Onko urheiluteippi hyvä naamanahkassa? Vai liian tiukka liima.
Noin tuulisuojaksi
Onko urheiluteippi hyvä naamanahkassa? Vai liian tiukka liima.
Noin tuulisuojaksi
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
nostetaan volyymia
1 and only Talvipyöräilyketju
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Itse käytän jos käytän Micropore "haavateippia" /"hoitajan teippiä" eli sitä ruskeata, paperimaista ja ihoystävälistä. Silloin kun sen laittaa kasvoihin, saattaa tuntua siltä että se lähtee tuulesta irti mutta kyllä se pysyy hyvin, ja lähtee vetämällä ilman kyyneleitä![]()
http://www.pellossalo.fi/
Joo ihonvärisessa se etu ettei näytä kun leikkaussalista karanneenaSehan on ihan hyvä että pyöräilijä yrittää matkia normaalia ihmistä. Mutta ei ole pakko
![]()
http://www.pellossalo.fi/
Minä hommasin tällaisen:
http://www.haglofs.com/fi-FI/tuottee...ava_fi-fi.aspx
En uskalla edes ajatella, mistä minun luullaan karanneen, kun ajelen pakkasella tuo päässäni...
Yllättävän hyvin henki kulkee suun kautta hengittäenkin, eikä viima pure poskipäitä. Yli 15 astetta pakkasta, eikä naamassa mitään murheita. Kerää takuulla katseita - enemmän ehkä sääliviä, kuin ihailevia, mutta so what. Pitää vaan muistaa riisua tuo ennen pankkiin tms. asioille menoa.
-Pyöräilyn ei tarvitse olla totuus, mutta on hyvä jos siinä on totuutta-
Nyt täällä saa rapsutella korvanlehdista nahkaa irti.... on ollut jossain vaiheessa varmaan pakkasta![]()
Verrattu Lidlin tuulenpitävä juoksutakki ja aito Gore-Windstoppare samanlaisesessa -15 asteen pakkassäässä parinkympin hiihtolenkillä, perättäisinä päivinä. Ilmankosteudesta en osaa sanoa, mutta lieneekö kohtalaisen samanlainen, tuuleton jakso.
Lidlin takin selkä jäätyi selästä sisäpuolelta, ulkona ei huurretta. Windstoppare oli selästä märkä sisäpuolelta, ei huurretta ulkopuolella. Kummallakaan ei ollut epämukava eikä kylmä olo. Tarkoittaneekohan tämä sitä että vindstoppare päästää ilmaa ja kosteutta hitusen huonommin läpi? Jos siitä ei lämpö kulje kosteuden eikä ilman mukana ulos, jää sisälle lämpimäpi ilma ja myös vesihöyry, märässä olomuodossaan.
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Päivän hesarissa juttua talvipyöräilystä sivu D2 Ei pelkkää masokismia.
Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.
Perheessä taitaa olla samanlainen, josta käyttäjä leikkeli suun kohdalle keskipisteen ympäri ensimmäisen reikäkehän mukaisesti heksa-aukon saadakseen edes vähän happea.Alkujaan tämän lähetti jussika
MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
Kävin viikko (vai pari) sitten hakemassa varustelekasta http://www.varusteleka.fi/product/ka...and/_2TL18CVZA . Sama juttu, muuten oli hyvä, mutta hengitysaukkoa ei ollut riittävästi. Piti leikellä, jonka jälkeen toimi ihan hyvin.
Just tota leukotapea meinasin. Kävin eilen lyhyellä juoksulenkillä -21 asteessa semmoista suikale lärvilläni, ja ainakin tuon ajan paleltumat pysyivät tyytyväisinä. Pysyi hyvin paikoillaan eikä irrottaminenkaan ollut tuskaista.
Eihän sitä tosiaan ihan tervejärkiseltä näytä. Mutta siihen teipillä ei ole paljoa vaikutusta..
1,5h kävin kokemassa talvipyöräilyn ihanuutta. Oli polut ja kelkka/mönkkäriurat menneet pahasti tukkoon viime yön lumisateessa. Hauskaa oli silti. Aurinko oli huikean kirkas!
tässä Hesarin pööräjuttu
[quoteHS:]
Talvipyöräily on parhaimmillaan tyynessä pikkupakkasessa auringon noustessa, kun pyörätiet ovat hyvin aurattuja ja tasaisia. Vieressä kilometrien autojono seisoo aamuruuhkassa, ja lähijunat ovat luopuneet yrityksistä pysyä aikatauluissa jo aikoja sitten.
Pahimmillaan talvipyöräily on räntäsateessa ja vastatuulessa, kun pyörätiellä on parikymmensenttinen kerros irtomöhnää ja autot heittävät sitä kahmalokaupalla lisää pyöräilijän päälle.
Kylmyyden lisäksi juuri pyöräteiden kehno kunto pitää pyörät talvella kellareissa. Liikenneministeriön tutkimuksen mukaan pyöräilijöiden määrä romahtaa esimerkiksi Helsingin seudulla kymmenesosaan kesän huippulukemista.
Saman tutkimuksen mukaan yli neljännes kesällä pyöräilijöistä olisi kuitenkin valmiita ajamaan talvellakin, jos kevyen liikenteen väylät pidettäisiin paremmassa kunnossa.
Tilastojen perusteella talvella pyöräily ei ole sen vaarallisempaa kuin kesälläkään. Olosuhteet ovat haastavammat, mutta talvikelillä pyöräilijät ovat paremmin varustautuneita ja ajavat hiljempaa. Kesällä onnettomuuksia aiheuttaa liian suuri nopeus, talvella liukastuminen.
Liukastuminen on helppo välttää ajamalla kyllin hiljaa ja käyttämällä nastarenkaita ja tarpeeksi matalia rengaspaineita. Kylmään auttavat oikeanlaiset vaatteet, mutta huonosti auratuille pyöräteille pyöräilijä ei voi mitään. Tarvitaan sopiva asenne.
Pyöräilyyn ei tarvitse suhtautua urheiluna. Jos pakkasen ja hikoilemisen yhdistelmä tuntuu liian pahalta, voi aina ajaa hiljempaa. Silloin farkut ja toppatakki ovat yhtä hyviä pyöräilyvaatteita kuin trikootkin. Joku voi ottaa jokaisen auraamatta jätetyn tienpätkän ylimääräisenä vastuksena.
Hidaskin pyörämatka on usein nopeampi kuin ruuhkabussissa istuttu, ja aina halvempi kuin autolla ajettu.
Sitten näkökulmasta riippuen hyviä tai lisää huonoja uutisia.
Valtaosa työmatkapyöräilijöistä pyöräilee saadakseen liikuntaa. Pakkasella polkeminen on usein raskasta, sillä kylmä jähmettää laakerien rasvat. Nastarenkaat painavat paljon ja rullaavat huonommin kuin kesäkumit, ja irtolumi lisää vastusta. Kun kuskillakin on paksusti loskan ja hien kastelemaa vaatetta päällä, työmatka todella käy työstä.
Siksi kunto kasvaa ja kalorit kuluvat talvellakin, vaikka ajonopeus ei päätä huimaa. Keväällä voi sitten taas nautiskella.[quoteHS:]
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Kiitos kmw
"Ainoa treeni mitä kadut on se, jota et tehnyt." -Michael Jordan
Millaisella kalustolla täällä jengi ajelee talvet? Onko talvella pääosin polkuja ja pyöräteitä vai onko kaikilla jo se 3kpl erityyppisiä pyöriä varastossa odottelemassa sopivaa lenkkiä / keliä?
Luulisin että tulee myös itselle tarve ostaa ns. kunnon talvipyörä myös maastoon, mutta haetaan nyt ensin tuo 1300 euron hybridi tuolta liikkeestä ja sulatellaan sitä rahareikää hetki. Luultavasti syksyllä sitten 29er ensi talveksi talliin.
Onko kukaan varautunut talvella / kevättalvella huonoon ilmanlaatuun?
Kun ajelee esimerkiksi taajamassa jotain 30km lenkkejä niin itsellä ainakin saa melkein yskiä hiekkaa ja pölyä suusta loppumatkasta. Tuntuu siinä vaiheessa pyöräilyn terveysvaikutteidenkin menneen hukkaan kun imee tuota pölyä kunnolla keuhkoihin.
Mulla on duunimatkoilla lähes aina lumisateen jälkeen auraamattomat väylät yleensä vielä takaisinkin tullessa. Ei tulisi mieleenkään edes yrittää millään muulla kuin kunnon maastopyörällä ja kunnon kumeilla. Hybridillä jäisi tekemättä nämä työmatkat. Mutta jos on kevlit aina aurattuna niin kai sitä sitten voi koittaa urheilla.
Jäykkäkeulainen Nishiki saa riittää arkiajoon. Renkaina w240/w106, perhostanko, lukkopolkimet, hyvät valot ja riittävä määrä heijastimia. Ajo on pääosin pyöräteitä paitsi jos on kovin tukossa kelvit, niin sitten lupia kysymättä ajoradan puolelle.
Mutta tänä talvena on kieltämättä tullut muutamaan otteeseen mieleen, että jousitettu keula ja vähän kevyemmin käsiteltävä pyörä voisivat olla mukavia myös työmatkalla. Mutta sitten se on pari päivää satamatta, pyörätiet taas hyvässä kunnossa ja ajatus 29erista unohtuu seuraavaan lumipyryyn saakka.
Ja tänään se tuprauttikin kerrasta 20 senttiä ja lisää tulee. Kotimatka näyttää mielenkiintoiselta. Tosin ei tuossa lumimäärässä mikään jousitus auttaisi, leveämmät renkaat ehkä - siis ehkä. Kapeampi rengas pureutuu lumeen paremmin kuin leveä. Lukkopolkimista on iso apu. Pysyy veto päällä hankalimmissakin paikoissa.
Mulla on Kona dr.dew joka ei ole vaihtumassa, mutta jos hakisi täydellistä talvifillaria, niin se olis jokseenkin näillä spekseillä:
- Täsjäykkä runko johon mahtuu reilunkokoiset renkaat (~2"). Leveys on eniten menoa helpottava asia kunnon puurossa ajaessa. Kapeitakin renkaita olen kokeillut, mutten ole onnistunut todentamaan missään kelissä tuota väitettä että kaposempi rengas kulkee vakaammin kun se pureutuu paremmin lumeen.
- Levyjarrut, toimintavarmat ja herkasti toimivat jarrut kelissä kuin kelissä
- Suora riittävän leveä ohjaustanko ergo kädensijoilla. Leveä tanko helpottaa tasapainoilua kunnon puurossa ja ergokahvat mahdollistavat otteen tangon päistä, joka taas auttaa pitämään käsiä lämpöisinä (viima tulee eri kohtaan eri otteilla)
- Riittävästi vaihteita. Olosuhteet voi vaihdella todella paljon jopa päivän aikana ja vaihteet helpottaa matkantekoa kun aamulla on ajanut 25km/h tasamaavauhtia vasta-auratuilla pätkillä ja kotiin sotketaan 15cm hangessa 7km/h
- Hifistelynä kahdet kiekot, lumelle ja jäälle omansa, jolloin nastat saa jääkeleille helposti alle ja lumella voi ajella herkästi rullaavilla nastattomilla renkailla.
- Kevyt, vaikka keveys ei kuulemma matkantekoa nopeutakkaan tekee se polkemisesta oikeasti paljon mielekkäämpää.
plussaa siitä että fillariin saa kiinni tarakat ja kunnon lokarit, jotta siitä saa pätevän retkipyörän kesäksi kun työmatkat ja lenkit poljetaan maantipyörällä. Ja mukaan tietenkin lukkopolkimet, valot yms itsestäänselvyydet.
Mullon alla Haro Mary (29") + Exotic jäykkä keula + Rohloff. Eilen otin nastat vek ja tilalle 2.35 Rampaget. Samoin lukkopolkimet pois ja tilalle CB 50/50 flatit (ainoa CB tuote joita en ole saanut rikki). Tanko on Salsa 2 bend bar 23°, 710mm. Kuten edellä mainittiin leveä on hyvä talvella (on se kesälläkin kiva). Imo paras mahdl. talvipyörä. Tallissa on Surly CC, mutta en ole ikuna sillä talvilenkkejä ajanut.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Cyclocrossarilla jossa contin nordic spike nastarenkaat, lumessa ei hyvä yhdistelmä vaikka toimeen on tultu ja ensimmäinen kunnon talvikausi menossa.
Reitit on kevyenliikenteenväyliä, metsäteitä ja maantienlaitaa.
Mieluusti ajaisin vaikka 29er maasturilla näitä lenkkejä, sillä saisi vähän lisää vaihtelua reitteihin, tosin cyclo on maantiellä todella mukava kun vauhtia onkin jo 30km/h.
Ehkä ensi talvena sitten on alla 29er.
Ehdottomasti täysjousto! Nykyiset täysjoustot toimivat loistavasti pakkasellakin, ja tasaista kohtaa ei tiestä löydy joten jouset on todella tarpeen. Kapeamman renkaan purevuus on helppo todentaa esim. jäällä jonka päällä on lunta, kapea rengas antaa suuremman pintapaineen eikä lähde luisumaan. Eri asia sitten että kummasta ominaisuudesta on yleisesti enemmän hyötyä, kantavuudesta vai pidosta. Voisin arvata että kantavuus keventää ajoa.
Jäykkistalviin ei ole enää paluuta. Nyt jäykistelee vain ajaja![]()
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Itse kuljen kanssa talvisin samalla kalustolla kuin kesäisin, eli arkiajoon 26" hybridi ja pidempiin ajeluihin CC. Nastarenkaat alla, muutoin sama kokoonpano kuin kesäajossa, mitä nyt napakammilla pakkasilla laitetaan satulan päälle Bilteman satulansuojus lämmittämään istuinlihaksia.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Talvella ajan pääasiassa 26" jäykkäperäisellä maastopyörällä, renkaina Schwalben ISP:t. Cyclocrossarissa olevat nastarenkaat (37mm Nokia W106) ovat sen verran kapeat, että lumessa pyöräily menee kiemurteluksi, lisäksi ovat painavat ja huonosti rullaavat. Krossarilla mennään alku- ja lopputalvesta, kun lunta on vähän.
Huonoon ilmanlaatuun kevättalvella/keväällä varaudun lähinnä muuttamalla reittiä, poljen töihin keskuspuiston kautta (hieman tulee matkaa lisää), jolloin ei tarvitse yskiä autojen nostattamassa pölyssä.
CC:llä tai hybridillä mennään. CC:llä on hauskempi ajaa, mutta hybridissä on aina nastat ja lokarit valmiina. 37 mm leveämpää nakkia ei ole käytössä, joten välillä kiemurrellaan kuin gärmes.
Mulla on avovaihteet aina toimineet, joten en ole nähnyt tarvetta napavaihteille tai sinkulalle. Levarit ovat sen sijaan hyvät talvella.
Täysjousto jossa alla Spessun 2,3 Butcher ja 2,2 Purgatory. Hyvin on riittänyt pito ja tasapaino joten en ole edes ajatellut pistäväni nastat alle.
Menihän se 22km työmatka alle tuntiin kun vaan pyöritti kampia pikkasen tiuhempaan - tätä menoa ollaan maaliskuun loppupuolella kesävauhdeissa![]()
Kirjanmerkit