Eipä ne ole mullakaan ikonit litkuilla![]()
Eipä ne ole mullakaan ikonit litkuilla![]()
Auttakaapas, tl-ready rallirane. Tänään tuli noin 5mm pitkä viilto kulutuspintaan, mistä sylki lähes kaikki litkut pihalle. Kuitenkin tiivistyi, kun antoi olla ulos tulleessa litkulammikossa. Liikkeelle kun lähti, niin aukesi uudestaan, no pientä ravistelua taas piti. Taas ajamaan ja paikka petti, sit kun antoi tiivistyä ja "talutti" 100 metriä alkoi pitämään ja kesti ajaa kotiin (noin 5km) alle 1bar paineilla.
Mitäs nyt lisää litkua koneeseen ja kovaa ajoa, vai joutuuko etsimään uutta rengasta/laittamaan sisurin. Rengas on kuitenkin kuin uusi.
ps. vellu80 itellä oli samoja ropleemia, nuo kyllä tiivistyy, kunhan litkua on riittävästi sisällä. Ei muuta kuin ajamaan.
Parktoolilla on jäykkiä paikkoja, jota ainakin muutama setä on menestyksellä käyttäny isomman reiän paikkuuseen.
http://www.hi5bikes.fi/~2EIhx0000001...F&Y104=PK-TB2C
Laitappa tubeless paikka renkaan sisäpuolelle. Eiköhän tosta vielä hyvä tule.
Gravity, what a heartless bitch.
Mulla ei tuosta ole kokemusta, onko tossa paikassa joku kudos sisällä, normipaikka venyy ja pullistuu hiljalleen reiästä ulos.
Eiköhän kaikki sisälle liimattavat tubeles paikat käy tuohon. Tuolla kun pystyi ajamaan litkunkin paikkaamana, niin pakko siinä on vaikka mätänetistä saatavan lapun toimia.
Juuei toimi isommissa haavereissa. Sentin viillosta tulee jo helposti kupla jos paikka on venyvää sorttia.
toimiiko toi no stansin litku myös jos laittaa sitä pelkästään sisuskumiin estämään rengasrikkoja eikä halua tehdä tubeles renkaita?
En kyllä keksi tuosta vaihtoehdosta mitään hyötyjä mutta miksei tuokin ratkaisu toimisi.
Mikä lie kun ei lähes tuliterät Mountain King Supersonicit tiivisty millään? Maanantaina paukautettiin leikiten kumit vanteille (Crossmax SL) ja ne nousivat saippuvedellä ja jalkapumpulla leikiten. No, tuo ilmatiiviys onkin sitten ollut vaikeampi juttu. Yön aikana kaikki vuotaa renkaista pihalle, vaikka mitään reikiä ei näytä olevan eikä venttiilit fuskaa. Alussa kupli seinät valtoimenaan, mutta nyt ei siis kupli mistään vaikka pumppaa 3 bar painetta, se vaan hiljalleen vuotaa tyhjäksi. Ehkä 0,5 tai 1 bar jää jäljelle. Litkua noissa lienee noin 1,5 dl kummassakin. Renkailla on ajettu noin 250 km sisureilla ennen tätä. Olisiko niitä pitänyt pestä sisäpuolelta ennen litkutusoperaatiota?
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Kokeileppa, että minkä verran litkua on jäljellä, yllättävän paljon menee tiivistykseen. Minäkin tappelin saman asian kanssa, ainut mikä auttoi oli riittävästi litkua ja ajoa. Sit pikku hiljaa tiivistyi. Nyt kun otin renkaan pois, niin renkaassa ei sellaista kohtaa ollut, missä sitkistynyttä litkukalvoa ei ollut.
Yritän saada rengasmaailman nippelitiedoista hieman tarkempaa käsitystä, sillä litkuttelu on minullakin pian edessä UST:ien jälkeen. Eniten kiinnostaisi vaijerillisten ja taittuvien renkaiden erot painoa lukuun ottamatta. Onko toinen tubeless-hommiin selkeästi parempi, vai riippuuko enemmän kylkien suojauksesta tai rengasmallista? Siitäpä päästääkin niihin kylkiin. Tätä ketjua lukemalla olen käsityksessä, että ainakin EXO-suojauksen nakit on helppo litkutella tubeless-muotoon ja single ply:tä kannattaa vältellä. UST-renkaat varmaan ovat helpoimmat saada tiiviiksi, mutta niiden käytössä varmaan lähtee koko homman pointti (toki vanteita on laajempi valikoima).
Haussa olisi hyvä AggroXC/AM-tason setti Arch EX -vanteille. Yleispätevää nakkia pitäisi saada, sillä samalla täpärillä on pakko ajaa jonkin verran tasaisellakin tiellä metsärymistelyn lisäksi. Painoa mielellään vähemmän kuin 1.2 kg DH-renkailla ja toiveena helppo tiivistyminen. Ovatko High Rollerit tai Ardentit liian jytkyä kamaa, joilla ei jaksa sotkea kuin alaspäin? Myös Mountain Kingejä olen tiiraillut. Leveydeksi maksimissaan varmaan 2.35 mutta, mitä muita specsejä noista kannattaa tiirailla, esim noiden kylkien suhteen?
Ardentit rullaa oikeen hyvin, itellä assulla keskarit on ollu siirtymillä heittämällä yli +23kmh, heti kun kumi nousee ainoa paikka mistä tulee ilmaa/litkua ulos on vanteen ja reunan välistä ennen kuin litkut tilkkii sen.
Pistä sellaset 2.25 EXOna.
Joskus kaikki toimii kuin elokuvissa: TL-ralliranet (2.25") tiivistyivät DT:n XR400-kehälle välittömästi. Tippaakaan ei vuotanut mistään litkua ulos, eikä rengaspaineissa ole kolmen vuorokauden aikana tapahtunut havaittavaa muutosta.
Just eilen vaihdoin 29" Rocket Ron/Tacing Ralph -yhdistelmän Ardenteihin. Ralph piti kyllä ilman hyvin, mutta tuo Ron tykkäsi vielä parin kuukaudenkin päästä tyhjentyä silloin tällöin. Kyljestä pihisi aina välillä.
Enpäs osaa sanoa sinkkuudesta.
Yläviitosesta ostin, sielä kun hinta on suht samaa ku ulkomailla.
Ja tilaus tulee niin nopeesti!
www.mckramppi.com
Exo on vaan suojaava kertos kyljen päällä, sen kyljen paksuus ratkasee vuotaako. Mulla ei oo mikään kumi vuotanut kyljistä ja on ollu maxxista, schwalbea, continentalia jne. Se on vaan niin, että kevyimmät kumit on kevyitä just sen takia että kumia on vähemmän, eli se on ohuempaa. Yli 800g 2.4" taittuvien kumien ei pitäisi kyljistä vuotaa...
Harjoitukset jatkuu: lääkeruiskulla litkut talteen ja rengas pois vanteelta. Kuumaa vettä, Fairya, tiskiharjaa ja liuotinpesuainetta ja karhunkieltä kyljille sekalaisessa järjestyksessä. Huuhtelut ja huolellinen kuivaus. Noin puoli tuntia ähellystä, hikoilua, kiroilua ja rengas on taas vanteella. 1,25 dl litkua venttiilinreiästä sisään ja 3 bar painetta. Ei näkyvää vuotoa tai tihkumista mistään, vaikka kortsunohuita kylkiä on raadeltu karhunkielellä ja liuottimella..??Hetkuttelua ja keittiön tuolien varaan kyljelleen yöksi. Nyt on mennyt 30 min ja mitään kuplintaa ei ole näkyvissä, hieman ovat tosin pehmenneet. Aamulla sitreppiä mitä jäi jäljelle...
Aamulla: same old story, 0,5 bar jäljellä. Ei kai siinä auta kuin pistää pumppu taskuun ja lähteä ajamaan.
random5 muokkasi tätä : 23.07.2012 at 08.41
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Kuinka monta "hetkuttelukierrosta" teit? Ohutkylkisessä kumissa kylkien tiivistymisen kannalta lienee tärkeintä että niitä makuutuskertoja tulee riittävän monta molemmille kyljille. Esim neljä kymmenen minuutin makuuttelua ravistelun jälkeen molemmille kyljille. Yksi yön yli makuuttaminen ei siinä sitten enää paljon muuta tilannetta miksikään.
Ja onko pakko laittaa se 3 baaria? Stanin ohjeiden mukaan se on ehdoton EI-EI ja saattashan se olla että 2 baarin paineilla tiivistyis paremmin kun ei oo niin kovalla paineella ilmaa pukkaamassa kyljestä läpi ja pitämässä reikää auki.
Ravistelua harrastin 2 kierrosta aina 20 min välein pari kertaa ja välit pidin eri kyljellään. Pyörittelin myös litkua reunoja pitkin. Yöllä en jaksanut nousta vaihtamaan puolta, joten saivat olla samalla kyljellä sen aikaa ennen kuin aamulla uudet paineet, hetkuttelut ja pyörittelyt.
Tämä perustuu ihan omaan mututuntumaan, joka sanoo että kun sitä ilmaa tulee sieltä reiästä niin se tukkeutuu hölskyttelyn vaikutuksesta jo valmiiksi kotona eikä sitten siellä metsässä missä se voi vuotaa hiljalleen vaikka vanteen reunasta. Maastoajossakaan renkaan paine tuskin on se vakio koko ajan, vaan rengas painautuu ja painekin nousee tilapäisesti vähän. Viime viikolla pidin ihan normipaineilla molempia renkaita monta yötä, eikä siinä ollut mitään eroa kovemmilla paineilla makuuttamiseen. Tänään (säiden salliessa) kokeilen sitten vähän aktiivisempaa tiivistämistä. Jos ei näillä ala pitää, niin otan vastaan suosituksia hyvistä litkutettavista 2.2" 26-renkaista.Ja onko pakko laittaa se 3 baaria? Stanin ohjeiden mukaan se on ehdoton EI-EI ja saattashan se olla että 2 baarin paineilla tiivistyis paremmin kun ei oo niin kovalla paineella ilmaa pukkaamassa kyljestä läpi ja pitämässä reikää auki.
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Siinä voi mennä parikin viikkoa, ennen kuin ne ajamalla on kokonaan tiivistynyt. Se oli mystistä, että ajossa ne ei koskaan tyhjentynyt, mutta aamulla oli tyhjät.
Lopullinen tiivistyminen vähänkin hankalemmissa renkaissa on tapahtunut mulla vasta ajossa. Eli ei muuta kun lenkille ja puNpu mukaan.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Vaihteeksi seikkailin tubeless-konversioiden ihmeellisessä maailmassa. Noname-vanne sekä Stanin standardisetti lähtökohtana.
-> Schwalbe RaRa Double Defense 2,25, neljän vuoden takainen malli -> ei noussut edes kompuralla, ihan liian löysä.
-> Schwalbe NN 2,25 TLR -> nousi kompuralla mutta katkaisi reunalangan 2,7 barissa -> PAM!
-> Conti MK 2,4 Protection -> nousi jalkapumpulla ja piti heti.
Kirjanmerkit