ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 12 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 602

Aihe: Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

  1. #331
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vili Katso viesti
    Kysytääs täällä muutama tyhmä kysymys ennen kun menen käymään läheisessä pyöräliikkeessä.

    Eli elämäni ensimmäinen joustokeula tuli hommattua.On vaan yks pieni ongelma kun keula ei liiku enään milliäkään mihinkään suuntaan :P.Eilen pyörä tuli Saksasta ja keula toimi normaalisti.Tänään kun pistin polkimet kiinni niin huomasin että keula ei liiku mihinkään.Pyörä on uusi ja ei ajettu metriäkään.

    Jumittaako poploc lukitus?Kuuluuko lukittu keula joustaa yhtään?

    Keula on Rock Shox Reba RL Poploc
    Onkos keula jämähtänyt ylös?alas?sille välille? Niiden keulojen paineet saattaa olla aina vähä mitä sattuu tehtaan/kaupan jäliltä mut jos se on eilen pelittänyt ja tänään ei niin vaikea sanoa. Sinuna tarkistaisin ensimmäisenä keulan + ja - paineet. Mikäli olet pyörää säilyttänyt kylmässä ja paineet on karannut sen takia niin vian saa korjattua lisäämällä voiteluöljyä keulan +painekammioon.

  2. #332
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Ja tarkista ettei se lukko ole päällä, tietty.

  3. #333
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Kuulostaa oudolta. Säädöistä riippuen lukitus päällä keula ei liiku käytännössä ollenkaan ja toimii ainoastaan ison osuman tullessa kohdalle. Onko sulla ohjaustangosta etäsäädettävä (remote) poplock vai siitä keulan kruunusta päälle ja pois laitettava? Ei keulan kyllä pitäisi itsestään yhdessä yössä täysin toimimattomaksi muuttua mutta outoa ettet huomaisi pop-lockin olevan päällä tai saisi sitä pois päältä helposti, jolloin toiminta palaisi normaaliksi.

  4. #334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Onkos keula jämähtänyt ylös?alas?sille välille? Niiden keulojen paineet saattaa olla aina vähä mitä sattuu tehtaan/kaupan jäliltä mut jos se on eilen pelittänyt ja tänään ei niin vaikea sanoa. Sinuna tarkistaisin ensimmäisenä keulan + ja - paineet. Mikäli olet pyörää säilyttänyt kylmässä ja paineet on karannut sen takia niin vian saa korjattua lisäämällä voiteluöljyä keulan +painekammioon.
    Ylös jämähtänyt.Pyörää säilytetty lämpimässä.Iskaripumppua en vielä omista.

  5. #335
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kuulostaa oudolta. Säädöistä riippuen lukitus päällä keula ei liiku käytännössä ollenkaan ja toimii ainoastaan ison osuman tullessa kohdalle. Onko sulla ohjaustangosta etäsäädettävä (remote) poplock vai siitä keulan kruunusta päälle ja pois laitettava? Ei keulan kyllä pitäisi itsestään yhdessä yössä täysin toimimattomaksi muuttua mutta outoa ettet huomaisi pop-lockin olevan päällä tai saisi sitä pois päältä helposti, jolloin toiminta palaisi normaaliksi.
    Tangossa on poploc.Haarukan päässä olevaa vipua väännelty käsin mutta ei mitään vaikutusta.

  6. #336
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vili Katso viesti
    Ylös jämähtänyt.Pyörää säilytetty lämpimässä.Iskaripumppua en vielä omista.

    Entäs toi lukitus niin voiko se olla jäänyt päälle?Vai kuuluuko lukittu keula joustaa?Haarukan päässä olevaa vipua käännelty käsin ja siitä ei ainakaan ollut apua.
    Omassa vastaavassa Rebassa on pientä joustoa vaikka lukitus olisi päällä ja kyllä siinä pientä liikettä pitäisi olla se päällä. Kesällä ostamassani pyörässä oli samainen vaiva aivan kättelystä lähtien. Paineet tarkistamalla syy selvisi eli -puolella oli ihan olematon määrä painetta ja +puolella reilusti yli 100psi. Tämän ansiosta keula oli melkein kuin teräskeula . Liikkeessähän nuo saa tarkistettua mut sitä en tiedä tapahtuuko ilman veloitusta .

  7. #337
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Eli lyhyesti, Iskaripumppu ostoslistalle.

  8. #338
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Tangossa olevap pop-lock aukeaa yleensä siitä vivun vieressä (alla) olevasta pienestä napista painamalla. Napin painaminen vapauttaa kiinni vedetyn vivun siten, että vaijeri löystyy joka puolestaan vapauttaa haarukassa olevan pyöreän lukitsimen. Jos vaijeri on vedetty jotenkin liian kireäksi tai lyhyeksi asennettaessa voi tietysti jotenkin olla, että vaijeri on koko ajan kireällä eikä lukitus aukea ollenkaan. Tai jotain.

  9. #339
    Jahas nyt sain keulan liikkumaan jotenkin .Makaamalla tangon päällä niin keula liikkuu tosi hitaasti puoleen väliin asti ja palautuu takas yhtä hitaasti.

  10. #340
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Rebojen poplockit on vähän huonoja palauttamaan. Eiköhän tuossa ole vaan lukitus päällä ja manuaali lukematta.

  11. #341
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Näin minäkin luulen. Jos muuten ei lukitus tunnu aukean, niin avaa se pienen pieni muistaakseni kuusiokoloruuvi siitä keulan oikean (satulasta katsottaessa) kruunun päästä, joka pitää poplockin vaijerin kiinni poplock vivussa. Silloin vaijerin vapautuessa kokonaan lukituksen jousen pitäisi ponnauttaa lukitus auki. Jos toiminta palasi niin tosiaan kiinnität pop-lockin remote säädön vaijerin takaisin ja varmistat jostain ohjeesta, että menee oikeean kohtaan, oikeaa reittiä, sopivalle kireydelle ja tangossa etälukitusvipukin on oikeassa asennossa jne. Tai menet sinne liikkeeseen...

    edit: tässä kuvassa näkyy sinisellä pohjalla kello yhdeksässä se ruuvi, josta vaijerin saa vapautettua ja samalla näet miten sen vaijerin kuuluisi kulkea (huom kuva on otettu sivusta, ei satulasta katsottuna):
    http://lp1.pinkbike.org/p4pb981442/p4pb981442.jpg

    Tuossa lukitus näyttäisi olevan auki asennossa ja vaijeri siten ilman kiristystä. Sitten ohjaustangon vivusta vääntämällä vaijeri kiristyy ja vetää lukituksen päälle eli ehkä noin 45 astetta kiertää tuo sininen rinkula myötäpäivään. Vapautuminen taas tapahtuu, kun ohjaustangon säätimessä olevasta napista painaa, vaijeri vapautuu ja tuo sininen rinkula pyörähtää takaisin tuohon kuvassa näkyvään asentoon keulassa olevan jousen voimasta.
    kauris muokkasi tätä : 24.02.2012 at 15.54 Syy: kuva

  12. #342
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Näin minäkin luulen. Jos muuten ei lukitus tunnu aukean, niin avaa se pienen pieni muistaakseni kuusiokoloruuvi siitä keulan oikean (satulasta katsottaessa) kruunun päästä, joka pitää poplockin vaijerin kiinni poplock vivussa. Silloin vaijerin vapautuessa kokonaan lukituksen jousen pitäisi ponnauttaa lukitus auki. Jos toiminta palasi niin tosiaan kiinnität pop-lockin remote säädön vaijerin takaisin ja varmistat jostain ohjeesta, että menee oikeean kohtaan, oikeaa reittiä, sopivalle kireydelle ja tangossa etälukitusvipukin on oikeassa asennossa jne. Tai menet sinne liikkeeseen...

    edit: tässä kuvassa näkyy sinisellä pohjalla kello yhdeksässä se ruuvi, josta vaijerin saa vapautettua ja samalla näet miten sen vaijerin kuuluisi kulkea (huom kuva on otettu sivusta, ei satulasta katsottuna):
    http://lp1.pinkbike.org/p4pb981442/p4pb981442.jpg

    Tuossa lukitus näyttäisi olevan auki asennossa ja vaijeri siten ilman kiristystä. Sitten ohjaustangon vivusta vääntämällä vaijeri kiristyy ja vetää lukituksen päälle eli ehkä noin 45 astetta kiertää tuo sininen rinkula myötäpäivään. Vapautuminen taas tapahtuu, kun ohjaustangon säätimessä olevasta napista painaa, vaijeri vapautuu ja tuo sininen rinkula pyörähtää takaisin tuohon kuvassa näkyvään asentoon keulassa olevan jousen voimasta.
    Vaijeri avattu ja "kiekkoa" väännelty käsin,ei mitään vaikutusta.Taidanpa seuraavaksi lähteä hakemaan sitä pumppua...

  13. #343
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Pumppu on kyllä hyvä hankkia joka tapauksessa mutta eipä se taida ongeelmaasi auttaa, jos keula toimi eilen ja tänään ei liiku mihinkään. Ei ne paineet nimittäin sillä tavalla ole voineet itsestään kasvaa, että lähes täysin liikkumattomaksi olisi muuttunut.

    edit: Toimiko keula ennen poplockin asennusta vai asensitko tosiaan välissä vain polkimet ja toiminta loppui ilman, että keulaan koskettiin välissä? Eli haen sitä, settä asensitko poplockin sen jälkeen kun keula oli ensin toiminut normaalisti? Oliko keula jotenkin ilman poplockia saapuessaan ja tämä remote asennus tehtiin sitten itse vaihtamalla siihen keulan kruunuun osia? Edelleen tuntuisi ainoalta vaihtoehdolta, että poplockin asennuksessa tai asetuksissa tms. on jokin mennyt pieleen.
    Ja miten pyöriikö se poplockin kiekko juuri sen alle puoli kierrosta ja siten ja siten, että kiinni päin pyörittäminen on erittäin raskasta vain käsin rinkulasta tarraamalla, koska jousi pyrkii pitämään sen auki asennossa. Näin sen siis kuuluisi tehdä. Vai pyöriikö kiekko jotenkin ilman vastusta tai loputtomast kierroksia tms. tms.?

    No toivottavasti selviää. Keula on itsessään erittäin hyvä mielestäni.

    edit: Luin uudelleen ensimmäisen viestisi ja outoa todella, jos pyörä tuli valmiina vain polkimien asennusta vailla ja keulan toiminta lakkasi itsestään! Asiantunteva pyöräliike toki voi auttaa, jos muu ei auta mutta siitä saattaa vian luonteesta riippuen joutua hieman maksamaan. Jos oikeaa vikaa on ja jotain maksaa, niin maksun voinee saada kyllä kuitin ja meilin avustuksella takaisin pyörän myyneeltä nettikaupaltakin.

  14. #344
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Jos paineet katoaa nega puolelta niin kyllä se aika jäykäksi voi mennä. Kokeile päästää paineita vasemmasta yläjalasta painamalla venttiiliä vaikka ruuvimeisselillä.

  15. #345
    Paineet oli 100psi molemmissa päissä.

    Pyörän ostin bikediscountista.Etupyörän ,ohjaustangon ja polkimet kiinnitin itse ,kaikki muu oli pyörässä valmiina kiinni.Semmonen muistu mieleen että kun keula vielä jousti niin kuulu sellanen mieto suhahdus mutta mitä tätä foorumia lueskelin niin olis ihan normaalia.Poplocin kiekon liikerata on noin 1/3 kierrosta ja on tosi tiukka kiinni väänettäessä.

  16. #346
    arctic biker Guest
    mullon just toi sama Reba ollut viime toukokuusta. Hyvä keula. veikkaus vasemman jalan alapäässä negatiivisäiliön venttiili vuotaa. venttiilin sielun avaaja ja varuiksi muutama normaali autoventtiilin sisuskalu eli sielu. lähin rengasliike. kustannuksia alle vitosen. Ja se iskaripumppu on varsin tähellinen eli välttämätön.

  17. #347
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vili Katso viesti
    Paineet oli 100psi molemmissa päissä.
    Jos sinulta löytyy se pumppu nyt niin kokeile vaikka seuraavaa: Päästä ilmat pois molemmista kammioista ja kokeile sen jälkeen keulan toimintaa lukituksen kanssa ja ilman. Mikäli lukituksella tuntuu olevan vaikutusta ja keula tuntuu liikkuvan ylös+alas ( joudut varmaan pitämään toisella kädellä keulaa alhaalla kun vedät ylös) niin lisäile sitten ilmaa molempiin kammioihin suositusten mukaisesti.

  18. #348
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Liikerata ja jäykkyys kuulostaa oikealta. Jos paineet oli 100 molemmissa päissä niin alajalan paineen vuotamisestakaan ei liene kyse. Sitten on mullakin ongelmana ollut vaihtoehto, että oikean yläjalan öljyt olis valunut tiivisteen ohi alas mutta että ihan uudessa keulassa niin ihme homma. Silloin mulla kyllä myös keula liikkui ehkä puoleen matkaan ennen kuin tyssäsi.
    kauris muokkasi tätä : 24.02.2012 at 17.40 Syy: kirjoitus hankalaa kännykällä

  19. #349
    arctic biker Guest
    Jaha pumppu löytynyt, hyvä. Siinä oikean jalan yläpäässä on semmoinen kiekko jonka ympärille tää tankolukituksen eli poplockin vaijeri tulee. Nyt kun vaijeri on irti niin käsin väännettäessä lukkosymbolin suuntaan sen pitää olla jäykkä ja palautua napakasti.
    keskellä on nuppi, nykäse se ylös, sieltä löytyy lukitusasteen säätö.,2,5mm? kuusiokolo käy, ruuvaa varoen molempiin suuntiin niin kauas kuin menee.jätä johonkin välimaille, ilmat pois vasemmasta jalasta molemmista kammioista ja sitten ensin +puolelle ja sitten toiseen joko sama tai joku psi enempi. js jos ei sittenkään toimi niin a paremmat neuvonantajat b takuu. btw tää poplock ny ei kovin hääppönen toiminnaltaan ole
    i

  20. #350
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vili Katso viesti
    Jahas nyt sain keulan liikkumaan jotenkin .Makaamalla tangon päällä niin keula liikkuu tosi hitaasti puoleen väliin asti ja palautuu takas yhtä hitaasti.
    Ei tämä kyllä kuulosta miltään seuraavista:
    - vaimenninöljy oikeassa alajalassa
    - vaimentimessa "lukitus" päällä
    - negakammio tyhjä

    Miksi? Koska "todella hitaasti" sisään ja ulos. Tietty, jos on paluuvaimennus täysillä ja lukko päällä? Silti todella hidas ei ainakaan sisäänpäin kuulosta oikealta. Eikä noissa paluuvaimennuksen säätö kyllä mihinkään sekuntien kestoiseen palautukseen normaaliyilellä oikkee riitä?

    Olisko joku kanitus jommalla kummalla puolella liukuputken sisällä? Tai sitte liukupuslan ja liukuputken kohdistus menny jotenkin munilleen tai jotain... Ei kuulosta yhtään hyvältä. Mikä on todella hitaasti? Ota paineet kokonaan pois ja työntele ja vetele kät.. käsin edes takaisin. Kyllä pitäis sentään liikkua edes takas kohtuuvoimalla...

    Sihahdus kuuluu ehjästä vaimentimesta paluuvaimennuksen aikana. Riippuen säädöstä (kuinka paljon paluuvaimennusta) paljonko sihahtaa.

  21. #351
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Jos sinulta löytyy se pumppu nyt niin kokeile vaikka seuraavaa: Päästä ilmat pois molemmista kammioista ja kokeile sen jälkeen keulan toimintaa lukituksen kanssa ja ilman. Mikäli lukituksella tuntuu olevan vaikutusta ja keula tuntuu liikkuvan ylös+alas ( joudut varmaan pitämään toisella kädellä keulaa alhaalla kun vedät ylös) niin lisäile sitten ilmaa molempiin kammioihin suositusten mukaisesti.
    Tämä tehty.Ilman paineita haarukka liikkuu pohjaan asti,puolen matkaa menee kevyesti ja loput saa painaa kunnolla.Samalla tavalla toimii lukittuna ja ilman.

    Semmosta vielä et jos joku porilainen tätä lukee ja näitä ymmartää niin saa tulla ihmettelemään...
    vili muokkasi tätä : 24.02.2012 at 20.38 Syy: Kirjoituksesta sai väärän käsityksen

  22. #352
    arctic biker Guest
    niinhän sen pitää toimiakin, eli kun keulan joustosta on käytetty kohtuu matka niin sen pitääkin jäykistyä, ettei pohjaa kolahtamalla. nyt vaan experimentoit sitä floodgatea, eli se pieni nuppi oikean jalan päässä jossa lukee gate,
    nykäse pois ja 2,5 mm kuusiokoloavain, tunge sinne ja siellä on säätökohta, lukitus melkein kiinni tahi melkein auki. Ihan täystönkkilukkoa ei reba RL malli ees tunne ja hyvä niin. kyllä se siitä, ja sitten kun kesäkeli on hauska testailla näitä eri variaatioita pos ja negpaineitten kanssa, siinä se suvi menee...

  23. #353
    Ni siis ilman paineita keulan saa pohjaan ,ohjepaineilla ei edelleenkään liiku mihinkään ilman kunnon makaamista keulan päällä.

  24. #354
    Kuten tuossa yllä mainittiin niin vaimennusöljyjen valuminen syystä tai toisesta alajalkaan voisi olla yksi syy moiseen toimintaan ja sitä vielä vahvistaa toi keulan lukituksen toimimattomuus. Mutta ei sen pitäisi johtaa keulan jäykistymiseen ohjepaineilla...päinvastoin keulan pitäisi liikkua varsin sukkelaan sillä välillä minkä alajalkoihin valuneen öljyn yläpinta sallii.

  25. #355
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ohjepaineet on yleensä rankasti yläkantissa. Unohda ohjepaineet ja laita sellaiset paineet, että toimii ja joustaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  26. #356
    arctic biker Guest
    Asiaan liittyen, poplock avaa lukituksen ajoittain varsin vastenahtoisesti, mutta onko pushlock yhtään etevämpi?

  27. #357
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Molemmat ollu,ei niis kauheit eroi ole.Liian tiukat kurvit vaijeril ja likaisuus häirittee yhtäkaikki kumpaakin,oikeanpuoleisen kruunun pää kans puhtaana ja voideltuna sen "hatun"(se mitä vaijeri kääntää) alta auttanee myös.

  28. #358
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    390
    Olen pitänyt rebassa positiivisella puolella aika kovia paineita nyt muutaman kuukauden ajan, koska olen käyttänyt pyörää lähinnä maantiellä. Olen siis halunnut siitä mahdollisimman jäykän. Eilen kuin olisin halunnut ajaa sillä metsässä ja tiputin paineita niin mitään ei tapahdu vaan keula pysyy jäykkänä vaikka ottaa kaikki ilmat pois niin negasta kuin positiivisestakin. Siis ei anna periksi milliäkään. Keula on huollettu elokuussa fillariosassa.

    Mitäs sanotte? Liian kauan kovat paineet, ei ole öljy päässyt voitelemaan tai jotain vastaavaa..

  29. #359
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Vaimennusöljy perinteiseen tyyliin alajalassa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  30. #360
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Näin veikkaisin myös. Auki, putsaus, uudet öljyt oikeisiin paikkoihin sinään ja ajoa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •