FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 133 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 83 123 131 132 133 134 135 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.961 - 3.990 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #3961
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Yksinkertaisimmillaan kytkentä voisi olla tavallinen piidioditasurisilta ja siitä ledin kautta maahan. Ei tarvitse kuin kaksi osaa, ei mitään piirilevyä. MOSFET-tasurin yli on vain pienempi jännitehäviö kuin diodisillan yli.

    Jos haluaa säädettävää valotehoa, niin sitten voisi kytkeä ledin perään yhden tai useamman ledin ketjun, jonka rinnalla on ketjun oikosulkeva virtakytkin. Hitaassa vauhdissa kytkin olisi suljettu (virta kulkee vain ensimmäisen ledin sekä kytkimen kautta, ja lisäledit pysyvät pimeässä). Nopeassa vauhdissa kytkin avattaisiin, jolloin virta kulkisi useamman ledin läpi. Tällöin dynamon jännitteen pitäisi päästä nousemaan (toivottavasti riittävästi yli koko lediketjun kynnysjännitteen) ja tehoa tulee enemmän ulos.

    Ledin rinnalle voisi vielä kokeilla jotain kondensaattoria (kuvassani C1) tasaamaan huippuja, mutta esittämäni MOSFET-silta vaatisi sitten diodin (kuvassani D3) siihen väliin. Virta lediketjulle otettaisiinkin siis pisteestä V+ eikä pisteestä +UB. Piidiodisillan kanssa ei tällaista rajoitusta ole, vaan kondensaattorin voi kytkeä suoraan piidiodisillan tasavirtalähdön rinnalle.

  2. #3962
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Kun kysyttiin että voiko dynamon perään kytkeä ledin suoraan niin kyllä sekin käy vallan mainiosti.
    Tarvitaan tosin kaksi lediä.
    Virtaa ei tarvi rajoittaa jos valitsee sellaiset ledit jotka kestää dynamon tuottaman virran joka maksimissaan on ehkä 600mA. Ja jännitehän säätyy itsestään virran mukaan joten siitä ei tarvi välittää.
    Kaksi samanlaista lediä vaan dynamojohtojen väliin rinnakkain mutta napaisuudet eri suuntiin. Vähän vilkkuu hitaalla nopeudella.

  3. #3963
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    No näinhän se tietenkin kannattaa tehdä.

  4. #3964
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Jep, minulla oli joskus sentyylinen omatekoinen takavalo. Olikohan siinä peräti tasasuuntaussiltana kaksi lediä ja kaksi tavallista diodia, ja sitten ’kuormana’ LM334-vakiovirtalähde. Mutta ajovaloksi tosiaan riittäisi kaksi teholediä rinnakkain dynamon napojen väliin, katodi anodiin ja anodi katodiin.

  5. #3965
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Toimii kyllä napadynamon kanssa huonommin kuin pullodynamolla. Napadynamolla vilkkuu enemmän kun siinä on taajuus pienempi.
    Mutta kyllä täällä monet käyttää ihan mielellään vilkkuvia valoja.

  6. #3966
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Toimii kyllä napadynamon kanssa huonommin kuin pullodynamolla. Napadynamolla vilkkuu enemmän kun siinä on taajuus pienempi.
    Mutta kyllä täällä monet käyttää ihan mielellään vilkkuvia valoja.
    Eli siis tasasuuntaussilta ja tämän perään kondensaattori ja siihen kiinni ledi. Kun virtaa tulee noin 0.5A ja ledinä XM-L (ei ole mitään tarvetta käyttää pienempää, kun tavoite on laaja valokuvio) on ledlumeneja noin 200lm. Oikeitakin varmasti yli 100lm eli aika hyvä parannus alkuperäiseen 0.5A, 6V hehkulamppuun. Tällä 0.5A virralla ledin kynnysjännite on vajaa 3V eli tasasuuntauksen 1.4-1.6V ei pahemmin haittaa (kokonaisjännitetarve noin 4.5V).

  7. #3967
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    mutta toisaalta kannattaako dynamon jännitettä edes tasasuunnata kun ledi itsessään on myös diodi ?
    ja jos ledin estosuunnan jännite ei ylity niin vaaraa ei ole jos vaikka piuhat kytkisi vahingossa toisinpäin mutta toisaalta yksi pikku diodi (mutta ei kokonaista tasasuuntaussiltaa) kannattaisi kyllä laittaa tuon vahinkokytkemisen varalle.

    (xm-l:ssä reverse voltage on 5volttia eli kannattaa laittaa ainakin yksi diodi)
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  8. #3968
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Tasasuuntaamalla saa molemmat puoliaallot menemään yhden ledin läpi eli mielestäni kannattaa, kun tuota jännitettä on hukattavaksi asti.

    Osaako joku kertoa minkä taajuista sähköä tulee napadynamosta ulos esim. 28" pyörässä 10km/h nopeudessa (vaikuttaa siihen kondensaattorin kokoon, kun en halua stroboa tehdä)?

  9. #3969
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Tasasuuntaamalla saa molemmat puoliaallot menemään yhden ledin läpi eli mielestäni kannattaa, kun tuota jännitettä on hukattavaksi asti.

    Osaako joku kertoa minkä taajuista sähköä tulee napadynamosta ulos esim. 28" pyörässä 10km/h nopeudessa (vaikuttaa siihen kondensaattorin kokoon, kun en halua stroboa tehdä)?
    tasasuuntaus juu silloin jos dynamo antaa vaihtojännitettä. jos tasajännitettä niin turha.

    tuolta apaut puolesta välistä löytyy tehotaulukkoa yms
    http://www.candlepowerforums.com/vb/...ight-questions

    jos linkki menee rikki niin 20kmh vauhdissa voi saada jo 18v ja 0.6A
    fsol77m muokkasi tätä : 07.09.2012 at 23.36
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  10. #3970
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    tuolta apaut puolesta välistä löytyy tehotaulukkoa yms
    http://www.candlepowerforums.com/vb/...ight-questions
    Hyvä linkki, tuolla on oikeastaan kaikkiin minun kysymyksiin vastaus eli pitää lukea kunnolla läpi.

  11. #3971
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku->Pori
    Viestit
    1.968
    Osaako joku teistä sanoa olisiko tuohon wanhaan OneOnen 5 W DiNotteen sopivia ledejä... tuossa vinkissä vuodelta 2008 on jotain, mutta onko nykyään tarjolla muita jotka sopisi tuon alkup. tilalle. Enemmän valoa siis, alkuperäiseen tyyliin 4 x AA?

    http://www.candlepowerforums.com/vb/...Dinotte-5W-mod


  12. #3972
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti artzi Katso viesti
    Osaako joku teistä sanoa olisiko tuohon wanhaan OneOnen 5 W DiNotteen sopivia ledejä... tuossa vinkissä vuodelta 2008 on jotain, mutta onko nykyään tarjolla muita jotka sopisi tuon alkup. tilalle. Enemmän valoa siis, alkuperäiseen tyyliin 4 x AA?

    http://www.candlepowerforums.com/vb/...Dinotte-5W-mod
    Itse jos lähtisin päivittämään, niin melkeinpä vaihtaisin koko sisuskalut... (XM-L + uusi linssi ja ajuri.)

  13. #3973
    Herminator Guest
    http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...iitanta-44150/ ( Biltema haku: 44150 )

    Biltemaan on tullut myyntiin superhylkeet. Kannattaa huomioida, että nastat (ne metalliosat) pitää ostaa erikseen.

  14. #3974
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    135
    Syksyn tullen kaivoin laatikosta DX:stä muutama vuosi sitten hankitun fikkarin. Jotain on levossa levähtänyt, koska toinen mode ei enää pelitä ollenkaan ja toinenkin pienellä välkkymisellä. Privalla voi tiedustella, jos kiinnostaa DIY-projektin rungoksi.

    Kutakuinkin tällainen
    http://dx.com/p/aurora-ak-p7-4-ha-ii...-1-18650-15691

  15. #3975
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Herminator Katso viesti
    http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...iitanta-44150/ ( Biltema haku: 44150 )

    Biltemaan on tullut myyntiin superhylkeet. Kannattaa huomioida, että nastat (ne metalliosat) pitää ostaa erikseen.
    Noita on ollu motonetissä tarjolla jo kauan, nastojen kanssa. Eikä maksa montaa euroa sielläkään.

    Jaaniin, tilasin DX:stä Panasonicin 3100mAh 18650 kennoja. Latasin 4,1V:iin ja purin 1A virralla 2,7V:iin. Karvan alle 3Ah sanoo aimäks B6 kapasiteetiks (loppujännite ilman kuormaa oli jotain 3,2 - 3,3V) joten jos lataa 4,2V:iin asti niin eiköhän niistä about se väitetty kapasiteetti löydy.

  16. #3976
    Terve kaikki ledivirittelijät :-D

    Olis tarkoituksena väsäillä sellanen all in one-valaisin tuollaisen juuri tilaamani kiinanpaskan pohjalta: http://viewitem.eim.ebay.fi/3x-CREE-...808043325/item

    Tarkoituksena vaihtaa alkuun ajuri ja mahdollisesti leditkin, jollei passaa suoraan led-techin linssiin: http://www.led-tech.de/en/High-Power...tml?cross=1752

    Akkuna odottelee 2s lipo 5000mAh ja läppärin akusta kasaamani 2s li-ion 6600mAh balansointi piuhoilla. laturina Imax b6 ac. Lamppua pitäisi pystyä käyttämään pyörän valona, otsalamppuna ja mahdollisesti auton työvalona. Olisiko tuo Kaidomainin ajuri ok tuohon käyttöön. Sekä boost että buck samassa.. : http://www.kaidomain.com/product/details.S020121

    Valoa pitäisi pystyä ajamaan täysillä, eli mahdollisesti jäähdytystä joutuu lisäämään, mutta senpä näkee, kun tuo lamppu joskus saapuu perille ja saan sen atomeiksi...

    Että sellasia suunnitelmia..

    Samppa

  17. #3977
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Tuolla toisessa valoketjussa on parissa eri paikassa räjäytyskuvia.

    Mutta totanoin 2s akut on vähän hankalat, virtaa nimittäin liikkuu jos meinaa käyttää täystehoa. Tämä ei taida ihan jaksaa toimia purkukäyrän loppupäässä? Omassa virityksessä on 4s akut ja hipFlex ajuri, koitan ehtiä ottaa kuvia joskus...
    --

  18. #3978
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Tuolla toisessa valoketjussa on parissa eri paikassa räjäytyskuvia.

    Mutta totanoin 2s akut on vähän hankalat, virtaa nimittäin liikkuu jos meinaa käyttää täystehoa. Tämä ei taida ihan jaksaa toimia purkukäyrän loppupäässä? Omassa virityksessä on 4s akut ja hipFlex ajuri, koitan ehtiä ottaa kuvia joskus...
    Nuo 2s akut on sitä perua, kun tilasin Jenkkimyyjältä "aidon" mj-872 valopään: http://www.ebay.com/itm/USA-MagicShi...51123793822%26
    Lamppuhan olikin sitten kaikkea muuta kuin aito ja laitoin sen ankaran v....ilun säestämänä takaisin. Nyt odotellaan rahoja takaisin korkojen kera. Muutama purkukuvakin tuosta löytyy puhelimesta.. Taskulamput.fi:ssä mitattiin valotehoksi n. 900+ lumenia, kun aito antoi 1300 +lumenia samalla akulla.

    Tuo tulossa oleva kiinanihme näyttäis noiden räjäytyskuvien perusteella olevan rinnankytketyillä erillisillä ledeillä? Itse ajattelin ajaa noita sarjassa. Jos jollain vain ois kokemusta tuosta kaidomainin ajurista, niin helpottais kummasti valintaa.. Tietty eipä ne 4s LiPo:t hirveitä maksa, jos sellaisen tilais ja yksinkertaistais ajurivalintaa..

    ps. Miksiköhän tuosta mj-872 kopiosta ei muuten saanut millään mitattua ledien ottamaa virtaa, eikä lampun akulta ottamaa virtaa? Ei suostunut valo syttymään virtamittari välissä ja kahdella eri mittarilla kokeilin??? Pihtimittarilla näytti 0,8A ledeille, mutta tuo ei varmasti kovinkaan tarkka ollut.
    Samppasika muokkasi tätä : 15.10.2012 at 12.48

  19. #3979
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samppasika Katso viesti
    Tuo tulossa oleva kiinanihme näyttäis noiden räjäytyskuvien perusteella olevan rinnankytketyillä erillisillä ledeillä? Itse ajattelin ajaa noita sarjassa.
    Ei tarkkaan ottaen ihan rinnankaan, alkuperäinen ajuri polttaa niistä joko yhtä alinta, kahta ylintä tai kaikkia kolmea kerralla. Omaan viritykseen laitoin kaikki sarjaan, ajatuksena parempi hyötysuhde hitutehoilla. Mun yksilössä oli muuten leditkin kivasti niinpäin että sarjakytkentä onnistui tosi lyhyillä piuhoilla.

    Lämpötaloudesta sen verran että jos vertaa alkuperäiseen ajuriin jolla valo lämpenee kun kaikki ledit palaa, päivitetyn ajurin 2,8A virralla systeemi _kuumenee_. Taskledin ajurissa on lämpötilarajoitin, se triggaa huoneenlämmössä parissa minuutissa jos asetus on 50 astetta... Harmi kun ei ole vertailukappaletta eikä referenssikuvia niin en tiedä vaikuttiko viritys valotehoon positiivisesti vai negatiivisesti.
    --

  20. #3980
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Ei tarkkaan ottaen ihan rinnankaan, alkuperäinen ajuri polttaa niistä joko yhtä alinta, kahta ylintä tai kaikkia kolmea kerralla. Omaan viritykseen laitoin kaikki sarjaan, ajatuksena parempi hyötysuhde hitutehoilla. Mun yksilössä oli muuten leditkin kivasti niinpäin että sarjakytkentä onnistui tosi lyhyillä piuhoilla.

    Lämpötaloudesta sen verran että jos vertaa alkuperäiseen ajuriin jolla valo lämpenee kun kaikki ledit palaa, päivitetyn ajurin 2,8A virralla systeemi _kuumenee_. Taskledin ajurissa on lämpötilarajoitin, se triggaa huoneenlämmössä parissa minuutissa jos asetus on 50 astetta... Harmi kun ei ole vertailukappaletta eikä referenssikuvia niin en tiedä vaikuttiko viritys valotehoon positiivisesti vai negatiivisesti.
    Onko se sisäosa kuinka väljä siihen kuoreen, eli mahtuisko sisuksen ja kuoren väliin pii/hopeatahnan lisäksi joku kuparifolio parantamaan lämmön siirtymistä? Saattaapi olla että tempasen sen kuoren päältä sileäksi ja lisään siihen jäähdytyslevyjä tai siilin..

  21. #3981
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Kyllä lämpö siirtyy, ei se ole ongelma. Kuoren massa ja rivoitus ei vaan riitä ilman ajoviimaa jos ledeille lyödään vakioajuria enemmän virtaskaa. Meneehän sinne silloin reilun 30W tehoa joka pitää jonnekin hukata.
    --

  22. #3982
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Kyllä lämpö siirtyy, ei se ole ongelma. Kuoren massa ja rivoitus ei vaan riitä ilman ajoviimaa jos ledeille lyödään vakioajuria enemmän virtaskaa. Meneehän sinne silloin reilun 30W tehoa joka pitää jonnekin hukata.
    Vajaa kolmannes, ehkä 25% lähtee ihan valona ulos lampusta, mutta edelleen suurin osa jää lämmittämään lamppua. Kun tekee tarkat tieteelliset mallinnukset ja laskelmat tuolla sisään menevällä sähköteholla niin ollaan varmalla puolella.

  23. #3983
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Ääh mitään mallinnussoftia tai lämpökameroita. 2 K/W siili on just sopiva kolmelle ledille.
    --

  24. #3984
    Juuei. Intuitiolla mennään. Mikä tahansa lisäjäähdytys on etiäpäin Ei kellään Oulun suunnalla ois tarvetta tilailla led-techistä tavaraa? Postikulut pienemmiksi..

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Ääh mitään mallinnussoftia tai lämpökameroita. 2 K/W siili on just sopiva kolmelle ledille.

  25. #3985
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Ääh mitään mallinnussoftia tai lämpökameroita. 2 K/W siili on just sopiva kolmelle ledille.
    Oikeasti tuo lämpöjen laskeminen on aivan toivotonta, kun muuttujina on hukkateho, jäähdyttävän ilman lämpötila ja ilman nopeus jäähdytettävään osaan nähden. Itsellä on yksi fikkari, missä tehot (led virrat) on med. 1A ja max. 2.8A. Tuo 1A tekee sisällä lamppu pöydän päällä lampusta sormia polttavan kuuman. Pikkupakkasella kävellessä lamppu kuumenee kädessä aika paljon 2.8A teholla ja tällä max. teholla ei pahemmin lämpene, kun lamppu on kiinni fillarin tangossa ajon aikana.

    JH1:n DIY lamput ovat hyviä esimerkkejä lampuista, jotka toimii hyvin, kun lamppu liikkuu sopivasti vaikka tehoa on niin paljon, että oravat grillantuu oksilla.

  26. #3986
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Optimaalista olisi kai joku ajuri, mikä pudottelee tehoja portaattomasti (tai hyvin pienissä portaissa) sen mukaan, että lämmöt pysyy asetetussa. Markkinoilta ei ole tullut vastaan vielä ajuria, joka täyttäisi nämä kriteerit. (Ylilämmöstä pienelle teholle tai isoissa portaissa pienemmälle pudottavia on kyllä olemassa)

    Toinen kiva ominaisuus olisi vaiheittainen virran pudotus, kun akut alkaa mennä tyhjiksi. (vrt. mun viimeisin kiinavalo, jossa punavalo syttyy täysteholla n. 1min ennen kuin valo pimenee varoittamatta)

  27. #3987
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Jonkinlainen fakta tahi tosiasia lienee kuitenkin, että tehokkaiden ledivalojen kotelointi ei vaan riitä jäähdytykseen jos ei ilma liiku, sikäli kun halutaan pitää kotelointi järjellisenä fillarikäyttöä ajatellen. Jos ei lamppu liiku ilmaan nähden niin miksei sitten laita ilmaa liikkumaan lamppuun nähden, eli laita tuuletinta? Ameriikanvoorumeillahan tämmöisiäkin on nähy ja vieläpä aivan DIY-valojen kuninkuusluokkaa!

    Ja ennenkuin kukaan ehtii sanomaan mitään tuulettimista ja vedestä niin FYI: mun mopossakin on tuuletin joka näkee vettä joka ainoa kerta kun sataa tai ajan lutakkoon. Hyvin toimii, edelleen.

  28. #3988
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Jos fillari on paikalla niin onko jotain syytä pitää lamppua täydellä teholla. Fillarin liikkuessa ilma jäähdyttää aika hyvin ja harvoin tarvitsee tehokasta lamppua päivän kuumimpana aikana, kun aurinko porottaa täysillä.

  29. #3989
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Tämä on enemmän modaus, mutta tein sen itse ja säästin-hengessä ja jotakuta idea voi ehkä kiinnostaakin.

    Blackburnin Click takavalo sai uuden uljaan elämän akkukäyttöisenä valona.
    http://www.blackburndesign.com/lights/click-rear.html - tämä tuikku siis

    Valossa on 2x cr2302 paristoa sarjassa, eli 6v nimellisesti. Mittaillesani kuitenkin totesin, että uusillakin paristoilla rasituksessa jännite on noin 3,2 voltista alapäin riippuen pariston jäljellä olevista rahkeista.
    Tilasin 3v cr123a akulle jodotetun kotelon ja valo sai sunnuntaipäivän ratoksi vähän kolvia ja uutta johdotusta.


    Riippuen siitä käyttääkö akkuja vai pattereita kapasiteettia on noin 600-1400mah vs cr2302 noin 200mah. Valmistaja horisee 70h paloajasta cr2302 paristolla, mutta jos 20h käyttökelpoiseen aikaan päästään niin ollaan lähellä totuutta.
    Akkukotelo tulee satulan kiskojen väliin, minimalistisen kangaspussin ja velcron avulla. Vesitiiveys kaikilta osilta on hoidettu silikonin ja superseal-liittimien avulla
    Harza muokkasi tätä : 21.10.2012 at 15.53

  30. #3990
    Hieman samoilla linjoilla edellisen kanssa. Oma projekti lähti liikkeelle MTE G33 U2 lampun hankinnalla.




    Alkuperäisen lampun valokeila ei miellyttänyt ostajaa, joten asiaan oli saatava muutos.
    Ledililtä kyselin sopivia linssejä ja päädyin kokeilemaan Leila LXM-RS, LXM-D, ja LXM-M linssejä.

    Vaihtopään suunnittelua


    Lopulta saatiin osa sorvattua ja linssit sopii jopa paikoilleen .

    LXM-RS Valokeila


    LXM-D


    LXM-M


    Lamppu kasattuna, enää puuttuu holkin anodisointi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •