FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 26 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 24 25 26 27 28 36 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 751 - 780 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Mä meinasin vetää enimmät paskat pois voiteenpoistoaineella, ja sitten joku huoltovaha pohjaan.

Huomasin eilen , ettei suksi luista enää kuten helmikuussa Väärä voitelu ?
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Mä jätän pitoalueen paljaaksi. Voiteet pois viimeistä ripettä myöden. Luistoalueille vaan suojavaha. Tänä talvena olin niin laiska, että kun otin viime keväänä kesäteloille laitetun vapaan suksiparin lenkille, siklasin ja harjasin suojavahan ja hiihdin ekan lenkin sillä. Hyvin luisti

Pitoalueista: kun ekaa pitovoitelua teen ensi talvena, niin ensimmäinen toimenpide on pitoalueen uudelleenkarhennus santapaperilla. Mitäs veikkaatte, olisiko suojavahasta paljonkin hyötyä sitä karhennusta ajatellen?
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Mä jätän pitoalueen paljaaksi. Voiteet pois viimeistä ripettä myöden. Luistoalueille vaan suojavaha. Tänä talvena olin niin laiska, että kun otin viime keväänä kesäteloille laitetun vapaan suksiparin lenkille, siklasin ja harjasin suojavahan ja hiihdin ekan lenkin sillä. Hyvin luisti

Pitoalueista: kun ekaa pitovoitelua teen ensi talvena, niin ensimmäinen toimenpide on pitoalueen uudelleenkarhennus santapaperilla. Mitäs veikkaatte, olisiko suojavahasta paljonkin hyötyä sitä karhennusta ajatellen?
    Ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Noin meilläkin tehdään. En tiedä, onko vain kuvitelmaa, mutta tuntuu, että sukset luistavat kesän suojaparkkujen siklauksen ja harjauksen jäljiltä paremmin kuin tavallisen luistovoitelun jälkeen.

Minä pistän sukset kesäksi suksipusseihin pimeään pölyltä ja lialta suojaan ja hiihdän niillä syksyllä ilman suurempia manööverejä. Eihän sitä malta ensilumien aikaan suksia rasvailalla.
    Jos et aja et voi ottaa!

Paremman viestiketjun puutteessa tinttaan tänne kysymyksen olaksen siklaamisesta. Onko joku (muukin) onnistunut siklaamaan olassiklillä olaksen pohjan eli uran pohjan epätasaiseksi? Mä taisin onnistua, koska toisesta suksesta se meni ikään kuin rypyille eikä se taida olla voiteessa vaan suksen pohjamatskussa. Tasoittaako jokin huoltoverme olaksia vai onko turha toivo (=epätoivo)?

Onko se olas terävillä rypyillä vain ikäänkuin laineilla? Olaksen merkitys luiston kannalta ei ole kovin suuri, jos se ei ole terävillä rypyillä niin ei kai syytä huoleen. Jos siinä on teräviä ryppyjä voit itse hioa sitä varovasti hienolla santapaperilla niin, että laitat vähän olasta kapeamman laudanpalan ja teippaat sen toiseen reunaan parin satasen santapaperia ja hiot sillä rypyt pois. Sen jälkeen päälle parafiinia ja hellä siklaaminen.
    Jos et aja et voi ottaa!

Se on vähän kuin pohjamateriaali olisi mennyt kasaan olassiklillä työntäessä eli ehkä ne on enempi laineita. Olisko suksi ollut vielä vähän lämmin kun siklasin, vaikka ihan ulkolämpötilassa (+7C) sen tein voiteen lämmityksen jälkeen tein? Tai minä mitään tiedä onko sillä suksen pohjan lämmöllä tässä väliä... Ei se varmaan isoa eroa luistoon tee, mutta ehkä kuitenkin koitan tuota neuvomaasi kikkaa, kiitos siitä. Ellei sitten joku tiedä jonkin suksihuoltomasiinan tekevän vastaavaa tasoittelua?

Olisiko palstalaisilla vinkkejä pitovoiteluun lauantain HS-loppukilpailuun Valkeakoskella?

Keli Valkeakoskella on ollut tänään plussalla. Huomiselle perjantaille sekä Foreca, että Ilmatieteen laitos lupaa pikkupakkasta (-1 - -5 C), samoin pe-la yölle. La klo 14 ennusteesta riippuen luvassa +1 C tai 0 C. Lunta saattaa pe-la yöllä tulla, mutta tässä suhteessa ennusteissa on hajontaa. Kilpailijan lähtö on la hieman puolen päivän jälkeen.

Mikäli lunta ei tule niin eikö latujen luulisi olevan aika jäisiä suojakelin jälkeen? Mitä tuo tarkoittaa voitelun suhteen? Toimiiko purkkivoiteet vai pitäisikö turvautua liistereihin? Itsellä alkaa olla jo pikkuisen kokemusta purkkivoiteluista, mutta liisterivoitelua en ole tehnyt vielä kertaakaan. Tästä syystä mahdollinen liisterivoitelu kuulostaa riskialttiilta touhulta meikäläiselle.

Vinkkejä?
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viesti
    Olisiko palstalaisilla vinkkejä pitovoiteluun lauantain HS-loppukilpailuun Valkeakoskella?

Keli Valkeakoskella on ollut tänään plussalla. Huomiselle perjantaille sekä Foreca, että Ilmatieteen laitos lupaa pikkupakkasta (-1 - -5 C), samoin pe-la yölle. La klo 14 ennusteesta riippuen luvassa +1 C tai 0 C. Lunta saattaa pe-la yöllä tulla, mutta tässä suhteessa ennusteissa on hajontaa. Kilpailijan lähtö on la hieman puolen päivän jälkeen.

Mikäli lunta ei tule niin eikö latujen luulisi olevan aika jäisiä suojakelin jälkeen? Mitä tuo tarkoittaa voitelun suhteen? Toimiiko purkkivoiteet vai pitäisikö turvautua liistereihin? Itsellä alkaa olla jo pikkuisen kokemusta purkkivoiteluista, mutta liisterivoitelua en ole tehnyt vielä kertaakaan. Tästä syystä mahdollinen liisterivoitelu kuulostaa riskialttiilta touhulta meikäläiselle.

Vinkkejä?
    Ei tullut käytyä tänään metsässä, mutta usein hiihtoladuilla on huomattavasti kuivempaa tällaisilla loskakeleillä kuin esim. maanteillä tai kotitalon rappusilla. Eli keli ei _välttämättä_ ole pakkasen kiristyessä kovin jäinen. Varsinkin kun latu ajetaan ja alle jäänyt hienojakoinen lumi sekoittuu vähän rapsahtaneeseen pintakerrokseen. Jos latu kuitenkin on jäinen, liisterillä saa tottakai paremman pidon. Voit myös kokeilla laittaa vain pohjaliisterin, jonka päälle normaalisti purkkia. Tämä tuo vähän varmemman pidon. Purkkivoiteeksi pitää valita jäisellä lumella pehmeämpi purkki kuin vastaavassa lämpötilassa uudella lumella. Pitoa voi sitten asteittain lisätä lisäämällä liisterin määrää, esim. laittamalla pohjaliisterin päälle violettia/universalia ja vasta pintaan purkkia tai sekoittaa liisteri purkin kanssa, jonka voi taas peittää purkilla jne... Toki vähän riskialtista hommaa jos itse teet etkä ennen ole tehnyt. Kannattaa kysyä neuvoa kokeneemmilta jos mahdollista tällaisen kelin osuessa kohdalle.

Jos lunta alkaa satamaan, ongelmaksi saattaa muodostua pitojen jäätyminen. Liisterin käyttäminen myös lisää jäätymisriskiä vaikkei sataisikaan. Lumisateella kannattaa kuitenkin liisterit jättää pois. Jäätymistä voi estää käyttämällä pinnassa kovempaa purkkia ja/tai käyttämällä fluoripitoja. Voit myös laittaa luistofluoripulverin pitovoitelun pintaan, joko koko matkalle tai n. 5 cm matkalle pitoalueen päihin. Kannattaa käyttää hienojakoista pakkaskelin pulveria, tiputella sitä vähän (huomattavasti vähemmän kuin poltettaessa luistoja) jäähdytetyn pidon päälle, tasoittaa erittäin kevyesti sormella ja puhaltaa ylimääräiset pois. Ja sanoa hiihtäjälle ettei seiso sukset paikallaan missään umpilumessa!

Paloheinän laduilla on reilun viikon ollut paraställi Holmenlol -1+2purkkis alle ja 0-2 purkkia päälletoimi jopa veis sateessakin hyvin.. Tuo pakkas lumen muutossta ei pitovoiteen osin ole juurikaan merkitystä mutta suksella on sitäkin enemmän koska tuo vesi joka on mennyt tuosta pakkaslumesta läpi ja vasta maan lähellä muuttuu märäksi lumeksi joka nostaa kosteuden ladunpintaan jopa niin kosteaksi ettei pakkasen puolelle valittu suksi kestä vauhia ollenkaan toki toimii hitaassa vauhdissa. o.j
    varmaan muistaa hyvin Iisalmen sunnuntai pääivän kilpailun.

Kiitos vastauksista o.j. ja PMT!

Toivotaan, että purkkivoiteilla pärjää eikä liisterivoitelun saloja tarvitse yrittää opetella isossa kisassa.
    MC Kramppi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
    Paloheinän laduilla on reilun viikon ollut paraställi Holmenlol -1+2purkkis alle ja 0-2 purkkia päälletoimi jopa veis sateessakin hyvin.. Tuo pakkas lumen muutossta ei pitovoiteen osin ole juurikaan merkitystä mutta suksella on sitäkin enemmän koska tuo vesi joka on mennyt tuosta pakkaslumesta läpi ja vasta maan lähellä muuttuu märäksi lumeksi joka nostaa kosteuden ladunpintaan jopa niin kosteaksi ettei pakkasen puolelle valittu suksi kestä vauhia ollenkaan toki toimii hitaassa vauhdissa. o.j
    varmaan muistaa hyvin Iisalmen sunnuntai pääivän kilpailun.
    Joo muistan... Vaikken haluaisikaan!

Kävin tänään Tampereella Kaupissa pyörähtämässä pikku lenkin pertsan suksillakin vapaan lenkin päälle. Ilman lämpötila -2 ja latua ei ollut ajettu eilisen nollakelin jälkeen => latu oli jäinen liippa. Mulla oli Kollenin violet (0) ja violet spezial (0--2) purkkia ja pito oli ok. Toisessa oli pohjavoide ja toisessa sininen liisteri alla. Liisterillä vähän parempi pito. Jos olisin lähtenyt kisaan tekemään voitelua tuohon olosuhteeseen, olisin tehnyt yhteen pariin liisteri/purkki tällin, esim. universal/violetti liisterit ja violetti purkki sekaisin ja päälle violettia tai jopa sinistä purkkia. Suksen pitää tietenkin olla riittävän korkea jotta liisterimälli ei ota luistosta pois.

Valkeakosken kisoihin tämä ei sinänsä tuo lisäinfoa, koska latu muuttuu olennaisesti kun se ajetaan. Todennäköisesti purkilla pärjää.

Tänään Paloheinän ladut oli liipalla ilma nollan paikkeilla,ei kuulema saanut oikein latukoneella paremmaksi, siinä voitelukopilla kävi kymmenkunta ihmista pyytämässä voitelu apua, pistin niihin Kollenin -1+2 purkkia , kaikki lähtivät ja katosivat kaukaisuuteen, ei saatu palautetta toimiko vai ei , mutta yleensä jos porukka katoaa sinne kaukaisuuteen on suksi toimiva.

Täähän nyt ei auta enää yhtään mitään mutta hittolainen. Silloin kun minä olin nuori niin piirinmestaruustason kisoihin sai voiteluapua oman hiihtoseuran rasvamestarilta ja HS finaaleihin piirin vastaavalta. Ei pontentiaalisten junnujen huolto saa jäädä pelkän oman perheen varaan tolla tasolla.
    --

Tässäpä aivan pettämätön voiteluvinkki vielä kevään hangille: Voiteluteline...

Mie olen hinkuttanut sukset aina kahden keittiöjakkaran selkänojien päällä ja ihmetellyt, miten tyypit jaksaa vetää kelivoiteita 2-3 kerrosta kun yhdessäkin menee ikuisuus ja hermot.

Tänään lähdin hakemaan Prismasta bisseä, mutta ostin kikherneitä, tomaatteja, voitelutelineen ja piruvie unohdin ne bisset. Testasin kuitenkin telineen ja arvioisin ajansäästöksi vähintäänkin reilut 50% verrattuna siklaus-ja-harjaus-selkänojaa-vasten -metodiin. Olipas helppoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Tässäpä aivan pettämätön voiteluvinkki vielä kevään hangille: Voiteluteline...

Mie olen hinkuttanut sukset aina kahden keittiöjakkaran selkänojien päällä ja ihmetellyt, miten tyypit jaksaa vetää kelivoiteita 2-3 kerrosta kun yhdessäkin menee ikuisuus ja hermot.

Tänään lähdin hakemaan Prismasta bisseä, mutta ostin kikherneitä, tomaatteja, voitelutelineen ja piruvie unohdin ne bisset. Testasin kuitenkin telineen ja arvioisin ajansäästöksi vähintäänkin reilut 50% verrattuna siklaus-ja-harjaus-selkänojaa-vasten -metodiin. Olipas helppoa.
    Pahoittelut bissejen unohduksesta. Täysin samaa mieltä tuosta voitelutelineestä - aivan ehdoton peli. Lisäksi, jos oikeesti harjata meinaa sukset kunnolla, niin siitä ei oikeesti ainakaan kovempien parkkujen kohdalla tule yhtään mitään ilman telinettä. Hipoista hipoimmatkaan telineet ei maltaita kustanna, joten siinä on kyllä erittäin hyvä sijoituskohde.
    Aja tunti - rassaa kaksi.

IoD Guest

Vinkkejä?
    Startilta löytyy ihan täsmäohje:

http://www.startskiwax.com/fi/suksiv...i-p-25-2-2012/

Kyllä tänään Valkekoskella näytti siltä että, liisteriä alle ja purkkia päälle. Startin Universal Wide ja special liisteri sekasin ja siihen vaikka Roden Multigrade päälle. Piti ihan hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Täähän nyt ei auta enää yhtään mitään mutta hittolainen. Silloin kun minä olin nuori niin piirinmestaruustason kisoihin sai voiteluapua oman hiihtoseuran rasvamestarilta ja HS finaaleihin piirin vastaavalta. Ei pontentiaalisten junnujen huolto saa jäädä pelkän oman perheen varaan tolla tasolla.
    Joo, olisihan tuo mukava hieman apua/tukea saada noissa voiteluhommissa. Noh, on piirin puolesta ollut yhden illan voitelukoulutus hiihtäjien vanhemmille. Muuten olen itse yrittänyt opetella voitelua ja helpoilla peruskeleillä homma onnistuu niin, että hirveästi ei tule tasoitusta muille. Hankalammilla keleillä homma on vielä hieman hakusessa. Tänään mentiin niillä purkkivoiteilla ja kyllähän suksen toiminnasta tuli palautetta kilvanhiihtäjältä, mutta eiköhän ne kohtuullisesti toimineet.

Valmennuspuolellekin olisi mukava apuja saada kun henkilökohtaista valmentajaa ei ole ollut. Sellainen on haussa ja mikäli palstalla on innokkaita valmentajakandidaatteja HS-ikäiselle hiihtäjätytölle niin minulle voi ilmoittautua.
    MC Kramppi

Kuinka nykyään esim voitelu junnukisoihin menee? Itse kun hiihdin joskus junnuna, niin ei mulla/meillä mihinkään fluoripulvereihin varaa ollut. kerran sain kisoihin fluorit ja minuutti lähti vitosella ajasta pois kun aikaisempiin hiihtoihin vertasi. suksia oli kaksi paria, joista paskemmalla ei voinu hiihtää yksiäkään kisoja. Sit voidetta jäi pohjaan siklaamatta niin paljon että ihan naurattaa nykyään. Olis varmaan ollu suomenmestari jos olis edes ollu jonkunlaiset välineet..

Läträättekö te kalliiden pulvereiden kanssa vai vedättekö jotakin nappivoiteluja, sii noissa junnujen kisoissa? nykyään laittelen itse lenkillekin toisinaan kun ilmaiseksi saan ja ei ole parempaa käyttöä. Tosin tuolloin kun itse hiihdin niin pulveripurkki makso viisisataa markkaa, liki kymmenen prosenttia duunarin kuukausipalkasta. JA nykyäänhän ne ei maksa kun muutaman kympin.

Mistäs PK-seudulta kannattaa voiteensa hakea? Perus Intersport-hinnat on niin suolaiset ettei viitsi ostaa kun Häijäästä sais tuplasti samaan hintaan. Pirkanhiihtoon pitäs hommata jotain vähän parempaa luistoa, mutta hirvittää maksaa 50 euroa pienestä nokareesta voidetta. Saatikka jos pulveria pohjaan vetää. Millaisen hyödyn huonokuntoinen siitä saa? Jaksaako paremmin maaliin asti vai onko pulverit käytetty jo Jämillä?
    ÄäriTeam

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMS Katso viesti
    Mistäs PK-seudulta kannattaa voiteensa hakea? Perus Intersport-hinnat on niin suolaiset ettei viitsi ostaa kun Häijäästä sais tuplasti samaan hintaan. Pirkanhiihtoon pitäs hommata jotain vähän parempaa luistoa, mutta hirvittää maksaa 50 euroa pienestä nokareesta voidetta. Saatikka jos pulveria pohjaan vetää. Millaisen hyödyn huonokuntoinen siitä saa? Jaksaako paremmin maaliin asti vai onko pulverit käytetty jo Jämillä?
    Mitenköhän tuolla Budget-sportissa on voiteita? Nettikaupassa ei tarjontaa kovin paljoa ole, myymälästä en tiedä. Itse en raaskisi ostaa 50 € paloja tai pulvereita. Onneksi työpaikan kerholla on kunnon laukku voiteita. "Firman piikkiin!!" Ja hyviä voitelijoita (en tarkoita itseäni)
    Pirkkaan pitäisi lähteä kanssa juu, Toivon pikkupakkaskeliä ettei tarvitse ruveta opettelemaan liistereiden saloja

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMS Katso viesti
    Jos pulvereita ei muuten käytä, niin saattaa tulla edukkaammaksi varata paikallisesta huoltoliikkeestä/huoltomieheltä aika ja pyytää hyvä kisavoitelu ammattimiehen tekemänä?

Hyödystä en osaa sanoa. Kunhan kapula nyt jossain kunnossa on, niin masentavan vähän (edit: siis kuntoilijan tasolla, kisakuskit asia erikseen) tuntuu kalustolla olevan vaikutusta niin keskivauhtiin kuin jaksamiseenkin. Saahan siitä henkistä virtaa, kun tietää, ettei välttämättä kaluston takia anna hirveästä etua, mutta onko sillä nyt niin suurta väliä, häviääkö kuntoilija kärjen vauhdille 15 vaiko 14 minuuttia per kymppi.

IoD Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H.Å Katso viesti
    Mitenköhän tuolla Budget-sportissa on voiteita? Nettikaupassa ei tarjontaa kovin paljoa ole, myymälästä en tiedä. Itse en raaskisi ostaa 50 € paloja tai pulvereita. Onneksi työpaikan kerholla on kunnon laukku voiteita. "Firman piikkiin!!" Ja hyviä voitelijoita (en tarkoita itseäni)
    Pirkkaan pitäisi lähteä kanssa juu, Toivon pikkupakkaskeliä ettei tarvitse ruveta opettelemaan liistereiden saloja
    Siellä on ihan tavallinen valikoima ohjehinnalla. Sitten on alekorissa muutamia kiinnostavia palikoita: Vauhdin LF pohjustusvoide, Startin vihreä perusparafiini (joka on hyvä kylmien kelien voide), taisi olla Startin fluoriton pohjavoide myös.

Alkais olla liisterin kanssa tuhrailun aika.. Onko kellään kokemusta rexin sprayliisteristä? Mitenkähän tuo kestää suksen pohjassa jäisellä ladulla?

Ei ole Rexin spraysta kokemusta, mutta Swixin on. Tuskin spray jääkelillä kauan viihtyy pohjassa. Käytä pohjaliisteriä (vauhdilla ainakin on) tai sinistä liisteriä alla, pysyy varvemmin.
    Xamnala muokkasi tätä : 13.03.2012 at 07.52 Syy: -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arisaast Katso viesti
    Alkais olla liisterin kanssa tuhrailun aika.. Onko kellään kokemusta rexin sprayliisteristä? Mitenkähän tuo kestää suksen pohjassa jäisellä ladulla?
    Rexin spray vastaa kovuudeltaan violettia, että kyllä sen melko hyvin pitäisi pysyä pohjassa.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Hieman ennakkotietoja Rovaniemen lumiolosuhteista kaipailisin.

Sattuisiko joku tietämään, minkälaista lumi on nyt koostumukseltaan Ounasvaaralla ampumahiihtoradan tienoilla. Onko tuollaista karkeahkoa, mutta vielä selvästi lunta, vai onko jo muuttunut jäiseksi rakeeksi? Ollaan tulossa viikon päästä SM-kisoihin ja tarvitsisi alustavasti miettiä minkälaisia voiteita ottaisi matkaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •