Mistäköhän mahtaa olla kyse, kun ilmakeula (Manitou R7 Super) pihautti ilmat pihalle, eikä pumppaamalla saa ilmoja enää takaisin sisään, viallinen venttiili?
Kävin huollattamassa pyörän keuloineen syksyllä, ja nyt n. kolmen kuukauden tauon jälkeen kaivoin pyörän varastosta. Keula kuitenkin tuntui pehmeältä, joten epäilin keulan vuotaneen hieman paineita ulos. Kun kiinnitin iskaripumpun kiinni, kaikki ilmat suhahtivat ulos, enkä pumppaamalla saa paineita nousemaan (kokeiltu myös kahdella eri pumpulla) ensinkään. Veisin muuten pyörän/keulan takaisin liikkeeseen, missä se on huollettu, mutta muutin juuri toiselle paikkakunnalle ja välimatka on kasvanut turhankin suureksi...
Tämmönen, ehkä jopa tyhmä kysymys, mutta noviisina kysyn kuitenkin kun en tiedä. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vaan tyhmiä kysyjiä... Vai miten se menikään. =D
Eli siis foxRP2 takaiskari, niin suhisee ja narisee ja pitää milloin mitäkin ääntä, ei sitä ajaessa huomaa mutta ku testaa esim kotona niin huomaa.
Hyvin toimii muuten, ja pitää ilmat sisällään.
Ei varmaan ole mitään ongelmaa, kuhan nyt varmistan, että on varmasti normaalia.![]()
Se on normaalia, että öljy ääntää vaimennusliikkeen aikana. Öljyn vanhetessa (=viskositeetin pienentyessä) ääni voimistuu. Jos paluuvaimennussäädössä on varaa kääntää paluu liian hitaalle, ei ongelmaa ole. Kun säätö loppuu kesken, tiedät että on aika huollattaa iskari.
Nariseva ääni saattaa kuulua kuluneista/väljistyneistä puslista.
Holokki auki ku H. Moilane.
tost foxin toimivuudest oli threadi olemas mis oli kaikkii ongelmii käyty läpi ...
mut suhina jos on sellane sihaus tulee reboundista ja on ihan normaalii .. voi olla pitempikin suhaus jos on rebound hitaammal .. natina voi tulla linkustosta .. jos irrotat iskarin ja liikuttelet takapäätä nii voit kuunnella mistä ääni voisi tulla ..
The end of the road is just the beginning...
Mitä pahemmalta tuntuu, sitä parempaa se tekee.
Mikähän mahtaa olla, kun vaihdoin öljyt ja o-renkaat Revelation dual position airiin, ja nyt keula painuu pohjaan asti kun vaan nojaa eteenpäin pyörässä. Keula palaa todella hitaasti kun ei ole painoa päällä.
Eli keulassa on vain yksi + merkkinen ilmaventtiili. Tein kaiken ohjeiden mukaan, rasvasin ilmajousen osat yms. Mahtaako tuo nyt kuitenkin vuotaa ilmaa o-renkaiden välistä?
Keulan lukitus taas toimii, ja lukittuna keula pysyy 150mm ja joustaa sen verran mitä lukittuna pitääkin.
lisäystä: Keula tuntuu paikallaan pumppaillessa ihan normaalilta, mutta tosiaan kun nojaa kunnolla päälle, keula valuu pikkuhiljaa pohjaan asti.
Pitääkö paineensa? Onko paluuvaimennus kiinni eli kilpikonna-asennossa?
Holokki auki ku H. Moilane.
paineet pysyy, mutta kun pumpun kiertää kiinni mittari nousee hitaasti, joka tuntuu vähän oudolta.
Paluuvaimennus on keskipaikkeilla, ja tuntuu säätö toimivan ihan ok.
Tuo on taitanut itsestään tässä nyt muuttua hieman paremmaksi, toimii puoleenväliin ihan oikein, mutta edelleen kun koko painolla nojaa päälle, keula valuu pohjaan ja nousee hiiitaasti suhisten takasin ylös.
Taidanpa nyt alkuun antaa sen vaan olla, jos vaikka tiivisteet vähän asettuvat, ei tässä nyt vielä ihan huippukelit kuitenkaan ole.
No jaa, ilmajousen purku/kasaus reilummilla rasvoilla, ja jo toimii![]()
Onkohan jollakin tietoa siitä, että onko tuolla keulalla Rock Shox Revelation RL 2p Air PopLoc (http://www.sram.com/rockshox/products/revelation-rl ) verrattuna tuohon ROCK SHOX Revelation XX WC Carbon (http://www.sram.com/rockshox/product...n-xx-world-cup ) iso ero?
Tiedän sen, että tuo jälkimmäinen on paljon kalliimpi, hienompi/monipuolisempi yms., mutta huomaako sitä eroa tälläinen peruspolkija?
"On parempi olla kahdentoista tuomittavana kuin kuuden kannettavana"
Paljos fox F32 120RL keulassa pitää olla voiteluöljyä? Keula 2011.
Takaiskari kun oli huollossa, niin pyörän ollessa katollaan valutti öljyä pihalle (oli reilun kuukauden katollaan).
Olen pahoillani, etten nyt jouda suoraa vastausta etsimään mutta täältä löytyy kaikki tarvittava: http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm
Kaiva vuosimallin mukaiset keulat ja huolto-ohjeet, siellä on sitten linkki oil volume tableen. Var så gud.
Kandee sit varmaan huoltaa koko keula kerralla jos stefat ei pidä öljyjä sisällä..
Takaiskarin kanssa meni yli kuukausi, niin en nyt lähetä keulaa minnekkään. Katsotaan kesällä uudestaan, kun fillariosassa kiireet alkaa olla ohi. Tuo oli itellekkin yllätys, että tuolla ei öljyt kestänyt sisällä. Öljyä on valunut alle 0.5dl ja ohjeen mukaa pitäisi olla 1,6dl. Mitäs eroa on muuten 10w ja foxin fluidilla mitä pitäisi ilmalammioon laittaa (muistaakseni).
Kiitos linkistä.
10W kertoo keulaöljyn paksuudesta/viskositeetista vai miksi ikinä fyysikot sitä kutsuvatkaan. Tolla jäykkyydellä (5/7,5/10 jne.) pelaamalla voi sen keulan ominaisuuksia testailla. Float fluid taas on paksumpaa mömmöä, jota myydään pikkupaketeissa (pillowpack) ja sitä menee pikkasen sinne ilmapuolelle. Ameriikan foorumien isot pojat ovat joskus käyttäneet 80W synteettistä automaattilaatikon öljyä tuon tilalla. Riittää puolen litran motti loppu elämäksi.
Noilla foxin ohjeilla kyllä keulan huolto onnistuu ihan huoletta kotonakin ja tuolla öljyn paksuudella kikkaillen saattaa saada enemmän irtikin keulasta. Nuo kun on melkosen progressiivisia loppupäästä niin mulla ainakin oli ongelmia alkuun saada pari viimeistä senttiä joustosta edes käyttöön. Löysempää kamaa sisään niin lähti soimaan.
Toisinaan pelkkä stefan puhdistaminen riittää vuodon tilkitsemiseen. Tässä asiaan pika-ohjeet.
Fox Fluidin tarkoitus on voidella ilmamännän tiivistettä. Vaimenninöljyn voiteluominaisuudet eivät ole riittävän hyviä tähän tarkoitukseen. Kettuliemen korvikkeeksi mikä tahansa moottoriöljy.
Holokki auki ku H. Moilane.
10w iskariöljy on hommattu, mitta mistä tuota fluidia saa? Google ei ainakaan tarjonnut mitään suomalaista paikka, mistä tuota saa.
Foxin fluid on kuuleman mukaan 85W vaihteistoöljyä. Turha käyttää sitä ylihinnoiteltua uudelleen nimettyä Foxin nimellä myytävää tavaraa, kun huomattavasti halvemmalla saa kaupasta 85W vaihteistoöljyä joka ajaa ihan saman asian. Varmasti myös mainittu 80W toimii hyvin, eli ei ole absoluuttisen tarkka viskositeetistä kun kyseessä on kuitenkin voiteluöljy. Itse käytän 10W30 moottoriöljyä voiteluöljynä, tosin kyseessä oleva keula on Rockshoxin mallistosta, mutta samat litkut pitäisi käydä myös tuohon. Halvempaa litkua voi myös vaihdella useammin.
Kun tiivisteet kerran vuotaa, niin toivon mukaan sinne tiivisteiden väliin ei ole päässyt mitään hiekkaa/kuraa/muita epäpuhtauksia tai riskinä on liukuputken pilalle kuluminen. Itse vähintään irroittaisin alajalat ja putsaisin ja tarkistaisin tiivisteet. Noissa pikatarkistuksissa tai puhdistuksissa pölytiivistettä nostaessa on aina riskinä saada lisää epäpuhtauksia keulan sisälle...
Fluidia ei vissiin saa enää irrallaan, vaan kuuluu ainoastaan johonkin iskarin huoltosettiin. Real World Cyclingistä saa ostettua vastaavaa tuotetta määräannoksiin pakattuna. Nopeaan tarpeeseen visiitti huoltoasemalle tai autotarvikeliikkeeseen ja purkki vaihteisto-/moottoriöljyä mukaan.
Holokki auki ku H. Moilane.
Foxista ei lähde se sininen vaimennuksen säätö nuppi pois. Joissain malleissa on näköjään pienet kuusiokolot pitämässä kiinni, mutta tuossa ei oo mitään sellaista. Ohjeen mukaan sen pitäis lähtee nostamalla. Se kyllä heiluu, mut ei lähe irti. Tuossa linkki irrotukseen http://service.foxracingshox.com/con...koutKnob02.gif
Miten jengi tarkastaa / vaihtaa RS:n keulojen öljyt? Eli paljonko keulasta pitää purkaa että saa litkut vaihdettua ja miten ihmeessä öljymäärän voi tarkastaa (ilman että päästää kaikki öljyt pihalle ja toteaa että öljyä oli riittävästi)?
katoppa tuolta -> http://www.sram.com/service/rockshox/7 oman keulasi manuska nii siitä selviää paljolti ..
The end of the road is just the beginning...
Juu, siis keulan purku ja huolto on eri juttu kun mitä haen takaa. Ainakaan oman keulan manuskasta ei löydy ohjeita vain pelkän öljymäärän tarkastamiseen/öljynvaihtoon.
Eli siis oikeastaan kysyn, että olisiko olemassa jotain ns. oikotietä jos keulaa ei haluta purkaa vain vaan tarkastaa/vaihtaa öljyt?
Vaimennusöljyn määrän pystyy varmaan tarkastamaan avaamalla vaimennuspuolen yläkorkin ja ottamalla siinä roikkuvat roippeet irti, mutta voiteluöljyjä ei kyllä varmaan pysty oikein tarkistamaan muuta kuin avaamalla alajalkojen pultit ja lorottamalla öljyt pihalle. Ei keulaa kuitenkaan varsinaisesti purkaa tarvitse, jos haluaa voiteluöljyt vaihtaa, samojen pulttien rei'istä voi ruikata uudet öljyt sisään.
Eikös sen sil samal kertaa vois korkata sen verra et näkee millases kunnos tiiviisteet on ja kun alajalat on irti nii saa pölytiivisteet ja liukuputket puhdistettuu myös ..
The end of the road is just the beginning...
Tarvis tässä varmaan pikkuhiljaa huoltaa keula + takaiskari ja sellaista lähdin kyselemään että kun itsellä on 2011 vuoden fox 32 talas rl ja iskarina rp23 niin mitä niistä sitten tarvii huoltaa? Ajattelin että voisi nuo huollot suorittaa itsekkin kun noita foxin ohjeita katsellut niin ei nyt ihan järkyttävän pahalta näyttänyt. Riittääkö iskariin pelkkä ilmakammion huolto missä ne tiivisteet vaihdetaan ja rasvataan? Ja riittääkö keulaan pelkkä öljyjen vaihto ja pölytiivisteiden vaihto? Koska tuota talas patruunaa en kyllä lähtisi itse mielelläni purkamaan eikä siihen tarvittavia erikoistyökaluja löydy, mutta huoltaako ne sitä edes liikkeessä jos ei sen toiminnassa ole vikaa? Selviääkö noilla toimenpiteillä kuinka pitkään ja onko jossain kohtaa syytä kiikuttaa nuo liikkeeseen johonkin perusteellisempaan huoltoon? Kertokaas jos kun varmasti viisaampia olette.
Kertokaas nyt viisaammat, että onko noilla keuloilla suurta eroa keskenään (muuta kuin, että toisessa on tuo keulan lukitus ohjaustangossa)?
http://www.rczbikeshop.com/englishue...apered+-+White
vs
http://www.rczbikeshop.com/englishue...+Xlock+-+White
Niin ja tuossa samaisessa, missä tuo lukitus, on myös tuo XX motion control (mitä tämä käytännössä meinaa)?
"On parempi olla kahdentoista tuomittavana kuin kuuden kannettavana"
Kirjanmerkit