On eroja. Toisissa keuloissa on vain pölytiiviste ilman öljytiivistettä, jolloin öljyä vuotaa ajan kanssa hitaahkosti liukuputkille ja tällaisen rakenteen omaavissa keuloissa huollon tarve on merkittävästi suurempaa johtuen öljyn jatkuvasta vähentymisestä. Myös tiivisteiden laatu eroaa. RWC muuten toimittaa Foxeihinkin Enduron pöly- ja öljytiivisteen sarjoja, joilla voiteluöljyn poistumiseen voi merkittävästi vaikuttaa: http://www.enduroforkseals.com/id17.html Myös voiteluöljyn määrä vaikuttaa huollontarpeen tiheyteen, kuitenkin monesti puhutaan todella pienistä öljymääristä (ellei keulana ole jokin avoimella öljykylvyllä varustettu).
Usein ne ohjeet mitä esim. Foxin keuloille ilmoitetaan on ainoastaan voiteluöljyn vaihtoon ja alajalkojen/tiivisteiden puhdistukseen ilman että vaimentimelle tehtäisiin yhtään mitään. Toki tuolla huollolla täyshuollon huoltoväliä voi merkittävästi pidentää, mutta ko. huolto on kaukana varsinaisesta täyshuollosta (joka sekin on toki tehtävissä itse, mutta huomattavasti työläämpää). Käytännössä huollolle maksamisen kannattavuus riippuu ihan itsestä, aikaahan itse huollon tekeminen vie, kun asiaan joutuu perehtymään ja joissain tapauksissa vaaditaan myös erikoistyökaluja. Holtittomasti tehdyllä huollolla voi myös tuhota keulan osia, mikä voi äkkiä tulla maksamaan merkittävästi.
Joo. Ei ne foksinkaan liukulaakerien öljyt mihinkään haihdu ellei oikeasti ole stefat rikki.
Lyhyt vaihtoväli noille öljyille nyt on varmaankin sen takia että saadaan minimoitua kuluneiden liukuputkien takuukeikat.
Aika paljon merkkaa millä keleillä ajaa.
nimim. Floatin öljyt vaihtovalmiiksi viikon ajolla.
-Usot sie jot myö uitiin?
Eli meinaat että käytännössä öljytiivisteiden käyttö keuloissa on turhaa? Ja RWC:kin laittaa turhan takia öljytiivisteet mukaan? Kitkaahan öljytiivisteiden käyttö lisää hieman ja turhan takia niitä tuskin käytetään. Kyllähän noista pikkuhiljaa öljyä tulee liukuputkille (ei toki suuria määriä) ja öljytiivisteillä varustetut keulat pitää öljyt paremmin sisällä.
Edit: Mainittakoon vielä, että Fox ei ole ainoa joka tekee öljytiivisteettömiä keuloja...
Itse pidän Foxin öljytiivisteettömyyttä hyvänä asiana. Liukuputket on hyvässä voiteessa ilman ylimääräistä ulkopuolista rasvailua. Sitten joskus kun voitelu loppuu, niin alajalat veks ja uudet öljyt sisään. Pieni homma tosiaan. Olettaen että tuossa Foatissa on avoin öljykylpy...
Eroa on sisarmallin rokkareissakin. Jousisektori on kuiva kuin mikä, tai siis ei jätä mitään selvää öljyjäämää lenkin jälkeen putkiin(ei vaikka katosta roikottaisi), kun taas Solo-Air sektori voitelee hienosti kuten foxikin ihan pelkällä maastorytkytyksellä.
Jiipeen kuvassa näyttäis olevan juurikin tuollainen U-turn rokkari kyseessä joka ei ainakaan meikäläisellä tosiaan paljon itekseen voitele. Toki sieltä hiuksenhieno kalvo varmasti jää putken pintaa, mutta ei se pahemmin pelasta jos tuonkin kuvan tyyppisessä hiomatahnassa putki liukuu ilman huolenpitoa.
PoriMTB
MKVOLII contributor #26
No siinä mielessä kyllä on jos pitää edes jonkinlaista järkeä päässä huoltojen kanssa, itellä kahden kettukeulan otannalla (yhdessä SKF stefat, toisessa vanhat) kummankaan keulan likuputkille ei ilmaannu öljyä ajon jälkeen, kun pelit on olleet katollaan tai sen jälkeen kun on ajettu vaikka peli on ollut katollaan, eli hyvin nuo foksin stefat näyttäis tekevän tehtävänsä, imo.
Mut toisaalta, mä kyllä putsailen likaset stefat aika säännöllisesti.
Itse ajellu nyt kolme vuotta foxilla, eikä isompaa kulumaa vielä ole...tosin helvettiin pääsen jonon ohi kun maanpäällinen jo kärsitty.
En välttämättä liputa enduroiden puolesta, orkkikset riittää imo.
Mutta bottomlinenä voisin mainita että juurikin tää alajalkojen öljynvaihtoproseduuri kandee opetella tekeen ite, on helppo ja nopea toimenpide ja parhaimmassa tapauksessa jatkaa keulan ikääkin.
Edellä mainittu isompi vaimenninhuolto on asia erikseen ja se kannattaa teettää ammattilaisilla jos näin kokee. Ja tälle huollolle on annettu aikahaarukka 100h tai kerran kaudessa (fox).
Alkuperäiselle kysyjälle laitan linkin foxin huoltosaitille mistä selviää homma kuvineen ja öljymäärineen, sramilla jne. on omansa.
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm
JiiPee muokkasi tätä : 02.06.2012 at 12.48
-Usot sie jot myö uitiin?
Mulla ei oo kestänyt kuin marsun keula,mulla oli 3 vuotta ja 4 vuotta ollu muualla käytössä ja vieläkin tikissä liukuputket väriä menettäneet mutta ei vuoda ja 2 vuotta oli DT SWISS 150mm:nen ja siinäkin alkoi kulumaa olemaan kunnes poiki ilmapuoli,yx Foxin 140mm:nen kesti vuoden ja parit huollot..jotta mikään ei oo ikuista näköjään nyt on kawerin vanha Maguran Wotani alla ja sillä mennään kun samalla katselen sopivaa keulaa minkä vois seuraavaksi Elluun heittää.
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Joo, onhan tossa öljytiivisteettömyydessä puolensa herkkyyden kannalta. Öljynvaihdot kun suorittaa kohtuullisessa ajassa (ja tämä varmastikin onnistuu itse tehtynä pienellä vaivalla) ja liukuputkia putsailee ajojen jäljiltä niin keulan kyllä pitäisi pysyä hyvässä kunnossa. Ei nyt välttämättä tarvitse niin tiheästi huoltaa kuin valmistaja suosittaa, pahimman tapauksen mukaisesti ja varmuuden vuoksi nuo suositusrajat (ainakin Foxin osalta) on kuitenkin asetettu kuten jo todettiinkin. Itse en kuitenkaan venyttäisi tuota alajalkojen ja tiivisteiden puhdistusta ja voiteluöljyjen vaihtoa kovin mielettömästi, jos öljytiivisteitä ei keulassa ole. Toki öljytiivisteillä varustetuissakin keuloissa kitkaa alkaa ilmetä kunhan tiivisteet pääsevät kunnolla kuivamaan ja sen jälkeen sama operaatio on suositeltavaa tehdä. Ja keulan kääntäminen ylösalaisin ennen lenkkiä on suositeltavaa voitelun parantamiseksi, jos keula ei ole avoimella öljykylvyllä varustettu.
Manitou 06' 145mm Nixon Superilla ajoin ilman huoltoa kahdella eri rungolla yli kolme ja puoli vuotta aikavälillä 5.10.2007-13.5.2011. Ajokilometrejä oli kertynyt tuona aikana kirjanpidon mukaan yhteensä 5156,7 km. Alkoi kuivana sukellella sen verran reippaasti, että käytin huollossa, jonka jälkeen taas herkkänä ajoon.
Liukuputkien pinnoite on haalistunut lähinnä sen takia, että yläliukupuslan sauma on alunperin asennettu etupuolelle, jossa on kovempi paine puslan ja liukuputken välillä. Sauma jos olisi ollut takapuolella, olisi kulutuskin ollut tasaisempaa.
Tämä on ilmeisesti joku yksilö, olen kuullut väitettävän Maniskojen tahmaavan hyvin nopeasti ilman säännöllistä lisävoitelua?
MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
No niinpä näkyykin joissain avoimen öljykylvyn keuloissa olevan, sitten kannattaa ilman muuta käännellä nuokin ylösalaisin ennen ajoja. Esim. Marzocchilla on joissain avoimella öljykylvyllä varustetuissa keuloissa molemmin puolin kohtalaisen suuria määriä öljyä, mutta esim. Foxilla taas jousipuolella aika nihkeästi.
Mitä käytännössä tarkoittaa iskareiden simmitys?
Simmitys tarkoittaa iskunvaimentimien venttiilien ohuiden joustavien prikka pakkojen muuttamista (esim. prikkojen määrää, ulkohalkaisijaa, järjestystä ja paksuutta muuttamalla) ja tällä voidaan vaikuttaa merkittävästi iskunvaimentimien vaimennusominaisuuksiin (erilaisten konfiguraatioiden mahdollisuudet on lähes rajattomat). Huom. kaikissa fillarien iskunvaimentimissa ei ole simmeihin pohjautuvaa vaimennusta ja näinollen näihin ei voi simmitystä tehdä. Kuitenkin kalliimman/paremman pään vaimentimet on kutakuinkin kaikki simmipohjaisia. Lyhyt oppimäärä iskuvaimentimen toiminnasta kannattaa lukea vaikka tästä: http://www.fillari-lehti.fi/jutut/20...n_toiminta.pdf Vaikka kyseessä takaiskari, niin sama pätee perus periaatteiltaan myös keuloihin (vaikka rakenteellisia erojakin on).
Kiitos paljon!!
Ei edes vähän, väittäisin että paljon![]()
Tää on nyt aina vähän mietityttänyt, eli jos puhutaan Rebasta, erityisesti 29" 2011 -versiosta jos jollain sattuu oleman, niin millä asetuksilla ihmiset pitävät sitä kilppari-jänissetuppia? Jos ajellaan semmosia reilun kympin keskarin lenkkejä? Ei ole oikein koskaan avautunut se että miten tuota jousituksen painumista/pomppimista pitäisi havainnoida ajon aikana, kun yleensä tulee havainnoitua reittiäJa tuo säätökin vaikuttaa siltä että jos sitä ihan tuhottomiin rukkaa, menee siitä kierteet aika nopeaan...
Nyt olen kai arponut sen jonnekin keskivälin tienoille, mutta tulee aina pohdittua että onko tää nyt ihan väärä tuntuma tähän ajamiseen![]()
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Paluuvaimennuksen säätöön vaikuttaa kuskin paino, keulan paine, ajoasento ja kuskin mieltymykset. Parhaan kuvan paluuvaimennuksen vaikutuksesta saat kun ajat pätkän nuppi käännettynä jänikselle ja saman pätkän uudestaan kilppariasennolla.
Holokki auki ku H. Moilane.
Olen tuon paluuvaimmennuksen säätänyt sopivan rajussa juurakossa. Sen verran kilpparia ettei keula pomppaa juurista ja sen verran jänöä että keulaa ehtii palutua. Märässä juurakossa eron huomaa aika hyvin, sillä pito häviää jos on liikaa jänöä.
EDIT:
Ja samalla oma kyssäri:
Foxin liukuputket saivat eräällä lenkillä melkoisen kuorrutuksen. Se oli sen verran stydi ettei tiivisteet sitä saaneet pidettyä ulkona. Tiukka muta siis hulahteli välillä keulan sisälle. Pitäisiköhän tuo huoltaa akuutisti?
Kilppari-jänö säätö on aika hankalaa. Liian hitaalla keula saattaa olla tosi mukavan tuntuinen, mutta lenkurasta on näkyvissä, että pakkaantuu kasaan.
Edellä mainittiin juurakosta. Itse sain ahaa elämyksen kurvissa olevasta juurakosta, kun keula pyrki liian hitaalla ollessaan ajautumaan polulta ulos. Jänöä lisää niin johan pysyi polulla.
ite olen säätänyt reboundin niin että ensin täysin auki ja sitten hidastanu sitä sen verran ettei pomputa keulaa tai perää kumpaa nyt sitten säätääkin .. märällä hidastanut keulaa vielä pari naksua että tuo paremman pidon .. eli mahdollisimman nopeella .. kyllähän siihen tuntuman saa ku sitä säätelee et mikä tuntuu hyvältä ..
The end of the road is just the beginning...
Kannattaa ilman muuta huoltaa ennenkuin vahinkoa pääsee tapahtumaan. Muta varsinkin liukuholkkien ja liukuputken välissä tekee pahaa jälkeä. Itse en ajaisi jos mutaa on päässyt keulan sisälle. Huolellinen keulan purku, puhdistus, tarkistus ja uudet öljyt vaan sisälle. Ja ehkä uudet tiivisteetkin jos alkuperäisissä on vikaa.
Yksi kaikkien aikojen kestävin keulahan on Marsun Marathon S 2002, avoin öljykylpy voiteli automaattisesti nuo tiivisteet.Sanoisin että varsin luja. Marsuriepu oottaa palasina uusia bushingsysteemejä, tiivisteet toki on. saattaa joutua oottamaan pitkään ,aikamoinen kuluma oikeassa liukuputkessa. Itte ymmärrän Reba Sl-keulan ettei se öljy liukuputkia ja elintärkeitä tiivisteitä voitele joten aika usein raotan äiteeltä varastamalla muovipintaisella isolla ompeluneulalla tiivisteen reunaa ja lirautan pikkasen synteettistä 5W keulaöljyä sinne pölytiivisteen sisään. Aatellu ettei tuo ainakaan pahempaa hallaa tee.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kirjanmerkit