HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 6 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 526

Aihe: 200 km kerralla vuoden jokaisen kuukautena

Myös täältä onnittelut StantheManille mahtavasta suorituksesta! Sitkeä äijä!

Onnittelut myös Matille ja Suurtumpelolle!

Katselin tuota Suurtumpelon reittiä ja oltiin ajeltu pätkä samaa reittiä 54 tiellä.
    Eilisessä kunnossani tuntui käsittämättömältä, että toinen oli ajanut kolmesatasen sinä ajassa kun minä tahkosin oma kahtasatastani.

Sää oli kyllä eilen harvinaisen vaihteleva. Alun kuivasta ja pikku pakkasesta se vaihtui lumi-, räntä-, vesisateen kautta sumuun.
    Joku fiksumpi olisi varmaan laittanut käteensä vedenpitävät hanskat. Minun hanskani imivät joka ainoan pisaran itseensä ja
    välillä sormet olivat ihan tunnottomat. Pyörä ja mies olivat ihan kurassa lenkin jälkeen.

Onnittelut Matti! Täällä vain nuhan varjolla kitataan jotain...
    JiiTee muokkasi tätä : 25.03.2012 at 23.04 Syy: typo

Hyvä Kuopijo! Kova suoritus!

Hikiä kuittaa huhtikuun ajetuksi. Ajelin lauantaina 200km brevetin Riihimäen, Hämeenlinnan ja Pälkäneen kautta Kangasalle ja takaisin.
    Oli mukava ajella, koska tie oli kuiva ja aurinkokin paistoi.
    Viileää oli edelleen, mutta eiköhän se kesä sieltä hiljalleen jo tule.

Onnittelut suorituksesta ja kiva, että tämäkin hullutus jatkuu...

Kiitos onnitteluista. Minusta tämä on siitä hyvä hullutus, että on kannustetta pitää itsensä kunnossa ympäri vuoden. Vaikka ennenkin on tullut pyöräiltyä talvisin niin keväällä on tullut huomattua,
    että eipä se kunto ole kovin hääppönen. Lenkit ovat olleet talvella yleensä lyhyitä, eivätkö ole pitäneet yllä kestävyyttä.

Kuitataan huhtikuu ajetuksi. Kilsoja tuli yhteensä 222 (201 brevet ja 21 siirtymiä). Ei isompia ongelmia ja oli kiva ajaa maantiepyörällä.

Nyt on 12 kk takana ja uutta en lupaa. Nyt ollaan yhtä kokemusta rikkaampi, mutta viisaudesta en tiedä. Pöydällä odottaa avattuna pullo 2005 Pomerolia

Minä ajoin äsken myös toisen 200 km lenkin tässä kuussa. Raskasta oli sateessa ajo. Takarengas räjähti, mutta onneksi huoltoaseman lähellä. Aikaa tuhrautui korjauspuuhissa vähän liikaa.
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

Onnittelut Matille! Noihin kahteentoista yli 200km lenkkiin mahtuu varmasti monenlaista eikä varmaan aina ole ollut ihan helppoa.
    Olet ansainnut juomasi, joten nauti siitä:-)

Voipi olla, että tähän hullutukseen ei tulee enää ryhdyttyä. Se hyvä puoli talvella pitkien matkojen ajosta on, että eipä tule sulalla kelillä hirveästi valiteltua olosuhteita. Tänäänkin sateessa ajo oli kuitenkin lasten leikkiä verrattuna helmikuun kolmea tuntia pitempään reissuun. Hyvä me!

Onnittelut muille urheille ja kuitataan täältäkin huhtikuun 200km ajetuksi, tälläkertaa tuplana eli nelisatasena.

Mietteet lenkin jälkeen oli hieman kaksijakoiset. Moni asia meni pieleen jo reissun suunnittelussa tai oikeammin suunnittelematta jättämisessä.
    Pää ja kroppa puolestaan toimivat kaikesta huolimatta hyvin. Matkanteko pikkuharmeineen ei tuntunut fyysisesti raskaalta missään vaiheessa.
    Sai silti olla viimeinen +200 lenkki talvitamineissa tänä keväänä.

Muutamia virhearviointeja
    - Lähdin yöllä matkaan klo 02.30 pelkillä knog huomiovaloilla. Öisin olikin vielä tosi pimeää ilman katuvaloja.
    - Auringonnousun aikoihin asfaltinpinta jäätyi ja contin 28mm 4season rengas ei ollut paras valinta aamuntunteina.
    - Erityisesti tiet 55 ja 6 olisi pitänyt korvata pikkuteitä kulkevilla reiteillä. Liikenteen kosteasta tien pinnasta nostama hienojakoinen hiekkapöly tunki ketjuihin vaihteisiin hampaisiin.
    - Tällainen ”suorittava” reissu kannattaisi ehkä suunnata entuudestaan tuntemalleen reitille, välttääkseen turhaa eksyilyä ja kartanlukua.
    - Kun yöllä on pikkupakkasta ja päivällä +15 astetta lämmintä olisi pukeutumiseen kannattanut kiinnittää paljon enemmän huomiota. Nyt yöllä hieman paleli ja päivällä oli aivan liian kuuma.

Kokonaisuutena reissu oli kuitenkin mukava ja nyt seuraavana aamuna kroppakin tuntuu unohtaneen matkan rasituksen.

Linkki reissun gps-dataan.

Sinähän hurjaksi olet ruvennut! Tuo "hosumalla" lähteminen on tuttua minullekin. Viimeksi unohtui eväät. Yleensä vaatteet tai muuta ratkaisevaa. Minä olen ajanut nelisatasen yleensä illasta iltaan tyylillä. Ja siihen minulla on vakiolenkki Pielisen ympäri. Nyt kyllä ajattelin lähteä ihan uuteen suuntaan eli suoraan länteen. Sielläpä tulee sitten eksytty . Suurtumpelo on kyllä hirveä sissi, kun ymmärtääkseni, että ei mikään "hoikka" poika ole, kuten en minäkään ?
    StantheMan muokkasi tätä : 26.04.2012 at 08.15

Aikamoinen suoritus virhearviot huomioiden, onnittelut. Itse vihaan tuota hiekkapölyä yli kaiken, kun se yleensä päätyy nivuksiin santapaperiksi. Onneksi kaikkien ei ole pakko ajaa nelisatasia.

Ei voi kyllä kuin ihailla millaisia lenkkejä tyypit vetelee... iso kypärän nosto siis teille sisseille!!

Energiaa kulunut vaatimattomat 18.519 kaloria...

Uskomatonta touhua… Erittäin iso käsi suurtumpelolle.

-Lauri

Hattua täytyy nostaa. Millaisella tankkauksella tuollaisia 400 km+ lenkkejä vedetään? Ruisleipää huoltsikalta?

Tuttu fraasi jostain laulekukilpailuista : hyvin vedetty. Minua myös kiinnostaisi tuo tankkaus ja varsinkin "vesihuolto" koska tarkoituksena on juhannuksen tienoilla ajaa n 350 km matka.

Kiitokset vain kaikille kommenteista.

Tuosta tankkauksesta osaan sanoa vain sen verran, että se on kaiketi hiukan henkilökohtainenkin juttu.
    Kuten StantheMan jo arvelikin, en tosiaan edusta vuorikauriiden painoluokkaa, vaan nykyiset mitat on 186cm ja 97kg.

Ravinnon tankkaus ei ole minulle kovin kummallinen juttu, ellei tarkoitus ole saada aivan maksimitehoja irti.
    Nestetasapainon ylläpito on se tärkeämpi juttu ja sen laiminlyönti kostautuu varmasti sippaamisena.
    Juomana en juurikaan käytä "urheilujuomia" vaan vettä tai mieluummin tavallista mehua.

Esimerkiksi tuo viimekertainen retki meni suuripiirtein seuraavin eväin:
    Juuri ennen lähtöä iso lautasellinen kaurapuuroa mustikkasopalla ja kahvi.
    150km kohdalla 25g myslipatukka
    180km kohdalla 25g myslipatukka
    210km kohdalla 25g myslipatukka
    250km kohdalla 25g myslipatukka ja cokis-tölkki
    290km kohdalla 25g myslipatukka
    330km kohdalla reissumies-ruisleipa kinkku-juusto täytteellä ja wissyä janoon.
    360km kohdalla 25g myslipatukka
    390km kohdalla cokis-tölkki
    410km kohdalla eli kotona puolipannua kahvia, tosi iso pala täytekakkua ja päälle kunnolliset yöunet.
    Edellisten lisänä meni reissun aikana noin 3litraa mehua pulloista ja litra wissyä.

Kesäisin ostelen sämpylät tai hampurilaiset matkalta kun sopiva ulkoterassi tms. osuu kohdalle.
    Näin keväisin pidän evästä varmuudeksi mukanakin, koska lukittuihin oviin on tullut kolkuteltua usein.
    Mainittu ruisleipä on ehkä paras mahdollinen eväs pitkällä matkalla, etenkin muna-anjovis-suolakurkku täytteellä.

Seuraavana päivänä on sitten mukava korjata kropan rasvaprosentti kuntoon. Tällä kertaa meni reilusti lohta, bratwurstia ja pari olustakin.

Iso hatunnosto täältäkin Suurtumpelolle! Mahtava suoritus kun vielä Sports Trackerin mukaan näytti olevan vain pari päivää väliä 176 km lenkkiin!
    Noista eväistä ei ihan tuo 18 000 kaloria tule täyteen, joten jälkeenpäin varmasti maistuu ruoka.
    Samanlaiset eväät minäkin olen havainnut hyväksi. Reissumies maistuu minullekin ja juomana käytä joko pelkkää vettä tai aitoa Vichyä.
    Joskus olen vetänyt matkan varrella pizzankin, mutta se ei ollut hyvä juttu.

Minä olen onneton syömään järkevästi. Eka tauolla n. 40-60 km kohdalla syön munkkikahvit ja karjalanpiirakan. Sitten seuraavalla yritys on syödä noutopöytälounas tai sitten sämpylää, karjanlanpiirakkaa tms. Juon urheilujuomia sekä kesällä on myös pelkkää vettä toisessa pullossa / vesirepussa. Ja usein tuolla pulla/karjalanpiirakka/reissumies tyylillä menee koko reissu. Matkalla syön patukoita satunnaisesti ja jos oikein heikottaa geelin. Parilla geelillä munkin ja karjalanpiirakan kera menee kyllä 200 km. Itsellä huono juttu on se, että panttaan syömistä liian pitkään. Syytä en tiedä. "Uran" alussa oli omat eväsleivät ja banaanit mukana, mutta nyt ei enää. Parhaimmat elpymiset sisätauoilla ovat tapahtuneet vissyn ja tukevan tuoremehun sekoituksella. Niillä olen itseni muutaman kertaan varsinkin kesäkuumalla nostanut haudasta matkaa jatkamaan. Vissypullon pyrin vähintään kerran reissulla juomaan. Coca Colasta lähtee taju vähäksi aikaa. Sitä ei oikein kestä. Kerran alkuaikoina join energiajuomatölkin ja olo oli ihan sama, kuin olisi kossupullon juonut. Ratekiset mitat minulla on 189/93 ja mäet ovat myrkkyä *kele! Loppupuoliskolla ei minulla enää mitään sykkeitä ole, joten ei kai siinä enää mitään kulukaan. Tasaisella viimeisen satasen 400 kilometrin ajosta olen ajanut 110 sykkeellä, kun maksimi on 170+.

Eli suurtumpelo on vetänyt 150 km pelkällä mehulla ja sen jälkeen suunnilleen myslipatukka 30 km välein. Aika yllättävää, että noin vähällä ravinnolla voi pärjätä.

Tällä kertaa näin, mutta tärkein tuossa lienee lähtiessä syöty puuro ja tuo ruisleipä.
    Nuo myslipatukat ja colat on tarkoitettu vain kropan hämäämiseen.

Tämä taktiikka sopii vain sellaisiin yhden päivän "vaelluksiin", joissa ei joudu fyysisesti aivan sinne äärirajoille.
    Jos vauhtia nostan rupeaa myös energiageelejä kulumaan, juotavaa saattaa mennä kolminkertainen määrä ja juomaan on lisättävä hiukka suolaa.

Jos useiden tuntien pyörittämiseen ei ole tottunut kannattaa ottaa muutama ylimääräinen evästauko, eikä edes yrittää selvitä parilla patukalla.

Nuo 200 km lenkit menee ilman sen kummempaa tankkamista, kunhan ei edellisenä iltana ole tullut juotua paljoa alkoholipitoisia nesteitä. 300 ja 400 km varten on hyvä syödä edellisenä iltana runsas ateria. Aamulla kaurapuuroa, leipää ja banaania. Eväänä banaaneita, lakuja ja suklaapatukoita, joita alan syödä noin tunnin kohdalla ja sen jälkeen noin 30-60 minuutin välein riippuen tuntemuksista. (Siinä mielessä Suurtumpelon aloitus oli jäätävä ja 25 g myslipatukka pieni.) 200 km menee yhdellä "kauppatauolla", jolloin ostan tyypillisesti lisää banaaneja ja suolakurkun. 300 ja 400 vaatii yhden ruokatauon, jolloin ihan kunnon ruokaa nassuun. Minulla on tyypillisesti juomana vettä, mutta myös vichy maistuu ja on parasta kuumana kesäpäivänä. Itse en juo kahvia ollenkaan, colaa harvoin, mutta helposti palkitsen itseni matkan loppupuolella yhdellä oluella. Vesitaukoja tarpeen mukaan, 1,5 ltr riittää näin keväällä hyvin, mutta kesällä menee kahdessa tunnissa. Lisäksi otan tarpeen mukaan magneesiumnameja. Kuulun samaan melko isojen sarjaan, mutta pikkuisen hoikempi olen (196/95), joten energiaa kuluu minullakin.

Joo, luulen että noihin vetoihin pitää hieman totutella. Joutuisin tiputukseen, jos lähtisin vetämään 400 km jollain myslipatukoilla.

Satanen kesässä lisää matkan pituuteen on ihan hyvä kehittämistavoite, jos ilman "hiihtotaustaa" aloittaa tyhjältä pöydältä liikunnan, kuten minä.

Kyllä se on se vauhtirasitus, joka syö energiat. Kevyellä poljennalla pääsee pitkälle.
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HiMa Katso viesti
    Kevyellä poljennalla pääsee pitkälle.
    Valitettavasti varsinkin vastatuuleen jos polkee kevyesti, ei pääse eteenpäin. Tietysti riippuu mikä on polkijan tuottamien wattien määrä "normisykealueella". Jos on iskussa, kevyestikin polkemalla pääsee pitkälle ja nopeasti mutta semmoiset polkijat on harvassa.

Tämän kevään ylivoimaisesti pisimmän lenkin 203 kilsasen keskisykkeet lähes 160. Maksimisykkeet olleet joskus kuusi vuotta sitten 201, nykyään tuntuu saavan vain joku vähän reilut 190 mittariin vaikka kuinka repii. Oli kovastikin rasitusta vaikka vauhti ei todellakaan päätä huimannut... 8h40min ajoaika tuolla siivulla muistaakseni. Nappulakumit, talviajoakamat päällä ja cc pyörä nosti toki aavistuksen sykettä/rasitusta, mutta kyllä se se moottori on mikä eniten ahistaa...

Tämä projekti jäi hankeen. Talvella tuli kuitenkin jonkin verran ajettua pakkaskilsoja.

Ajelin eilen 400km brevetin, jolla kuittaan toukokuun ajetuksi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •