Liki 23,5 keskaril pääs tänään kotiin, näin kovaa en ole ajanut sitten lumien tulon.
Liki 23,5 keskaril pääs tänään kotiin, näin kovaa en ole ajanut sitten lumien tulon.
Työmatkat menee talvisin 29” Lynskey Ridgeline + Rohloff + Nokian Extreme 294 –yhdistelmällä. Valoja ja heijastimia on riittävästi ja kuskilla vielä neonkeltainen potta päässä.
Kevyeksi tuota ei voi kehua, mutta pahakin keli menettelee, kun joustokeula tasoittaa sekä iskuja että painojakaumaa ja isot pyörät eivät töki lumessa, railoissa tai kuopissa.
Useamman talven kokemuksella 29” ja Rohloff –yhdistelmä voittaa avovaihteet ja 26” –kombinaation Etelä-Suomen talvikeleillä mennen tullen.
Lumettomalla/jäättömällä kelillä on sitten kevyempää vaihtoehtoa alla.
Hiski muokkasi tätä : 06.02.2012 at 21.51
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Ei tarvitse enää pyristellä täpärillä -20:ssä. Viime talvena meni Canyon Nerven Fox RP2:sta Pro-Pedal ominaisuus, tänä talvena Specialized Epicin Brainista Brain. Pro-Pedalia ei tullut hirveästi kaivattua Canyonissa mutta Brain kuuluu Epiciin kuin nenä päähän. No, onneksi jälleenmyyjä hoitaa jälkimmäisen ilomielin takuuseen.
Muutenkin tuntuu olevan tämä hydrauliikka aika arkaa pakkaselle. Avid Elixir 5:t alkoi toimia todella epäjohdonmukaisesti, etujarrun kahvaan syntyi lisää väljäliikettä samalla kun takajarrun kahva jäykistyi täysin. Kahvan etäisyyden säädöllä ei juurikaan vaikutusta. Sulattamisella sen sijaan oli, samoin kuin keulaan. Reba jäykistyi melkein kuin jäykäksi haarukaksi ja alkoi joustaa vasta sulattamisen jälkeen. SRAMin vaihteet sentään pelasi kuin rasvattu. Vaikkei niitä oltu edes rasvattu.
Täytyy kaivaa hybridi naftaliinista ja hankkia siihen jotkut valtavat renkaat joihin minimipaineet ja kruisailemaan. Mehtään ei ole kuitenkaan asiaa ennen kuin lumitilanne helpottaa - kaikki lähipolut tukkeessa puunrungoista.
My vote goes to this! Ajanu talvella hypridillä, cc:llä, jäykkäperäsellä ja nyt täpärillä. Täpäri mulle paras pidon ja pehmeyden suhteen. Vähiten syö miestä. Päivämatka on 38km. Yhtä en vaihda: täpäri talvella. Tai noh lukkikset, Noksun WXC300, 1000lms valoo - emmä vaihda noitakaan kyllä.
Onko ihan hullua hommaa lähteä -30 lukemiin tuolla syksyllä laitetulla CC:llä(Kona JTS)? Onko vaarana että jotain menee rikki? Mitkä osat noissa yleensäottaen ovat vaarassa kovilla pakkasilla? -27 meni vielä ihan ok mitä nyt ketju vähän kangisteli pysähdyksissä.
Eipä ainakaan viikonloppuna (yli -30 C molempina päivinä) minun tai minun kanssa ajaneiden pyörästä mitään rikki mennyt. Mitä nyt poskista nahka lähtee, mutta sehän onkin jo eri asia![]()
Ride the snake, he's old, and his skin is cold.
Ohops. Tajusin, että mullahan on juuri tuo tilanne. Eli kolme erilaista talvikelpoista fillaria odottelee varastossa kullekin sopivaa keliä tahi lenkkiä. Tosin krossarilla en ole vielä tänä talvena ajellut, mutta voisihan senkin kevyitä peekoopyörittelyjä varten vihdoin joku päivä alle ottaa. Lähinnä olen ajellut läskipyörällä, mutta toki myös täpäri on lumisille poluille päässyt. Läski on kyllä aivan ykköstalvipyörä. Täpärilläkin on toki ilo ajella, mutta sen kanssa henkilökohtainen pakkasraja on jossain viiden asteen kieppeillä. Johtuen lähinnä varpaiden jäätymisestä lukkisten ja kehnohkojen talvipopojen vuoksi. Ja jotenkin nuo maastopyörän lukuiset liikkuvat osat tuntuvat kovalla pakkasella pelittävän kehnommin.
"pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
Oma talvipyöräily koostuu lyhyistä työmatkoista ja parista kolmesta 20-50 km klv/keskuspuistolenkista viikottain.
Yksi oleellinen juttu talvipyöräilyssä on siinä että aina ei voi nähdä millaista alustaa edessä oikeasti on: lumen/sohjon alla voi olla jäätä, kuoppia, kiviä jne.
Kätevimmältä ja turvallisimmalta on toistaiseksi tuntunut 26" mtb nastarenkain. Alunperin HT mutta keulan vaihdon jäykkään hiilikuituiseen, keulan keveneminen tuntuu toisaalta miellyttävältä mutta toisaalta jäykkä keula lyö käsille, ehkäpä pehmeämmät gripit seuraavaksi. Kaksysäriä tai lumipyörää olisi kiva joskus päästä kokeilemaan.
CC:llä en tykkää ajaa pehmeässä lumessa/sohjossa koska ajoasento siirtää liikaa painoa etupyörälle, ykwim.
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
CC on ollut alla koko talven - kun muita ei ole. Tasan yhtenä päivänä oli niin huonossa kunnossa väylät, että ajattelin noutajan tulevan ennen kuin pääsen perille. Pari kertaa on kaaduttu kun etupyörä on tipahtanut mukakovalta autonrengasuralta pehmeään höttöön, mutta sekin on tapahtunut syrjäisillä pihakaduilla.
Pitäisiköhän (pitäisi!) ottaa loppuviikolle muutamia tunteja enemmän unta per yö. Tänä aamuna tullessani duunin pihaan aloin hamuilla kypärän remmiä auki. Taisin näyttää vähän hölmöltä kun kaavin kaulaani ja taputtelin päätäni vain todetakseni, ettei kypärä ole tullut mukaan. Ilmankos sain hieman ihmetteleviä katseita osakseni. Seuraavalla kerralla pitänee lähteä yöpuvussa.
Ohhoh, melko liuta ongelmia. Mahtaako sulla tulla paljon lyhyitä semi-lämpimässä tallissa säilyttämisiä, niin että pyörä on aina kosteana kun viet sen pakkaseen? Itselläni ei ole varsinkaan jarrujen ja keulan kanssa ollut mitään ongelmia koskaan talvisin. Jarrunesteet (oikeanlaiset) on tehty pakkasta kestämään, ja keulan ongelmat viittais siihen että öljyissä on jo vettä seassa (harmaat vaihdossa). Jarruongelmat vois selittyä sillä että itse sylintereihin pääsee jäätä, en tunne ko. jarrujen rakennetta kylläkään.
Mitä tulee talviajoon sopivaan pyörään, niin onhan se selvä että täysjousitettu maastopyörä on usein röykkyisille talviteille sopivin, harva varmaan moottoripyöräpuolen enduroonkaan katupyörää pitää parhaana vaihtoehtona. Eipä silleen etteikö esim. CC:llä _selviäisi_ talviajosta, mutta maasturi tarjoaa ajoasennon jossa hallinta on helppoa, ja jousitus takaa pidon ja mukavuuden.
Lisäys vielä, vaijereita ei tosiaan kannata alkaa rasvailemaankaan ellei ole varma että ko. rasva ei jäykisty pakkasessa.
Ketjureaktio muokkasi tätä : 07.02.2012 at 10.57 Syy: muu syokkays
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Eipä ole ihan vielä kolmea...
Itellä työmatkaa se 50km, josta pyöräilen 22km, tästä reilu puolet metsäautotietä työkaverille ja loput pyörätietä. Aikaa palaa normaalisti n.1h, maksimissaan mennyt 1h 20min jumalattomassa vastatuuli tuiskussa. Pyöränä Bianchi jab 7100, michelin hot 2,5" kumeilla ja matalilla paineilla, cc:lla en ole vielä kokeillut kun on niin uusi tuttavuus minulle.
Sama. Niillä mennään millä kesälläkin, vain kumeja vaihdettu leveämpiin: arkiajeluun (<20 km/suunta) fiksi (kesäkumit 25 mm, talvella 32 mm), viikonloppulenkkeilyyn keskuspuiston siisteimmillä väylillä maantiekonkeli (kesä 23 mm, talvella takana 28 ja edessä 25, kun ei isommat mahdu...) ja vastuksella tri-pyörä (pääsee kesällä sitten maantielle).
Jos jotain saisi vaihtaa, niin tietty maantiepyörän cyclocrossiin, joka välttäisi kesälläkin ihan hyvin mulle, mutta sallisi talvella tuhdimmat nakit.
Minkäänlaisia joustokeulia en ole eläissäni kokeillut, joten en osaa niitä kaivatakaan![]()
Tänään poikani ajoi joulun jälkeen ensimmäistä kertaa omalla pyörällä 2½ km päiväkotiin. Teillä ei ollut lunta eikä pakkasta ollut kuin -5°C. Tällä välin on kuljettu Hamax Kiss -turvaistuimessa, pulkalla ja pari kertaa suksillakin. (Hiihtopäivinä vein aamulla sukset ja sauvat polkupyörään kytketyn pulkan kyydissä ja pojan turvaistuimessa, ja vaimo haki pojan kävellen.)
Omassa pyörässäni on samat renkaat kesät talvet: Schwalbe Marathon Plus 28-622. Viime perjantaina, kun autoilijat törmäilivät, pyöräteillä oli reilusti irtolunta ja tilaa. Ajoin yhteensä 32 km ja kaaduin vain kerran eräällä auraamattomalla pikkutiellä, kun lipsahdin sivuun autonrenkaanjäljestä.
CC:llä mennään talvella, niin kuin kesälläkin huonommat kelit ja alustat. Ei sillä, etteikö suorallakin tangolla ajaa voi. Ainakin joku, mutta en minä. Crossari vaan tarjoaa ajoasennon, jossa hallinta on helppoa ja turvallista, sekä mukavuus kohdillaan. Ei viitsi jollain kurjalla maasturin räyskällä kituuttaa, kun parempaakin on tajolla. Paksummat renkaat voisin ottaa talviajaksi täryväylille. Seuraavaa crossaria hankkiessa katsonkin, että siinä voi vaikeuksitta käyttää 40-50 millisiä.
HMK muokkasi tätä : 18.02.2012 at 17.11
-
Tänään oli kylmä. -32 lähtiessä ja eka aamu kun sinkula jäykistyi jo menomatkalla.
Onhan niitä varastossa enemmänkin, ja siellä ne myös pysyy kunnes kevät tulee. Talvella ajan lähinnä Pugsleylla. Periaatteessa minulla olisi näillä keleillä ajamiseen kelvollisia pyöriä muitakin: krossari on osissa korjaustelineessä yläkerran olohuoneessa ja täpäri on nojannut kellarin oveen siitä päivästä kun ensimmäinen hiutale osui maahan. Jos nyt Pugsli sattuisi esimerkiksi hajoamaan niin sitten asiaa pitäisi miettiä.
Arkiajoon minulla on pari romupyörää, kotona fiksi ja keskustassa kolmivaihteinen roskiksesta napattu raato, josta tosin pitää varmaan mielenterveyden takia vaihtaa napa toimivaan, tuo siinä oleva toimii vähän miten sattuu. Näiden rengastuksella ei kannata maastosta haaveilla, mutta eipä ole tarvinnutkaan, katuja on toistaiseksi aurattu.
Riding straight ahead in a forward fashion.
Aamulla satoi osan matkaa vettä, joka jäätyi näpsäkästi vaatteisiin, sillä pakkasta oli joku viisi-kuusi astetta. Kuin olisi ajanut haarniska päällä... Jäänpalat vaan lenteli, kun riisui takkia kuivumaan.
Hope Tech X2 pari talvea, ei ongelmia, Foxin floatti ilmajousella, ei ongelmia, takaiskari on ollu vieterillä mutta sekään ei ole ollut milläskään.
Nyt on ollut WB Loop keula -17c ei ongelmia, MT6 mineraalilitkuilla, ei ongelmia, DHX 5.0 Air on kans toiminu ku buikki (yllättävää kyllä kuinka paljon tuo on saanut epä-kehuja koko iskari).
29er kiekot ja kelvitkin menee 36 eturattaalla suurimman osan ajasta hauska peli tuo Prime.![]()
Olipa taas mukavaa parin viikon tauon jälkeen ajella aamulla hybridillä töihin - mittari näytti perillä 21,3 km, pitihän sitä hieman kierrellä kun aikaa oli. Mukava lämpötila talvipyöräilyyn (-4 C). Toki kontrastia oli, Tansaniassa viime viikolla + 35 C ja paluu Helsinkiin jossa silloin oli vielä -20 C. Kiipeilyssä muuten kipeytyy aivan eri lihakset kuin pyöräilyssä, varsinkin silloin kun mennään alamäkeen.... Off topic: Kilimanjaro valloitettu eli Uhuru Peak 5895 m, kröhhmm...
^^ sakuvaan - unohdit listasta Reverbin
Mun fillari asuu ulkolämpötilassa aina, edellinen härveli pääs kerran kahdessa talvessa sisään lämmittelemään ja nykyinen vasta
yhden kerran. Kun päivä- / viikkotolkulla pakkanen on parissa kympissä tms, niin kyllä sen noissa joustavissa osasissa huomaa.
Ilmakeuloista EXM150 ja Deville hidastuu selvästi (kovalla) pakkasella ja max joustomatkasta jää ehkä kolmannes piiloon, VAN-
vieterikeula tekee ihan saman, mut pykälää lievempänä. Vieteri-iskaritkin tahmaa havaittavasti, ihan samanverran kun testiaineiston
ilmaiskarit. Kaikkein vähiten lämpötila on muuttanu RP23:n (toi tuorein versio) toimintaa.
Jarrujen kanssa (Hopea X2/M4, Formulan Onea) jos jotain on tarttenu säätää, niin syynä on umpeenjäätyvät satulat tms.
Voimansiirron kanssa ainoa ongelma koskaan pakkasella oli aikanaan Hammerschmidtin rattaan vierustaan pakkaantunut lumi joka nosti ketjun
piikkien ulottumattomiin, takavaihtajan kans zero problemo evör.
Reverb olikin mun rosvosektori![]()
Mutta on niitä muutenkin lauennu vaikka ei olis kylmääkään...
Kerran on etuvaihtaja jääny isolle rieskalle kun vivusto jäätyi loskasta, nyt eio sitäkään ongelmaa kun DM vaihtajan vivusto on käytännössä sellasessa paikassa ettei loska lennä sinne. Näppärää.
Sattui olemaan muun asian perästä kamera ruokatunnilla mukana. Sää oli eilisen lumipyryn jäljiltä kuulas ja ilmakin lauhtunut aamusta jo siihen -25 asteen pintaan. Ilmankos pyöriä näytti olevan liikkeellä ja parkissa aika runsaasti. Tällaista kalustoa täällä tänään:
http://www.flickr.com/photos/ppikkup...n/photostream/
http://www.flickr.com/photos/ppikkup...n/photostream/
http://www.flickr.com/photos/ppikkup...n/photostream/
Ei paljon näy nastoja, täpäreitä, lukkiksia tai valojakaan. Heijastimetkin on vähän niin ja näin ja vaatetus taitaa olla pääasiassa H&M:n talvimallistoa, mutta eipä se näytä kaupungille fillaroivia teinityttöjä paljon haittaavan. Tuli vain mieleen, kun joku aiemmin kyseli, että onko talvipyöräilyssä tarkoitus katsoa, kuka on se kaupungin kovin jätkä. Kun on itse varustautunut viimeisen päälle pakkasta vastaan ja samoissa valoissa odottaa mummiksella polkeva 13-kesäinen tyttölapsi ohuessa villakangastakissaan, niin ei siinä itseään mitenkään poikkeukselliseksi luonnonvoimien kesyttäjäksi tunne.
Oli iloisen näköisiä polkijoita, kauhea kiitovauhti ja lämmintä.
Onhan tuota tullut aikoinaan paljonkin kuljettua kaikenlaisilla pyörillä ja sen tapaisilla työmatkaa, koulumatkaa, kauppaan ym. Nastarenkaita en tiennyt olevan olemassakaan, päällä tavalliset farkut, pipo ja toppatakki. Se vaan on niin, että noista mankeloijista harvempi taitaa ajaa enemmän, kuin 10-15 min matkoja siellä pakkasessa, eikä paljon muulloinkaan. Kolmituntinen lenkki vaatii vähän erilaisia varusteita pakkasella.
En nykyisenkään 10 minuutin työmatkakävelyn takia viitsi edes pitkillä kalsareilla varustautua. Ei siinä ehdi kylmä tulla. Joskus -25 asteessa saatan toppahousut vetäistä farkkujen yli, mutta en aina. Pitää kumminkin sitten perillä taas kuoriutua niistä.
-
Usein kuulee ja lukee kommentin että pyörä jäätyy pakkasella.Useimmin silloin tarkoitetaan jähmeää poljettavuutta. No jotain kokemusta kun itelläkin on... Ja toki synteesi mitä oon foorumin sivuilta lukenut.
Navat. Rasvoissa on eroa minkä oon ikävä kyllä joutunut huomaamaan. Novatecin D 712SB takanavalla ja saman sarjan etusella olen nyt rapiassa -30C joutunut ajamaan muutaman kerran ja pyörii!
Ketju. ihkauuden Kmc:n kymppiketjun kanssa jouduin tekemisiin ihan vasta, ei se aivan tönkki ollut... Naftaliotukseen, eli ketjuun ohuen ohut öljy.
Keskiölaakeri. Simpan H2 on helposti avattava eli puhdistus ja pakkaskelin vaseliini, mitä tähän ja kuppi/kartio napoihin sitten laitetaan onkin sitten eri asia, ehkä ehdotuksia?
Jarrut. jotenkin aattelen että nestelevareitten tiivistevalinnoissa ei meijän keliolosuhteet ole kovin tärkeä asia eli mekaaniset, Avid BB7, vasen jarrusatula auki ja putsataan se vaseliini pois, tilalle hyvin vähän öljyä. Vaijerinkuoriin aseöljyä
Singlespeed. mitä ei ole niin se ei tässä tapauksessa voi jäätyä
Ja hyväksi lopuksi, täysjäykkä 29!
Ja ne pedaalit perhana unohin, toki flätit, mitkä niistä pyörii herkimmin pakkasella nii en tiijä. itelle oon tehny tämmösiä foorumille kelpaamattomia virityksiä...
arctic biker muokkasi tätä : 07.02.2012 at 18.49 Syy: lisäsin
Kirjanmerkit