En saanut Rampage SC:tä nousemaan Crestille 5min yrityksellä käsipumpulla, HD:t meni helposti mutta vaativat kyllä reilun määrän litkua tiivistyäkseen kunnolla. HD:t pitää hienosti kelillä kuin kelillä mutta rullaavuus on kyllä aika heikkoa.
En saanut Rampage SC:tä nousemaan Crestille 5min yrityksellä käsipumpulla, HD:t meni helposti mutta vaativat kyllä reilun määrän litkua tiivistyäkseen kunnolla. HD:t pitää hienosti kelillä kuin kelillä mutta rullaavuus on kyllä aika heikkoa.
marco1 muokkasi tätä : 23.03.2012 at 12.03
Ardent litkuttuu approx samalla lailla kun tuo SC Rampage. 2.4" Ardenttia ei tiettävästi tehdä USTina.
Nuo tuoreet 1-ply EXO Ardentit on muhkumpia kun vanhat ja muuteskin paaaljon parempia. Mulla on
noita molempia kiekoilla joten voin ehtoolla antaa tarkempaa mittaa mut mutuna väitän et eroo
leveydessä on ~1mm. Noilla 21-23mm vanteilla HD taitaa olla leveimmillään ~63mm 2barin paineilla.
Nuo trailstaariset HD:t muuten venyy jonkun verran jos isompia paineita ruukaa pitää sisällä,
pacestaariset ei niinkään. Havaitsin asian kun lykkäsin 29" versiota tuosta HD:sta 47mm leveelle
vanteelle ja laitoin reilun 3,5 barin paineet jotta asettuu suoraan - ei sopinu enää takakiekko
tulemaan pois kermit-pyörän perästä kun otti kiinni - tönärillä mitattu leveys 69mm![]()
Ensimmäinen lenkki litkutetuilla renkailla ei mennyt ihan putkeen. 15km aika piti kerran pumpata ja hätäisesti pääsi kotiin. Täytyypä laittaa vähän lisää litkua renkaaseen. Vai onko muita hyviä ideoita?
Tossa vetäsin lenkin syksyllä laitetuilla ShwalbenH-D kumeilla hyvin oli ilmat pysyneet kylmässä varastossa pikkasen lisäsin takanakkiin ilmaa noin0,4baria.
Edessä 1.8 ja takana2.0
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Jos on oletettavaa että vuotaminen tapahtuu vanteen ja renkaan reunan välistä tai jostakin sieltä tienoolta, niin olen kokenut vaakatasossa pyörittelyä tehokkaammaksi metodiksi seuraavan.
Oletuksena on että renkaassa on litkua vielä nestemäisessä muodossa jonkinverran, ei tarvi aivan hirveästi olla. Jos renkaan kuvittelee "kellotauluksi" niin otta renkaasta käsillä kiinni about kello neljän ja kahdeksan kohdilta ja pidä rengasta vaakatasossa about 30cm lattiasta, tämän jälkeen rupea naputtelemaan sitä kello kahdentoista kohtaa lattiaa vasten siten että se kello kahdentoista kohta pysyy alempana kuin kädet(jolloin myös litku valuu sinne) ja samalla pikkuhiljaa pyöritä rengasta ympäri. Tee ensin toiselle puolen ja toista sama proseduuri toiselle puolen.
Tässä proseduurissa ideana on se että nestemäinen litku "pärskähtelee" paremmin ympäri renkaan koko profiilin kun renkaan lyö lattiaa vasten, jolloin litkua menee väkisinkin myös sinne renkaan ja vanteen väliselle alueelle ja esmes venttiilin ympärystään... Jos rengasta vain pyörittelee vaakatasossa niin sitä litkua ei oo niin helppoa saada meneen sinne renkaan ja vanteen väliin, tai sitten litkua pitää olla todella paljon renkaassa...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Tämä päivä on ollut taas tubelesspäivä. Kipeänä tällaiseen jaksaa keskittyä paremmin kuin terveenä.
Kohteina on ollut Shimpan MT-75 kiekkopari ja Rocket Ron 29"/2,25" ja Racing Ralph Snakeskin 29"/2,25. Molemmista sellainen huomio että reunanauhta ovat älyttömäm kireät ISP 29" ja Ardent 29"/2,4" rinkuloihin verrattuna.
Nuo nastarenkaat ja Ardentit sai helposti käsin aseteltua niin että pumppaaminen onnistui kevyesti. Nämä Schwalben XC-rinkulat ovat toista maata, ei vaan onnistunut mitenkään ilman Co2 patruunaa ja silloinkin vasta niin että autoin sisurilla toisen puolen paikoilleen.
Ralph näyttäisi pitävän ilmat sisällään ilman litkujakin mutta Roni suhahti minuutissa tyhjäksi. Litkuttaessa Roni olikin kuin suihkusuutin, sen verran valkoista oli jokapuolella.
Näillä ajatuksilla olen hieman pelko perseessä tuon Rocket Ronin kanssa, miten kauan lie kestää. Painokin oli pöljästi 578g ilmoitetun 520g sijaan kun Ralph oli vain 3g yli ilmoitetun 605g painon.
Schwalben keventelykumi ilman snakeskiniä? Valitse ajolinjat tarkkaan...![]()
Siis "keventelykumi", tuohan painaa kuin synti...
Tämä on rohkea kokeilu, kaapissa on vielä toinen Ralph jos tuo ei kestä. Pitoahan tuossa pitäisi käsittääkseni olla ihan hyvin.
EDIT:
Kevennys meni jo siinä reisillä kun olen tunkenut tuohon jo pari ruutallista litkua. Ralph sai hieman vajaan ruutallisen kun se oli tiivis jo ilman litkuja. Nyt paino on varmaan aikalailla sama, ellei tuo Roni mennyt jo ohi.
Ei onnistunut ensimmäinen tubeless-kokeilu Mavicin XC717-kehällä. Teippasin vanteen Notubesin teipillä ja ventsa myöskin Notubesilta. Ilmat tuli venttiilin reiän kautta, joka on noissa halk. 8,5mm eli pari milliä isompi kuin aidoissa tubeless-vanteissa. Kiritäessä kyllä tuntui, että venttiili tiivistää reiän hyvin. Onko joku saanut toimimaan kys. 717 kehän teipillä ja venttiliilillä? Vienkkejä otetaan vastaan.
www.kaupinkanuunat.net
Piatäppä siihen joko Bontrakerin tubelesnauha tai olisko notubesin nauha jossa on venttiili suoraan nauhassa kiinni niin ei vaikeuta kun sulla tuntuu olevan srader venttiilin reikäjoka on 8mm ja prestan venttiilin on 6mm
Askartelumielellä voi kokeilla myös leikata vanhasta schrader -sisäkumista venttiiilin ja ruuvaamalla se mutterilla kiinni vanteeseen. Tuo ei ole yhtä hyvä oikea venttiili (sormikireyteen kiristäminenkin hankalaa) mutta kyllä sen voi saada toimimaan, varsinkin paksulla sisäkumilla.
Edit: onhan tuommoinenkin: http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=46838
marco1 muokkasi tätä : 02.04.2012 at 10.44
Se venttiilin reikä kannattaa puhkaista jollakin pyöreäkärkisellä ja työntää vena "väkisin" läpi, niin tiivistyspinta on tasainen.
Jos reijän tekee esim. puukolla ja jyrsii teipin pois, niin liitoksesta ei välttämättä tule tiivis.
Taikasana on NoTubes Problem Solver.
http://www.notubes.com/Stans-Standar...lver-P624.aspx
Holokki auki ku H. Moilane.
Pari vuotta ajelin Crossmax ST kiekoilla ja normi Nevegal 2.35 DTC kumeilla litkutettuna. Hyvin nousivat vanteelle ja tiivistyivätkin suht nopeasti. Pari kertaa enska kisoissa lurpsahti ilmat vanteen reunasta pihalle, muuten ei mittään ongelmia. Itellä tosin painoa reilu 70 kg, joten suuremmalla massalla saattaisi notkahtaa helpomminkin.
2.35 Rampaget tuli lopulta hankittua, eteen SC ja taakse se vähemmän pehmeä.
Meinasi ensin tulla asentaessa hiki, mutta kun keksi houkutella rengasmuovilla renkaan reunanauhat kummaltakin puolelta aivan vanteen sisäreunalle, siihen "hyllylle", niin topicin mukaiselta tilanteelta vältyttiin
Lopulta nousi sitten ihan helposti jalkapumpulla paikalleen (vanne 819 UST) ja ilmat pysyivät sisälllä ainakin jonkin aikaa ilman litkujakin.
Painoivat muuten vähemmän kuin odotin, SC 675g ja tavallinen 704g.
Leveys nappuloiden reunasta suurimmillaan 60,7mm. Paketissa näyttivät muhkummilta ja pelotti josko mahtuvat takahaarukkaan, mutta eihän nuo juuri isommat olleetkaan kuin vaikka RalliRane 2.25 tai NBX 2.3...
Tahmeaa tavaraa tuo SC... pääseeköhän siirtymillä eteenpäin
Joo siis... ihan OT oli tämänkin viesti kun ei ollut ongelmia, tubeless on helppoa ja hauskaa![]()
JackOja muokkasi tätä : 04.04.2012 at 08.29
Miten sait rengasmuovilla siirrettyä kumin kiinni vanteen sisäreunaan eli ns. vetämään rengasta ulospäin keskeltä vannetta reunaa kohden??? Tässä minä en onnistunut eli kumi jäi sinne keskemmälle vannetta toiselta puolelta erityisesti ja tiiviys ei ollut riittävä jalkapumpulla nostamiseen (ice spiker pro ja flow-kehä). Tai no, toinen rengas nousi (tuurilla) mutta toiseen tarvittiin paineilmaa.
Ens viikonloppuna olisi vähän tarkoitus lähteä kruisinkiin ja taidan jättää ice spikerit edelleen alle. Keliä sunnuntaille lienee turha yrittää tänään vielä ennustaa. Ja ilman litkuja on ilmat pysyneet muuten edelleen. Kesäkumeihin sitten litkutkin.
Vaikea selittää, mutta...
1) vedin sillä rengasmuovin "koukkupäällä" reunalankaa -ja tässä vaiheessa sillai "lappeellaan"- siihen reunalle
2) peukalolla painoin ja pidin reunalankaa paikallaan kun siirryin kehällä eteenpäin liu'uttamalla rengasmuovia (kierroksen täyttyessä aika tiukkaa alkoi olemaan)
3) ilmaa sisään ja renkaan reunat "kääntyivät" 90 astetta oikeaan asentoon siitä "lappeellaan" asennosta
siellä urassa paketti ei ollut tarpeeksi tiivis, jotta jalkapumpun ilma pysyis sisällä, mutta kun sai reunalle niin avot.
hmm. Hyvä selitysyritys. Ehkä ymmärsin, ehkä en
Toisen vanteen kohdalla mulla yllättäen tiiviys tosiaan riitti siinä keskemmälläkin sen verran, että jalkapumpun ilma siirsi renkaan sinne reunalle ja siitä täyttyi sitten normaalisti lisää. No nyt olen hankkinut uuden autonventtiiliadapterin hukkaamani tilalle ja tarvittaessa renkaan vanteineen käyttäminen autoilemalla huoltsikalla ei montaa minuuttia vie. Ehkä jopa kannattais suosiolla mennä heti eikä alkaa väkertää peukaloitaan helliksi.
ZakOjalla on tuossa mainittuna vanteina 819:t joissa on selkeämpi hylly kuin Stanin vanteissa ja sitä kautta homma voi olla helpompi noilla vanteilla. Myönnän laiskuuteni mutta kun "oikeat" parit toimii heittämällä niin ei ole viitsinyt värkkäillä noiden kanssa.
Rampage SC rullaa niin hyvin edessä että sen suhteen ei tarvitse huolehtia lainkaan, HD x 2 alkaa jo tuntua vähän raskaalta (ainakin jos ajot on kerran kuussa tyyppisiä).
Kirjanmerkit