
Alkujaan tämän lähetti
AK-87
Eli hitaista vauhdeista kiihdyttäessä litku ei ole pyörivää massaa kiihdytyksen alussa. Kuten esim. enskan lähtöportilta täräytettäessä liikkeelle tahi erittäin hitaassa kivikkokarnevaalikohdassa. Eli siis juuri niissä paikoissa, missä kiihtyvyyttä eniten tarvii voi sitä saada hieman lisää litkulla (vs. sisuri). Menikö oikein?
Joo, periaatteessa juurikin näin, mutta se tosiaan sitten on eri kysyms jotta mitenkä paljon se vaikutus on käytännössä. Litku lähtee pyörimään ulkokehälle silleen vähitellen, että mitään varsinaista rajanopeutta ei pystyne kovin helposti määrittämään. Ja sittenhän siinä on teoriassa sellainenkin ominaisuus, että kun täydestä vauhdista lyöt takajarrun lukkoon niin litku jääkin renkaan sisälle "pyörimään" hetkeksi aikaa. Tuon litkun massan pyörimistä voisi hahmottaa kenties ikäänkuin kuminauhamaisena efektinä, eli siinä missä sisuri kulkee vanteen ja ulkorenkaan mukana kiinteästi, niin litku kiihtyy ja jarruttaa ikäänkuin se olisi kuminauhalla kiinni vanteessa&ulkorenkaassa...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Kirjanmerkit