Eiks tämä ole jo määritelmällinen juttu kun se s-kumi on se varapyörä? Vai teenxmä taas jotain väärin?
Mullon kerran hajonnu maastossa tupelos ja samalla keikalla heti perään sisuri. Muilla kerroilla ei ole kumeja maastossa hajonnut, tosin eipä niitä ajokertojakaan kovin montaa ole. Tupelosta ei litku jaksanut paikata ja sisuriin ei tullu koiranpuremaa, vaan beelaatu, oli revennyt jostain saumastaan. Tai sitte oli vaan ollut liian kauan repussa käyttämättä kun ei ollut "hetkeen" ollut käyttöä.
Edellisellä pitkällä maastolenkillä laskettelin 35 kilometrin ajon jälkeen paikalliselta laskettelukeskukselta alas asfaltille ja liittyessäni pyörätielle takarengas meinasi taittua alta. Välittömästi seis ja johtopäätös syntyi nopeasti - renkaassa ilmaa jäljellä vähän reilu 1 Bar, kyljessä ja kuviossa pari pientä reikää. Mukana ei varasisäkumia eikä edes pumppua, mutta hätä ei ollut tämän näköinen.
Renkaassa oli litkut, pyörittelin reikäisen kohdan alaspäin ja annoin taian tapahtua. Reiät paikkautuivat ja ilmaa jäi vielä sen verran että sain evakuoitua pyörän 5km matkan kotiin. Litku säästi kolmen vartin talutukselta.
Nykyinen vanne+rengas-yhdistelmä on ollut käytössä litkuilla 1,5 kuukautta eikä ne ole vieläkään täysin tiiviit (ilmeisesti venttiileiden juurista tai kyljistä vuotaa hiljalleen edelleen) mutta väittäisin silti että laiskan miehen valinta on litku. Kerran kun laittaa kuntoon ja renkaaseen reilut litkut, ei matkaa pysäytä kuin renkaan kyljen repeäminen. Ja silloin todennäköisesti menisi sisäkumikin.
Se kannattaa muistaa että vaikka sisärenkaaton rengas tyhjenisi metsässä kokonaan pienen tai keskisuuren reiän takia, sen pitäisi pysyä paikallaan vanteella eikä tippua keskiuraan. Ja periaatteessa niin kauan kun rengas on paikoillaan ja siellä on litkua, elvyttäminen takaisin ajokuntoon on mahdollista.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Onhan noita litkusankaritarinoita kiva lukea, mutta sanon silti että ei se kaikkea tuki. Ja parhaiten/luotettavimmin litku tehoaa kun rengas pyörii ja painetta on jäljellä.
Mun sankartarina: oon jo useamman viikon ihmetellyt kun litkutettu 29" Race Kingi vuotaa pikkuhiljaa. Noh, eilen ajattelin fiksata tilanteen ja ruuttasin parikymmentä milliä litkua venttiilin läpi renkaaseen. Ilmat sisään ja ravistelua. Vuotaa vieläkin, höh. Lisää litkua. Lisää painetta ja vielä vähän lisää. BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM!!! Elämä hidastuu silmissä ja lapsuuden polkupyöräretket hiekkarannalla alkavat vilkkua silmissä. En kuule mitään, ilma on täynnä vaaleaa maitomaista utua. Sekavaa, hämmennystä, sekasortoa. Lopulta tajuan tilanteen ja vastailen naapurin lapsille ja huolestuneelle vaimolle: "Rengas puhkesi." Jälkeenpäin vahingot rajoittuivat lievään tinnitukseen (onneksi jo ohi), kieroon menneeseen vanteeseen ja reunanauhaltaan entiseen Race Kingiin. Paha tubeless ongelma?
Itsellä aina sisurit+pumppu repussa mukana. Ja taidan pitäytyä siinä. Sisurin vaihto kun ei kovin kummoinen operaatio ole. Litkuissa näyttää olevan ties millaista operaatiota.
Kun ne ensinnäkin saa pitämään, näemmä.
Kyllä laiskan miehen valinta taitaa edelleen olla se sisuri? :P
Klassinen liikaa painetta -tapaus. Paine ei auta tiivistymisessä jos rengas on jo noussut kehälle , sen sijaan kiekon pitäminen kyljellään esim. puoli tuntia per puoli auttaa. Tai vaikka yön yli.
Kiekko kyljelleen ämpärin päälle niin saa helposti vaakasuoraan ja litkut tasaisesti kylkeä vasten. Tuolla konstilla on saatu supersoniccien kyljet pitämään.
Tossa muutama viikko takaperin vääntelin hanssit xt:n kiekoille ja oli mukavan piukat saada kiekoille ja kolmen katkaistun rengasraudan (muovisen) jälkeen oli kumekset kiekoilla ja nostelin sisureilla kehälle .. no en jaksanut enää alkaa vaihtaan sisuria litkuihin vaan ajelemaan ja nyt viime tiistaina dropissa karkas ilmat takaa mut en alkanu enstöiksee sisurii vaihtaa vaan pumppasin ilmaa renkaaseen ja hyvin on tuntunu pysyvän .. 2 vuorokautta on ilmat pysyny samoissa lukemissa .. pitäis varmaa korkata ja kattoo mitä siel on tapahtunu ja vaihtaa samalla se sisuri litkuihin ..
The end of the road is just the beginning...
hhcmb.fi
Itsellä painoa 67kg ja ajotyyli EI ole rauhallinen. Panan Rampage pitää ihan ok sisuripaineillakin(2-2.2). Onhan noita sisureita mennyt; ei ole kyllä iso homma vaihtaa
Edellisten iäkkäämpien Rampojen kanssa oli ongelmia; jatkuvasti vanteille>snakebite ja sisuria kehiin. Taisi olla sivun rakenne noissa entinen, uusilla ei ongelmia.
Kyllä silti ehken jossain välissä kokeilen litkutustakin;tottahan kiinnostaa jos ajoon/käsiteltävyyteen etua saavutetaan. Helpommalta vaihtoehdolta tuo nyt ei kyllä kuulosta kun ketjua lukee
Pääasia on kuitenkin renkaassa luotettavuus+kestävyys kovassa kyydissä.
Voihan halvemmallakin kokeilla. Itsellä vieläkin käytössä split tube ghetot. BMX-sisurit ovat vitosen kipale, siihen litkupänikkä päälle. Eikä burppaile, niin kuin muut versiot, koska kumi kumia vasten pitää himppasen paremmin ilmat. Joku sitten väittää, että on kertakäyttöinen systeemi, mutta ei ole, voi käyttää uudestaan n kertaa. Jos negatiivista haetaan, niin onhan tämä systeemi muutaman kymmenen grammaa painavampi kuin muut systeemit.
Tuon tekstin perusteella kokeilisin sinuna ehdottomasti litkuja. Mulla painoa 100kg ja nyt voin renkaissa käyttää alle 2 bar paineita (renkaasta ja sen kylkien jäykkyydestä riippuen). Ja riippuu pitkälti vanteista kuinka helppoa litkutus on. American Classic AM 29er kiekoilla ei voisi olla helpompaa, kaikki renkaat joita olen kokeillut, on toimineet heittämällä.
hhcmb.fi
Huomasin tuossa ettei Mavicin venttiileissä ole irrotettavaa sielua. Meneeköhän siitä venttiilistä litkut läpi, jos ruiskulla tuuppaa? En jaksais raottaa rengasta, kun on niin pirun tiukat.
Mun mavicin venttiilin sielut kyllä on irroitettavissa.
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Ei mene Stanin litku prestasta läpi. Hituset tukkii venttiilin kokonaan.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Minullakin Maviceissa irtosielu. Crossmaxien mukana tulee jopa sieluavain.
Vanhoissa Maviceissa ei ollut, uusista sielu irtoaa. Mikä on uusi, en tiedä mutta olisko 2010 alkaen tai jo aikaisemmin...
Mulla on nuo uusimmat crossmax sx:t, enkä saanut niistä venttiileista kyllä sielua pois. Venttiileinä on ne USTvenat mitkä mukana tuli. Mavic kyllä myy erikseen sellaista pyöreäkantaista venttiiliä, jossa on irrotettava sielu. Voihan se olla etten vain osaa.
Miinuksia; eli pitäisi mennä huoltoasemalle asti, jotta saa edes renkaaseen ilmat? Vai onko täällä joku, joka on muka jalkapumpulla saanut renkaat paikalleenTaidan pitäytyä sisureissa
EDIT: Mulla ainakin litkut kylppärin lattialla, jos nyt sattuisikin nousemaan>lisää litkua, eli rengas taas auki ja sama uusiksi?? Juu...
Jäi laittamatta. En mä nyt jeesus sentään ala huoltoaseman pihassa litkuttamaan.
Kyllä renkaan pitää semmoinen olla, että se laitetaan kotikonstein, nyt ei pelleillä auton kanssaPrkl...
brilleaux muokkasi tätä : 10.08.2012 at 19.03
Rengas siis nostetaan vanteelle ennen kuin läträtään litkuilla. Ja kaikki kokeilemani renkaat ovat nousseet jalkapumpulla, mutta jos laiskottaa voi toki käyttää yhden alle euron arvoisen paunepatruunan.
Kirjanmerkit