Yksi aloittelija tulossa mukaan päivän porukkalenkille, jos sallitte. Ajolaseina saa tällä kertaa toimia vanhat aurinkolasit. Joo, ja Kullaanvuori suuntana kuulostaa hyvältä.
Yksi aloittelija tulossa mukaan päivän porukkalenkille, jos sallitte. Ajolaseina saa tällä kertaa toimia vanhat aurinkolasit. Joo, ja Kullaanvuori suuntana kuulostaa hyvältä.
En ehdi ku pitää juoda Naantalin rannassa kaliaa. Osallistun toki palstapyöräilyyn reaaliajassa.
Palovuoria on varmaan siellä sun täällä. Mut nää on Isosuon kaatiksen maisemissa. Kallasesta vähän pohjoiseen, mutta ei kaukana. Mitähän kuntaa se nyt on, Raision rajan tuntumassa, Masku vai Lemu?
Mulla ei ole enää alueen suunnistuskarttaakaan tallessa. Eikä ole ilmeisesti rastejakaan siellä tänä vuonna, vaikka on ollut monet. Vois kyllä itsekin poiketa joskus vaikka Vehmaakeikalla katsoon. Kun mulla on sellainen muistikuva, että siellä on oikein kiinnostavaa kalliobaanaa ja muuta.
Tänään ei pääs lenkille, ehkä ens viikolla, lets see.
Mäkin vaan palstapyöräilen, mutta olusten kimppuun en voi käydä, kun ompi päivystys vielä huomiseen.
Hitto kun pyöränkuljetuskalustokin vaatii remonttia. Rahanmenoa ei voi näköjään estää. Elämä ilman autoa olisi toisaalta aika vapauttavaa.
crash-test-Pikke™
Hyvin on palstapyöräilty tähän asti. 1h 44min alle kahden tunnin!
Jätkähän on ihan huippunopeassa kunnossa!
crash-test-Pikke™
Älä muuta sano! Ja kiihtyy yhä! Äsken olin netissä, huomenna en muista missä!
Nyt mä löysin yhden Isosuo-kartan Naantali/Masku/Raisio rajalta. On siinä jo kartassakin niin makeen näköistä uraa, jotta mitä lainkaan on maastossa. Pitää kyllä tehdä tuonne suunnistusharkat lähitulevaisuudessa (mutta ei just lähipäivinä).
Sunnuntaina sunnuntaicyclo goes maantie!
Mulla on kylki niin paskana, että mielekkäästä maastoajosta tule mitään ja Pihvikin on muualla. Kello 19 Kaarinan Hongkongilta kahdesta kahteen ja puoleen tuntiin ötököiden nielemistä ja diabolisten sorarekkojen väistelyä. Kurjuutta, jonka jälkeen talvinen suotunkkaus tuntuu piknikiltä Kupittaanpuiston ankkalammikoille!
Fuck e-bikes
Fuck StravaFuck tubeless
Osallistun kans palstapyöräilyyn. Ajatuksissa oli lähteä lenkille mutta nukahdin sohvalle ja heräsin pikkasen vajaa kahdeksan. Jos huomenna koittais saada itsensä pyörän selkään.
Maailmassa on kaksi ääretöntä asiaa, avaruus ja ihmisten typeryys-ensimmäisestä ei olla ihan varmoja (A.Einstein)
Olipa mainio lenkki. 19 kuskia taisi olla letkassa mukana Kullaanvuoren laitamille ja takaisin. Itselläni kolmen tunnin lenkkiin meni tosin melkein viis ja puol tuntia, mutta minkäs teet kun ei kovempaakaan pääse. Toiset ne vaan palstapyöräilee paljon lujempaa. Kello muuten aika paljon - ei ihme että alkoi jo vähän tulla kylmä jossain Hossissuontien ja Sattontien tietämillä. Kiitos vaan seuralaisille menomatkalla, lenkillä ja paluumatkalla. Parasta oli kyllä viimeisen taukopaikan mustikkapiirakka ja jäätelö. Ens kerralla saattaa olla tungosta mahdollisilla lisälenkeillä?![]()
- Kauas on pitkä matka. Painava on raskas kantaa.
Kiitos vaan molemmille vetäjille erittäin smuutista menosta ja koko poppoolle sekä kotimatkan turvaajalle seurasta!Minulle tuli 49,7 km ja 600 metriä nousua. Ihan huomaamatta kaikki.
Huomisen sohvasyklosta en tiedä, meidän piti lähteä veljen lapsen synttäreille mutta taitaa mennä töissä.Lauantaina tai sunnuntaina aion emuloida Syötettä.
mtbturku.net
MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
Pahus kun olisin tuon tiennyt... (olin to-lisälenkilläni eilen aika lähellä) tahi muistanut. Kallaisista jonnekin on ollut joskus aikaisemminkin keskustelun aiheena täällä. Tartis varmaan oikeesti laittaa listalle. Kartalla näkyy ainaskii makeita kallioita. Niitä tosin oli Ryteikönkin alueella, linjojen alla, mutta hirveiden pajupuskien takana![]()
Tuolla nuo kalliot on vielä vapaana eikä putkitettuna, linjoitettuna, tankitettuna, aidattuna niinkuin Ryteikössä. Onhan siellä muutama notkokin, kun on kerran Isosuokin, mutta avokallioita paljonkin.
Ja saattaa olla mtb-pyöräilijän ystävien - mm. enduromotoristin, suunnistajan ja hirvieläimen - ylläpitämiä polkuja.![]()
Kiitokset vetäjille ja muulle porukalle erittäin mukavasta lenkistä. Polku oli aloittelijaystävällistä ja vauhti sopiva.
Mulla ei mennyt kuin 4 tuntia, mutta se johtuikin siitä, etten halunnut jäädä palstapyöäilijäksi, vaan ajanpuutteen takia pummasin kyydin paikalle ja ajoin siirtymän vain yhteen suuntaan. Itse lenkille mun GPS valehteli pituudeksi 27,3 km, olisko totuus jossain kilometrin tai pari vähemmän?
Lenkki oli näin aloittelijan silmin erittäin mukava. Bongasin lenkillä yhden muista lenkeistä poikenneen "erityispiirteen", joka sai todennäköisesti aikaan sen. että letka ei juurikaan katkeillut, vaikka oli niinkin pitkä. Kun perä alkoi jäämään ja sai kärjen kiinni, niin liikkeellelähtö tapahtui rauhallisesti, mikä sammutti haitariefektin tehokkaasti. Jos jokaista katkeamista seuraa spurtti, niin hitaammaan on valmiiksi väsähtäneenä mahdoton pysyä siinä perässä ja seurauksena on uusi katkeaminen. Veturin perässä tai lähellä, (jossa yleensä olen) ei tätä huomaa muuta kuin perä jää huutoina. Ilmiö kertautuu kuitenkin tehokkaasti pitkässä letkassa ja jos hitaampi sattuu olemaan hännillä, niin kiinniotto on tekemätön paikka. Nyt kiinnitin huomiota keulilla siihen, että liikkeellelähdöt oli hyvinkin rauhallisia.
Tähän haitari-ilmiöön ilmiöön voi vaikuttaa jokainen letkassa olija. Jos ei lähde spurttamaan sitä keulaa täysillä kiini, niin silloin perässätulijakin ehtii vauhtiin mukaan ja viesti rauhallisemmasta vauhdintarpeesta välittyy automaattisesti vetäjälle. Tietysti jos ajajien nopeus kasvaa tasaisesti häntää kohti, niin katkeamisisia ei tule, koska perässätulijalla on resursseja spurtteihin.
Aki järkkäsi ansiokkasti mut lenkin loppupuolella uudelleen keulille, kun olin tippunut sieltä. Ei tosin mennyt kuin pari minuttia, niin olin taas loppupäässä, kun porukkaa lappoi oikealta ja vasemmalta ohiOsa tosin jäi mäen päällä odottelmaan että pääsen ohi. Tällä kertaa polku ei kuitenkaan hukkunut lähempänä häntääkään, vaan näköyhteys säilyi edelläajavaan ja keulan sijaintia ei tarvinnut arpoa kertaakaan. Ihan hyvin siellä kauempanakin pärjäsi.
Ilmeisesti vähäisten pysähdysten takia keskipulssi oli yllättänävn korkealla. koko lenkillä 133, vaikka matalasykkeistä siirtymää kohtuullisen paljon ja yksi paikkaustaukokin. Metsäosuuksilla ison osan ajasta pulssi sahasi 140 ja 160 välillä, mikä on varsin sopiva taso. Kunto nousee, mutta ajovirheitä ja kaatumisia ei vielä tule ja matkalla ehtii keskittymään myös ajamiseen opetteluun. Jos verrokiksi ottaa edellisen 2-viikon takaisen lenkin Impivaarassa, niin silloin pulssi jäi huomattavasti alhaisemmaksi, vaikka lenkki tuntui metsässä liki yhtä rasittavalta. Kotimatkalla eron huomasi selvästi. Nyt tuli ajeltua hitaammin kotiin liki suorinta reittiä ja ylimääräiseksi mutkaksi riitti kierros kupittaan BMX radalla.
Jotenki tuntuu kroppa olevan palauttelevan lenkin tarpeessa ja ajattelin huomenna lähteä aamu/aamupäivälenkille kiertelemään polkuja välille Luolavuori - Ala-Lemu .. Oisko halukkaita lenkkiseuraksi? Meno olis rauhallista mahdollisimman vähällä runttaamisella/jumppaamisella .. Vaihtoehtosesti jos joku olis lähdös kiertelemään Varissuo - Littoistenjärvi akselille nii voisin lyöttäytyä seuraan ..
The end of the road is just the beginning...
Maailmassa on kaksi ääretöntä asiaa, avaruus ja ihmisten typeryys-ensimmäisestä ei olla ihan varmoja (A.Einstein)
Fillarin jarrut toimii taas, joten olen alustavasti kiinnostunut lauantain rauhallisesta lenkistä.
crash-test-Pikke™
Olisko klo 12 mitenkään mahdollista? Saataisiin yksi vieraileva tähti mukaan letkaan.
crash-test-Pikke™
Sopii itellekki..
The end of the road is just the beginning...
Kiitos vaan. Letkaa pitäisi aina vetää sellaista kyytiä että hitaimmatkin pysyisivät mukana. Niin varmasti kaikki vetäjät pyrkivät tekemäänkin. Torstaisilla ns. aloittelijalenkeillä tämä on erityisen tärkeää. Letkan vetäminen pumppaamatonta ja soveliasta vauhtia ei vain ole niin helppoa - eikä se aina ole niin kivaakaan. Joskus tekee mieli irrottaa jarruista ainakin alamäessä, mutta se ei palvelisi kuin korkeintaan itseä. Se on jotenkin käsittämätöntä (ainakin minulle) ymmärtää, mutta se vauhti tuntuu siellä perällä täysin eriltä kuin keulilla. Eilenkin koitin ajaa siellä keulilla koko ajan suunnilleen niin hiljaa kuin se kaatumatta on mahdollista. Uskoisin että kävelijä olisi mennyt helposti ohi. Tuskin se siellä takana ihan niin hitaalta tuntui? Pointti on vain siinä, että jos siellä keulilla onnistuu ajamaan likimainkin ilman jalkakosketuksia tasaisella vauhdilla, niin vauhtia ei voi kävelyvauhtia kovemmaksi nostaa. Riippuen toki osallistujista. Eilenkin meinasin välillä että pakkohan tästä on vähän vauhtia nostaa, mutta kun katsoin taakseni niin väliä saattoikin olla yllättävästi. Yksikin jalkautuminen katkaisee letkan ja reippaammalla vauhdilla sitä ei tosiaan helposti kiinni oteta. Keulilta pystyy tällaisella rauhallisella vauhdilla mentäessä seuraamaan ehkä noin kuutta ensimmäistä kuskia, mutta vain paria ensimmäistä hyvin. Sen takia on oikeasti erityisen tärkeää, että hitaimmat ovat letkan alussa. Näin se homma toimii eikä kannata ajatella että letkan edessä olisi jotenkin hidastamassa muita. Kauempana letkassa tulevista ei tosiaan oikein saa havaintoa ellei pysähdy pitämään taukoa ja keräämään porukkaa nippuun. Pysähtely taas ei ole kovin mielekästä jos aiotaan johonkin asti ehtiä, joten vauhti täytyy pitää maltillisena. Tämä toki myös sen takia, että pitkäkään letka ei tule helposti katkeamaan eikä perä jää huutojakaan juuri tarvita.
Hitaampien ohittelu on ihan sallittua, mutta kannattaa tosiaan päästää hitaimmat takaisin keulille sopivan paikan tullen. Näin homma pysyy parhaiten läjässä, jos kuskien välillä on vähänkään isompia kunto tai taito eroja. Ihan mielenkiinnosta kysyn itsensä hitaiksi kokevilta kuskeilta, että olisiko eilisillä metsäosuuksilla voinut (ja olisitteko halunneet) pitää kovempaa vauhtia?
Reitistä vielä sen verran, että koitin ottaa lyhimmän mielekkään reitin Kullaanvuorelle. Paluumatkalla päätin aikaa säästääkseni vetää pidemmän hiekkatieosuuden kohti yhtä erittäin harvoin josko koskaan porukkalenkeillä ajettua metsäsaareketta. Näin saatiin jotain mielenkiintoista ajettavaa ja ajoaika pysyi säädyllisissä rajoissa. Kiva jos tällainen vähän erikoisempi variaatio Kullaanvuoren lenkistä kelpasi. Ens kerralla sitten taas jotain muuta.
- Kauas on pitkä matka. Painava on raskas kantaa.
En ollut nyt torstailenkillä, mutta yleisenä kommenttina todettakoon (jos ei nyt nopeamman, niin ainakin hieman pitkäkestoisempaan ajoon tottuneen kuskin mielipide) letkan viimeisillä paikoilla ajamisen olevan varsin mukavaa. Juttu lentää ja kampi pyörii, joillain ihan koko ajankin. Joihinkin runttauskohtiin tai teknisiin paikkoihin voi jättää väliä edellä oleviin tilaa ja spurttailla mielensä mukaan. Tutuilla poluilla ei ole eksymisen vaaraa ja vetopaikalla on yleensä joku tuttu jolle voi soittaa jos eksyy. Hampaat irvessä voi ajaa sitten joskus muulloin. Tai sitten kaatua ittensä paskaksi kotimatkalla ihan omin päin.
Fuck e-bikes
Fuck StravaFuck tubeless
Kiitokset myös allekirjoittaneen puolesta eilisestä porukkalenkistä veturille & kanssa-ajajille. Hyvin etenevä letka hyvässä säässä ja suht vierailla poluilla - kivaa oli, näin homman pitää toimia. Koitin käännyttää porukkaa 29 leiriin oikein urakalla, mutta aika näyttää mikä on lopputulos
1 rengas saatiin rikki, mutta kukaan ei tainnut kaatua? Oma Polarin G1 matkamittari väitti, että Impparista Imppariin olis ollu 24,4 km - jotenkin en haluis tuohon uskoa? Onko kellä toista jälkeä, mitä lähdöstä maaliin oli matkaa?
Viikonloppuja, Simo
Mäki tuun!
Ja torstaista:
Se 24km pitäs kyllä olla aika lähellä totuutta, itse lähdin vähän etuajassa kotiin ja siinä olisi tullut suunnilleen 23km imppari-imppari. Muutoin oli melkein kaikki uutta polkua, saatan käydä siellä vuorella joskus toistekki, oli aika kiva paikka vähän päästellä.
BMC Trailfox TF01 höystettynä kaikella jännällä
Kirjanmerkit