Hola. Tasaisin väliajoin kaikissa kenkäaiheissa keskusteluissa on tapana empiä eri merkkien välisiä verrattavuuksia kokojen kanssa. Tähän on olemassa yksi kohtalaisen yksiselitteinen vastaus. Tadaa; senttikoko. Eli siellä kengässä (lähes kaikilla valmistajilla) tai kenkälaatikossa, tai valmistajan sivuilla on merkintä cm tai toisinaan jpn. Kyseinen lukema tarkoittaa kengän sisämittaa senteissä. Kun tuon lukeman omasta jalastaan kerran oppii, on loppuelämä melko valoisaa aikaa kenkien suhteen. Spessun kokotaulukkokin löytyi: http://www.specialized.com/us/en/bc/...2008_SizeChart
Tuo lukema ei tietenkään kerro lestistä tai muistakaan kengän muotoseikoista mitään, mutta pituuden se kertoo.
Itse olen vuodesta 2005 lähtien (valaistuminen) ostanut kenkäni sokkona ja näkien pelkästään tuon kokomerkinnän mukaan, ja joka kerta on mennyt kohdalleen.
Ja heti perään kertomus läheltäpititilanteesta Defrostereita hankkiessa. 29,5 on minun senttikoko, spessulla se tarkoittaa kokoa 46. Kesäkengät jo omistin ja samaa kokoa tilasin nämä talvimenokkaat. (En siis kuulu sihen koulukuntaan joka varaa talvikenkiin lisätilaa, ainakaan tällaisiin. Saappaat sit erikseen.)
Kenkien saapuessa oli ensikokemus kuitenkin hiukan ahdas, ja luullin jo valaistumiseni hiipuvan synkkyyteen joka aina valmiina taustalla lymyää. Vastaava koko kesämallissa ei nimitäin ollut mitenkään edes vähääkään niukka. Loppu hyvin kaikki hyvin, kenkä on passeli, nyt kun sillä on jo maileja alle saatu. Alkunapakkuuden laitan kengän vuorauksen piikkiin, kesäkengissähän ei täytettä ole.
Yhtenä keinona saada kenkä istumaan nopeammin jalkaan on nytkin käyttämäni; kengät täyteen hanalämmintä vettä, kengät jalkaan ja tunniksi pihalle temuamaan. Kävely tai lumityöt tai muu sellainen sopinee paremmin tekemiseksi kuin pelkkä pyöräily, sillä askeleiden painosta jalka elää enemän kengässä ja hakee omaa tilaansa.
Ihmiset, ottakaa haltuun senttikoot. Säästätte palstatilaa ja mielen sopukoita.

Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit