ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 22 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 1036

Aihe: Grammanviilausta raharajoitteisille

  1. #631
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Tarviitko välttämättä 10 lehteä taakse? Ysiä löytäisi paljon halvemmalla kevyempää.
    No en mitenkään välttämättä ja alunperin ajattelinkin pysytellä ysissä, mutta sitten alkoi mietityttää olisko 36 piikkinen lehti kuitenkin tarpeen kun eteen tulee/tuli 29/42. Vaikka eipä se 34 niiiiin paljoa jäykempi ole.

    Hmjaa, tulipa mieleen, että nykyinen X9 takavaihtaja on varmaan ihan elvytyskelpoinen. Rissat finaalissa, mutta muuten taitaa olla ehta. Jotkut sipoiset tuuninK-rissat niin sehän vois olla siinä? Vai oisko joku XT/XTR/X0/XX -vaihtoehto parempi?
    Janu muokkasi tätä : 15.03.2012 at 17.17 Syy: Pohdintaa

  2. #632
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Nii? Ja sit notta jos pysyy ysissä ni pitäiskö vaihtaa grippareihin? Niissä kiinnostaa lähinnä se, että etuvaihtajallekin on miljoona naksua vrt. kaks tai kolme. Mulla oli joskus ennewwanhaan jäykkis-cännärissä gripparit, mutta ei ne minusta sen ihmeellisemmät ollet ku vivutkaan.

    Ompa taas vaikeeta keksiä miten päästä rahoistaan eroon

  3. #633
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    X.9 on hinta/laatu -suhteeltaan hyvä takavaihtaja. Siihen kaveriksi X.0 gripparit, koska ne on halvat, kevyet ja toimintamekanismiltaan niin yksinkertaiset, että niitä on aika vaikea saada rikki. Jos siis tuo X.9 on 9 speed, mikä sulla on. Luulisi välitysten riittävän sillä 11-34 pakallakin, mutta se on monen tekijän summa ja jokaisen henkilökohtainen valinta. Noiden grippareiden kanssa voi saada hyvin jonkun maantie-etuvaihtajankin toimimaan ja taas säästyy grammoja.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  4. #634
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Pitäisi hankkia hiilarisatulatolppa. Ajatus lähti siitä että pyörän paino pitäisi tiputtaa kesäksi alle 12 kiloon. Matkaa tällä hetkellä n. 250g. Hankin Tunen Komm-Vor -satulan punnittuani nykyisen Specialized Phenom Compin melkoiseksi ankkuriksi (jopa 320g ).

    Satula saapui ja totesin sen sitten yhteensopimattomaksi Spessun satulatolpan kanssa. Satulatolpan kiinnikkeet ovat yhdellä pultilla sivuilta kiristyvät. "Hampaat" vaikuttavat aika tarkoilta satulan kiskojen halkaisijan ja ylipäänsä kiskojen sijainnin suhteen. Tolpalle kelpaisi 7mm kiskot jotka ovat n. 45mm etäisyydellä toisistaan. Komm-Vorin kiskot on halkaisijaltaan lähempänä 8 milliä ja ne on toisistaan 42-43mm. Joo, Komm-Vorin saisi kyllä kiinni tolppaan mutta kiskoista tuskin jäisi paljoa jäljelle. Ei ainakaan niin paljoa että satulan paikkaa voisi säätää vielä jälkeenpäin. Tunen lupaus Komm-Vorin yhteensopivuudesta "with almost all" tai "with all seatposts" ei siis ihan pitänyt paikkaansa.

    Siispä uutta tolppaa hankkimaan. Alunperin piti hankkia tolppa samaan syssyyn satulan kanssa, mutta tuntui vähän turhalta maksaa 100-150€ maksimissaan 100g kevennyksestä kun en kuitenkaan huomaa palikan toiminnassa mitään muuta eroa.

    Tolpan tulisi olla
    - Halkaisijaltaan 30,9mm.
    - Pituudeltaan 350mm tai 400mm. 300mm on auttamatta liian lyhyt, 330mm saattaisi riittää juuri ja juuri. 400mm on jo niin pitkä että sen kanssa voisi olla tarkkaa mahtuuko se riittävän pitkälle runkoon sellaisenaan. Pituusrajoitteet olen mitannut rungossa olevasta "minimireiästä" tolpan yläpään oletettuun korkeuteen. Nykyinen tolppa on 350mm.
    - Setbackiltaan 20-25mm. En ole tehnyt tarkkoja mittauksia setbackin suhteen mutta kovasti vaikuttaisi siltä että tolpassa on pakko olla edes vähän setbackia, muuten menee tarkkaan hierottu ajoasento romukoppaan. Tuo setback-vaatimus tuntuu vaan rajaavan valikoimaa eniten.
    - Painoltaan n. 200g, mielellään alle.
    - Materiaaliltaan mielellään hiilikuitua.
    - Ehdottoman yhteensopiva Komm-Voriin ja maastopyöräkäyttöön.

    Tällä hetkellä parhaalta vaikuttavat Easton EC90 Offset ja Fi'zik Cyrano Carbon. Pyörästä löytyy jo Easton EC90SL -ohjaustanko, sukunäköisyys ja erittäin hyvät kokemukset tuosta ohjaustangosta puoltaisivat Eastonin hankintaa jos Komm-Vor vaan sopii sen kiinnikkeisiin saumattomasti. Fi'zik vaikuttaa kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvältä eikä haittaisi että sen saisi vähän Eastonia halvemmalla, vaikka grammoja olisikin joitain kymmeniä enemmän. Fi'zikissä ahdistaa eniten pituusvaihtoehdot - 330mm olisi aivan siinä ja siinä riittääkö ja toisaalta 400mm:ssä olisi turhaa ainakin 50mm.

    Löytyykö raadilta muilta vaihtoehtoja? Kokemuksia Komm-Vorin asennuksesta? Tämän tyyppistä sivusuunnassa kiristyvää kiinnikettä ei saa olla, se on jo todettu huonoksi vaihtoehdoksi.

  5. #635
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Kato Tunen lista sopivista tolpista.
    Asensin Komm-Vor+ satulan Rotorin tolppaan, ei mitään ongelmaa sopivuudessa, mutta tolppa on alumiinia.
    Yksi vaihtoehto voisi olla Enve, Evanssilta nyt -15% alella ~205~€, mukana pitäisi olla vakiokiskoille sekä ylikoon kiskoille kiinnikkeet.
    Eipä kovin halpoja vaihtoehtoja noilla spekseillä ole tarjolla, itse olen etsinyt sopivaa vaihtoehtoa 27.2x300mm koossa vaikka kokona helpompi.
    Kannattaa googlata noita Eastonin painoja ennen ostopäätöstä, voi olla isojakin heittoja ilmotettuihin painoihin.

  6. #636
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    X.9 on hinta/laatu -suhteeltaan hyvä takavaihtaja. Siihen kaveriksi X.0 gripparit, koska ne on halvat, kevyet ja toimintamekanismiltaan niin yksinkertaiset, että niitä on aika vaikea saada rikki. Jos siis tuo X.9 on 9 speed, mikä sulla on. Luulisi välitysten riittävän sillä 11-34 pakallakin, mutta se on monen tekijän summa ja jokaisen henkilökohtainen valinta. Noiden grippareiden kanssa voi saada hyvin jonkun maantie-etuvaihtajankin toimimaan ja taas säästyy grammoja.
    Noh, 2x10 setti tulee nyt sit kuitenkin. X9 vaihtajat ja vivut, mutta X0 11-36 pakka joka ei ehkä ihan sovi ketjun aiheeseen, mutta aiheuttaa raharajoittuneisuutta kylläkin. Painoero halvempiin pakkoihin on niin tolkuttoman iso, että 1EUR/1g linjalla pysytään kuitenkin.

    Tuossa kun noita pikalinkkuja ja esim. satulatolpan kiristimiä vilkuilin niin niillähän saa äkkiä 100g painoa pois eikä edes välttämättä maksa kovin paljoa. Täytyy harkita niidenkin päivitystä jossain vaiheessa.

  7. #637
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Mulla on maantiepyörässä Tunen kevyet pikalinkut mutta halvemmalla kevyttä saisi mm. täältä, jos nyt olisi kevyttä pikalinkkua maantiepyörään ostamassa:
    http://superstar.tibolts.co.uk/produ...roducts_id=404
    20 g + 23 g linkut hintaan 28 puntaa.
    Postikulutkin vain muutaman punnan. Siinä saa kevennystä edullisesti, jos vakiolinkut painaa parisensataa.

  8. #638
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    Omat kokemukset on ainakin hyvät alligaattoreista, ehdin noin 3tkm ajamaan maantiellä viime kesänä mini i-link vaihteissa ja normi i-link jarruissa. Holkeista ei ole kuulunut sitä narinaa mitä foorumeilta luin ennen ostopäätöstä.
    Helppo asentaa, tietysti aika näpräämistä se on noita pieniä helmiä toisiinsa liitellä. Saa vaikka täyspitkän linerin vaijereille suojaksi. Seuraavaksi meinasin asentaa samanlaisen setin myös crossariin ja maantiepyörään taidan laitta vaidevaijereiksi alkuperäisten tilalle powercordzit.
    Palataanpa tähän vielä, stemmin vaihdon yhteydessä kuoret jäi ylipitkiksi ja se aiheutti narinaa holkkien välillä. Eli ylipitkinä narisevat.

  9. #639
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    239
    ^Loistava idea. Mulla muuten lohkesi tänään hammas, niilläkään mitään tee pyöräillessä. Tai ainakin kannattaa vaihtaa amalgaamipaikat muoviin.

    No joo, jatkakaa aiheesta...

  10. #640
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Jokos tämä sivu oli mainittu?
    http://weightweenies.starbike.com/

    Siellä on listattu väitettyjä painoja ja oikeita painoja aika monista renkaista ja muista osista, ehkä hankaloittaa valintaa sopivasti, kun tietohan lisää tuskaa ja sitä rataa.

  11. #641
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    MIKKELI
    Viestit
    554
    Viime vuosina tuonne on listattu aika laiskasti osien painoja...
    - Numismaatikko -

  12. #642
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FRE_A_K Katso viesti
    Viime vuosina tuonne on listattu aika laiskasti osien painoja...
    Tuo on tosiaan harmi, mutta sentään jotain apuja siitäkin on, kun ostaa raharajoitteisena käytettyä :P

    Viilasin tänään eräänkin gramman pois omasta pyörästä, tehdasasenteinen lukko sai lähteä, vaikutti sen verran, että takapainoisesta pyörästä tuli tasapainoinen, yritin punnita tuota henkilövaa'an avulla pitämällä sitä käsissä ja sitten ilman, mutta tulokset vaihtelivat liikaa, sellainen hevosenkengän mallinen lukko, painoa sen verran kuin vastaavan kokoinen umpirautainen mötikkä noin karkeasti arvioiden, siis ainakin se kilo, pyörää nostaessa jopa tunsi että painoa oli lähtenyt pois, joten lie ihan kannattavaa kun avainkin hukassa ja lukko oli rälläköity aina auki asentoon

    Parempaa gramma/euro suhdetta saakin sitten jo vähän aikaa hakea.

  13. #643
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    64
    http://www.realweights.com/ on hieman ajantasaisempi.
    Härifrån tvättas.

  14. #644
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Jotkin pyöräkaubat esim. R2 Bike listaavat painot, R2 jopa punnituskuvien kera! Kerrassaan ajattelevaista palvelua! Itsekin olen viime aikoina punninnut kevennyspalikat ja myös kuvannut punnitukset myöhempää todistelua silmälläpitäen.

    Tuosta omasta voimansiirron päivityksestä (X9 2x10) voisin ketjun aiheen ohi mainita, että ensikokemusten perusteella toimii todella hienosti ja tarkasti (ainakin työmatka-ajossa)! Kevein välitys 29x36 tuntuu niin kevyelle, että uskoisin pidon loppuvan ennen kuin kaipaa kevyempää, eli ainakaan tässä vaiheessa ei ole ikävä kolmatta eturatasta. Isompi eturatas tosin voisi olla hieman pienempikin kuin nykyinen 42, ainakin tällä kunnolla. Pitänee jossain välissä vielä punnita wanhat palikat ja laskea paljonko pyörän massa pieneni.

  15. #645
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Mistä kevyet polkimet M520 tilalle maantiepyörään? http://www.bike-discount.de/shop/k41...-v4-micro.html Nämä kenties jostain?
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  16. #646
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    332
    Fillari joutui kesän kunniaksi laihdutuskuurille:
    KCNC gripit 7e – kevennys 65g
    KCNC tolppa 50e – kevennys 140g

    RoRo 2.25 molempiin päihin yht 65e – kevennys 560g
    Alligator levyt 28e – kevennys 100g

    eli tuolloiset 865g laihtui 150e investoinnilla.

  17. #647
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miq Katso viesti
    eli tuolloiset 865g laihtui 150e investoinnilla.
    Todella kunnioitettava saavutus! Mikä fillari?

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  18. #648
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    332
    ^ Tänks, kyseessä siis pari vuotta vanha Gary Fisher Hifi Deluxe 26"

    Viime syksynä muutin tuon 1x9 eli tuolloin alkuperäisestä haihtui painoa 405g ja muutos tuolloin maksoi muistaakseni luokkaa 100e (kasetti, mrp ohjuri, lyhyet rataspultit).

    Seuraavat grammat tulevat sitten jos varsin kalliiksi ellei löydy jostain kohtuuhintaista käyttöä kestävää n. 200g mielellään valkoista satulaa. Nykyinen kun painaa yli 300g. Ehdotuksia?

  19. #649
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.706
    Mistä hankit tolpan ja gripit? Mun satula (WTB Rocket) + tolppa (Ritchey Pro 31,6x350) -yhdistelmä painaa n. 630 grammaa ja noi WTB:n gripitkin joutaisivat vaihtoon.

  20. #650
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miq Katso viesti
    Seuraavat grammat tulevat sitten jos varsin kalliiksi ellei löydy jostain kohtuuhintaista käyttöä kestävää n. 200g mielellään valkoista satulaa. Nykyinen kun painaa yli 300g. Ehdotuksia?
    Tämä taitaa olla hieman kallis ja tekeeköhän tuolla mitään?
    http://www.roseversand.com/article/f...res/aid:551082
    Käytettyä näin 90€ hintaan jossain myytävän, mutta kyllä siinäkin tulee jo grammalle hintaa.
    Mitä lie nuo satulat yleensä edes maksavat, olen tottunut vain näihin 20€ jokamarketin malleihin.

  21. #651
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Mistä hankit tolpan ja gripit? Mun satula (WTB Rocket) + tolppa (Ritchey Pro 31,6x350) -yhdistelmä painaa n. 630 grammaa ja noi WTB:n gripitkin joutaisivat vaihtoon.
    RCZ oli putiikki, kaikki hankinnat siis -12% koodilla. Tolppa oli siis se halvin hopean harmaa kun se sopi parhaiten väriltään pyörän muihin putkiosiin. Vastaavat mulla on myös HT 29erissa ja hyvin ovat pelittäneet. Tosin kuten aiemmin tässä ketjussa kirjoitin niin tuo tolpan satulakiinnitys rikkoo kyllä über kevyiden satuloiden hiilarikiskot. Mutta perus cromo ja ti kiskot ovat kestäneet hyvin rytyytystä.

  22. #652
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tämä taitaa olla hieman kallis ja tekeeköhän tuolla mitään?
    http://www.roseversand.com/article/f...res/aid:551082
    Käytettyä näin 90€ hintaan jossain myytävän, mutta kyllä siinäkin tulee jo grammalle hintaa.
    Mitä lie nuo satulat yleensä edes maksavat, olen tottunut vain näihin 20€ jokamarketin malleihin.
    Jep, kiitos vinkistä CwA! Niinhän sitä tietty sanotaan, että halpa-kestävä-kevyt ei ole mahdollinen yhdistelmä, mutta itse silti etsin vähän tuota halvempaa. Metsästys jatkukoon...

  23. #653
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kymenlaakso
    Viestit
    59
    nyt olisi hakusessa kevyet jarrut. kcnc, magura tai formula. ja kevyimmät versiot, eli kalleimmat. onko näistä mitään kokemuksia?

  24. #654
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    800
    Formula r1:t, toimii.
    Respect is not given, it is taken.

  25. #655
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sohvapottu Katso viesti
    nyt olisi hakusessa kevyet jarrut. kcnc, magura tai formula. ja kevyimmät versiot, eli kalleimmat. onko näistä mitään kokemuksia?
    Avidin Elixir XX:istä ja Maguran Marta SL:istä löytyy kokemuksia, molemmat ihan hyviä vaihtoehtoja… Mutta itse en ensimmäiseksi keventäisi jarruista tai jarrulevyistä jos/kun vaakakupissa on jarrujen teho ja tuntuma. Sopiiko tiedustella, miksi haluat keventää juuri jarruista? Oletko jo viilaillut ylimääräiset grammat pois muualta?

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  26. #656
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Pudasjärvi
    Viestit
    262
    Formula R1. Kevyt, eikä kärsi tuntuma eikä teho. Helppoa
    member of #tou mtb team

  27. #657
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rav Katso viesti
    Formula R1. Kevyt, eikä kärsi tuntuma eikä teho. Helppoa
    Pakko vielä kompata tätä!
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  28. #658
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kymenlaakso
    Viestit
    59
    meinasin kokeilla hiilikuiturunkoa päivitetyssä jäykkäperässä ja kasin puolelle pitäisi painossa päästä. xtr/xt osat siirtyy nykyisestä versiosta mut jarrut menee kokonaan uusiksi joka tapauksessa. valinta taitaa maguran MT8. magura on tehnyt prätkiinkin hyviä jarruosia iät ja ajat... tuntuisi jotenkin siltä että tollasien osien kanssa tehtaillessa voisi kokemuksestakin olla hyötyä

  29. #659
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sohvapottu Katso viesti
    tuntuisi jotenkin siltä että tollasien osien kanssa tehtaillessa voisi kokemuksestakin olla hyötyä
    Ainakin Martat on tosi hyvät ja tunnokkaat, mutta hemmetin hankalat ilmata... Lienee ironiaa että Maguran systeemin nimi on "easy bleeding technology". En tiedä päteekö tuo MT8:n, toivottavasti ovat vähän paremmin saanet ilmaushomman pelittämään. Toisaalta tuo Maguran Royal Blood -jarruöljy on siitä kivaa, että sillä voi vähän puljatakin (kuten lennättää nesteet keittiön kattoon, mikä ei johtunut kylläkään valmistajasta vaan oma vika) verrattuna dottinesteisiin.

    Kuitenkaan Maguran Storm SL -levyt eivät ole läheskään yhtä hyvät tuntumaltaan ja teholtaan kuin vaikkapa Avidin Clean Sweep XX:t, vaikka ovat suunnilleen samanpainoiset, jotain 99g muistaakseni. Mutta jos oikein hifistyttää niin sittenhän ei voi laittaa noin painavia levyjä vaan jotkut 50g lompakonhaukkaajat.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  30. #660
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    135
    Kestääkö tuollainen stemmi kasassa normaalissa xc-ajossa http://www.rczbikeshop.com/englishue...8x5-black.html

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •