GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 17 / 68 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 27 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 2033

Aihe: Radonin pyörät

  1. #481
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    25
    Tänään pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan stage 6.0. Ajelin n. tunnin polkuja ja asfaltilla muutaman kilometrin, ennen kuin pimeys yllätti . Jarruista tykkäsin paljon, tehokkaat ja jarruttaa tasaisesti koko pyörän pyörrähdyksen ajan. Vaihteet napsahteli suht muakavasti. Jousitus tasoitti aika mukavasti, mutta tuntui hieman pintakovalta, tosin asfaltilla meni niin ettei jousia huomannutkaan, ilman lukkoja. Kotona katsoin että takajousi oli ilmeiseti käynnyt pohjassa asti. No ainakin koko iskarin liike tuli käytettyä hyväksi, mutta en tiedä kuuluuko tämä asiaan, muutamaa kivistä mäkeä laskin ja ehkä se niissä pohjasi. Täytyy tutustua säätämiseen enemmän ja kokeilla muuttaa paineita. Paineet on taulukosta omalle painolle n. 85 kg säädetty. Ennen ostoa kävin testamassa corratecin pyörää ja jousitus oli pehmeämpi, mutta en tiedä paljon painetta oli ja ajoin suht lyhkäisen lekin pääasiassa asfaltilla. Loppufiiliksenä jäi Radonista positiivinen tunne ja pyörän hinta/ominaisuudet/laatu on juuri mitä odotinkin saavani.
    akottila muokkasi tätä : 14.09.2012 at 21.33

  2. #482
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Terve! Piti ihan rekisteröityä, jotta pääsen kysymään paremmin pyörän osista perillä olevien mielipidettä.

    Ajattelin jokin aika sitten ostaa Radonin ZR Race 29er 5.0:n, mutta sehän oli loppunut aikoja sitten. Se olisi ollut pyörä juuri minulle. Sopivaa laatua sopivaan hintaan. Nyt näyttää ilmestyneen kuitenkin 2013 vuoden malli. Hinta on sama, mutta minun perus kuluttajan silmiini se näyttää surkeammalta. Edellisessä oli Reba RL ja nyt on Recon silver. Tämä on minusta suurin muutos. Edellisessä oli Hollowtech II -keskiö ja nyt Octalink. Onko sillä hirmuisesti väliä edes huoltamiseen, mutta lähinnä kai siihen (jos mihinkään). Ajattelin kuitenkin pitää seuraavaa pyörääni pitkäääään, niin ehkä uudempaan teknologiaan löytyisi paremmin osia yli vuosikymmenen päästä. Jarrut ovat myös vaihtuneet Shimanosta Avidiin. Ilmeisesti ei huono muutos. Mutta tuo keula nyppii pahasti.

    Mitä olette mieltä? Kuvittelenko vain, vai eikö 2013 malli ole yhtä hyvää vastinetta rahoille? Jos näin on, niin tietysti tulee kiusaus miettiä kalliimpia malleja. Niitä (29er Race) ei ole vielä julkaistu sivuilla, mutta taisin jostain katsella, että ainakin jossain mallissa oli PressFit-keskiötä, joka ei oikein innosta minua. Voi olla, että olen vain ennakkoluuloinen, mutta jos ei muuta, niin onpahan taas jokin uusi viritys, josta minä en ymmärrä mitään.

    Onko näissä Radoneissa yleensä muuten millainen ajoasento? Pysty? Pitkä? 29erissä näyttää olevan ainakin pidempi vaaka yläputki kuin vastaavassa 26-tuumaisessa.

  3. #483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akottila Katso viesti
    Jousitus tasoitti aika mukavasti, mutta tuntui hieman pintakovalta, tosin asfaltilla meni niin ettei jousia huomannutkaan, ilman lukkoja. Kotona katsoin että takajousi oli ilmeiseti käynnyt pohjassa asti. No ainakin koko iskarin liike tuli käytettyä hyväksi, mutta en tiedä kuuluuko tämä asiaan, muutamaa kivistä mäkeä laskin ja ehkä se niissä pohjasi.
    Harvemmin se iskari aivan pohjaan asti menee. Viimeinen sentti vaatii jo melkoisen rutistuksen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akottila Katso viesti
    Täytyy tutustua säätämiseen enemmän ja kokeilla muuttaa paineita. Paineet on taulukosta omalle painolle n. 85 kg säädetty.
    Etupään herkkyyttä voi säätää haarukan miinuspaineita säätämällä. Liian pieni miinuspuolen paine aiheuttaa pintakovuutta.

    Takaiskarissa kannattaa varmistaa siitä punaisesta namiskasta ruuvaamalla, että paluuvaimennus ei ole liian nopea.

    Taulukkolukemat voi jättää omaan arvoonsa. Perussääntö on 25% painuma ("sag") joustossa pyörän päällä istuessa. Pätee sekä eteen että taakse.

    Eikun säätämään
    Keskiäkäinen lohjalainen muokkasi tätä : 14.09.2012 at 08.17

  4. #484
    Samanlaista pintakovaa pompottamista oli itselläkin etuhaarukassa taulukkosäädöillä. Takapää oli bueno!!

    25 % hmmm...tuota täytyy kokeilla heti duunin jälkeen...ton ohjeen ku painas jokaisen iskarin kylkeen, niiin tulis paljon pienempi taulukko ja mahtuis paljon isompi iskarin merkkitarra!!

  5. #485
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keskiäkäinen lohjalainen Katso viesti
    Taulukkolukemat voi jättää omaan arvoonsa. Perussääntö on 25% painuma ("sag") joustossa pyörän päällä istuessa.
    Eli 100mm haarukan pitäisi painua 2,5cm kun pyörän päälle istuu?

  6. #486
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti van damme Katso viesti
    Eli 100mm haarukan pitäisi painua 2,5cm kun pyörän päälle istuu?
    Voi toki olla 15mm tai 35mm ajotavasta ja mieltynyksistä riippuen.

  7. #487
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Voi toki olla 15mm tai 35mm ajotavasta ja mieltynyksistä riippuen.
    Vaikuttaakos tuo säätö siihen kuinka paljon haarukka painuu lukossa?

  8. #488
    IncBuff Guest
    Ei vaikuta.

  9. #489
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    25
    Kiitos hyvistä ohjeista. Etupäähän piti hieman lisätä painetta, takapää oli ok. Täytyy testata takaiskarin paluuvaimennuksen säätöä eri asennoissa. Sekin on nyt taulukko (5-6) asennossa 6. Etupää vaikutti nyt paremmalta. Etuiskarissa on kätevä % näyttö painumalle ja taulukko perussäädölle. Aluksi jaksaa hieman hifistellä .

  10. #490
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    25
    No niin. Nyt tuli testailtua jousitusta hieman enemmän. Paluuvaimennuksella on valtava merkitys jousituksen toimivuuteen ja ajamiseen. Jos vaimennusta ei käytä olo on kuin kengurun selässä, pyörä pomppii ylös alas. Kun taas sopivalla paluuvaimennuksella pyörä toimii tasaisella lähes kuin jousittamaton pyörä ja metsässä imaisee epätasaisuudet lähes huomaamatta. Jos jouset säädetty suht oikein, ei lukkoja tarvitse mielestäni käyttää asfaltilla ollenkaan. Seurasin asfaltilla jousitusta ja kun säädöt oli omalle painolle sopivat, eivät jouset joustaneet polkiessa ollenkaan. Metsässä käytös oli miellyttävän sivistynyttä, puiden runkojenkin (10-15 cm) yli pystyi ajamaan satulalla istuen. Hieman mietitytti miten täysjouston kanssa pärjää asfaltilla, nyt tiedät että upeasti. Pieni miinuskin Radonista löytyi, etuvaihtajan vaijeri hankasi runkoon. Käänsin vaijerin alaohjaimen toisin päin ja laitoin vielä teflon liukupintateippiä, kun vaijerin ja polkimien putken väliin jäi vain pieni n. 1 mm rako. Jos jakssa hifistellä niin voisi tilata uuden alaohjaimen, mutta luulempa että saa jäädä näin. Antoi kyllä negatiivisen kuvan pyörän laadusta.

  11. #491
    Jehna! Löysinpä minäkin kohtuu säädöt etupumppuun. Ensin ihmettelin, että hukkaako miinuspuoli paineita, kun täytön jälkeen katosi aina 30 %. Mutta ne poistuvatkin iskaripumppua irrottaessa sen pienen sihahduksen myötä. Pluspuolella onkin suurempi ilmatilavuus, joten sihaus ei pudota paineita yhtä tuntuvasti.

    Ei ihan viimeisen päälle koottu ollut meikäläisen yksilö, kun etuvaihtajan joutui säätämään täysin uudestaan - vaihteita ei ollut kuin reilut 20, ja eturenkaassa on pyörimissuunta väärä.

  12. #492
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ei siinä pumpun irrotuksessa pitäis keulasta paineita kadota vaan kun laitat pumpun kiinni niin imasee keulasta ilmaa sinne pumppuun ja sen takia näyttää jokusen psi:tä vähemmän..
    The end of the road is just the beginning...

  13. #493
    Kyllä se vaan meikäläisellä noin käy, kun 130 tuuppaa, niin 100 jää...

  14. #494
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    666
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rontikainen Katso viesti
    Ei ihan viimeisen päälle koottu ollut meikäläisen yksilö, kun etuvaihtajan joutui säätämään täysin uudestaan - vaihteita ei ollut kuin reilut 20, ja eturenkaassa on pyörimissuunta väärä.
    Jos on Schwalben gummit niin niissä on ainakin osassa pyörimissuunta merkattu niin, että se on eri onko nakki takana vai edessä. Voipi hämätä se merkintä.

  15. #495
    ^Nonnii, laitoinpa sitten ralliranet taakse ekan kerran oikein päin, sitten rupesin epäilemään ja vaihdoin väärin päin, nyt pitää asentaa kolmannen kerran ja taas oikein päin. Hyvä kuitenkin, että asia tuli esille. Kiitos siitä

  16. #496
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    25
    Tilasin iskaripumpun pyörän mukana. Giyo GS-01. Siinä on vipu jolla venttiilin neula painetaan alas, kun pumppu on ensin ruuvattu kiinni venttiilliin. Vastaavasti kun paine on oikea voi vivulla sulkea venttiilin ja vasta tämän jälkeen irroittaa pumpun. Musta idea on loistava ja paineet eivät pääse karkuun. Suosittelen. Ainut pieni miinus on että letku on aika lyhyt, kuten suurimassa osassa pumppuja. Hinta oli 19.90.

  17. #497
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    127
    Normaalisti iskaripumppu sulkee venttiilin auki ruuvatessa ennenkuin tiivistys aukeaa. Ei siinä mitään erillistä venttiilin neulan kontrollia tarvita.

  18. #498
    IncBuff Guest
    2013 malleja näkyy tippuvan vähitellen bike-discountin sivuille. Siellä on nyt jo niitä kaivattuja 29:ä ennakkotilattavissa. Vähän on osalista tuossa 5.0:ssa heikentynyt viime vuodesta, mutta lienee edelleen hinta/laatu-suhteeltaan kärkeä.

  19. #499
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juskola Katso viesti
    Normaalisti iskaripumppu sulkee venttiilin auki ruuvatessa ennenkuin tiivistys aukeaa. Ei siinä mitään erillistä venttiilin neulan kontrollia tarvita.
    RS:n pumppu kyllä päästää vähän ilmaa välistä, tai siis ainakin minun kappaleeni. Sen voi tuntea ihan sormilla kun suhahdus kuuluu. Ei se kuitenkaan niin paha ole että se käyttöä haittaisi.

  20. #500
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    MIKKELI
    Viestit
    554
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    RS:n pumppu kyllä päästää vähän ilmaa välistä, tai siis ainakin minun kappaleeni. Sen voi tuntea ihan sormilla kun suhahdus kuuluu. Ei se kuitenkaan niin paha ole että se käyttöä haittaisi.
    Juu, kyllä mullakin tapaa laiskasti suhahtaa, mutta siellä aina samat paineet näyttää silti olevan.

    Tuli kaverille jo suositeltua tuota 29'' 5.0-konkelia, hintakaan kun ei kovin paha ole...
    - Numismaatikko -

  21. #501
    IncBuff Guest
    Onhan siellä pumpun letkussa painetta kun sen irroittaa niin jo sen takia suhahtaa.

  22. #502
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Onhan siellä pumpun letkussa painetta kun sen irroittaa niin jo sen takia suhahtaa.
    Juu, mutta mistäs ne ilmat tulevat kiinnittäessä?

  23. #503
    IncBuff Guest
    Sieltä haarukasta.

  24. #504
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Sieltä haarukasta.
    Jos nyt tarkennan hieman. Tuolla minun pumpulla voi vaikka tyhjentää haarukan niin että ruuvaa sen oikeaan kohtaan ja odottelee kun haarukka tyhjenee. En tiedä kuuluuko sen olla sellainen, kun täällä kerrotaan paremmin toimivista.
    Ei se kuitenkaan haittaa käyttöä.

  25. #505
    IncBuff Guest
    Mulla on tuollainen Canyonin mukana tullut pumppu jota en jaksa uskoa kovin laadukkaaksi, mutta enpä ole huomannut että sillä tuollainen onnistuisi. Pitänee jossain vaiheessa kokeilla.

  26. #506
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Mulla on tuollainen Canyonin mukana tullut pumppu jota en jaksa uskoa kovin laadukkaaksi, mutta enpä ole huomannut että sillä tuollainen onnistuisi. Pitänee jossain vaiheessa kokeilla.
    Ainakin omasta Canyonin pumpusta löytyy nappula josta saa tyhjennettyä haarukan. Sellasia käsipumppuja ei olekkaan josta ei tulisi pientä pihahdusta pumppua laitettaessa kiinni. Painepumput on sitten erikseen.

  27. #507
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Itselläkin on muutama iskaripumppu, joista toinen on Rockshoxin pumppu ja toinen jokin nimetön (mutta kaikin puolin laadukkaalta vaikuttava pumppu). Rockshoxin pumppu kyllä päästää vähän painetta (vuotaa) kiinnittäessä/irroitettaessa hieman siitä riippuen mihin keulaan tai iskariin sen ruuvaa kiinni (venttiilien mitoitukset heittää sen verran että kaikissa tapauksissa ei kuitenkaan päästä). Nimetön pumppu toimii kaikkiin tähän mennessä kokeilemiini venttiileihin ja iskareihin kunnolla ja ei vuoda edes hitaasti venttiiliin kiinni ruuvatessa. Jos iskaripumpun "suuttimen" tiiviste kuluu/vaurioituu niin vuotamista voi myöskin ilmetä ja "suutin" jossa on erillinen venttiilin neulan kontrolli voi olla joissain tapauksissa luotettavampi (joskaan itsellä ei ole koskaan ko. mallista pumppua ollut käytössä). Oikein toimiva iskaripumppu ei kyllä vuoda hitaastikaan kiristäessä, kuten jo todettiinkin.

  28. #508
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    2013 malleja näkyy tippuvan vähitellen bike-discountin sivuille. Siellä on nyt jo niitä kaivattuja 29:ä ennakkotilattavissa. Vähän on osalista tuossa 5.0:ssa heikentynyt viime vuodesta, mutta lienee edelleen hinta/laatu-suhteeltaan kärkeä.
    Tätä yllä vähän ihmettelin, mutta en tainnut asetella sanojani riittävän selvästi, joten yritän uudelleen.

    Recon -> Reba. 799 € -> 999 €. Kannattaako? Onko miten merkittävä parannus?

    Samalla saa jonkin Pressfit-keskiön ("Attached", mitähän siihen on tarkalleen ottaen kiinnitetty?). Mielipiteitä näistä? Minua tuo ei oikein ajatuksena viehätä. Mieluummin ottaisin ne kierteet. 26":n pyörissä saisi edelleen Reban 799 € pyörään. Taitaa siis 29ereissä olla varaa pyytää reilummin hintaan, kun taas 26" on edelleen tiukemmin kilpailtu luokka.

  29. #509
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    4
    Nyt pitäis päästä kokeilemaan poluilla ja metsäteillä polkemista edullisesti.

    Mitä eroa tällä http://www.bike-discount.de/shop/k18...-team-6-0.html ja tällä http://www.bike-discount.de/shop/k18...-team-7-0.html

    Onko mitään järkeä odotella tota uutta 7.0 mallia vai laitanko vanhan kutosen tilaukseen?
    Mitä muuta tarviketta kannattais tilata mukaan maastolenkeille?

  30. #510
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Tätä yllä vähän ihmettelin, mutta en tainnut asetella sanojani riittävän selvästi, joten yritän uudelleen.

    Recon -> Reba. 799 € -> 999 €. Kannattaako? Onko miten merkittävä parannus?

    Samalla saa jonkin Pressfit-keskiön ("Attached", mitähän siihen on tarkalleen ottaen kiinnitetty?). Mielipiteitä näistä? Minua tuo ei oikein ajatuksena viehätä. Mieluummin ottaisin ne kierteet. 26":n pyörissä saisi edelleen Reban 799 € pyörään. Taitaa siis 29ereissä olla varaa pyytää reilummin hintaan, kun taas 26" on edelleen tiukemmin kilpailtu luokka.
    Tuosta Attached keskiöstä ei ole hajuakaan mitä tarkoittaa, mutta mielestäni tuo tuo 200€ kannattaa käyttää 6.0:aan ja ehkäpä vielä SRAM-versioon jos vain pystyy kun 5.0:n keulana on Reconin halvempi silver versio joka painaa reilusti yli 2kg. Lisäksi saa paremmat kiekot.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •