Dodih, lamput saapuivat ja paketit on avattu ja pikanen testi tehty että kaikki toimii, kyllä toinen on menossa kypärään ja toinen tankoon (2 ledinen kypärään ja 3 ledinen tankoon).
Pikaisesti lamput:
http://www.lightmalls.com/2000-lumen...bike-light-kit
eli 3 muotoa, ylempi ledi päällä, alempi ledi, molemmat ledit. alempi on himmeämpi kun ylempi, oisko sitten tarkoituksella (70-80%)? Valoa näin valonuubille kyllä riittää.
http://www.lightmalls.com/3600-lumen...bike-light-kit
Valoa Todella riittää, modet 1-2-3 lediä ja strobo, ja kyllä valoa riittänee.
Lisää kun pääsen metsään noiden kanssa.![]()
10 minuutin testausta lähipolulla takana. Ei voi todeta muuta kun että hauskaa tuo on. Sitten asiaan, valo riitti loistavasti 1-1 ledeillä, 2-1 oli todella hyvä valaistus, ja 2-2 sekä 3-2 oli jo oikeesti KIRKASTA. Harmi kun ei ole järkkäriä niin en voi ottaa teille noita virallisia kuvia. Mutta jos joku miettii onko 1x normi riistovalo tarpeeksi tankoon ja päähän vastaus on minulta kyllä. En välttämättä enää nyt tilaisi näin jytkyä settiä mutta eihän tuo ylimääräinen valoteho pahaa tee. Pelkällä tanko valolla ajon totesin vähän hassuksi, mutkissa osoitti minne sattuu ja sama mäissä. tanko+kypärä on minun suositus. ja tosiaan yks le
diset on varmasti riittäviätietty riippuu vähän millasta keilaa on tarjolla.
Sit olis vielä muutama kysymys: Kuinka noiden akkujen ensilataus, miten pitkää? ja mitä nuo laturin merkkivalot meinaa? laita akun kiinni latuuriin (joka ei seinässä) syttyy laturiin vihreä, laturi seinässä palaa punainen. Mitä nämä meinaa? (en ole kun testannut laturit)
Pitäisi uusia arkipyörälamput meidän talouteen. Etsitään valaisimia hintaluokassa alle 50€/kpl ja arvostan käytännöllisyyttä/helppoutta. Pikakiinnitys telineeseen on must. Ehdotuksia/kokemuksia?![]()
Mud, sweat and beers.
Mulla työmatkailuun Led Lenser P7 ja enemmän kun tyytyväinen. Katuvaloissa ajellessa ei tartte täyttä tehoa käyttää. Kestävä ja kätevä ja tukeva teline. Ja käyttöä löytyy muutenkin kun pyörässä. Ihan ei mahdu sun budjetttiin http://www.varuste.net/tuotetiedot2....nylonkotelolla, http://www.varuste.net/tuotetiedot2....7+-valaisimiin. Vaimolle ostin halvemman (L7?) mutten oo vielä päässy pyörässä testaamaan.
Led Lenser P7 ei vaikuta huonolta vaihtoehdolta, mutta luulisin että akkukäyttöinen valo olisi kätevämpi.
Mud, sweat and beers.
^ joku Fenixin PD-sarjan fikkari + akut. Itsellä PD30R5 ja tyytyväinen olen.
Mahtaako tässä Fenixin E15 Premium XP-E:ssä olla jokin heikkous pyöräilymielessä? Olisi hieman edullisempi ja käsittääkseni akkukäyttöön soveltuva myös.
Mud, sweat and beers.
^ onhan toi tietenkin ihan s**tanan hyvä, onhan se FenixJärjettömän pieni
En mä keksi syytä miksei toimisi pyöräilyssä. Varmaan se LedLenserin(!) pidikekin kävisi tuohon. Tai joku kiinalainen.
Ja kätevää kun menee vain yksi CR123-akku niin laturilla lataa samalla kertaa kahden lampun voimanlähteet ja varalla voi olla CR123 paristo matkassa aina.
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=fi
"Can I use rechargeable batteries in my LED Lenser flashlight or headlamp?
No. Currently LED Lenser lights and headlamps are optimized for use with disposable batteries and the components can be damaged by the use of anything other recommended battery type."
Joku toinen osaa varmaan antaa teknisen selityksen.
Ei varmaan, mutta itse valitsisin minilampuksi jonkin AA- tai jopa AAA-kokoisia akkuja käyttävän valon ihan käytännöllisyyssyistä. Vielä parempi, jos lamppu söisi myös vastaavan kokoisia 14500- tai 10440-litiumakkuja. Se on pientä säästöä, jos ei tarvitse hankkia erillistä akkusettiä ja laturia perkästään yhtä lamppua varten, vaan hankitut akut kävisivät myös muualla.
Lisäksi, jos lampulta ei kummempaa valotehoa tarvitse, harkitsisin tarvitseeko lampun olla metallikuorinen "taktinen" lamppu, joka ei valaise sivusuuntaan oikeastaan lainkaan. Muille liikkujille tuollainen pieni, kuoren sisälle upotettu tuikku näkyy lähinnä suoraan edestä. Jos lamppu on enemmän sitä varten, että sillä haluaa tehdä itsensä näkyväksi, niin perinteisemmät pyörälamput heijastaisivat myös sivuille. Ensimmäisenä mieleen tullut esimerkki: http://www.cateye.com/en/products/category/3/
Akku on silloin täynnä kun laturi seinässä ja palaa vihreä valo, punainen kertoo meneillään olevasta latauksesta. En itsekkään oikein ole ymmärtänyt vihreän valon funktiota silloin kun laturi ei ole seinässä ja akku on siinä kiinni.
Ensilataus ollut ainakin itselläni samanlainen kuin muutkin lataukset, erillaisia latausvaihtoehtoja ei valaisimen mukana tullut laturi tarjoa.
Itse olen katsellut noita metallikuorisia taskulamppuja näistä syistä:
1) Hyvien taskulamppujen luulisi kestävän vähän enemmän rusikointia ja pudottelua. Voin olla myös väärässä.
2) Taskulampulle saa halvalla pidikkeitä useampaan pyörään. Pidikkeen suuntaus pysyy paremmin kohdillaan, kun sitä ei tarvi siirtää pyörästä toiseen. EDIT: tosin näkyy saavan joihinkin pyörälamppuihinkin.
3) Taskulampuissa käytetään yleensä irtoakkuja, joita voi ladata erillisellä, kunnollisella laturilla. Pyöränlampuissa on usein kiinteät akut ja omat laturit, ja näistä on varmasti monen tasoisia toteutuksia, millä on vaikutuksensa akkujen käyttöikään. Irtoakut tuntuvat varmemmalta vaihtoehdolta, ja niitä voi käyttää sitten seuraavankin lampun kanssa.
Kesäkeli muokkasi tätä : 21.09.2012 at 12.31
Taktiset valaisimiet ei tosiaan näy sivuille, mutta valotehoja on sen verran, että valokeila näkyy maassa ja se näkyy myös sivulle, jos sitä osaa katsoa eikä ole näköesteitä. Tähän asiaan auttaa myös punainen takavalo, joka näkyy sivuille. Ja tietysti hyvät heijastimet sekä vaatteissa, että pyörässä ja itsellä on heijastinteippiä myös kypärässä. Takaosaan punainen teippi ja mualle valkoista ja harmaata.
Led lenser P7 valaisimessa on mitä ilmeisimmin heikko virran regulointi, joka luottaa patterien heikkoon virranantokykyyn. Käyttäjäkokemusten mukaan kirkkaus vaihtelee merkittävästi eri pattereilla, mikä selvästi viittaa heikosti toteutettuun regulointiin. Akut antaa virtaa ihan toisella lailla, mikä saattaa tuhota tai lyhentää valaisimen elinikää (eikä kyllä välttämättä tee hyvää myöskään akkujen eliniälle). Eli Led Lenserin varoitus on kyllä ihan aiheellinen. Se miten kauan valaisin sitten käytännössä tulee kestämään onkin hankalampi arvioida ja riippuu myös käytetyistä akuista. Esko kerkesikin jo vetämään sen aiheellisen johtopäätöksen, joka suunnittelun taustalla on...
Tilaa lampun, laturin ja akut lightmallsista, sekä säädettävän kapeakeilaisen drop-in modulin DX:stä.
Sitten askartelee itse idioottivarman lampunpitimen kuminarusta ja ajelee tyytyväisenä pimeällä.
Tällä virityksellä paloaikaa on täydellä teholla n.5h ja säätämällä loputtomasti ja vielä on ylimääräisenä riittävän kirkas XML-U2 moduli varalle.
Iglumies muokkasi tätä : 22.09.2012 at 09.44
Tuo DX:n drop-in-moduli pakottaa vastaamaan... DX on boikotissa...
Hanki Manafontista mm. Budgetlightforumilla kehuttu Ultrafiren T6-moduli ja Trustfiren uudet 3000mAh liekkuakut. Rungoksi Solfarforcen L2P tai L2T sekä sille teline. Tuo Ultrafiren laturi on hyvä ja halvempi Lightmallissa kuin Manafontissa.
Tuo moduli ja pari muutakin XM-L modulia on tulossa, samoin mainitut akut, joten omaa kokemusta niistä ei vielä ole. Solarforcen rungot löytyy molemmat ja ovat aikasta laadukkaan ja viimeistellyn oloisia.
Itse tilailin tuollaisen kypärävaloksi:
http://www.intl-outdoor.com/shadow-b...ght-p-465.html
Katsotaan millainen on kun saapuu perille.
Mikä paristoilla toimiva penkin putkeen kiinnitettävä takavalo kannattais hommata? Joku semmonen minkä voi säätää palamaan jatkuvasti tai sitten vilkkumaan. Joku tämän tyylinen siis (ei tietoa tämän valon ominaisuuksista): http://www.evanscycles.com/products/...light-ec009139
Miten Cateyen etuovalot pelittää verrattuna Led Lenser P7:ään? Kaverilla testailin tota P7 ja tuntui ehkä vähän liian isolta ja painavalta pyörän valoksi. Pyörässä en sitä pitänyt kun ei telinettä ollut.
Esim nämä mallit olis paljon kevyempiä:
http://www.evanscycles.com/products/...light-ec007943
http://www.evanscycles.com/products/...light-ec016119
van damme muokkasi tätä : 22.09.2012 at 04.38
Tuossa Cateyen takalampussa kiinnityssysteemi näyttää vähän fiksummalta kuin esim. tässä:
http://www.evanscycles.com/products/...t-set-ec007959
Tuota lamppua myytiin irtopakkauksissa, ja ostin sen, koska se oli pieni ja nätti. Mutta tuolla huonosti mietityllä kierrepantasysteemillä lamppua ei saanut mitenkään tarpeeksi kireälle putken ympärille, vaan se kääntyili vähäisemmästäkin kosketuksesta / kanttareen ylityksestä. Lopulta sain sen rikki.
Toisessa fillarissa on nyt joku kahden euron kiinan ihme ja toisessa lähtee toista talvea Airamin takavalo:
http://www.airam.fi/166.html?&product=669
Kiitti vain, pojat... mutta tällaista tilailua ja virittelyä välttelen kyllä viimeiseen saakka. Joo, on mullakin riistovalosetti maastoajoihin, mutta arjessa pitää kyllä selvitä yksinkertaisemmilla ja luotettavammilla(?) valoilla. Lisäksi DIY-henkisyys on jokseenkin nollassaNuo Fenixit nyt on jääneet päällimmäisiksi vaihtoehdoiksi... vielä kun tietäisi, onko niitä mahdollista ja järkevää käyttää akuilla valmistajan kielloista huolimatta, kuten näemmä Led Lensereitäkin voi.
Mud, sweat and beers.
Kirjanmerkit