Minkä verran noista "paremmista" suksista on hyötyä?

Taustaa: Olen 37v / 73kg mies. Pyörää on ajettu maastossa n. 15 ja maantielläkin nyt 5 vuotta. Treeniä tulee vuodessa 200-300h (poikkeuksena 2010, kun rakensin ok-taloa ja treeniä alle 10h...). Vuosittain ajeltu Tahko (10x), TdH(3x) + muita kuntoajoja silloin tällöin. Kuntopohjaa siis on jonkin verran.

Sitten hiihtoon. En ole omistanut suksia yli kymmeneen vuoteen ennen tätä talvea. Olen hiihtänyt 0-5 kertaa talvessa vapaata lainasuksilla. Joskus 15-16 vuotiaana hiihtelin jonkin verran. Sen jälkeen tosiaan ton 0-5x vuodessa. Viime syksynä bongasin Stadiumista sukset (Fischer SC skatecut 187cm) ja monot (Salomon Active 8 skate) yhteishintaan 170e. Ostin sitten ne yhtään suksista enempää ymmärtämättä. Sauvoiksi hain jotkut 90e One wayt. Voiderauta ja pari luistoa +sikli ja harja tuli myös hommattua.

Nyt olen hiihtänyt tänä talvena Espoon latuja 300km. Ekat 200km hiihtelin kuokkaa, kun en muustakaan tiennyt. Sitten luin jotain foorumia, että wassua pitäisi hiihtää ja katselin jotain opetusvideoita ja päätin opetella hiihtämään wassua. Olen nyt viimeiset 100km hiihtänyt sitkeästi wassua ja kylllähän se alkaa sujua.

Lenkkien keskivauhdit pyörivät 12-13km/h välissä (20-25km lenkki, Endomondon mukaan). Viime viikolla kokeilin hiihtää 20km vähän reippaammin ja keskinopeus oli 15,2km/h (3:56min/km). Tosta tuntuu, että vielä ois varaa kiristää jonkin verran. Tota 15km/h ois kyllä jaksanut varmaan tuplamatkankin, ei ollut mitenkään verenmaku suussa. Luistokin oli normaali, mitä se nyt tollaisessa -8-10 asteessa on. Itse asiassa nyt kun olen siirtynyt wassua hiihtämään keskarit näyttäisi nousseen n. 1km/h, ollen kevyellä lenkillä päälle 13km/h.

Hyötyykö tällainen harrastelija jotenkin spesiaalisuksista? Olen noin kerran viikossa voidellut sukset ja hyvin ne on tuntuneet luistavan
En oikein tiedä mitä ero olisi, jos hommaisin jotkut 2-3x kalliimmat "kisasukset"?