ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 27 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 77 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #781
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    390
    Kiitti Liteville linkeistä. Bikecomponents myi dt swissin iskarin kanssa 1500€. Se on melkein se kipuraja. Ehkä muakin alkaa kiinnostamaan Nukeproof. Sais 900€ sen rungon. Valmiiksi löytyy jo Nukeproofin tuotteita, stemmi, polkimet, syndit, gripit x 2. Jotain pitäisi nyt saada..

    Korjaan 850€
    Human Traffic muokkasi tätä : 03.07.2012 at 10.22

  2. #782
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Human Traffic Katso viesti
    Miten ois juminy Liteville 301? Itteäni kovasti kiinnostaisi Liteville. Yritin jo huudella toisessa ketjussa, mutta kokeillaan täälläkin. Jos joku tietää mistä 301 runkoa saisi ostettua niin kiitos. L-koko, bikecomponents myy pientä ja isoa.
    Jostain syystä se vaan ei kiinnostanut. Ei huono vaihtoehto varmastikaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Onko se Alpinen runko muka oikeasti noin painava? Joskus punniskelin käsipelillä fillareita ja Fiveen vertasin eikä se ero niin järin suuri ollut. Vai onko niin että Fivekin on läski Tarttis vaakaan laittaa tuo joskus.
    Mulla on CCDB ja teräsvieteri. Olisko se niiden kera jotain 4,5 vai 4,7 kiloa? Punnitsin kyllä, mutten enää muista mitä se painoi. Ehkä se löytyy viestihistoriastani, mutten taida jaksaa etsiä. Joku 16kg taitaa painaa koko tsygä, 18". Vieteri-Lyrik ja GD toloppana. Muuten peruskamaa, ei mitään keventelyosaa missään kohdassa. SLX-kammet ja -jarrut, xt-vaihdeosaa, Flow ja Switch EVO kiekoissa. Etuvaihtaja on ja ketjuohjuria ei ole minun pitsinnypläämisessä tarvinnut. Etuvaihtajaa ei oikeastaan tarttis. 32:32 on jo tarpeeksi lyhyt ja 32:34 ratkaisisi asian lopullisesti. Megaan pitäis vissiin laittaa 36:36, joten pakalle tullee vähän painoa tai sitte hintaa. Tai sitte ei, kuulemma joku järkevänpainonen ja hintanen 36-pakka olis.


    Pitäsköhän lopettaa speksailu ihan hyvällä tähän ja ajella tyytyväisenä Alpinella? Toisaalta haluis kokeilla vähän snadimpaa runkoa (en tiedä miksi, muuten vain) ja Megan sais ihan sietoisaan hintaan. Vois vaikka vaihtaa Alpinen runkkon tilalle sen ja sitte myydä pois sen runkkon, joka kiinnostaa vähempi. Vähän tota Nukeprooffia ihmetelly, että näiköhän se meediumi olis soppeli ~179-180 senttiselle 18" Alppinen kuskille vaiko piäni. Kokeilemallahan se selviäis!
    juminy muokkasi tätä : 03.07.2012 at 11.40

  3. #783
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Alpinen runko ei kyllä mikään överipainava ole, ihan omilla valinnoilla siitä on tullut noin pläski.

  4. #784
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Ja Mega ei ole kevyt. Tietty se ilmaiskari on, mutta kivempihan se on vieterillä... En toisaalta oikein keksi miten tota Alpinea keventäis. No ti-jousi taakse ehkä. Ja se etuvaihtaja pois, mutta ohjuri, joka jotain kestää maksaa monta ja painaa varmaan kans. Paree vissiin pitää se vaihtaja. Vaikka jumittais sen 32:lle ja heittäis vivun ja vaijerin pois... Ilmakeulaa tuskin tulee, vaikka sillä sais puol kiloa.

    Kaipa se olis Covert tms., jos haluais 14kg tsygän. Megasta ei saane.

  5. #785
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Nostaminen kai on se, jossa toi paino eniten tuntuu. Mun pyörä on kohtuu painava, mutta esim. Nyt kun laitoin hadley / ex500 rinnalle deemaxit ei tuo paino tunnu vaikuttavan paljoakaan verrattuna kumivalintaan.

    Mä jään jo nyt juminylle niin paljon, että jos vaihdat kevyempään mä laitan salaa lyijyä satulatolppaas.

  6. #786
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Ja Mega ei ole kevyt. Tietty se ilmaiskari on, mutta kivempihan se on vieterillä... En toisaalta oikein keksi miten tota Alpinea keventäis. No ti-jousi taakse ehkä. Ja se etuvaihtaja pois, mutta ohjuri, joka jotain kestää maksaa monta ja painaa varmaan kans. Paree vissiin pitää se vaihtaja. Vaikka jumittais sen 32:lle ja heittäis vivun ja vaijerin pois... Ilmakeulaa tuskin tulee, vaikka sillä sais puol kiloa.

    Kaipa se olis Covert tms., jos haluais 14kg tsygän. Megasta ei saane.
    Vaikeeks menee jos jousivietereistä ei halua tinkiä..

    Jos 1x linjalle menee niin MRP'ltä löytyy niitä 80 egen ohjureita joissa on taco joissa on teräksinen taustalevy, tosin se on painava, alumiinen on jo yli huntin muistaakseni.

    Ite en aiemmin ilmakeuloista tykännyt mutta nuo uudet 2012 mallit on ollut aika passeleita (WB, Fox)

  7. #787
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Eihän toi paino nyt ole kuin tekosyy speksata jotain uutta. Te ette nyt pelaa mukana! Kyllä toi olis kilon tai vähän enempikin kai keveempi M-kokonen nukemega pieruiskarilla vs. Alpine kunnollisella. Mut kai se pitää jatkaa Alpinella. Olisko kellään idässä (Hki) jotain tommosta Megan tai edes Covertin tyyppistä M-kokosta heittää vähänpätkää kokeiluun vastineeksi siitä, että saa ajaa Alpinella saman verran? Tietty omat säädöt ja palikat vaikuttaa paljon ja eihän siitä tolkkua saa toisen fillarista. Eihän mun fillarissakaan ole tolkkua.

  8. #788
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mä voin lainaa deemaxeja, ajelet niillä vähän aikaa ja vaihdat takas niin saat tuntumaa kevennyksen vaikutukseen.

  9. #789
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Eihän ne paina just mitään. Itse asiassa varmaan 100g enemmän kuin noi Superskeidan kasaamat Flow-läpyskät? Ne on varmaan karvan alle kaks koo-gee ellei yli kun laitoin kunnolisen teräksisen vapaarattaan runkkon sen haljenneen tilalle. Tilasin jo uudetkin switchevo-skeidat ku halavalla muka niitä saa. Katotaan kauan kestää tällä kertaa alurunkko. Tulee niihin 823:iin ja asiaan. Femmakin vois kelvata ja sehän se hieno fillari onkin, mut on niin saakelin kallis. Tonnilla ilmaketun kanssa uutena taida saaha mistään... eikä oikeen kahta Orangea voi olla. Eikä se päivittäminen nyt taida onnistua kun ei se taida kannattaa suuntaan eikä toiseen.

  10. #790
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Luulis että on ainakin yhtä paljon femma-kuskeja joita kiinnostaisi vaihtaa Alpineen jossa on CCDB kuin toisinkin päin...

  11. #791
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Eihän toi paino nyt ole kuin tekosyy speksata jotain uutta. Te ette nyt pelaa mukana! Kyllä toi olis kilon tai vähän enempikin kai keveempi M-kokonen nukemega pieruiskarilla vs. Alpine kunnollisella. Mut kai se pitää jatkaa Alpinella. Olisko kellään idässä (Hki) jotain tommosta Megan tai edes Covertin tyyppistä M-kokosta heittää vähänpätkää kokeiluun vastineeksi siitä, että saa ajaa Alpinella saman verran? Tietty omat säädöt ja palikat vaikuttaa paljon ja eihän siitä tolkkua saa toisen fillarista. Eihän mun fillarissakaan ole tolkkua.
    Okay. I'll play along..

    C.O.C.K and B.A.L.L.S



    Mut tosiaan, jos femma himottais niin kysele joltain femmakuskilta jos tekee päittäisvaihdon, näppärää??

