Hidastamisesta ja pysäköinnistä olisi hyvä saada jonkinlaista ennakkotietoa vilkun ja jarruvalojen ansiosta.. Liinat kii ja samalla vilkku oikeelle ei ole tälläistä .. Turvaväli oli tilanteeseen nähden riittävä, silti tuo tapahtuma tuli yllätyksenä , kun setä oli kiihdyttämässä vauhtia. Muisti varmaan viimetipass "ai saakuti tuosta vielä postit mukaan"![]()
-- not fast but furious --
Juu, olen joskus autolla ajaessa miettinyt, että seniorikansalaisille pitäisi saada takalasiin jokin huomiomerkki.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että itsenäinen liikkuminen on jokaisen perusoikeus, ja sitä pitää yhteiskunnankin tarvittaessa tukea kaikin keinon. Jokainen (poislukien rantojen miehet ja muut liiman haistelijat) haluaa olla mahdollisimman itsenäinen mahdollisimman pitkään, ja mitä enemmän ihmiseltä on otettu pois, sen tärkeämpää hänelle on kyetä huolehtimaan itse omista perustarpeistaan.
Mutta alentaisi kanssa-autoilijoiden verenpainetta huomattavasti, jos tietäisi edellä kiihdytyskaistalla jarruttavan autoilijan olevankin varovaisesti liikkuva senioiri eikä kännykkään pälpättävä räpätäti, jonka huomio on jossain aivan muualla kuin liikenteessä.
Nimimerkillä silmänsä päästään hävennyt autoilija, joka kiihdytyskaistalla antoi kaiken minkä pitkistä valoista ja äänitorvesta irtosi ennen kuin huomasi, että edellä ajoikin papparainen, joka vain yritti pysyä pois jaloista...
Aina ei jaksa olla kohtelias. Niitä ostoskassien kaivelijoita ja kännykkä korvalla takapenkille kurottelijoita näkee ihan tarpeeksi... Tai noh, ei kyllä tule mieleen että koska viimeksi, mutta on niitä kuitenkin näkynyt tässä lähimenneisyydessä. Ei nyt ehkä tänä syksynä, mutta varmasti ainakin viime keväänä näkyi pari.
Juu, liikenteessä ei saa koskaan menettää hermojaa, mutta en kehtaa julkisesti väittää, etteikö ikinä mikään ärsyttäisi.
Ja ennen kuin joku sanoo, että minä en kyllä koskaan, niin huomatan jo etukäteen, että nyt keskustellaan ketjussa 2.0 aiheesta "kuinka menetin hermoni kevyen liikenteen väylällä". Edellinen ketju täytyi sulkea liiallisen viestimäärän takia.
Niin ja vammaisille, vasemmistolaisille, tumaihoisille, hurjastelijoille, persoonallisuushäiriöisille, naisille, nuorukaisille, vasta korttinsa ajaneille ja muuten vain erikoisille.
Tuollaisista puheista persutkin saa kenkää. Itse taas ihmettelen suomalaisen miehen riippuvuutta ajokortista. Itku tulee, kun autosta pitää luopua. Eikä ajokyvyttömyyttä myönnetä millään. Auto = itsenäisyys??? Ennemminkin taksi = itsenäisyys.
![]()
Ei siitä kauaa ole, kun vasta korttinsa saaneilla oli kahdeksankympin lätkä. Edelleenkin opetusluvalla/autokouluvaiheessa olevilla on valkoinen kolmio ja mopoautoilla iso punainen kolmio.
Mutta ehkä tuossa sinun ideassa olisi jotain, jota kannattaisi harkitakin. Ehkä ikään sidottu huomiomerkki ei ole hyvä ajatus, vaan pitäisi olla jokin sellainen yleinen "varoituskolmio", joka kertoisi kuljettajan - miten sen nätisti sanoisi, ettei tulkittaisi niin että pahalla tarkoitan - heikentyneistä ajokyvyistä. Tuo voisi olla vaikka lääkärin arvioitavissa, koska se kuskille annetaan. Nythän homma menee niin, että kortti joko on tai sitten kerrasta naps ja sitä ei enää olekaan.
Ei. Miksi sitä provona pidit? Eikö se olisi parempi, että sen sijaan että henkilöltä otettaisiin heikentyneen ajokyvyn takia kortti kokonaan pois, hänen ajolupaansa jatkettaisiin mutta kattonopeudeksi sallittaisiin esim. 60 km/h? Silloin ajoneuvossa pitäisi tietenkin olla jonkinlainen merkki, joka kertoisi alemmasta nopeudesta, mutta onhan noita erilaisia varoitus- ja huomiomerkkejä ajoneuvoissa muutenkin.
tänään täti väisti pulua... meinas väistää mun päälle kun ei nähnyt muuta kuin pulun
piha oli liukas ja pulu kaatu....
Oh dear. 1. Miksi 80:n lätkät jäivät pois käytöstä? 2. Luuletko todella, että nykyisessä terveydenhuollossa on mahdollisuuksia lisätä turhia lääkärikäyntejä ajokykyasioiden tiimoilta? 3. Eikö olisi parempi, että henkilöltä, jonka ajokyky on heikentynyt otettaisiin kortti kokonaan pois ja mahdollistettaisiin hänen liikkumisensa turvallisten kuskien avulla?
Kaikissa esitetyissä vajaakykyisten ajonrajoittamismenetelmissä on sama "mutta": mikään noista ei fyysisesti estä ylittämästä määrättyä nopeusrajoitusta tai ylipäätään autolla ajamista rajoitusmallista riippuen. Jos paapan/mumman on päästävä pellolta kirkolle ja pihassa on auto käytettävissä, niin sitähän käytetään kuten on aina ennenkin käytetty, vaikka nimismies olisikin ottanut ajokortin parempaan talteen.
Mud, sweat and beers.
Pysähtymisessä rajoittava tekijä on massa ja nopeus, ei renkaan koko tai niiden lukumäärä.
…
Kriittisen yhteydessä tänään jaeltiin ilmeisesti valoja.
Kyllä mä näkisin että kitkalla on aika suuri vaikutus asiaan ja saattaa olla että renkaiden koko ja lukumäärä saattaa asiaan vaikuttaa. Voin olla toki väärässä.
Niin liikenteessä tulee tapahtumia yllätyksenä siksi sitä turvaväliä on hyvä olla. Entä jos jostain pusikosta olisi pikkulapsi juossut eteen niin miten autoilijan olisi sulle pitänyt informoida että mä nyt jarrutan ettei toi jää alle?
Tiedä häntä osaanko, mutta EUlla lienee osuutensa, käsittääkseni kevyet nelipyörät ovat euroopassa kaipaamiasi hitaita eläkeläisten "autoja" maaseudulla. Niillä ei tietenkään saa kulkea moottoritiellä. Luulisin, että trafi seuraa tarkasti, tuleeko mopoautoista vastaava ongelma yleisillä teillä. Mitäs ne olivat muuten ne nelipyöräiset mopot, joilla kuljettiin jo vuosia sitten?
Ei oo ihan noin yksoikeeta.
Hyvä prätkä häviää perheautolle jarrutusmatkassa mennen tullen.
TM testasi tämän taannoin, kun prätkän jarrutusmatkasta on monella se luulo, että pesee auton.
Prätkää ajoi ammattilainen.
Smo: autojen peräänajoherkkyyttä voi lisätä myös sun jarruvalojen puute?
Kaar ittelles vaa
Kun auto on tarpeeks lähellä kaatuu suoraan konepellille![]()
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Kirjanmerkit