ElectrobikeLostInLaplandCanyonGiantAjopyora
Sivu 1 / 15 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 430

Aihe: Press-Fit keskiöt ja käyttökokemukset

  1. #1
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.634

    Viesti Press-Fit keskiöt ja käyttökokemukset

    Aika monessa rungossa alkaa olemaan jo näitä uusia kierteettömiä keskiöratkaisuja. Ja tuumailin avata oman topicin, minne voisi kerätä kokemuksia näistä BB30 ja Press-Fit 86 ja 92 keskiöistä.

    http://www.bb30standard.com/

    http://techdocs.shimano.com/media/te...9830625426.pdf
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  2. #2
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.634
    Käsittääkseni näitä on siis kaksi eri ratkaisua, BB30 ja sitten tuo Shimanon käyttämä Press-Fit, joka on maantiepyörissä 86 mm leveä ja maastopyörissä 92 mm leveä.

    Käsittääkseni tuo Shimanon ratkaisu käyttää samoja kampia kuin vanha Hollow-Tech 2, mutta BB30 vaatii omat kammetkin...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  3. #3
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    1.751

    Minkämittainen keskiöhylsy vaaditaan näille

    Onko mahdollista käyttää joku näistä Pressfit systeemeistä sellaiseen runkoon josta keskiön kierteet ovat finito?
    Oli kaikenmaailman muuta tietoa muttei mittoja siitä missä mitoissa rungon hylsyn pitää olla muuta kuin leveys. Siis asennusreiän läpimitta ja syvyys olisi hyvä tietää.

  4. #4
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harryupp Katso viesti
    Onko mahdollista käyttää joku näistä Pressfit systeemeistä sellaiseen runkoon josta keskiön kierteet ovat finito?
    Oli kaikenmaailman muuta tietoa muttei mittoja siitä missä mitoissa rungon hylsyn pitää olla muuta kuin leveys. Siis asennusreiän läpimitta ja syvyys olisi hyvä tietää.
    ainakaan bb30 ei sovi sillä "normi" keskiön ulkohalkaisija on 34,5mm. bb30:ssä laakerin ulkohalkaisija on taas 42mm.
    tuolla bb30seen hyvät asennusohjeet : http://www.parktool.com/blog/repair-...on-and-removal

    shimanon pressfit bb86 - bb90 jne taas ovat 41mm laakereilla (tai kupilla jossa laakeri)
    taas hyvät asennus ohjeet : http://www.parktool.com/blog/repair-...racket-service

    sitten tietysti saat minkä tahansa keskiön jos vain sorvaat esim bmx->mtb adapterista sopivan holkin keskiölle (toki edellyttää sen että myös kierteet pilalle menneessä rungossa on varaa sorvata/hioa tms keskiö puhtaaksi)
    fsol77m muokkasi tätä : 18.01.2011 at 17.25
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  5. #5
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Samaa topic:iin kuuluu myös:

    http://www.bbright.net/

  6. #6
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Maastoon jälleen yksi kohtuu turha standardi lisää. Karsii aika hyvin esimerkiksi ohjurien käyttöä. Ehkä XC-peleihin sopiva mutta niissäkin olisi mukava olla mahdollisuus käyttää edessä yhtä rieskaa ja kevyttä ohjuria. Onhan noita nyt alkanut ilmaantumaan panta kiinnityksellä ja on olemassa Jump Stoppia yms. mutta silti.

    Esimerkiksi Giantin 2011 Reign: Press-fit keskiö ja ei kiinnikkeitä ohjurille. Tämä siis 6" joustava all mountain pyörä. Onko järkeä? Lapierre on käyttänyt tuota press-fittiä jonkin aikaa esim. Zestyssä mutta hoksannut kuitenkin laittaa sentään ISCG-kiinnityksen.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Mullon mun Cubessa(Reaction GTC) tollanen Shimppa. Ei ole mitään ongelmaa ollut. Plussana yhteensopivuus Race Facen kampien kanssa, juuri Nextit heitin eilen kiinni.

    Tuollainen puristussovittaminen periaatteena kyllä aika fiksu, eikös laakeri ole noin aika paljon kevyempikin(?)

  8. #8
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Mullon mun Cubessa(Reaction GTC) tollanen Shimppa. Ei ole mitään ongelmaa ollut. Plussana yhteensopivuus Race Facen kampien kanssa, juuri Nextit heitin eilen kiinni.

    Tuollainen puristussovittaminen periaatteena kyllä aika fiksu, eikös laakeri ole noin aika paljon kevyempikin(?)
    niin kauan se on fiksu kunnes väljenee ja laakeri rupeaa pyörimään pesässään syöden koko keskiön sudeksi
    jokin pulttikiristeinen "panta" keskiön ympärillä tms olisi parempi niin saa vielä piukkaankin sen jälkeen kun olisi muuten väljä...

    racefacen kammilla systeemi toimii sillä silloin kampisatsin saa piukkaan niin että laakeritkin menevät piukkaan kun kampi kiristetään akselin päätypultilla. shitmanoista en ole varma mutta käsittääkseni niissä ei ole juuri mitään horisontaalista kiristystä (joo.. on shitmanoissa se päätypultti myös mutta shitmanon ohjeiden mukaan jos kiristää niin momentti on aivan olematon) jolloin laakerit voivat jäädä todella löysälle ja täten juuri syödä väärästä paikasta keskiön puhki.

    laakeri sinänsä ei kevene eikä oiken muutenkaan vaikuta painonsäästöön sillä aika ohkasta alumiinia ovat ne nykyisetkin laakeripesälliset keskiöt... bb30 tai pressfitissä keskiö+laakeripesät on vain integroitu itse runkoon.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  9. #9
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Busholmen
    Viestit
    70
    Moi, kuuluuko Ultegran Pressfit keskiö-kysymykset tänne? Lähinnä kysyisin kannattaako keskiö käydä itse läpi kauden päätteeksi vai viedä suoraan huoltoon? Onko tullaisen avaaminen kovinkin työlastä? Mitään vikaa ei ole, mutta kun oikein runttaa mäessä niin joskus keskiö narahtaa hiukkasen ja olisi varmaan hyvä tarkistaa kiristykset ja rasvat keskiöstä.

  10. #10
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    122
    Keskiön saa toki irti mutta mielestäni jokainen irrotuskerta tuo vähän lisää välystä kierteettömään rungon kiinnitykseen. Sama pätee laakerin suojamuoviin eli irti sen saa ja takaisin mutta välystä voi tulla lisää.

    Tuossa havainnollinen video
    http://www.youtube.com/watch?v=pW0xmT6ONus

  11. #11
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Busholmen
    Viestit
    70
    Kiitos tiedosta ja linkistä. Ei tuota tosiaan viitsi huvikseen ruveta aukomaan.

  12. #12
    Liittynyt
    10/2001
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    93
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Käsittääkseni näitä on siis kaksi eri ratkaisua, BB30 ja sitten tuo Shimanon käyttämä Press-Fit, joka on maantiepyörissä 86 mm leveä ja maastopyörissä 92 mm leveä.

    Käsittääkseni tuo Shimanon ratkaisu käyttää samoja kampia kuin vanha Hollow-Tech 2, mutta BB30 vaatii omat kammetkin...
    Sattuisiko olemaan varmaa tietoa käykö tuo vanha Hollow-Tech 2 (esim. Shimano FC-M552-10) heittämällä BB92:een?
    Kovasti himottaisi hankkia Pivot Mach 5.7 runko, mutta yllättäen vaatii tuon BB92:n eikä raaskisi hankkia taas uutta kampisettiä.

  13. #13
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Simppa Katso viesti
    Sattuisiko olemaan varmaa tietoa käykö tuo vanha Hollow-Tech 2 (esim. Shimano FC-M552-10) heittämällä BB92:een?
    Kovasti himottaisi hankkia Pivot Mach 5.7 runko, mutta yllättäen vaatii tuon BB92:n eikä raaskisi hankkia taas uutta kampisettiä.
    HT2 käy ihan suoraan.

  14. #14
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Hämptön
    Viestit
    168
    Joo itekin tuuppasin pari viikkoa sitten HT2:n BB92:een.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.634
    Onkohan tehtailla ollut ongelmia noiden press-fittien kanssa, kun kuulemma jotkut ovat jo palaamassa takaisin kierteisiin...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  16. #16
    J. Conrad Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Onkohan tehtailla ollut ongelmia noiden press-fittien kanssa, kun kuulemma jotkut ovat jo palaamassa takaisin kierteisiin...
    Itse olen odotanut koska palataan takaisin Octalinkkiin.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.067
    Mitäs tuossa kuvassa pitäisi huomata?
    Vaijerien läpiviennit vai laakeripintojen epätasaisuudet? Aiheuttiko tuo jotain ongelmaa?

  18. #18
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jyrki64 Katso viesti
    Vuosi käyttöä, ja press-fit:stä tuli very loose-fit. Itse muovinen keskiö ei ollut kulunut lainkaan, vain runko.
    Olipas kärsineen näköinen! Mistä rungosta on mahdollisesti ollut kysymys?

    Omaa 2009 -mallin Giant TCR Advanced SL -runkoa käytetty noin 40k ja tuohon verrattuna se on kuin uusi.

    Kyllähän tämä pari vuotta sitten ääntelehti ja sitten se puhdistettiin ja rasvattiin.
    Nyt tein saman operaation uudestaan. Siinä on Campan press-fit kupit paikalla.

    Keskiön seutuhan on sellainen että sinne pääsee kosteutta tavalla tai toisella. Tässä Giantissa rungon osalta keskiö on muuten suljettu paitsi että pohjassa on pieni reikä. Sekin on mielenkiintoista että sieltä pienestä reiästä on kulkeutunut niitä hiekanjyviä sisään. Eihän sitä tarvi mennä kuin yksi jyvä tunnissa.

    2013-vuodelle mm. Canyon siirtyi käyttämään suuressa määrin press-fittiä.
    BB-30:lle saadaan kevyempiä kampia, mutta netissä liikkuneiden keskustelujen perusteella se on alttiimpi ääntelyille kuin BB-86 press-fit.

    Kokemukseeni perustuen ei ole mitään vaikeutta hankkia uutta runkoa jossa on BB-86.

    Sitten kun näitä asennellaan niin kannattaa olla siihen sopivat työkalut.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.067
    Tuo on kyllä järkyttävää! Onko se runko valmiina luiskaan sen jälkeen, vai saako keskiön jotenkin vielä kiinni.

    Onneksi ei ole omissa pyörissä tuollaisia.

  20. #20
    Pyöräpummi Guest
    Tuo Jyrkin kuva on mielenkiintoinen. Se herättää kysymyksiä!
    Katsokaa vaikka noita vaihdevaijereiden sisääntuloja. Takavaihtajan vaijerin kohdalla on enemmän töhnää. Johtuisiko se siitä että kun vaihtamisia on huomattavasti enemmän niin pikku hiljaa se vaijeri on hissanut sitä möhnää rungon ulkopuolelta sisään?

  21. #21
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Tuo Jyrkin kuva on mielenkiintoinen. Se herättää kysymyksiä!
    Katsokaa vaikka noita vaihdevaijereiden sisääntuloja. Takavaihtajan vaijerin kohdalla on enemmän töhnää. Johtuisiko se siitä että kun vaihtamisia on huomattavasti enemmän niin pikku hiljaa se vaijeri on hissanut sitä möhnää rungon ulkopuolelta sisään?
    Lisäksi näyttää siltä että takavaihtajan vaijeri olisi syönyt materiaalia niin että se on eri asennossa kuin etuvaihtajan vaijeri.

  22. #22
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Yhestä omasta maasturirungosta otin keskiön pois ja siinä ei ollu vesireikää porattuna BB'hen -> Lattialla kuralätäkkö ja kasa mutaa keskiön sisällä, yllättävän paljon kamaa valuu satulaputkesta keskiön alueelle.

  23. #23
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.067
    Omassa crossarissa oli keskiössä lähinnä kosteutta, kun kesällä avasin. Ei juurikaan soraa taikka muuta "kariketta".

    Jotakin vikaa nykyisissä keskiöratkaisuissa on, koska "jokaisella" valmistajalla on omansa. On siis yritetty tehdä sitä parasta siinä onnistumatta. Kerran asiaa sivuavaa artikkelia luin, ja muistaakseni maantiepyörissä on ainakin kuutta eri keskiötä nykyisin.

  24. #24
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.063
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Omassa crossarissa oli keskiössä lähinnä kosteutta, kun kesällä avasin. Ei juurikaan soraa taikka muuta "kariketta".

    Jotakin vikaa nykyisissä keskiöratkaisuissa on, koska "jokaisella" valmistajalla on omansa. On siis yritetty tehdä sitä parasta siinä onnistumatta. Kerran asiaa sivuavaa artikkelia luin, ja muistaakseni maantiepyörissä on ainakin kuutta eri keskiötä nykyisin.
    Onhan noita ja liikaa. Imho. BSA keskiö toimii parhaiten. Imho
    I väntan på ännu dåligare tidet

  25. #25
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.067
    Tuo BSA taitaa olla meidän pyörissä. Yksi on vaihdettu. "Ei ole tarkoitettu huollettavaksi" on mun mielestä suomeksi sanottuna "jos et huolla, joudut vaihtamaan". En huoltanut, joten piti vaihtaa. Mielenkiintoista, miltä tuo näyttää talven jälkeen.

  26. #26
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Turun saaristo
    Viestit
    662
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jyrki64 Katso viesti
    Itse laitan näihin keskiöihin jatkossa Hylosil -tiivistyksen asennuksessa. Voi auttaa hieman tai vähän enemmän.
    Minkäslainen tiivistys se on ?

    Omassa TCR 2012 mallissa pitäisi olla tuo BB86 keskiö.
    Pysähdy välillä katsomaan maisemia... voit oppia jotain.

  27. #27
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    tuo hylosil näyttää pitkälti samalta kuin loctiten (ja muiden valmistajien) laakeri lukitteelta tms.

    ja joskushan satuputki on sellaista mallia että takapyörän roiskeet menevät satulaputken yläosan reijästä sisään ja kas keskiö on täynnä vettä tms.
    hollowtech keskiöissä on sentään erillinen muoviputki laakereiden välissä niin vaikka vettä olisi keskiö täynnä niin se ei pääse laakereihin saakka.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  28. #28
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Kyssä.
    Miksi se kierteellinen keskiö on huonompi kuin bb30 tai vastaavat?
    +++Kierteellisiä käytetty "iät ajat"
    ---Jos uudessa systeemissä runko menee vaihtoon eikä "kuluvat osat". Jokin mättää
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  29. #29
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    tuo hylosil näyttää pitkälti samalta kuin loctiten (ja muiden valmistajien) laakeri lukitteelta tms.

    ja joskushan satuputki on sellaista mallia että takapyörän roiskeet menevät satulaputken yläosan reijästä sisään ja kas keskiö on täynnä vettä tms.
    hollowtech keskiöissä on sentään erillinen muoviputki laakereiden välissä niin vaikka vettä olisi keskiö täynnä niin se ei pääse laakereihin saakka.
    no yhtään uudenmallista bsa kierteellä keskiötä en ole nähnyt vielä missä ei olisi väliputkea, ettei shimppa tuossa mikään erityistapaus ole.

  30. #30
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    no yhtään uudenmallista bsa kierteellä keskiötä en ole nähnyt vielä missä ei olisi väliputkea, ettei shimppa tuossa mikään erityistapaus ole.
    tarkoitinkin juuri sitä että pressfit keskiöissä ei tuollaista putkea ole joten laakerit vettyvät varmasti jos vettä on keskiössä.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •