On kai se juotava lenkillä, oli sitten grammoja viilattu tai ei?
µ
Parin tunnin lenkki menee juomattakin ja kova kuski kerkeää parissa tunnissa kauas![]()
Ei se välttämättä olekaan näin jos sitä tarkemmin miettii! Cup- and cone -laakeri on alunperin kehitetty polkupyöräteollisuuden tarpeiseen. Se on ollut sen ajan huipputekniikka (v. 1857). Cup and cone on räätälöity laakeri juuri tähän tarkoitukseen.
Rakenteessa voidaan samassa tilassa käyttää isompia kuulia jotka ottavat paremmin vastaan rasituksen sekä aiheuttavat pienemmän pintapaineen.
Voisit NHB vuorostasi contributoida tällä foorumille ja laskea minkälainen merkitys näillä kuulien mitoituksella oikein on!
Laakerin eliniälle on olennaista että se huolletaan eli puhdistus ja uudelleenrasvaus(öljyäminen) sekä laakerivälyksen säätäminen.
Näiden kumpienkin tekeminen on helppoa cup and cone-tyypissä. Koneelaakerin puhdistus ja rasvaaninen on sitten hieman vaikeampaa.
Jobs Brand ja Ben Escoto kirjoittavat laakereiden tiivistyksesta ja contanimaatiosta
Seuraavassa on mielenkiitoinen artikkeli laakereista ja niiden asentamisesta. Suosittelen varsinkin "Kung Fu"- miesten lukemaan sen.
Aikaisemmassa viestissa(#2209) vastattiin myös NHB
:n esittämään kysymykseen.
Eiköhän tässä ole riittävästi?
Pari euroa on suhteellinen käsite. Ostin juuri maasturiini laakerin 25€ hintaan. Se oli kahdesta kaupasta se halvempi vaihtoehto, toinen olisi ollut 30€. Alkuperäinenkin oli nettikaupassa halvimmillaan 22€ ja ebayn listauksissa oli halvempia malleja.
Laakerin kun haluaa heti niin on vaihtoehdot vähissä. Vielä kun sattuu olemaan ryöstöhinnoiteltua kokoa... ei noita kuitenkaan joka kausi viitsi vaihdella. Tämä kesti maasturissa 400km, sisältän kourallisen sadelenkkejä.
Teollisuuslaakerit on yleensä aika halpoja. Ostin maatiepyöräänkin laakereita hinta taisi olla 5€ 10kpl. Näitä kannataa hakea ihan paikaliisesta laakeriliikkeestä, tavalliset koot löytyy yleensä hyllystä. Jos haluaa hienostella niin tiivisteet voi ottaa varovasti pois, pestä laakeri vaikka lamppuöljyllä, tilalle sitten synteetinen vaseliini ja tiivisteet takaisiin. Paljon tuosta ei ole hyötyä paitsi pakkasella, sillä laakerikitkan osuus pyörän häviöistä on ihan mitätön.
Jari
Yleensähän ne ovatkin tuon hintaisia, ellei käy huono tuuri että koko on hinnoiteltu hurjaksi. Tuo laakeri minkä hain on samaa kokoa kuin DT:n highend navoissa (myös maantekiekoissa), se vaan on jostain syystä hinnoiteltu todella kalliiksi.
Onko netissä jotain luotettavaa laakeripuljua? Fillareissani näyttäisi olevan yhteensä 6kpl noita samoja laakereita, joten olisi varmaan ihan hyvä tilata pari varalle.
Noi laakerikaupat on yleensä teollisuutta varten, niillä on kyllä usein nettikauppa. Mutta vaatii yleeensä y-tunnuksen ja minimiostos on aika suuri. Suosittelen puhelinta ja paikanpäällä käyntiä.
Jari
Onko sulla mitat tai tyyppi siinä?
jari
Onko netissä jotain luotettavaa laakeripuljua? Fillareissani näyttäisi olevan yhteensä 6kpl noita samoja laakereita, joten olisi varmaan ihan hyvä tilata pari varalle.[/QUOTE]
Tässä on yks mistä en ole kuullut muutakuin positiivista palautetta. Pitäny pariin kertaan kokeilla tilausta mutta kun projekti vaatii niin paljon muutakin ennen laakereita niin jääny vielä odottamaan.
http://www.bearing-king.co.uk/
Tässä on yks mistä en ole kuullut muutakuin positiivista palautetta. Pitäny pariin kertaan kokeilla tilausta mutta kun projekti vaatii niin paljon muutakin ennen laakereita niin jääny vielä odottamaan.
http://www.bearing-king.co.uk/[/QUOTE]
Tuolla tuo koko on jo halvempi, ei kuitenkaan mitään parin euron luokkaa. "budget brand" olisi £4.16 ja SKF £9.37
Juu, 61902 on tuo numerosarja.
Real World Cyclinissä on 61902 laakeria $10,50 ketale. Postikulut ovat ainakin olleet varsin kohtuulliset.
Holokki auki ku H. Moilane.
http://fi.rosebikes.eu/tuote/xtreme-...romtopoffers:1
Onko kellää kokemuksia ko kiekoista? Halvat olis ja suht kevyet. Mahtaisko kestää cyclocross käytössä (ei rajua maastoajoa)?
Tuolta löytyy skf hinnat http://www.skf.com/files/884892.pdf
Jari
Vaiheilen tässä välillä: Campagnolo Zonda, Shimano WH-RS80-C24-CL, Zipp 101.
Zondasta ja C24:stä olen saanut sellaisen käsityksen, että erittäin hyvät all-around treeni- ja kisarenkaat, mutta Zipp 101:sta ei löydy niin paljon kokemuksia. Kyseessä siis Zippin alumiinikiekot: http://www.zipp.com/wheels/101-clincher/. Kellään täällä käytössä?
Nojoo, oikeassa taidat olla. Mutta mitenkä tuo Zipp 101? Kyseessä taitaa olla melko aero kiekko vaikkei olekaan kauhean syvä erikoisen muotoilun ansiosta. Googlailemalla selvisi, että myös SRAM S30:n kehä on "erikoismuotoiltu", joten sekin lienee yksi vaihtoehto.
Mulla on reenikäytössä viimevuotiset sram s30 al racet. Painan 68kg ja takavanne on siinä ja siinä että kestääkö. Tosin hypin paljon rotvalleilta ym. Noissa siis sapim cx ray pinnat, edessä 18 takana 20. Ja takana sais olla enemmän. Ei silti varmaan joku vajaa 4000km takana noilla eikä oo tarvinnu suoristaa vaikkei enää täysin luotisuorat olekaan (siis taka). Mutta jos painat enemmän ni suosittelen jotain muuta. Zippin sivuilla lukee että ne kestää 250lbs. Tosin niissäkin vaan 20 pinnaa takana. Molemmat noista siis 30mm korkealla profiililla, mitä ei juuri profiiliks voi sanoa. 50mm alkaa olla jo jotain hyötyäkin. Mutta ainahan sitä mietitään keveys vs profiili. Jos profiilia haluu niin noilta firmoilta ehkä sram s60 tai zipp 404 firecrest. firecresti on hyvä sivarissa, hirveen hintaset vaan. Tosiaan joko ostaa kevyet ilman profiilia taisitten vähän enemmän painoa ja vähintään 50mm profiilia IMHO. Myös blandis vois olla vaihtoehto. Eli esim sram s80 taakse ja s60 eteen. tai s60 taakse ja s30 eteen.
Niin ja en tiijä noista erikoismuotoiluista muutakun että ainakin firecresti on leveempi kehältään kun vanhemman tyylin aerokiekot. Mullakin ne viimevuotiset srammit on leveemmät kun mun tuubikiekot. Mutta siis se ymmärtääkseni vaikuttaa pääasiassa sivariin eikä niinkään aero-ominaisuuksiin.
Mulla on painoa noin 75kg ja tuleehan noita huonoja asfaltteja vastaan, joten taitaa jäädä SRAM:t kaupan hyllyyn. Myöskin googlella löytyi valituksia, että voisivat olla jäykemmät. Jäykkyys on muutenkin mulle tärkeä ominaisuus, kun jalat on aika lihaksikkaat ja tykkään sprinttailla. Onkohan Campagnolon G3-puolauksesta pajonkin hyötyä (Zonda)?
Zippin markkinointipuheet muuten väittää, että toroidal-muotoilun ansiosta kiekot ovat todella aerot: "With this patented design, the 30 mm-deep 101 can exceed the aerodynamic performance of V-shaped rims with much deeper aero profiles."Zippin kalliimmat kiekot menevät jo heittämällä yli budjetin, tavoite oli about 500 EUR ja kipuraja kuutisen sataa.
Ei oo kokemusta noista muista. Sen tiedän että ksyrre elitet kestää isompaakin miestä ja on jäykät. alle 500e. Satakilosella kaverilla käytössä.
http://www.bike24.com/1.php?content=...gc=0;orderby=2
Pinnat ei oo niin aerot kun esim sapim cx ray (parhaat tällä hetkellä), mutta tosiaan kestää enemmän. Riippuu tosiaan miten paljon on tarkotus kisata. Jos valtaosa reeniä, ksyrre elitet hyvä vaihtoehto IMO. Itselleni seuraavat reenikiekot ovat nämä.
Zippin mainospuheita... Jos löytää netistä jonkun riippumattoman tahon tekemän testin tms niin siihen parempi perustaa. Kuitenkin aero-profiilin on tarkotus peittää pinnoja mahd paljon koska pinnat tekevät ilmanvastusta.
Fulcrumin racing 3 kiekkosarja tilattu. Pitääkös kasetin olla nimenomaan shimanon HG sarjaa vai käykö myös CS kasetti? Fulcrumin tiedoissa ainakin maininta: Fitting for shifting shimano 8/9/10s HG. (http://www.bike24.com/1.php?content=...123,30;mid=114 ja tuolta fact sheet auki)
riders of the lost crank arm
Tourin aerokiekkotestissä 30 mm Zipp 101 todettiin suurin piirtein yhtä aerodynaamiseksi (vaan ei yhtä jäykäksi) kuin 52 mm Cosmic Carbone SLR. Joten kyllä 101 on matalaan profiiliinsa suhteuttuna varsin aerodynaaminen. Anglojen musta tuntuu -arvioissa Zipp 101 on myös kerännyt kehuja.
Itse olen kerran ollut sormi liipaisimella Zipp 101:n kanssa, mutta tuhannen euron hintalappu 1 600 gramman alumiinikiekkoparista ei vain mennyt jakeluun.
TuH muokkasi tätä : 16.07.2012 at 13.12
Jahas, nuo Zipp 101:t voi laskea pois ainakin minun listaltani: 600e onkin yhdestä kiekosta eikä parista
Onko kellään kokemuksia American Classic -kiekoista? 420 Aero 3 vaikuttaa kiinnostavalta: http://www.amclassic.com/en/products...ls/420road.php
Väitetään, että aerodynaamiset, mutta jossain määrin lötköt. Eivät ilmeisesti ihan sellaiset sprintterin kiekot, joita olit etsimässä.
Fulcrumin valikoimiin on tulossa saman tyyppinen profiilikiekko, Fulcrum Racing Quattro, http://www.evanscycles.com/products/...elset-ec040515 . Painoa on enemmän kuin AC:n 420:ssä, mutta veikkaisin, että ovat Fulcrumit ovat myös selvästi jäykemmät.
TuH muokkasi tätä : 16.07.2012 at 13.30
Kirjanmerkit