GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 27 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 77 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #781
    Vielä kertauksena kaikille innokkaille litkuttajille, ettei käy pahasti:

    1) Tavallisen ei UST-renkaan kyljessä oleva maksimipaine tarkoittaa maksimipainetta sisäkumin kanssa, standardilla kehällä. Ilman sisäkumia epästandardilla vanteella on käyttäjän vastuulla tietää tai kokeilla mitä kestää. Kestää päivän jotain painetta ei tarkoita että kestää kuukauden sitä painetta.

    2) Älkää leikkikö hengellänne ja kokeilko tavallisia maantiekumeja tubelessina yhtään millään paineilla yhtään millään vanteella.

    Kiitos. Ajakaa turvallisesti ja pitäkää keittiönseinät lateksittomina.

  2. #782
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Entäs kolmosvaihtoehto: TLR rengas UST kehällä?

  3. #783
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Entäs kolmosvaihtoehto: TLR rengas UST kehällä?
    Menee ihan siihen mitä Schwalbe on sanonut omasta TL-Ready kondeptistaan ja paljonko siihen luottaa.

    Hmm... Itelläkin yks tommonen kombinaatiomahdollisuus... mitäs sieltä löytyykään TL-ready renkaita koskien.
    http://www.schwalbetires.com/tech_info/tubeless_ready

    Käskevät ladata heti 3 baaria painetta! Ei mainintaa mistään rajoituksista vanteen tyypin suhteen, eikä infoa siitä mitä TL-ready renkaan maksimipaineilla tarkoitetaan.

    Toisaalta niitten asennusohje, että rengas paketista ulos ja vanteelle ja litkut sisään ja pumpulla ilmaa ei oo ihan tässä universumissa havaittavan todellisuuden kanssa yhdenmukainen, niin kannattaa suhtautua varauksella siihen mitä ne sanoo tai jättää sanomatta tossakin asiassa, varsinkin kun nyt on tätä ensi käden tietoa Elaston kokemuksista aiheeseen liittyen. Noilla spekseillä katsoen on kuitenkin perusteita Elaston reklamaatioon Schwalben suuntaan.

    Silloin kun kuitenkin on kyse omasta henkikullasta ja terveydestä, niin suosittelen mieluummin Stanin varovaista linjaa paineitten suhteen. Schwalben lupailut on aika erikoisia kun ne TL-ready renkaat ei oo juuri yhtään painavampia kuin vanhat nakkikumit. Schwalbe sanoo että TL-ready tarkoittaa parempaa tiivistymistä vanteelle. Mistään en ole löytänyt mainittaa että renkaan reunaa olis vahvistettu vastustamaan venymistä vanhoihin nakkikumeihin verrattuna. Voi olla on vahvistettu, mutta en löytänyt mainintaa että olisi.

  4. #784
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Tossa huomasin omien TL-ready Shwalben H-D renkaissa pientä pykimistä>pitkittäis repeilyä? onko muilla ollut?

    Paineet tubeleksina 1.8-2.2
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  5. #785
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Tuo tuli mieleen kun minä nostin noita Schwalben rinkuloita vanteelle. Tuuppasin maksimit (3,7bar) ennen kuin asettuivat kunnolla. Mitään ongelmia ei ollut, muuta kuin seulana vuotava Rocket Ronin kylki.

    Luulen että noissa Schwalben TLR kumeissa on vain hieman paremmin mutoiltu kieleke jotta se istuisi terävämmin vanteeseen kiinni. Senhän luulisi vähentävän venymistä UST-vanteilla.

  6. #786
    JTG Guest
    kyllä mulla maastorenkaat nousee ihan tässä todellisuudessa niin, että laitan renkaan vanteelle ja pumppaan lattiapumpulla. sen verran skeptinen kuitenkin olen, että nostan ensin vanteelle ja sitten vasta litkutan. On siitä sekin ajatus, ettei sinne reunanauhan ja vanteen väliin pääse vahingossa lateksihippusia väliin. juu, vainoharhaa sekin
    Minipumpullakin muuten nousee toinen kylki vanteelle kunhan ensin kyljistä nyppii lähelle, ainakin kotioloissa (edit: eli toinen kylki ei nouse, ei ole tarvettakaan, koska se on jo nostettu lattiapumpulla).
    3 barilla mä olen tiivistellyt. ajatus on, että kun ylikorkealla tiivistyspaineella venytän reikiä suuremmiksi kun ne ajopaineilla on, niin silloin ne tiivistyvät tiukemmin kun painetta laskee. Samaan vainoharhaan pohjaten myös melkein läpireiät tulevat ilmi tiivistettäessä, eikä vasta metsässä. Toistaiseksi olen onnistunut tästä syystä/huolimatta?

    sopiva diagnoosi on kehittämättä vielä itselleni tai 1.5 tuumasille maraton racereille, joita koitan saada tiivistymään 5 barin paineella. Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään. Onneksi työpaikalla saan kompuralla paineet ennen kotimatkaa. Josko kokeilis reikien avaamista ja heiluttelua 6 barilla ja sitten jättäis rauhottumaan 4 barille? vinkkejä kellään?
    JTG muokkasi tätä : 17.04.2012 at 23.06

  7. #787
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    Minipumpullakin muuten nousee toinen kylki vanteelle kunhan ensin kyljistä nyppii lähelle, ainakin kotioloissa.
    Joo ja Jens Voigt nostaa renkaan kuin renkaan vantelle pieremällä kymmenen metrin päässä venttiilistä, ja tiivistää sen kieltämällä ilmaa vuotamasta.

    Sää voisit ehkä mennä kuittaan sen Skepsis ry:n paranormaalin ilmiön suorittamisen kymppitonnin tuolla tempulla. Oletuksena siis että otetaan vaikka kymmenen erilaista tavallista maastorengasta suoraan paketista.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    Sopiva diagnoosi on kehittämättä vielä itselleni tai 1.5 tuumasille maraton racereille, joita koitan saada tiivistymään 5 barin paineella. Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään. Onneksi työpaikalla saan kompuralla paineet ennen kotimatkaa. Josko kokeilis reikien avaamista ja heiluttelua 6 barilla ja sitten jättäis rauhottumaan 4 barille? vinkkejä kellään?
    Koita tiivistää 2 barin paineilla ja laita vasta sitten lisää.

    No vakavasti ottaen, ensteks kannattas varmaan selvittää että mistä vuotaa. Laita paineet sisään ja pyörittele vadissa tai kylpyammeessa. Lääkkeet on aika eri riippuen tuleeko kyljistä, vanteen vesireiästä (shimanon UST-vanteissa), tai vettiilin päästä. Joskus vika ei oo siellä missä luulee. Kerran kävi niin että sadattelin kun ei tiivisty, mutta vuotikin venttiilistä.

  8. #788
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    ...ensteks kannattas varmaan selvittää että mistä vuotaa....
    Erittäin hyvä pointti

    ...mutta vuotikin venttiilistä.
    Mullekin on käynyt niin. Onneksi tuli tsekattua vesipaljussa


  9. #789
    JTG Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    ensteks kannattas varmaan selvittää että mistä vuotaa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Erittäin hyvä pointti
    Valvoin yön yli ja väijyin saapuvaa reikää kunnes yllätin sen aamulla kello 03.27. Sokaisin sen taktisella valaisimella ja hapetin oitis...(eli ei ne vuoda silloin kun niitä pumppaa ja heiluttaa litkut seinille).

    Kai niitä sitten vaan pitää kyljeellään makuuttaa ja toivoa että ne suurimmat reiät syntyvät painovoiman puolelle ja tiivistyvät ennen kuin rengas on tyhjentynyt liikaa ollakseen aiheuttamatta reikää siihen kohtaan mihin se seuraavaksi syntyy ajossa kun renkaan kyljet paineenalaisina joustavat jokaisella ylivierinnällä. "Reikien avaus" 6bar:lla menee kokeiluun seuraavaksi.

  10. #790
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    hmm ennen kuin vaihdan oman varastossa odottavan Ronin alle niin suojalasit siis päähän ja korvatulpat korviin. Aiemmat kevään asennukset tein pihavarastossa niin kylpyhuone saati keittiö ei ollut vaarassa. Toisaalta kylpyhuone olis varmaan helpompi siivota kuin varasto.

  11. #791
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    Valvoin yön yli ja väijyin saapuvaa reikää kunnes yllätin sen aamulla kello 03.27. Sokaisin sen taktisella valaisimella ja hapetin oitis...(eli ei ne vuoda silloin kun niitä pumppaa ja heiluttaa litkut seinille).
    Jos tosiaan kyljistä tulee kaiken ton jälkeen, niin musta alkaa kohta tuntua että voidaan lisätä litkuttajien kollektiiviseen tajuntaan kokemusperäinen tieto että Schwalbe Marathon Racer ei sovellu litkutettavaksi vuotavien kylkien takia... Aika monta mahdollisuutta oot niille jo antanu tiivistyä. Voi olla että joudut laittaan paksumpikylkisen Marathonin.

    Yks juttu mitä vielä vois koittaa on että jos se sisus on kovasti liukkaan tuntuinen, kuten on usein ainakin Contin kumeissa joku kumma pintakiilto siellä sisällä, niin vetää jollain liuottimella siitä se pinta pois ja nahkea kumi esiin. Oma kokemus on että seulana vuotava nakkikumin kylki tiivistyy paremmin noin. En tiä kyllä auttaako tuohon vaivaan, kun voi olla että ongelma on tosiaan noi korkeemmat paineet siinä. Vaikutelma siitä että superkevyiden nakkikumien litkutus yleensä onnistuu taitaa päteä vaan alle 2,5 bar paineilla.

  12. #792
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    On muuten paljon helpompi nostaa vanteelle jo ajettua rengasta. Ihan sama onko ajeltu litkuilla tai sisurilla.
    Nyt oon kevään tullen laitellu renkaita vanteille ja kaikki noussu jalkapumpulla. Sellasetkin jotka uutena vaati kompuran eikä ollu jalkapumpulla lähelläkään nousta.

    Ainiin ja laitan litkut valmiiks renkaan sisään ja tiivistän vajaassa kolmessa baarissa.
    - Fear is a mindkiller -


  13. #793
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    sopiva diagnoosi on kehittämättä vielä itselleni tai 1.5 tuumasille maraton racereille, joita koitan saada tiivistymään 5 barin paineella. Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään.
    Tasan vuosi sitten litkuttelin 1.35 Kojakkeja maantievanteille vastaavin ongelmin. Useampi viikko taisi mennä pumppaillessa, käännellessä ja ravistellessa ennen kuin 4 bar alkoi pysyä edes jotenkin sisällä. Sitten kun niillä vihdoin uskalsin lähteä ajamaan, meni ensimmäinen kerta kaavalla kortteli ympäri ja takaisin pumppaamaan. Tuota korttelirallia kun harrasti muutaman kierroksen, alkoi ilmat pysyä ja toimi hienosti koko kesän. Olisiko vuotoa jäänyt luokkaa puoli baaria viikossa. Mielestäni ei kuitenkaan ollut vaivan arvoista, enkä vastaavaan taisteluun toiste ryhdy. Musta alkoi tuntua, että Stanin litku ei vaan toimi kunnolla korkeahkolla paineella. Pikkureiät meinasivat aina aueta uudestaan, jos sisäpuolella ei ollut litkulammikkoa reiän kohdalla.

  14. #794
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Stanin ohjeissa sanotaan maksimipaine litkulle. Stanin sivut ovat alhaalla enkä jaksa mennä varastoon lukemaan pullon etikettiä, mutta ulkomuistista sanoisin ettei maksimipaine ollut kauheasti kahden barin päälle.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  15. #795
    mutanaama Guest
    Procedure: Hang the tire with valve stem at the top or side (see photo 3). Inflate the tire to 35-40 psi (never inflate over 40 psi=noin 2,7bar).
    Maantiemallille antavat jonkun 100psi maksimiksi.

    Toisaalta kun laittaa renkaan paikalleen saippulitkulla, niin yleensä jo 1,5 bar on riittänyt asettumiseen ja tiivistymiseen.

  16. #796
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Ei sille litkulle oo painerajaa, väittäisin kumminkin. Muistini mukaan Stanin sivuilla neuvotaan tarkistamaan
    max paine siitä kumista jota litkuttaa.

    40psi koskee stanin tubeless kitin käyttöä, sille stanin omalle vannenauhalle on tuo raja samoin kun BST-
    reunaisia vanteita käytettäessä.

    En minäkään neuvo ketään käyttämään yhtään kovempia paineita renkaan nostoon ja sen paikalleen saamiseen
    kun välttämättä tarttee. Niitä burbbausherkkiä tai käytössä reunastaan taipuneita kehiä, valu-/muotovikaisia
    renkaan kantteja ja valmistusvikaisia reunanauhoja kumminkin löytyy...

  17. #797
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Tulipa kokeiltua tuollaista tubelessien asennuksessa


    Ajatus syntyi kun kävin vaihdattamassa autoon renkaat ja siellä pojat laittoivat asennusrasvaa renkaan ja vanteen väliin. Haeskelin vähän netistä ja siellä varoiteltiin käyttämästä öljy-pohjaisia rasvoja, myös rasvan tulisi olla sellaista joka kuivuu. No ainoa joka tuli mieleen olikin sitten liukkari

    Kesägummit on tuolla alakerrassa "tiivistymässä", mutta sen voin sanoa että tuli vanteen ja renkaan välistä kerralla hyvä. Sitten vaan paineet pois, litkut sisään ja paineet takas sisälle. Saa nähdä miten toimii pitemmällä aikavälillä, mutta tiivistäminen ja nostatus ei oo kyllä ollu koskaan näin helppoa. Ja kyseessä on ihan normi renkaat stanin vannenauhoilla sekä toiset spessun, mukamas 2bliss, vanteilla ja renkailla. Eipä noi spessut oo aiemmin toiminu täysin ongelmitta nekään.

  18. #798
    mutanaama Guest
    Äijähän on Nero!!

  19. #799
    JTG Guest
    okei, viimeisin yritys oli tiivistää rengas 6bar paineella ja ensireikien jälkeen laskea paine 4bar (kun ensin ravisteltu tiiviiksi). Aamulla paine ~3.5, hyvä. Luottavaisin mielin lenkille paineet 5bar ja renkaiden ravistelu. 2h30m meni kunnes takapää alkoi nopoeasti löystymään. Pumpulla noin 2.5bar sisään ja vähän ravistelua ja sitten kotiin.

    fiilis on, että pierukuoren ohkaiseen renkaan kylkeen tuli uusi reikä itsestään, eikä se maantie ajossa tiivisty, koska litku on ulkokehällä. Seuraavaksi kokeilen lähteä 4bar liikkeelle 6bar tiivistelyn jälkeen toivoen, että reikä ei synny tiivistelyä 2bar pienemmällä paineella. Jos tämän jälkeen ei toimi, laitan sisurit ja 6bar painetta. Toistaiseksi ollaan vielä tilanteessa, että pumppaustiheys on liian suuri, vaikka positiivisessa vaakakupissa on rengastyön olemattomuus tienpäällä kun pumppaus riittää....

  20. #800
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Hyvällä mallillahan toi on.
    Rocket ronille piti antaa ravisteluhoitoa monen kymmentä kertaa. Viikkoja olen tuota jaksanut pulata ja nyt pysyy paineet lopultakin.

    Vrt. Snakeskin ralliranen "rojut sisään ja menoksi" -tyyppiseen menetelmään tuo oli aika työläs.

  21. #801
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    121
    Onko ihan tavallista, että UST rengas UST vanteella menettää painettaa reilusti ja lyhyessä ajassa. Olen rullanut noin kolmen barin paineilla Kendan 26" Smal Block Eighteissä ja Mavicin Crosstrail vanteilla ja jo viikossa paineet karkaavat lähes tyhjiksi. Litkuja ei sisällä tosin ole.

  22. #802
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Onko ihan tavallista, että UST rengas UST vanteella menettää painettaa reilusti ja lyhyessä ajassa. Olen rullanut noin kolmen barin paineilla Kendan 26" Smal Block Eighteissä ja Mavicin Crosstrail vanteilla ja jo viikossa paineet karkaavat lähes tyhjiksi. Litkuja ei sisällä tosin ole.
    Ei pitäisi vajeta noin nopeasti,tubeles venttiiliäkään ei kannata kiristää liian kovaan alkaa vuotamaan helposti liikakiristyksessä,voi pesuaineella todeta niinkuin koko renkaan mistä mahdollisesti vähän vuotaa tai ei ole ihan paikoillaan kunnolla.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  23. #803
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Joskus kokeilin tubeless-asennusta oikealla tubeless kumeilla, mutta ei ne siltikään pitäneet ilman litkuja. Sittemmin siirryin litkuttamaan tavallisia renkaita.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  24. #804
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Kisakiekoille uudet kumit:
    - Mavicin Crossmaxit (UST)
    - Schwalben Rocket Ronit ilman suojauksia mutta TLR
    - Stanin litkua.

    Sipaisu fairyvaahtoa, vanteelle, pumpulla ilmaa, kaksi napsausta ja sillä hyvä. Sitten reunaa auki, kuupallinen litkua sisään ja minuutti heiluttelua.

    Etukumi alkoi pitää välittömästi, takarengas sihisi niin lujaa että laitoin suosiolla vielä puoli kuuppaa ja kyljelleen makoilemaan.

    Toistaiseksi kaikki erittäin hyvin.

  25. #805
    mutanaama Guest
    Kare tuossa sanoikin jo kaiken oleellisen. Kaikki ustit ja tlr:t on pitäneet välittömästi kun vanteessa on riittävästi liukastetta. Litkut sitten sisälle, niin ei tarvitse alkaa paikkailemaan kesken kaiken.

  26. #806
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Testilenkillä takakumi kyllä vuosi kyljestä kuin seula, puolen tunnin jälkeen piti pumpata kun ei suoraa hiekkatietä uskaltanut ajaa. Paluumatkalla piti vähän paremmin. Ehkä se siitä.

  27. #807
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Testilenkillä takakumi kyllä vuosi kyljestä kuin seula, puolen tunnin jälkeen piti pumpata kun ei suoraa hiekkatietä uskaltanut ajaa. Paluumatkalla piti vähän paremmin. Ehkä se siitä.
    eiks se oo niin että jos litkupurkkia ei ravistele tarpeeksi ennen asennusta niin ei tuki vuotavia kylkiä.

  28. #808
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Joo, litkupurkkia pitää ravistella. Sitten sitä pitää pitää alassuin hetki, että kumihiutaleet laskeutuvat suuaukkoon. Vasta sitten litku valutetaan kuuppaan.

    Mutta ei pidä takarengas vieläkään kunnolla. Nyt arveluttaa, kestääkö sillä huomenna ajaa kolme varttia kilpaa. Täytyy vaan tuupata lisää painetta ja huljutella.

  29. #809
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Ei sille litkulle oo painerajaa, väittäisin kumminkin. Muistini mukaan Stanin sivuilla neuvotaan tarkistamaan
    max paine siitä kumista jota litkuttaa.
    Saisko linkin tähän?

    Mun mielestä sen verran huono neuvo että Stan ei oo koskaan voinu tuollaista neuvoa... Ja ainakin mitä minä olen sieltä lukenut niin siellä sanotaan noin yleensä ottaen että "never inflate over 40 psi".

    Pelkästään tubeless-renkaiden kylkiin merkittyihin painelukemiin on luottaminen tubeless-asennuksessa. Ja tubeless-renkaitahan täällä taitaa litkuttaa tai yleensä ottaenkaan käyttää vaan muutama vähän isommin ajava maastokuski, jotka pystyy henkisesti ahdistumatta lataan pyöräänsä puoli kiloa ylimääräistä pyörivää massaa tavallisiin renkaisiin verrattuna. Maantietubelessit on oma lukunsa, mutta viimeksi kun tsekkasin niin niitä oli Hutchinsonilla kaksi erilaista, ja muut erilaiset oli brändättyjä Hutchinsoneja.

  30. #810
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Litkulle ei sinänsä ole painerajaa. Asennuksessa/tiivistyksessä on Stanilla ohjeena ettei yli 40 PSI laitettaisi painetta. Järjellä ajatellen tuo on ihan selvä, koska ei ole tarkoitus ajaa kovalla paineella kaikkea litkua ulos vuotavista kyljistä, vaan litkulle pitää antaa mahdollisuus tiivistää.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •