FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 73 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 75 83 123 173 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #2161
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Toisaalta kilon painoeroa tunnutaan näissä piireissä pitävän jo erittäin merkityksellisenä asiana, vaikka se vastaa mäennousussa noin 1% tehonlisäystä, eli jotain 1-2 W tyypillisillä tehoilla.
    Juu. Viilataan muutamia grammoja hillittömillä rahoilla ja lenkille laitetaan runkoon kaksi pitkää pulloa juomaa...
    Holokki auki ku H. Moilane.

  2. #2162
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    924
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Juu. Viilataan muutamia grammoja hillittömillä rahoilla ja lenkille laitetaan runkoon kaksi pitkää pulloa juomaa...
    Samaa täälläkin ihmetellään, tri-porukka vielä jopa maksimoi tuota epäsuhtaa laittamalla ne pullot mahdollisimman ylös ( eli sataulan takana oleva pulloteline).

  3. #2163
    --+MM+-- Guest
    On kai se juotava lenkillä, oli sitten grammoja viilattu tai ei?

    µ

  4. #2164
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    669
    Parin tunnin lenkki menee juomattakin ja kova kuski kerkeää parissa tunnissa kauas

  5. #2165
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    No joo, lainaamassasi tekstissä ei perustella yhtään mitään. Siinä vain todetaan, että hyvä on koska varmasti on hyvä.

    Mutta takaisin tuohon piirrokseen. Myöntänet sen, että urakuulalaakerit toimivat paremmin radiaalisesti kuormitettaessa ja viistokuulalaakerit toimivat paremmin aksiaalisesti kuormitettaessa. Kysymys kuuluukin, että miksi viistokuulalaakerit toimivat mielestäsi paremmin polkupyörän navassa, vaikka kyseisessä kohteessa kuorma on lähinnä radiaalista?
    Ei se välttämättä olekaan näin jos sitä tarkemmin miettii! Cup- and cone -laakeri on alunperin kehitetty polkupyöräteollisuuden tarpeiseen. Se on ollut sen ajan huipputekniikka (v. 1857). Cup and cone on räätälöity laakeri juuri tähän tarkoitukseen.
    Rakenteessa voidaan samassa tilassa käyttää isompia kuulia jotka ottavat paremmin vastaan rasituksen sekä aiheuttavat pienemmän pintapaineen.

    Voisit NHB vuorostasi contributoida tällä foorumille ja laskea minkälainen merkitys näillä kuulien mitoituksella oikein on!

    Laakerin eliniälle on olennaista että se huolletaan eli puhdistus ja uudelleenrasvaus(öljyäminen) sekä laakerivälyksen säätäminen.
    Näiden kumpienkin tekeminen on helppoa cup and cone-tyypissä. Koneelaakerin puhdistus ja rasvaaninen on sitten hieman vaikeampaa.

    Jobs Brand ja Ben Escoto kirjoittavat laakereiden tiivistyksesta ja contanimaatiosta

    Seuraavassa on mielenkiitoinen artikkeli laakereista ja niiden asentamisesta. Suosittelen varsinkin "Kung Fu"- miesten lukemaan sen.

    Aikaisemmassa viestissa(#2209) vastattiin myös NHB
    :n esittämään kysymykseen.

    Eiköhän tässä ole riittävästi?

  6. #2166
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Laakerin eliniälle on olennaista että se huolletaan eli puhdistus ja uudelleenrasvaus(öljyäminen) sekä laakerivälyksen säätäminen.
    ...Koneelaakerin puhdistus ja rasvaaninen on sitten hieman vaikeampaa.
    Suojattua konelaakeria ei ole tarkoitettu puhdistettavaksi. Ja toisekseen; jos uusi laakeri maksaa muutaman euron, puhdistaminen on melkoista ajan haaskuuta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  7. #2167
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Suojattua konelaakeria ei ole tarkoitettu puhdistettavaksi. Ja toisekseen; jos uusi laakeri maksaa muutaman euron, puhdistaminen on melkoista ajan haaskuuta.
    Pari euroa on suhteellinen käsite. Ostin juuri maasturiini laakerin 25€ hintaan. Se oli kahdesta kaupasta se halvempi vaihtoehto, toinen olisi ollut 30€. Alkuperäinenkin oli nettikaupassa halvimmillaan 22€ ja ebayn listauksissa oli halvempia malleja.

    Laakerin kun haluaa heti niin on vaihtoehdot vähissä. Vielä kun sattuu olemaan ryöstöhinnoiteltua kokoa... ei noita kuitenkaan joka kausi viitsi vaihdella. Tämä kesti maasturissa 400km, sisältän kourallisen sadelenkkejä.

  8. #2168
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    411
    Teollisuuslaakerit on yleensä aika halpoja. Ostin maatiepyöräänkin laakereita hinta taisi olla 5€ 10kpl. Näitä kannataa hakea ihan paikaliisesta laakeriliikkeestä, tavalliset koot löytyy yleensä hyllystä. Jos haluaa hienostella niin tiivisteet voi ottaa varovasti pois, pestä laakeri vaikka lamppuöljyllä, tilalle sitten synteetinen vaseliini ja tiivisteet takaisiin. Paljon tuosta ei ole hyötyä paitsi pakkasella, sillä laakerikitkan osuus pyörän häviöistä on ihan mitätön.

    Jari

  9. #2169
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycledrophis Katso viesti
    Teollisuuslaakerit on yleensä aika halpoja. Ostin maatiepyöräänkin laakereita hinta taisi olla 5€ 10kpl. Näitä kannataa hakea ihan paikaliisesta laakeriliikkeestä, tavalliset koot löytyy yleensä hyllystä. Jos haluaa hienostella niin tiivisteet voi ottaa varovasti pois, pestä laakeri vaikka lamppuöljyllä, tilalle sitten synteetinen vaseliini ja tiivisteet takaisiin. Paljon tuosta ei ole hyötyä paitsi pakkasella, sillä laakerikitkan osuus pyörän häviöistä on ihan mitätön.

    Jari
    Yleensähän ne ovatkin tuon hintaisia, ellei käy huono tuuri että koko on hinnoiteltu hurjaksi. Tuo laakeri minkä hain on samaa kokoa kuin DT:n highend navoissa (myös maantekiekoissa), se vaan on jostain syystä hinnoiteltu todella kalliiksi.

    Onko netissä jotain luotettavaa laakeripuljua? Fillareissani näyttäisi olevan yhteensä 6kpl noita samoja laakereita, joten olisi varmaan ihan hyvä tilata pari varalle.

  10. #2170
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    411
    Noi laakerikaupat on yleensä teollisuutta varten, niillä on kyllä usein nettikauppa. Mutta vaatii yleeensä y-tunnuksen ja minimiostos on aika suuri. Suosittelen puhelinta ja paikanpäällä käyntiä.

    Jari

  11. #2171
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycledrophis Katso viesti
    Noi laakerikaupat on yleensä teollisuutta varten, niillä on kyllä usein nettikauppa. Mutta vaatii yleeensä y-tunnuksen ja minimiostos on aika suuri. Suosittelen puhelinta ja paikanpäällä käyntiä.

    Jari
    Nojuu, laakerikaupassahan antoivat tuon 30€/kpl hinnan kun kävin paikan päällä, vähemmän laakereihin erikoistunut Etra oli 5€ halvempi.

  12. #2172
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    411
    Onko sulla mitat tai tyyppi siinä?

    jari

  13. #2173
    Onko netissä jotain luotettavaa laakeripuljua? Fillareissani näyttäisi olevan yhteensä 6kpl noita samoja laakereita, joten olisi varmaan ihan hyvä tilata pari varalle.[/QUOTE]

    Tässä on yks mistä en ole kuullut muutakuin positiivista palautetta. Pitäny pariin kertaan kokeilla tilausta mutta kun projekti vaatii niin paljon muutakin ennen laakereita niin jääny vielä odottamaan.
    http://www.bearing-king.co.uk/

  14. #2174
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xlh82 Katso viesti
    Onko netissä jotain luotettavaa laakeripuljua? Fillareissani näyttäisi olevan yhteensä 6kpl noita samoja laakereita, joten olisi varmaan ihan hyvä tilata pari varalle.
    Tässä on yks mistä en ole kuullut muutakuin positiivista palautetta. Pitäny pariin kertaan kokeilla tilausta mutta kun projekti vaatii niin paljon muutakin ennen laakereita niin jääny vielä odottamaan.
    http://www.bearing-king.co.uk/[/QUOTE]
    Tuolla tuo koko on jo halvempi, ei kuitenkaan mitään parin euron luokkaa. "budget brand" olisi £4.16 ja SKF £9.37

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycledrophis Katso viesti
    Onko sulla mitat tai tyyppi siinä?

    jari
    Juu, 61902 on tuo numerosarja.

  15. #2175
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Real World Cyclinissä on 61902 laakeria $10,50 ketale. Postikulut ovat ainakin olleet varsin kohtuulliset.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  16. #2176
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Etelä-Pohojanmaa
    Viestit
    171
    http://fi.rosebikes.eu/tuote/xtreme-...romtopoffers:1

    Onko kellää kokemuksia ko kiekoista? Halvat olis ja suht kevyet. Mahtaisko kestää cyclocross käytössä (ei rajua maastoajoa)?

  17. #2177
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    411
    Tuolta löytyy skf hinnat http://www.skf.com/files/884892.pdf

    Jari

  18. #2178
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    36
    Vaiheilen tässä välillä: Campagnolo Zonda, Shimano WH-RS80-C24-CL, Zipp 101.

    Zondasta ja C24:stä olen saanut sellaisen käsityksen, että erittäin hyvät all-around treeni- ja kisarenkaat, mutta Zipp 101:sta ei löydy niin paljon kokemuksia. Kyseessä siis Zippin alumiinikiekot: http://www.zipp.com/wheels/101-clincher/. Kellään täällä käytössä?

  19. #2179
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsmo Katso viesti
    Vaiheilen tässä välillä: Campagnolo Zonda, Shimano WH-RS80-C24-CL, Zipp 101.

    Zondasta ja C24:stä olen saanut sellaisen käsityksen, että erittäin hyvät all-around treeni- ja kisarenkaat, .......
    Ei. Hirveitä ankkureita ilman aeroprofiilia. Treeniin varmasti ihan päteviä, tosin ksyrre elitet varmaankin kestävemmät. Tosin nekin kalliimmat. Hinta/laatusuhteesta en tiedä, mutta kisakiekkoja noista ei saa edes yltiöpositiivisella ajattelulla.

  20. #2180
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    36
    Nojoo, oikeassa taidat olla. Mutta mitenkä tuo Zipp 101? Kyseessä taitaa olla melko aero kiekko vaikkei olekaan kauhean syvä erikoisen muotoilun ansiosta. Googlailemalla selvisi, että myös SRAM S30:n kehä on "erikoismuotoiltu", joten sekin lienee yksi vaihtoehto.

  21. #2181
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Mulla on reenikäytössä viimevuotiset sram s30 al racet. Painan 68kg ja takavanne on siinä ja siinä että kestääkö. Tosin hypin paljon rotvalleilta ym. Noissa siis sapim cx ray pinnat, edessä 18 takana 20. Ja takana sais olla enemmän. Ei silti varmaan joku vajaa 4000km takana noilla eikä oo tarvinnu suoristaa vaikkei enää täysin luotisuorat olekaan (siis taka). Mutta jos painat enemmän ni suosittelen jotain muuta. Zippin sivuilla lukee että ne kestää 250lbs. Tosin niissäkin vaan 20 pinnaa takana. Molemmat noista siis 30mm korkealla profiililla, mitä ei juuri profiiliks voi sanoa. 50mm alkaa olla jo jotain hyötyäkin. Mutta ainahan sitä mietitään keveys vs profiili. Jos profiilia haluu niin noilta firmoilta ehkä sram s60 tai zipp 404 firecrest. firecresti on hyvä sivarissa, hirveen hintaset vaan. Tosiaan joko ostaa kevyet ilman profiilia taisitten vähän enemmän painoa ja vähintään 50mm profiilia IMHO. Myös blandis vois olla vaihtoehto. Eli esim sram s80 taakse ja s60 eteen. tai s60 taakse ja s30 eteen.

    Niin ja en tiijä noista erikoismuotoiluista muutakun että ainakin firecresti on leveempi kehältään kun vanhemman tyylin aerokiekot. Mullakin ne viimevuotiset srammit on leveemmät kun mun tuubikiekot. Mutta siis se ymmärtääkseni vaikuttaa pääasiassa sivariin eikä niinkään aero-ominaisuuksiin.

  22. #2182
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    36
    Mulla on painoa noin 75kg ja tuleehan noita huonoja asfaltteja vastaan, joten taitaa jäädä SRAM:t kaupan hyllyyn. Myöskin googlella löytyi valituksia, että voisivat olla jäykemmät. Jäykkyys on muutenkin mulle tärkeä ominaisuus, kun jalat on aika lihaksikkaat ja tykkään sprinttailla. Onkohan Campagnolon G3-puolauksesta pajonkin hyötyä (Zonda)?

    Zippin markkinointipuheet muuten väittää, että toroidal-muotoilun ansiosta kiekot ovat todella aerot: "
    With this patented design, the 30 mm-deep 101 can exceed the aerodynamic performance of V-shaped rims with much deeper aero profiles."

    Zippin kalliimmat kiekot menevät jo heittämällä yli budjetin, tavoite oli about 500 EUR ja kipuraja kuutisen sataa.

  23. #2183
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Ei oo kokemusta noista muista. Sen tiedän että ksyrre elitet kestää isompaakin miestä ja on jäykät. alle 500e. Satakilosella kaverilla käytössä.

    http://www.bike24.com/1.php?content=...gc=0;orderby=2

    Pinnat ei oo niin aerot kun esim sapim cx ray (parhaat tällä hetkellä), mutta tosiaan kestää enemmän. Riippuu tosiaan miten paljon on tarkotus kisata. Jos valtaosa reeniä, ksyrre elitet hyvä vaihtoehto IMO. Itselleni seuraavat reenikiekot ovat nämä.

    Zippin mainospuheita... Jos löytää netistä jonkun riippumattoman tahon tekemän testin tms niin siihen parempi perustaa. Kuitenkin aero-profiilin on tarkotus peittää pinnoja mahd paljon koska pinnat tekevät ilmanvastusta.

  24. #2184
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    125
    Fulcrumin racing 3 kiekkosarja tilattu. Pitääkös kasetin olla nimenomaan shimanon HG sarjaa vai käykö myös CS kasetti? Fulcrumin tiedoissa ainakin maininta: Fitting for shifting shimano 8/9/10s HG. (http://www.bike24.com/1.php?content=...123,30;mid=114 ja tuolta fact sheet auki)
    riders of the lost crank arm

  25. #2185
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ROTOЯ Katso viesti
    Fulcrumin racing 3 kiekkosarja tilattu. Pitääkös kasetin olla nimenomaan shimanon HG sarjaa vai käykö myös CS kasetti? Fulcrumin tiedoissa ainakin maininta: Fitting for shifting shimano 8/9/10s HG. (http://www.bike24.com/1.php?content=...123,30;mid=114 ja tuolta fact sheet auki)
    jep, CS käy myös, selvis jo
    riders of the lost crank arm

  26. #2186
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Zippin mainospuheita... Jos löytää netistä jonkun riippumattoman tahon tekemän testin tms niin siihen parempi perustaa. Kuitenkin aero-profiilin on tarkotus peittää pinnoja mahd paljon koska pinnat tekevät ilmanvastusta.
    Tourin aerokiekkotestissä 30 mm Zipp 101 todettiin suurin piirtein yhtä aerodynaamiseksi (vaan ei yhtä jäykäksi) kuin 52 mm Cosmic Carbone SLR. Joten kyllä 101 on matalaan profiiliinsa suhteuttuna varsin aerodynaaminen. Anglojen musta tuntuu -arvioissa Zipp 101 on myös kerännyt kehuja.

    Itse olen kerran ollut sormi liipaisimella Zipp 101:n kanssa, mutta tuhannen euron hintalappu 1 600 gramman alumiinikiekkoparista ei vain mennyt jakeluun.
    TuH muokkasi tätä : 16.07.2012 at 13.12

  27. #2187
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Amerikkalaisten musta tuntuu -arvioissa
    Road.cc on kylläkin brittiläinen julkaisu.

  28. #2188
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    36
    Jahas, nuo Zipp 101:t voi laskea pois ainakin minun listaltani: 600e onkin yhdestä kiekosta eikä parista

    Onko kellään kokemuksia American Classic -kiekoista? 420 Aero 3 vaikuttaa kiinnostavalta: http://www.amclassic.com/en/products...ls/420road.php

  29. #2189
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Road.cc on kylläkin brittiläinen julkaisu.
    Korjattu ;-)

  30. #2190
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsmo Katso viesti
    Onko kellään kokemuksia American Classic -kiekoista? 420 Aero 3 vaikuttaa kiinnostavalta: http://www.amclassic.com/en/products...ls/420road.php
    Väitetään, että aerodynaamiset, mutta jossain määrin lötköt. Eivät ilmeisesti ihan sellaiset sprintterin kiekot, joita olit etsimässä.

    Fulcrumin valikoimiin on tulossa saman tyyppinen profiilikiekko, Fulcrum Racing Quattro, http://www.evanscycles.com/products/...elset-ec040515 . Painoa on enemmän kuin AC:n 420:ssä, mutta veikkaisin, että ovat Fulcrumit ovat myös selvästi jäykemmät.
    TuH muokkasi tätä : 16.07.2012 at 13.30

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •