen osapuoli tekisikin virheen. Näissä tapauksissa harkitaan kuinka paljon toisen tekemä virhe vaikutti väistämisvelvollisen mahdollisuuksiin täyttää velvollisuutensa. Riippuu siis täysin tilanteesta tuleeko väistämisvelvolliselle rapsut täydeltä laidalta vai ei mitään. Tästä seuraa myös se, että lumen peittämällä tiellä suojatietä kolmion takaa lähestyvän on parempi vain olettaa, että suojatie voi olla myös pyörätien jatke ja toimia sen mukaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •