Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
Mitenkäs ne sukset? Mitä saan/hyödyn, jos käyn ostamassa plus/miinuskelin/xxx jne. "kisa"sukset? Ei mulla suksia ostaessa ollut mitään tietoa mistään eri keilien suksista, painosuosituksista, siklauksesta, pohjien hionnasta yms. ostin vaan kun halvalla sain. Foorumisurffauksella menee pää pyörälle...
En liene paras neuvomaan, mutta mikäli et harkitse kilpahiihtoa/massahiihtotapahtumia niin aika hyvin yksillä suksilla pärjää. Kalliimmissa luistelusuksissa on parempi kiertojäykkyys, joka huomaa silloin kun laittaa kunnolla voimaa/painoa sukselle. Myös kelin mukaan suksen profiilinkin pitäisi muuttua. Pakkaskelillä pitkä painealue parantaa luistoa, mutta vesikelillä se aiheuttaa "imua" ja niin heikentää luistoa. Lisäksi tietyt suksimerkit eivät toimi pehmeässä lumessa, kun kärki kyntää liikaa. Aikaisemmin kisasuksissa on ollut parempi pohjamateriaali, joten ne ovat yleensä luistavampia, nykyistä tilannetta en tiedä.

Varsinaiset kisasukset ns. "tallisukset" poimitaan erilleen tuotantolinjan päästä yksittäiskappaleina. Eli kaupassa myynnissä olevat eivät ole varsinaisesti niitä parhaita, mutta koska valikointiprosessi on pitkälti manuaalinen niin hyviä (parhaita) suksia päätyy myös kauppaan. Mutta ensin tulevat ns. vakavat hiihtäjät etsimään itselleen parhaat parit ja alennusmyynteihin jää satunnaisia hyviä pareja eli sieltä on vaikea löytää hyvää paria muttei mahdotonta. Itselleni kävi kerran hyvä säkä alennusmyynnin suhteen. Kun menin ostamaan, niin liikkeessä oli jäljellä vain yksi pari, jonka pituus ja jäykkyys sopivat minulle. Ostin sen "viisaampiani" uskomatta ja sain siitä parhaan (liukkaimman) parin, minkä olen koskaan omistanut. Oli ilo havaita voittavansa massahiihdoissa alamäissä käytännössä kaikki muut, kun lämpötila oli -2 - -10, antoi aika paljon uskoa jaksamiseen, kun tiesi pääsevänsä helpommalla kuin muut.

Itselläni on luistelusuksia kaksi paria ns. hyvät sukset ja hiekkakelin sukset. Jälkimmäisiä ei tarvitse sääliä ja pohjat ovat "sopivasti" uritettu vesikelille Jos suksia varoo liikaa, niin hiihtokilsat jäävät aika vähiin. Perinteisen puolella minulla on kolmet sukset, joista yhdet vaan sen takia, kun erehdyksessä ostin kuivan pakkaskelin sukset ja täytyi ostaa normaali kelille uusi pari. Itse käytän ns. kisasuksia, mutta kokoni (95/196) asettaa omat vaatimukset sukselle.

Suosittelen katsomaan kevään alennusmyyntejä, mikäli sopiva kisasuksipari löytyy. Säästä nykyiset sukset huonolle kelille, niin ei tarvitse niitä sääliä ja nauti hyvistä suksista silloin, kun hiekkaa ei ole näkyvissä.