  12. #792
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Kyllä uus pitää ostaa eka ja ajella semmonen puol kesää ennenku tietää kumman myy pois! Mut taidan antaa olla. Tai sitte kaapasen ton nuken, jos siltä tuntuu. Alpinessa on niin jyrkkä ohjauskulma, että miten siitä enää jyrkempään uskaltaa vaihtaa?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Nostaminen kai on se, jossa toi paino eniten tuntuu. Mun pyörä on kohtuu painava, mutta esim. Nyt kun laitoin hadley / ex500 rinnalle deemaxit ei tuo paino tunnu vaikuttavan paljoakaan verrattuna kumivalintaan.

    Mä jään jo nyt juminylle niin paljon, että jos vaihdat kevyempään mä laitan salaa lyijyä satulatolppaas.
    Kyl se muutaman tunnin lenkillä alkaa vähän tuntua toi paino. Lähinnä fiiliksessä, mutta fiilishän on ainoa millä on väliä. Ja se ei siitä parane, jos jotain äkseejyrkkää kurjuutinta alkaa laittaa vaikka olis miten kevyt. Mittareita ei ole ja kisaaminen ei kiinnosta muutenkaan. Mika, lyijy on ok, mut kunhan lähet ajamaan taas joskus ennen ens kesää?

  13. #793
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Aikaisemmin mainittiin tuo Liteville 301 mutta eikös 601 ole vähän lähempänä noita muita mainittuja vekottimia? Hyvyydestä ei aavistustakaan mutta jotenkin viimeistellyn oloinen tuo kuusnollaykkönen on.

  14. #794
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    301 voi kasata 140mm tai 160mm, italiassa dolomiiteillä kun kävin niin kaikki litevillet oli 301siä siellä.

  15. #795
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Ei tainnut olla tässä ketjussa mainittu NS Bikesin Sodaa? Vaikuttaisi olevan käypä laite myös enimmäkseen maanpinnalla tapahtuvaan ajoon eikä maksa ihan mahdottomia. Liekö sitten painava kisakireeksi rungoksi? hi5 näyttää myyvän suomessa, mutta muualla on esille alhaisempia hintapyyntöjä.
    http://www.ns-bikes.com/2012/frames-and-forks/soda.html

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  16. #796
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    301 voi kasata 140mm tai 160mm, italiassa dolomiiteillä kun kävin niin kaikki litevillet oli 301siä siellä.
    Jos pilkkua nuhhitaan niin 301:n voi kasata myös 120mm:si, MK9:ssä on valkattavana kaikki kolme ja tuoreemmassa
    noi mainitsemas. Rockerilinkut käyvät kuulemma ristiin.

    301stä on L:n tuotannosta ~80% (yks saksalainen liteville-diileri väitti noin, en tiedä pitääkö paikkansa),
    601:n saatavuus on ollu senverta hakusessa et paljoa niitä ei vielä näy. 901:siä alppiloisilla kyllä näkee.

  17. #797
    Liittynyt
    11/2003
    Paikkakunta
    saari
    Viestit
    2.652
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    C.O.C.K and B.A.L.L.S
    Miä näin tosta jo märkää unta viime yönä, tais mennä ens kauden budjetti uusiks



    -> juminy: miulla on M-kokoinen Covertti. En tosin asu idässä, mut eihän se oo ku ajomatkan päässä.
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

  18. #798
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    A****a
    Viestit
    2.746
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87
    Itse olen tässä (suuressa viisaudessani) tullut Spessun keventelyn jälkeen siihen tulokseen, että endurossa ei tarvi olla erityisen kevyt fillari. Mun oma painaa kisakunnossa karvan alle 13 kiloa. Onhan se kiva kun kisoissa putkelta runttaa tasamaata tai pientä ylämäkeä tai manööveeraa hitaassa kohdassa, mutta sitten taas kovavauhtisessa kohdassa ja erityisesti nopeissa kivikoissa lisäpainosta voi olla hyötyäkin. Tämä ahaa-elämys tuli, kun keväämmällä ajelin viikonlopun verran kaverin Giant Glorylla, joka painaa kai jotain 18-19 kiloa. Voi pojat kun sillä oli kiva ja letkeä posotella alamäkeen (toki joustomatkaakin on 20/40mm enemmän). Tuntui menevän kuin kiskoilla ja rauhallisesti, kun taas tuollainen kevyt enskapyörä on huomattavasti herkempi ajettava. Mahtaako muilla olla painosta samanmoisia havaintoja?...
    Gloryssä luultavasti isoimman eron tekee suurempi määrä herkemmin toimivaa alamäkioptimoitua joustoa, loivemmat kulmat, dual ply renkaat, jne.
    ...
    (Hissi)enduro-kisoissa pyörän painon kanssa ei mielestäni oo niin tarkkaa, koska pätkät on rajoitetun mittaisia ja ylämäkiä ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ole. (Vaikkakin sekuntipelissä pienetkin erot merkkaa...) Lähinnä kevyempi pyörä on kiva sitten ihan normi ajossa kotona, kun polkee pidempikestoisia suorituksia puhtaasti lihasvoimin.

    PS. En siis tarkoita, että 18+ kiloinen täpäri olisi enskaan optimaalinen, mutta että joku 14-15 kiloinen varmaan toimii aivan hyvin siinä missä 12 kiloinenkin.
    Lievästi OT, mutta täytyy pistää väliin kun keskustelu kerran liikkuu eri pyörätyyppien käyttökelpoisuuuden ja keulakulmien liepeillä...

    Mehukatin toteamukseen voisi vastata, että olisikohan niin, että itseni kaltaiset teknisesti heikommat kuskit hyötyvät enemmän dh-jyeän tuomasta levollisuudesta ja varmuudeta. Nimittäin tuollainen AK-87:n kuvailema fiilis jäi kun viikonloppuna ajeli Messilässä vuokrafillarilla, joka oli Mondraker Summum -dh-jyrä. Itse asiassa olin jopa hämmästynyt siitä eron suuruudesta alamäkituntumassa, joka on dh-fillarin (63 astetta, 200+ mm joustoa ja 120 mm/ 69 astetta "trailifillarin välillä". Ehkäpä kaikki se alamäkitusta ei olekaan täysin kiinni vain kuskista...?

    Tavoitteena siis vain kehittää omaa ajamista, mutta tuli siinä yhteydessä myös testattua noita enskapätkiä, jotka siis minunkin taidoilla pystyy dh-jyrällä selvittämään kunnialla. Omalla Giant Trancella ja 69 asteen keulakulmalla sitä voi epäillä. Jos siis itse pitäisi osallistua hissienskakilpailuun, niin omalla kohdalla valinta olisi varmaankin dh-fillari. Tätä en kuitenkaancaio tehdä, mutta Messilässä auki olevat radat ovat hyvää harjoitusta Mutta mitään lenkkikäyttöä sillä ei tietenkään olisi. En itse asiassa välittäisi yhtään nykyistä raskaammasta lenkkivehkeestä, mutta olisi kiva, jos alamäet pääsisi edes liki sillä luottamuksella kuin dh-jyrällä. Ongelma on nyt se, ettei minulla ole mitään kokemusta fillareista, joiden keulakulma liikkuu tämän enska-aiheen liepeillä.

    Voiko dh-fillarilla lopultakaan hankkia bikeparkissa sellaista ajotataitoa ja luottamusta, joka olisi suoraan sovelllettavissa enskafillarilla? Ja olisiko hissienskaluokan fillari turha hankinta, jos sillä ei tulisi ajettua normaaleja metsälenkkejä, vaan kärsin mieluummin Trancen asettamista rajoitteista? Vai pitäisikö hankkia Trancen rinnalle jokin dh-fillari tai sitä lähenevä vekotin? Bikeparkkien vuokrafillareissa on omalta osaltani se ongelma, että isoja kokoja löytyy aika vähän, eli vuokrafillarikin olisi hyvä varata jo etukäteen...
    "Keep your distance and don't follow me"

  19. #799
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Kyllähän noiden enska-pyörienkin kulmat loivenee, kohta alle 67 astetta on arkipäivää...

  20. #800
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990
    ^ Nythän jo joissain n. 6 tuumaa joustavissa trailifillareissa keulakulma alkaa olemaan toi 67 astetta. Nyt kun on tullut jo suht reilusti ajettua yhdellä loivakeulaisella, Yeti sb-66:lla, pitää oikein ihmetellä sitä myyttiä että keulan loivuus vaikeuttaa ylämäkien kiipeämistä. Puunkiertojumpasta puhumattakaan.
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  21. #801
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    En ole ihan varma, löysinkö olennaisinta kysymystä Mika A:n postauksesta... mutta koitetaan! Ainakin siis on hyvin mahdollista rakentaa enskafillari, jolla sujuu myös helpommat porukkalenkit tms. On myös mahdollista rakentaa fillari, jolla voi edellisten lisäksi kaahailla bike parkeissa. Mulla on sellainen. Eri asia on tietysti se, millaisia ominaisuuksia / ajofiilistä kukin kaipaa kun ajetaan erilaista ajoa. Esim. jollekin mäkimiehelle mun Pitchin ominaisuudet alamäessä ei varmaankaan riitä.

    Mulla siis on alkuperäistä 20mm pidempi keula ja offset reducer iskarin toisessa päässä. Keulakulma on about 65,5. Voin myös lämpimästi suositella loivempaa keulakulmaa, kivaa on
    Mud, sweat and beers.

  22. #802
    Liittynyt
    12/2007
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Voiko dh-fillarilla lopultakaan hankkia bikeparkissa sellaista ajotataitoa ja luottamusta, joka olisi suoraan sovelllettavissa enskafillarilla? Ja olisiko hissienskaluokan fillari turha hankinta, jos sillä ei tulisi ajettua normaaleja metsälenkkejä, vaan kärsin mieluummin Trancen asettamista rajoitteista? Vai pitäisikö hankkia Trancen rinnalle jokin dh-fillari tai sitä lähenevä vekotin? Bikeparkkien vuokrafillareissa on omalta osaltani se ongelma, että isoja kokoja löytyy aika vähän, eli vuokrafillarikin olisi hyvä varata jo etukäteen...
    DH-fillarilla parkeissa ajamalla saa varmasti lisää vauhtia myös enskaan. Nytkin monilla enskan kärkikuskeilla on nimenomaan DH-tausta. Sieltä se ajotekniikka, rohkeus ja vauhti tulee. Enskassa sitten vaan ajetaan vähän helpompaa deehoota pienemmällä riskillä ja rypistyksellä voimia tasaisemmin jakaen.

    Yksi pyörä monipuoliseen käyttöön on aina kompromissi. Kahdellakin joutuu vielä tekemään vähän kompromisseja, mutta aika pitkälle jo pärjää.
    Itse valitisisin näiden kombojen väliltä ajomieltymysten mukaan (itsellä ensimmäinen kombo). Enskapyörällä tarkoitan tässä max 67 HTA ja min 160-180mm joustavaa pyörää.
    -xc-pyörä + enskapyörä
    -trailipyörä + DH-pyörä

    Trailipyörä ja enskapyörä on jo sen verran lähellä toisiaan, että joutuisi useammin miettimään, että kummalla lähtee

    Jos yhdellä pitäisi pärjätä niin sitten pitkäjoustoinen trailipyörä (140-160mm) on monipuolisin ja setuppia vaihtamalla saa jo aika soivan pelin niin Tahkolle kuin parkkeihinkin.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

    -Queen


  23. #803
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    zeizein viimeiseen kappaleeseen täsmää ainakin melko hyvin esim. Ibis mojo hd, 160mm molemmista päistä joustavana.. samaisella laitteella on ajettu tahko reilusti alle 4h ja paukutettu esim calpiksen roadgäppi yms. pientä.. Toki tällainen kevyt+kestävä setuppi vaatii vähän dollareita jonoon, mutta jos se ei ole kysyjällä ongelma, niin ainakin 1 vaihtoehto lisää..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

  24. #804
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    ...Ja olisiko hissienskaluokan fillari turha hankinta, jos sillä ei tulisi ajettua normaaleja metsälenkkejä, vaan kärsin mieluummin Trancen asettamista rajoitteista? Vai pitäisikö hankkia Trancen rinnalle jokin dh-fillari tai sitä lähenevä vekotin? Bikeparkkien vuokrafillareissa on omalta osaltani se ongelma, että isoja kokoja löytyy aika vähän, eli vuokrafillarikin olisi hyvä varata jo etukäteen...
    Riippuu vähän mitä nuo normaalit lenkit on. Jos ne on enimmäkseen sellaista (todella) hidasta kivien ja kantojen kiertoa menee tuollaisen enskapyörän (jolla sujuu bike parkit) parhaat ominaisuudet vähän harakoille. Jos taas lenkeille mahtuu sopivasti myös vauhdikkaampaa raffia pätkää sekä alamäkiä niin silloin kevyehköksi viritetty enskapyörä toimii oivasti lenkeilläkin.

    Trancea voi myös viilata enskan suuntaan. Eli loivennat keulakulmaa sopivissa rajoissa vaikka tuonne 68 asteen hujakoille (pidempi keula, angleset, offset redu), leveempää stongaa, lyhyempää stemmiä yms. Ei siitä mitään bike park hirmua saa mutta vähän rauhoitettua menoa alamäissä ja teknisessä maastossa. Kuitenkin ns. lenkkikäytössä varmasti tehokkaampi peli kuin tuollainen täysverinen hissienskapyörä.

  25. #805
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    A****a
    Viestit
    2.746
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    En ole ihan varma, löysinkö olennaisinta kysymystä Mika A:n postauksesta... mutta koitetaan!
    Ei se mitään. Kysymysparvikin oli harvinaisen sekava, kun ennen nukkumaamenoa luomi alkoi jo parvaa, ja ensimmäinen yrityas häipyi bittitaivaasseen. Ei pitäisi sekoittaa samaan nippuun yleistettäviä ja omakohtaisia kysymyksiä. Tarkoitushan oli oli lähinnä udella, mahtaisiko löytyä sellaista keulakulmaa, jonka jälkeen pyörän alamäkikäyttäytymien muuttuu dh-pyörämäisen rauhalliseksi, niin että alamäkialotteilijakin tuntee itsenä isännäksi pyrän päällä ja voi rentotuneesti ohjastaa huolehtien ns. suurista linjoista. Oma rajottunut komeus on että tämä raja on jossakin 63 asteen 69 asteen välimaastossa. Jos tästä syntysi jonkinnäköinen konsensus (joka lienee tulkittavissa jonnekin 65 ja 66 asteen välille) ja katsoa, millaiseen fillariin se johtaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmh
    Riippuu vähän mitä nuo normaalit lenkit on. Jos ne on enimmäkseen sellaista (todella) hidasta kivien ja kantojen kiertoa menee tuollaisen enskapyörän (jolla sujuu bike parkit) parhaat ominaisuudet vähän harakoille. Jos taas lenkeille mahtuu sopivasti myös vauhdikkaampaa raffia pätkää sekä alamäkiä niin silloin kevyehköksi viritetty enskapyörä toimii oivasti lenkeilläkin.
    No ne ovat osaltani olleet keskimäärin aika helppoa kangasmaata, mutta kyllä ana väliin joku teknsisempi pätkä osuu, jolla sitten on joutunut tunkkamaan. Trance on tunut periaatteessa ihan hyvältä kompromissilta, joka turhan nahkea kankailla ja liian levoton teknisissä alamäissä, OTB:t hartialt lukossa ovat tulleet tutuiksi.
    Ei ole ollut oikein halua jäädä noita hankalampia paikkoja hinkaamaan, kun ei ole tietoa, johtuvatako onglmat fillarista, miehen fysiikasta/ ominaisuuksista vai ajotekniikasta. Ilmeisesti osittain kaikista kolmesta.Vaikeimmin korjattava linee tuo keskimmäinen tekijä, korkeinstaan sangen keskinkertaisen kunnon lisäksi henkilökotaisena ongelmana ovat varmaankin Europpan hitaimmat lihassolut, tyypillisen suomalaismaaston vaatimat rpieät ja räjähtävät jumppaliikkeet ja kiihdytykset eivät tahdo onnistua millään. Siinä suhteessa tuo hissienska näyttää omalta osaltani mielenkiintoisemmalta lajilta, kun siinä näyttää pystyvän kehittymään aika pitkälle taitojen harjoittamisella.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Mulla siis on alkuperäistä 20mm pidempi keula ja offset reducer iskarin toisessa päässä. Keulakulma on about 65,5. Voin myös lämpimästi suositella loivempaa keulakulmaa, kivaa on
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort
    Nythän jo joissain n. 6 tuumaa joustavissa trailifillareissa keulakulma alkaa olemaan toi 67 astetta. Nyt kun on tullut jo suht reilusti ajettua yhdellä loivakeulaisella, Yeti sb-66:lla, pitää oikein ihmetellä sitä myyttiä että keulan loivuus vaikeuttaa ylämäkien kiipeämistä. Puunkiertojumpasta puhumattakaan.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop
    Kyllähän noiden enska-pyörienkin kulmat loivenee, kohta alle 67 astetta on arkipäivää...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei
    Itse valitisisin näiden kombojen väliltä ajomieltymysten mukaan (itsellä ensimmäinen kombo). Enskapyörällä tarkoitan tässä max 67 HTA ja min 160-180mm joustavaa pyörää.
    -xc-pyörä + enskapyörä
    -trailipyörä + DH-pyörä
    Alkaa näyttää siltä, että omaan lenkkikäyttöön nykyenskapyörät taitavat olla turhan raskaita, muta tuo kehityssuunta näyttää mielnkiintoiselta. Josko parin vuoden päästä olisi tuollaista kuusi tuumaa joustavaa tarjolla siinä 65-66 asteen keulakulmalla; olisiko tuollaisessa fillarissa mitään järkeä? Jään siis tältä osin odottamaan tekniikan kehittymistä malttamattomana.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmh
    Trancea voi myös viilata enskan suuntaan. Eli loivennat keulakulmaa sopivissa rajoissa vaikka tuonne 68 asteen hujakoille (pidempi keula, angleset, offset redu), leveempää stongaa, lyhyempää stemmiä yms. Ei siitä mitään bike park hirmua saa mutta vähän rauhoitettua menoa alamäissä ja teknisessä maastossa. Kuitenkin ns. lenkkikäytössä varmasti tehokkaampi peli kuin tuollainen täysverinen hissienskapyörä.
    Onhan tuota tullut harkittua ja Trancen joustuksenviilausketjua lueskeltua. Täytyy taas syksymmällä harkita, kun näkee mihin hintaan esim. Revelationin eri versioita saa. Liian keinutuolia tuosta ei passsaa tehdä, kun polut eivät ala ihan takapihalta.
    "Keep your distance and don't follow me"

  26. #806
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Alkaa näyttää siltä, että omaan lenkkikäyttöön nykyenskapyörät taitavat olla turhan raskaita, muta tuo kehityssuunta näyttää mielnkiintoiselta. Josko parin vuoden päästä olisi tuollaista kuusi tuumaa joustavaa tarjolla siinä 65-66 asteen keulakulmalla; olisiko tuollaisessa fillarissa mitään järkeä? Jään siis tältä osin odottamaan tekniikan kehittymistä malttamattomana.
    Kyllä niitä on. Esimerkiksi nyt Orangen Alpine ja Spessun Enduro.
    Mud, sweat and beers.

  27. #807
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Nyt ollaan ytimessä. Ehkä. Jos mä mitään ymmärrän. Mut loivaa kulmaa, ei niin painavaa. Ja joku Alpinekin kiipeää just sen mitä kuski haluaa. Ei ehkä ihan puuhun, mut ei se pyörän vika oo sekään. Ehkä toi Mega on just mitä mä tarviin. Kokospeksauksessa ei taida kukaan osata auttaa? Mut ämmähän se on eikö joo?

  28. #808
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    http://www.nukeproof.com/support/150-frame-sizing

    Tuon taulukon ja vaakaputken pituuden perusteella itse ottaisin L-kokoisen. Oon 180cm pitkä.
    Mud, sweat and beers.

  29. #809
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Juminyn alpinelle mittasin muistaakseni joskus 66.5 astetta? Mun Uzzi taitaa nykysin olla aika tarkkaan 66, eikä kiipeäminen pyörästä ole kiinni vaan kuskista.

  30. #810
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Juminyn alpinelle mittasin muistaakseni joskus 66.5 astetta? Mun Uzzi taitaa nykysin olla aika tarkkaan 66, eikä kiipeäminen pyörästä ole kiinni vaan kuskista.
    Jep, eikä ole kyllä laskeminenkaan. Minkäs tallin isot pojat ne nyt oli, kun jotain 120 millisiä kuitutäpäreitä paiskoivat alas pitkin Pohjois-Amerikkalaisia north shore pätkiä... ja hyvin näytti onnistuvan.
    Mud, sweat and beers.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •