Onko Fillari-lehti tehnyt vertailuja valoista. Suuri valovertailu!
Onko Fillari-lehti tehnyt vertailuja valoista. Suuri valovertailu!
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Ei kait tuo Singaporen lamppu hirveän paljon Kiinan lampuille häviä. Laturikin näyttää samalta OEM-laturilta, joita tuolta idän verkkokaupoista tilaillaan....
Ei vais, mutta se mikä tuossa lampussa pistää pyörälamppuna ensimmäisenä silmään on lampun kahvan muoto. Tuollaiset vahvat muotoilut ovat aika kinkkisiä, varsinkin jos käyttää Fenixin lampputelinettä (tai vastaavaa). Kuvassa näkyvä täysin suora kahva on huomattavasti näppärämpi:
Suoran kahvamallin kanssa ei telineen ruuveja tarvitse kokonaan aukoa, jos lamppua haluaa välillä irroittaa.
...
Tämäkin telinemalli on yllättävän toimiva ja kestävä, jos lampun kahva ei vain ole mitoille liian paksu (tai ohut):
http://dx.com/p/universal-bicycle-mount-8274
Teline on erittäin kestävää muovia, jota uskaltaa vääntää voimakkaamminkin. Ongelma on, että kunnon pakkasella se ei jousta enää juuri yhtään. Toinen ongelma on telineen kiinnitys tankoon. Pelkällä ruuvilla ja kuminpalasella se ei meinaa pysyä lipsumatta paikoillaan. Itse laitoin paksua ja vahvaa kaksipuoleista teippiä tangon ja telineen väliin.
...
Tämä teline ei antanut kovin laadukasta kuvaa, mutta silti sen kanssa pysyi hiukkasen painavampikin yhden 18650-akun lamppu paikoillaan - ainakin taajama-ajossa:
http://dx.com/p/universal-bicycle-sw...diameter-21314
Kumikiinnikkeet eivät kestäneet koko talvea, mutta eipä hintaakaan ollut kuin pari euroa.
...
Tämä taas on ollut toistaiseksi ylivoimaisesti paras teline ainakin AA/14500- ja kevyemmille 18650-lampuille (samaa mallia saa myös muualta kuin dx:stä):
http://dx.com/p/universal-adjustable...diameter-31871
Nerokkaan yksinkertainen rakenne. Keskellä näkyvä osa ei ole liukasta muovia vaan paksua ja joustavaa kumia, kiinnikkeet laadukkaita velcro-nauhoja, joilla telineen ja lampun saa kiskaistua napakasti paikoilleen. Telineen jalassa lukee huntlight.cz.
Moro,
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40850-Valaisimesi-fi/page4
”riistovaloissa akut ja laturit ihan samaa kiinalaatua kuin suoraan Dealextremesta tilattuna? Eli saattavat syttyä palamaan ladatessa”
”En uskaltanut itse kovin pitkään tuohon akkuun luottaa, joten viritin juomapulloon RC-auton LiPo-akun”
”Balansointijohdon puute oli yksi merkittävä syy akun vaihtamiseen. Mukana tullut akku meni epätasapainoon noin 4kk käytön jälkeen, kennojen välille tuli merkittävä jännite-ero (kyllä, tarkistin yleismittarilla). Käytännössä tämä tuli esille akun kapasiteetin merkittävänä heikentymisenä. Harkitsin balansointiliitännän juottamista, mutta koska tämä ei olisi hoitanut varsinaista onglemaa eli heikkolaatuisia kennoja päädyin vaihtamaan tilalle paremman akun.”
Tää jäi siis käteen tost MJ-872 4,4Ah akkust. Jos noi akut on kerran noin paskoi nii miks täälläki joku niit tilailee?
Akkujen kennojen tasalaatuisuus vaihtelee satunnaisesti. Monella on toiminut pari vuotta ilman mitään temppuja. Jos osuu huono arpa niin tuo 4kk on hyvin mahdollista. Jos intoa ja taitoa riittää DIY hommiin niin akun saa kestämään paremmin pikku tinailulla ja paremmalla laturilla. Hinta on suurin syy miksi näitä lamppuja paljon ostetaan.
kiinanlaatua kyllä mutta kenelläkään ei ole vielä tulipaloa tullut. (siis tulipalon yleisyys samaa luokkaa kuin kännykän akkujen räjähtelyt)
hinta. jos saman lampun saa kiinasta esim 50eurolla ja suomessa sama maksaa 300-400e niin eihän tuolla ole väliä vaikka vaihtaisi lamppua joka vuosi paskojen akkujen takia. sitä paitsi akutkin ovat kiinassa niin halpoja että nekin kannattaa ostaa sieltä eikä suomesta”En uskaltanut itse kovin pitkään tuohon akkuun luottaa, joten viritin juomapulloon RC-auton LiPo-akun”
”Balansointijohdon puute oli yksi merkittävä syy akun vaihtamiseen. Mukana tullut akku meni epätasapainoon noin 4kk käytön jälkeen, kennojen välille tuli merkittävä jännite-ero (kyllä, tarkistin yleismittarilla). Käytännössä tämä tuli esille akun kapasiteetin merkittävänä heikentymisenä. Harkitsin balansointiliitännän juottamista, mutta koska tämä ei olisi hoitanut varsinaista onglemaa eli heikkolaatuisia kennoja päädyin vaihtamaan tilalle paremman akun.”
Tää jäi siis käteen tost MJ-872 4,4Ah akkust. Jos noi akut on kerran noin paskoi nii miks täälläki joku niit tilailee?
ja eniten viduddaa se kun vaikka maksat suomessa sen 300-400e niin siltikin lamppu on sama,osat on samoja ja vain akkukennot ovat ehkä paremmin tarkastettuja jolloin akku pysyy ehkä balanssissa paremmin. mieluummin ostan suomesta vain ehkä balanssissa olevan akun kuin koko settiä riisto hinnalla
(itselläni ja kavereillani on yhteensä ~9kpl riistovaloa. kaikki toimivat edelleen. mitään vikoja ei ole tullut ja kaikki ovat jo vuoden pari vanhoja [paitsi se minun uusin 3x xml valo])
sama syy tässä on pohjimmiltaan kuin se että miksi suomalaiset hakevat saksasta/ruotsista yms halpoja autoja, no siksi kun ne ovat halpoja ja kaikin herkuin kun suomesta saa saman auton karvalakkimallina ja loppuun asti ajettuna ja sellaisella hinnalla että sillä saa parikin jo saksasta![]()
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Nyt joku speksaamaan miten ne oikeat lumenit mitataan. Mittaustapa pitää olla sellainen ettei kapeakeilaiset "laserit" pärjää ylivoimaisesti. Ja heti törmätäänkin siihent että voi olla kirkas valo mutta sillä ei silti näe kauas. Ja tarviiko edes nähdä satoja metrejä fillarikäytössä - muuta kuin silloin kun pellon reunassa kavereiden kanssa vertaillaan valoja?
Kun saadaan se mittaus-standardi luotua niin aletaan mittaamaan valotehoja niin ei tarvi enää spekuloida.
edelleen olen sitä mieltä että xm-l kun tuottaa noin 1000lm noin 2.8A virralla niin siitä saa jo osviittaa tehosta/kyvystä ja loput on kiinni valaisimesin heijastimista yms asioista.
siis toisin sanoen. jos ostat minkä tahansa kinuski valon jossa on mikä tahansa regu sisällä mutta ledinä esim tuo xm-l niin saat AINA 1000lm@ 2.8A ja sitten kun tiedät kuinka paljon kiinavalon regu antaa voit laskea todellisen valotehon. tämän jälkeen osa valotehosta sitten hukkuu heijastimeen/linssiin ja sen toteutuksesta riippuu valon tyyppi eli laaja-alainen valo (flood) vai kapea keilainen valo (spot)
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Mittalaite näyttää tältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrating_sphere
Standardoidusta mittaustavasta ja vapaasti saatavilla olevista mittalaitteista huolimatta useimmat lamppuvalmistajat kertovat satuja tuotteidensa suorituskyvystä.
- Tomi
Tasamaalla ajaessa, vaikka cx-pyörällä hiekkatiellä, on kapeempi, mutta pidemmälle kantava keila parempi. Maastossa taas laaja keila on parempi, vaikka se ei ehkä kantaisi niin kauas. Toisaalta paljon riippuu myös valotehosta, esim. oma Betty (2200 mitattua lumenia, 7 x XM-L, 26 asteen keila) kantaa täydellä teholla ihan riittävän kauas tasamaalla ajaessakin, vaikka vauhtia olis reippaasti. Vastaantulijat vaan ei tykkää ja pitävät usein silmiä kiinni kohdatessa...
Perskohtaista tilastotietoa: 6 tilaamastani kiinaihmelampusta yhdessä on ollut paska akku (tai siis yksi paska kenno neljästä). Ostin tilalle uuden akkupaketin parilla kympillä. Sen huonon akkupaketin elektroniikasta ja viidestä (niinikään DX:stä tilatuista) lisäkennosta tein juomapulloon 8-kennoisen tehoakun. Siinä riittää tehoa pidempään kuin kuskin jaloissa.
Yhteensä valoihin on tärvääntynyt saman verran fyffeä kuin mitä yksi länsi-ihme maksaisi. Nyt kuitenkin releitä on sen verran, että perheen miesväki voi lähteä metsälenkille yhtä aikaa ja naapureilla riittää retkueen tuottaman valon määrässä ihmettelemistä.
Valaistusmittarilla saattaa päästä alkuun. Valokuvausliikkeistä niitä ainakin saa.
Yksi luksi vastaa luumenin valovirtaa neliömetrin alueelle - vai miten se nyt meni. Siitä voi sitten laskeskella. Kunnollisen testilabran rakentaminen saattaapi olla hiukkasen haastavaa, mutta kotikonstejakin voi yrittää viritellä. Yksi kikka on suunnata (pimennetyssä) huoneessa lamppu kattoa kohden ja mitata huoneen valaistus. Katosta heijastettuna lampusta saadaan tasaisempi valo, ja lampun valokeilan muodon vaikutukset ainakin vähemmäksi.
Toki tuokin mittaustapa pitää saada jollain tapaa kalibroitua, jotta tuloksista saadaan millään tapaa edustavia. Kalibrointiin voi käyttää tätä taulukoa, jossa on lueteltuna yleisimpien ledien valoteho annetulla sähkövirralla:
http://flashlightwiki.com/Brightness_Bins
Tuolta selviää jotain => http://www.taskulamput.fi/valonmittausmenetelmat
Valaisinpää mallia riisto (MJ-808e) mittausdata:
- Valoteho / Valovirta
- Hi: 826 lm
- Med: 233 lm
- Paloaika
- Hi: n.197min
- Värilämpötila: 6744K
- Värintoistoindeksi / RA-luku: 72
- Mittauksessa käytetty akku / paristo: Perusakku 4400 mAh
Valaisinpää mallia MJ-872 (4 x XP-G) mittausdata:
- Valoteho / Valovirta
- Hi: 1156 lm
- Med: 844 lm
- Med 2: 603 lm
- Low: 252 lm
- Paloaika
- Hi: n.138 min
- Värilämpötila: 7046 K
- Värintoistoindeksi / RA-luku: 76
- Mittauksessa käytetty akku / paristo: Perusakku 4400 mAh
![]()
fillaristinen muokkasi tätä : 17.09.2012 at 12.06 Syy: Korjasin Mj-808e mallimerkintää
Onkos kenelläkään kokemuksia näistä lampuista? http://www.taskulamput.fi/tuote/polk...nsarja_mj_856/
tuossa yllähän se on ainakin mitattuna datana:
Valaisinpää mallia MJ-872 (4 x XP-G) mittausdata:
jos viilataan pilkkua niin kysyit 856 mallille mutta tuo 872 sisältää samat 4 lediä kuin 856:kin.
ja jos kysyit muuta kokemusta, niin tuossahan on jo "vanha" xp-g ledinä eli saat enemmän valotehoa kun ostat xm-l ledillisen lampun.
tuolta taskulamput:fistä ostettuna maksat tuosta vanhasta mallista 159e kun "kiinasta" saat tehokkaamman 3x xl-m lampun ~48eurolla (riippuen toki dollarin kurssista) ja lamppu tulee ilman postikuluja lentopostina (saapuu noin 1-2vk).
http://www.lightmalls.com/3600-lumen...bike-light-kit
toki jos haluat lampulle toimivamman takuun ja olet valmis maksamaan lampusta enemmän ja haluat lampun nopeasti niin tilaa lamppu taskulamput.fi tai valaisimesi.fi tai mitä näitä suomalaisia lamppujen myyjiä nyt onkaan.
fsol77m muokkasi tätä : 17.09.2012 at 12.28
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Käyttökokemukset kiinnosti. Miten suuri ero on 1156 vs 1350lm? Tuosta pienemmästä on videokin, mikä vakuutti. Valokeila isommassa on mainittu leveäksi, jos samanlainen kuin pienemmässä, niin eiköhän se maastossa pelaa.
Tässä se video http://www.youtube.com/watch?v=cHGaT...layer_embedded
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Juho: korjasin tuotedataa. Ko. mittaustulos oli mitattu vanhalla pallolla, ei siis tällä uudella tarkkuuskeksinnöllä. Kuten fsol77m jo mainitsikin niin lamppu on sama erinäköisessä kuoressa eli valoteho on luokkaa samaa tasoa, tosin jäähdytys on pykälää parempi.
Mitä tulee noihin 3x XM-l lamppuihin niin eivät oikein vakuuta. On tullut tilailtua sitä mukaan, kun niitä on noihin Kiinalaisiin verkkokauppohin tullut tarjolle mutta ovat enemmän tai vähemmän oheisen näköisiä, eli aivan uskomatonta kuraa järkiään...
Vaikkei nuo lamput mitään Lupineita olekaan niin Magicshinen valmistama 808e on edelleen aikalailla parasta mitä tuolta löytyy. Perusasiat on niissä kunnossa. Samannäköisiähän sitten löytyy lähestulkoon jokaiselta Shenzheniläiseltä tehtaalta mutta useimpien laatu ja valotehot ovat aivan onnettomia.
Ps. Olikohan toissa keväänä, kun pyörähdettiin Trustfirellä Shenzhenissä ollessamme - jäi pysyvästi mieleen, uskomattomin innovaatio mitä on tullut vastaan. Insinöörit innoissaan esittelivät Magicshinen mikkihiirestä kopioitu keksintöä, jossa "korvalamppujen" tilalla oli punaiset LASERIT!!Kiinalainen insinööri piti ideaa aivan mahtavana - näkee paremmin missä tie menee!
Trustfirestä ois kerrottavana monta muutakin hauskaa juttua mutta niistä joskus myöhemmin![]()
fillaristinen muokkasi tätä : 17.09.2012 at 12.50
tuo käyrä on siinä mielessä vääristävä että tuossahan vaikuttaa myös lampun lämpötila eli kun mittaa tuota valotehoa sisätiloissa mihin lamppua ei ole tarkoitettu niin pelkkä lämpöhalvaantuminen aiheuttaa tuon jo.
ulkonahan tuota (lämpöhalvaus) ongelmaa ei ole.
mielestäni nuo valotehon mittaukset pitäisi tehdä nimenomaan niin että lämpötilan kasvamisesta ei olisi haittaa sillä silloin selviäisi lampun todellinen käyttöympäristöllinen teho (akusto+regu+ledien bin+heijastin yms kokonaisvaikutus) eikä lämpötila vääristä tuloksia.
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Mittauksesta vielä, että paloaikakäyrät mitataan tuulettimen viilentäessä valaisinta koko mittauksen ajan. Siis sellainen normaali pöytätuuletin hitaimmalla asennolla, joka vastaa normaalia ilman virtausta esim. kävellessä.
Kehittelimme erään valmistajan kanssa juurikin tuollaista 3xXM-L tyyppistä otsalamppua. Saivat sitten vihdoin samplen meille ja mittauksiin...yllätys yllätys lumenit ala-arvoisia. Sitä sitten valmistajalle moittimaan niin pyyntö oli, että laittakaa se lamppu pakastimeen. Jouduin vastaamaan, että meidän asiakkaat eivät käytä otsalamppua pakastimessa
Ps. Toinen valmistaja olisi ratkaissut oman virityksensä lämpenemisongelman pienikokoisella tuulettimella!Emme suhtautuneet tuohonkaan ideaan kovin kannustavasti
![]()
no ehkä hieman enemmän voisi olla tuuletusta sillä harvoin suomessa on ilman ulkolämpö +22 jonka viima jäähdyttäisi lamppua
johtunee pelkästään regusta. itse ledit tuntuvat olevan sitä mitä pitääkin (tosin yleensä aika siniseen päin kallellaan)Kehittelimme erään valmistajan kanssa juurikin tuollaista 3xXM-L tyyppistä otsalamppua. Saivat sitten vihdoin samplen meille ja mittauksiin...yllätys yllätys lumenit ala-arvoisia.
hahahahSitä sitten valmistajalle moittimaan niin pyyntö oli, että laittakaa se lamppu pakastimeen. Jouduin vastaamaan, että meidän asiakkaat eivät käytä otsalamppua pakastimessa
Ps. Toinen valmistaja olisi ratkaissut oman virityksensä lämpenemisongelman pienikokoisella tuulettimella!Emme suhtautuneet tuohonkaan ideaan kovin kannustavasti
![]()
mutta hyvä että tuotekehitystä tapahtuu ! silti kyllä ihmettelen että miksi teknisesti hyvät valot pilataan ala arvoisella jäähdytyksellä jopa niin että poikkastaan lämpösilta sisä ja ulkokuoren välillä jolloin on varma että lamppu saa lämpöhalvauksen ennenkuin ulkokuoret edes ovat lämpimät
![]()
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Ja Suomessa normaali pyörälampun käyttöolosuhde taitaa kuitenkin olla siinä +10C - -25C lämpötilassa, keskimäärin 20-25 km/h ajonopeudella ja mahdollisesti vielä vesi- taikka lumisateessa...Olisihan ne eittämättä kivoja tuollaiset lämpöiset +21 asteen pimeät kesäyöt...
Mutta pakkasessa otsalamppuja kyllä käytetään. Itselläkin ainoa käyttötarve tehokkaammalle otsalampulle on ottaa talvella hiihtolenkille mukaan. Lähimmällä ladulla ei ole valoja kuin reilun 4 kilometrin pätkältä, ja sitä ei kovin montaa kertaa jaksa hinkata edes-takaisin.
EagleTacin yhtä pikkumallia (D25LC2 Clicky) olisi saatavilla useammalla eri ledillä. Jos käyttäisin tuollaista ainoana valona valaistuilla kaduilla (ohjaustangossa), mikä alla olevan kuvan valokuvioista vaikuttaa fiksuimmalta? Luvatut valotehot high-moodissa (ANSI FL-1):
XP-G S2: 238 lm
XP-G2 R5: 264 lm
XM-L U2: 370 lm
Täydet speksit löytyy täältä, jos jotakuta kiinnostaa: http://eagletac.com/html/d25lc2rc/specs.html
Kesäkeli muokkasi tätä : 17.09.2012 at 14.46
siis tuossahan on vain sama lamppu tosiaan samoilla heijastimilla ja ainoa ero on käytetty led.
ottaisin tietysti tehokkaimman eli xm-l u2:sen, valokuviot on sinänsä samoja ja vain spotti alue suurenee. tehokkaimmasta on eniten iloa myös pimeisiin sade iltoihin joissa taas tehottomimmat eivät näytä/valaise mitään. ja tehokkaimmasta on iloa vuosiksi eteenpäin kuin jos ostaa valmiiksi tehottoman ja kuukauden päästä pitää ostaa uusi tms.
suuntaa vain tarpeeksi alas ettei häikäise vastaantulijoita. (tai teipillä rajaa "ylävalon" alueen pois)
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Kaupungissa valo suunnataan joka tapauksessa alaviistoon, joten sillä ei ole sanottavaa merkitystä, onko lampun kantama 150 vaiko 200 metriä. Hiukanhan valokuvioissa on eroa ledien mukaan, ilmeisesti XM-L:ssä on myös enemmän "floodia" pelkkien lumenien sijaan. Speksien mukaan R5 olisi kaikkein kirkkain valokeilan keskeltä, mutta pistemäinen valo ei ainakaan minun mielestä ole se paras vaihtoehto edes kaupunkiin.
Jees, kyllä tuo XM-L minustakin houkuttavimmalta vaikuttaa. Hain lähinnä sitä, että onko tuossa valokuviossa jo liikaakin hajontaa, mutta ehkä asiasta ei tarvitse huolehtia. Kiitoksia kommenteista!
Tuossa keskimmäisessä kuvassa lukee XT-E, tosin kuva itsessään on outo, sillä XT-E -mallin pitäisi olla se kaikkein pienitehoisin ja kapeakeilaisin (siis lumeneissa pienitehoisin mutta silti pisimmälle näyttävä) noista versioista. Sitä oli kai ennen tarjolla, mutta ilmeisesti ei enää kun eivät sivuilla listaa. Lumenit myy... Mitä XP-G vs. XP-G2 vertailuun tulee, niin itse en valitsisi enää XP-G:tä ellei hintaero olisi merkittävä. XP-G2 kun on paitsi hieman tehokkaampi, myös raporttien mukaan värisävyltään tasaisempi ja "valkoisempi"... Valokeilan muodossa ei pitäisi olla mitään käytännön eroa. Kumpi sitten pitäisi valita XP-G2 vai XM-L, no, jos ajat maantiepyörällä niin ota vähän kapeakeilaisempi XP-G2, jos maastopyörällä niin makuasia. Kovin kapeakeilaisiahan noista ei kumpikaan ole.
Makuasia sanoi koira kun... Omassa valaisimessani hajavalo alkaa hetikohta eturenkaan edestä ja metrin päässä on jo parin metrin levyinen. Riippuu tietysti vähän suuntauksesta. Toisaalta spottikaan ei sitten ole mikään hirveän pitkälle näyttävä. Omaan käyttööni riittävän pitkälle kuitenkin.
Mitä noihin fillaristisen käppyröihin tulee niin huoneenlämpö ja tuuletin kuulostavat hyviltä ja ennen kaikkea rehellisiltä testijärjestelyiltä. Sille peukku. Ja samalla ehdotus, että jos on mahdollisuus oikeasti vaikuttaa siihen mitä kiinanmaalta tulee, niin mitäs jos harkitsisi joskus vähän muutakin kuin sitä kaikkein kylmimmän sävyistä lediä? Vaikka absoluuttinen teholukema olisikin sitten aavistuksen pienempi. Olisikos vaikka 5000K mitään?
Hyvin bongattu! XT-E-mallia ei ilmeisesti ole enää tarjolla, muistelen lukeneeni jostain teknisistä ongelmista sen kanssa.
Täällä speksisivulla on lisää valokeilakuvia, siellä on myös tuo XP-G2 R5: http://eagletac.com/html/d25lc2rc/specs.html
XM-L:stä olin itse asiassa ajatellut T6-versiota eli "neutraalin valkoista", (U2 on kylmäsävyinen). XP-G2:stä on tarjolla vain tuo kylmäsävyinen R5.
Hyvin ajateltu. XP-G2 on aika uusi ledi ja yleensä on kestänyt kuukausikaupalla ennen kuin Creen uusista ledeistä on saatu neutraaliversioita, mutta tuota vissiin on kyllä ollut tarjolla jo ainakin Cutterissa tai jossain muussa nettifirmassa. Tosin cool white XP-G2:kin on ilmeisesti miellyttävämpi kuin vastaavat cool white XP-G:t ja XM-L:t. Jos asialla jollekin muullekin merkitystä on... Peukku kuitenkin neutraalille versiolle.
Kirjanmerkit