GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 4 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 230

Aihe: Miten polvet?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Siitä satulan korkeudesta saa lukea aika ristiriitaista tietoa, toiset suosittelee polvivaivaisille hieman matalampaa satulaa ja toiset taas vannovat että liian matala satula johtaa polvikipuihin.
    Mää en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Satulan korkeuden säätöön mulla on oma mielipide ja konsti:

-ekana olisi syytä katsoa että penkki on eteen-taakse suunnassa edes sinnepäin. Kun penkki on paljon liian takana, pyöritys on kamalan näköista koukkimista. Eli polvinivel ja polkimen aksilalinja samaan linjaan kun kampi on vaakasuorana eteen. Useimmilla silloin polven edestä näkyy isovarvas kohtisuoraan katsottuna, se on nopein havainnointi tapa.

-kammen mitta olisi syytä olla edes sinne päin. Mielummin liian lyhyt kuin liian pitkät. Pidempi kampi huonontaa polvikulmaa koska satula on alempana suhteessa polven yläsentoon pyörityksen ylä-asennossa. Myös triatlossa juoksu sujunee paremmin kun kammet eivät ole liian pitkät.

-jalkojen mittaeron vaikutus pahanee jos penkki on liian alhaalla. Muutaman millin korjauksissa kannattaa pitää sama mielessä kun Tour-lehden testeissä, mitta-erhe ja mittaustavan luotettavuus tulee aika pitää mielessä. Eli jos esim. kampitestissä on esitetty keskiarvo-jäykkyys, se ei paljon auta jos toinen kampi on todella löysä ja toinen todella jäykkä, paitsi jos on yksijalkainen.... palataampa ainainen epäilys mielessä takaisin asiaan...jos on varma mitta-erosta, osa,tai jopa kaikki, siitä voidaan kompensoida laittamalla klossin alle korottvaa tavaraa. Speedplay polkimiin käy esim ne levyt mitä jää kun asennetaan kenkiä suoralla 4-pulttikiinnityksellä, paksuus on 3,5mm+ pidemmät ruuvit. Näitä olen ammattilaisillakin nähnyt. Probike.fi Simolla Nummelassa on myös Speedplay Profit kit jolla saa vaikka mitä säätöjä aikaan klosseihin.

-penkin korkeutta on syytä mitata rullamitalla keskiön keskeltä satulan päälle,maantiepyörällä yleensä satulaputken keskilinjaa tai tolpan klampin keskilinjan mukaan. TT/tri pyörien takia, olen muuntanut tämän "keskiön keskeltä-istumapaikan keskelle".Lukemassa saattaa esiintyä n. 5mm ero kauden aikana. Keväällä yleensä on enempi lumppua ja jäykemmät lihakset eli penkki on hieman alempana. Mtb-pyörässä penkki saattaa olla 10mm alempana,varsinkin ht, pyörän päällä jumppaamisen takia mutta yleensä polvijorinat ei koske juurikaan niin paljon mtb-kuskeja kuin paljon kinnaavia maantiekuskeja.
    -itse penkin korkeushan on helppoa, periaatteessa...penkki laitetaan niin ylös että pyöritys ei kärsi. Eli ensin penkki ylös, jos lantio keinuu, se on reilusti ylhäällä, sitten kun ollaan lähempänä oikeaa kokeillaan 1-2 asten alamäkeen tai myötätuuleen pyörittää "reilusti", takaliston pomppimisen rajalla, eli 140-+10 rpm useimmiten. (tai enempi). Penkkiä lasketaan ihan vähän kerralaan kunnes pyöritys on helppoa. Kun penkkiä lasketaan vähän kerrallaan, eron pitäisi tuntea. Tässä siis haetaan penkin korkeudem maksimia jolla hyvä pyöritys saavutetaan. Ja se on se jota tulisi siis käyttöö myös.( Jos lihakset ovat umpijumissa eli/ja tai kylmät, tulee se ottaa huomioon.)
    -kun em. korkeus on löytynyt,mitalla numero ylös. Jos keli/lihasrentous oli ok, korkeuden maksimin pitäisi olla siinä. Kylmällä kelillä siitä ina alaspäin. Sitten "aikuisten" painoisilla ihmisillä tuppaavat jotkin penkit painumaan läjään muutamn tunnin ajon jälkeen joka vaikuttaa myös mutta sen pitäisi tuntua jo lisääntyvänä paineena "oksavarressa" jolloin on syytä hakea tukevammampi penkki tai eri mallinen. Suomeksi tuo tarkoittaa hieman kovempaa yleensä. Kovempi on yllättäen monelle parempi...varsinkin jos on kuskilla kokoa ja ajo-aikaa.
    -polkimet. Kokeilkaapa laitaan kengän pohjaan vaikka maalarinteipillä vaalea raita, ajaa trainerilla jollain 200-300W teholla, joku ala-vk, ja kuvatkaa videota vaikka pokkarilla. Sit hidastuskuvasta tulee näkymään että kantapää tekee sivuttaisliikettä, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Jos klossin vapaaliikkettä ei ole tai siinä on jotain kankeuden tapaista, esim pyörähdyspiste on joissakin polkimissa akselin edessa, ei keskellä, tämä rasittaa polvea. Eli vapaa liikkeen tulisi olla herkkä ja rajoitukseton. Kuten Speedplay tai muinoin Time Equipe:issä oli. Sitten on mielenkiintoisia jannuja joiden "on pakko" ajaa kiinteillä klosseilla. Minulle tulee mieleen ihmiset joiden "on pakko" käyttää rollaattoria. Eli polven tukilihaksisto on niin moro että jalan hallinta ei toimi enää luonnollisesti. Heille suosittelisin silti vapaasti liikkuvia klosseja, kevyttä lenkkiä tasamailla...kunnes tukilihaksisto kuntoutuu.

-Jos ei usko, niin saa hakea lainaan, laittaa Rotor Q-ringit. Kun välitys esim 53 piikkisellä on polven tehottomilla ja todennäköisesti vahingoittuneilla työkulmilla 50th ja tehokkaimmalla alueella 56, ei varmaan ole vaikea arvata että se rimpuilu kammen ollessa etuasennossa tiukemmalla tuumalla vähenee. Se kärjistettynä "rimpuilu" aiheuttaa painepiikin ja vääntöä polveen, elikäs tuntuu kivistyksenä. No, jos polviä kolottaa, usein tuumaan kevennetään. Mutta jos fillarin pitäisi edetäkin, on joku tuuma oltava piälläkin. Varsinkin mäissä/vastatuulessa.

Mulla oli kevät talvella jonkun 5 vuoden ajan aina polvissa sellainen pieni kivistys kun talvella ajetaan spd:llä ja tuumaakin on joskus lumessa. Eipä ole ollut enää pariin vuoteen vaikka ikä ei vähene. Väitän että on lähinnä siitä kiinni että CX-pyörän pikkuratas, 39th on Q-ring. Isommalla ei tulekaan juuri ajettua kun pakka on 12-27. Lisäksi toi on helppo kokeilla kun mitään vaihteita ei tarvi säätää ja pikkuratas on halvempi kuin isot rieskat.

On hauska nähdä ammattilaisten SpinScan käppyröitä tehopäällä. Yleensä jos jantterit yrittää todistaa omaavansa "täydellisen" pyörityksen, kuvio alkaa hajoamaan ja tehot laskemaan. Useimmilla paras teho kierroksella on n. 120 asteen kulmassa pystyasennosta elikkäs ehkä helpommin ymmärrettävissä kun kampi on vaakasuorasta n. -30 astetta allaspäin. Elikkäs kuten -30 astetta vinottain oleva 8-kuvio. Q-ring ideaan kuuluu että välitys on siinä suurin eli aikaa kierroksesta vietätään tehokkaimmalla kierroksen alueella eniten ja tehottomalla osalla vähiten. Elikkäs kierroksen kuvioon saadaan lisää pinta-alaa, eli lisää keskiarvotehoa...

Koska Cervelon S2 on kisapyöräksi suunniteltu, siihen sopii isot pikkurattaat...rakentelimme testipyörän jossa on 2kpl 53th eturatasta, vaihdettavissa ajossa vaihtajalla. Toinen on tavallinen ja toinen Q-ring. Tarkoitus on saada se messuille traineriin kokeiltavaksi tehomittariin ympättynä.

Tosin on todella hupaisaa nähdä oikia tulos ajossa miten polkimen painaminen/nostaminen jakautuu ja voiko asialle tehdä jotain. Nykyisillä tehomittareilla se ei onnistu. Periaatteessa Polar/Garmin tehopetaaleilla sen pitäisi onnistua mutta eipä niissä vissiin moista toimitoa ole. Rotor-tehomittauskammissa se on, kunhan Garmin päivittää softansa vain.
    Samu Ilonen muokkasi tätä : 01.02.2012 at 08.31

Yritänpä kuvailla oman polvikipuni joka on nyt muutaman viikon vaivannut. Itse nivelessä ei ole kipua, ei haittaa ajoa, kävelyä eikä liikkumista muutenkaan. Vihlaisee kuitenkin aika mukavasti kun esim. vetää vaikka tiukkaa kenkää jalasta tai pyyhkii kengät rappuharjaan joka putsaa yhdellä kertaa kengän pohjat ja kyljet (jalan liike taaksepäin). Tällöin tuntuu ikäänkuin venymistä polvinivelessä ja sitä kipua tietysti. Vihlaisee kuitenkin parimminkin polvilumpion alapuolelle säären yläosaan kuin itse niveleen. Onkos foorumilaiset vastaavaan vaivaan törmänneet? Noh, lääkäri taitaa kutsua kun ei lepokaan tunnu auttavan.

Läheskään kaikki polvikivut eivät onneksi vaadi puukkoa.
    Jos et ole satuttanut koipeasi missään, niin mahdollinen aiheuttaja on lihaskireys. Kireä IT-jänne aiheuttaa pistämistä lumpion ulkoalapuolelle "kuopan" lähistölle, sisäpuolen ja säären yläosan vihlonnat tulevat usein kireistä reisilihaksista (usein niistä alemmista). Minä pääsen vasemman löysän polveni vihlonnoista eroon urheiluhierojallani.

Itselläni polvet kipeytyivät samalla lailla kun pidin jalkoja rahilla niin, että polvet olivat ilman tukea.
    Voisi olla yksi syy eli yliojennus polvinivelistä.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

@ HeliT: Osuu kohdalleen tuo kuvauksesi "lumpion ulkoalapuolelle kuopan lähistölle", siinä se kipu just onkin, olipa hyvin sanottu. Lihaskireyttäkin taitaa olla kun etureittäkin venyttäessä meinaa takareisi krampata...
    Ja polvi tuntuu myös löysältä. Kiitos! Jake_Konan vinkki otetaan myös käyttöön.

Jos polveen koskee, polvi on rikki. Hoida asiaa ammattilaisella.

Oma polveni hajosi heti kun Shimanon kenkä Shimanon polkimessa esti jalkaterän pienen vapaan liikkeen. Nyt sitä sitten hoidetaan.

Oma kokemukseni sanoo että polven kestoon vaikuttaa kielteisesti pari asiaa. Polkimen "Play" on yksi. Jalkaa ei saa lukita kiinni vaan sivuliike pitää sallia. Toinen on se, että kammen pituus on riittävän lyhyt. Jos on 165 cm pitkän ihmisen jalat, 165mm kammet toimivat tosi hyvin. Pitkät kammet voivat hyvinkin olla polventappajat. Se, että kaupasta myydään vain 170-175 mm kammilla olevia pyöriä ihmisille joiden pituus on välillä 170-195 cm, on vitsi, varsinkin kun toiset meistä ovat pitkäsääriä ja toiset, no, kerrotaan esimerkki:

Kaverini on 180cm. Minä olen 173 cm. Kokeilimme Mondeon takaistuinta. Kaverini sanoi että tämähän on ihan kiva! Minulla osui pää kattoon. See?
    Pyöräily tuntuu tärkeältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkireisi Katso viesti
    Voi olla rikki tai sitten ei. Monesti, jos polvelle ei ole tapahtunut mitään onnettomuutta (kaatumista, vääntöä), niin kivut tulevat lihasjumien, kireän IT-jänteen ja hermojen kautta. Olen jo moneen kertaan kertonut, että vasen polveni oli viime kesänä pitkään niin kipeä, etten pystynyt kävelemään kuin pari sataa metriä (ajamaan kyllä pystyi), rikki se ole, löysä kyllä. Tuo hankaloitti aika lailla toisen, leikatun polven kuntoutusta.

Se ammattilainen kannattaa sitten valita huolella... on huonoja, OKoita ja mestareita!

Kerromme kokemuksia.
    Minulla hajosi kumpikin polvi, sekä löysä että timmi, kun polkimen play katosi huonon kengän myötä. Etsin sitä polviosaajaa vieläkin, ei niitä monta ole missään. Polvivaivan uusimisen/pahenemisen estoon olisi myös maallikko-osaajia mutta en tiedä millä nimimerkillä esiintyy tällä palstalla. Pyydän häntä henkilökohtaisesti tulemaan mukaan. Toimiva resepti kävelee päivittäin vastaan työpaikan käytävällä. On vaan niin pidättyväinen persoona ettei reagoi helposti.
    Pyöräily tuntuu tärkeältä.

9-vuoden jälkeen kivut edelleen. Polvet ei kestä juoksemista, välillä pyöräily, kävely ja uintikin tekee kipeää. Olen käynyt 3 eri ortopedilla joista tiedän 2 olevan alan huippuja.
    Natiiviröntgen on otettu lukuisia kertoja, kerran on magneetti otettu. Kerran on tähystetty ja yritetty ilmeisesti vapauttaa jännettä, parantaa jotain kulmaa polvessa. Polvessa on bakerin kysta, kaikki on ehjää vielä, paitsi ilmeisesti niissä jänteissä jotain.

Olen vuosia tehnyt kuntosaliharjoitteita ja venytellyt, mikään ei ole poistanut kipuja. Olen kenties tehnyt kaiken väärin. Pahinta myrkkyä on polvillaan olo ja työskentely. Vaihdoin ammattia ja opiskelin uuden ammatin, se poisti leposäryn. Uudessa ammatissa voin ehkä työskennellä lähelle eläkeikää. Tällä hetkellä voin treenata melko kivuitta ja välillä jopa tehdä hurjiakin urheilusuoritteita. Silti joskus mietin, että jos löytyis joku keino millä niistä kivuista pääsis lopoullisesti.
    Jos ei pysy muiden mukana niin ainahan voi polkea hitaammin

Mulla on polvessa juoksianpolvi vaivannut noin vuoden,napsuu mutta ei ole oikeestaan kipeä mutta ongelmallinen.
    Venytellyt ja hieronut mutta mikään ei oikein auta,jalan ulkosyrjästä kipeä nyt kehräsluusta 10cm:ä ylöspäin ja se lieneen jäykistänyt nilkkaa?.
    Kävely auttaa vähän mutta pyöräily alkaa olemaan tuskaa tunnin ajon jälkeen ja polvi paukkuu ja jää jumiin.*prkl*
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Mulla on polvessa juoksianpolvi vaivannut noin vuoden,napsuu mutta ei ole oikeestaan kipeä mutta ongelmallinen.
    Venytellyt ja hieronut mutta mikään ei oikein auta,jalan ulkosyrjästä kipeä nyt kehräsluusta 10cm:ä ylöspäin ja se lieneen jäykistänyt nilkkaa?.
    Kävely auttaa vähän mutta pyöräily alkaa olemaan tuskaa tunnin ajon jälkeen ja polvi paukkuu ja jää jumiin.*prkl*
    Ääh, talawileirissä liian vähän viinaa, kunnon kännit ja märkä leppähalko olis siirtäny kipupistettä x-suuntaan. Nooh vitsivitsi, paranemisia.
    -Usot sie jot myö uitiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mako Katso viesti
    Panu Hirvinen, Orto-Lääkärit Lääkäriasema Helsingissä. Korjannut mun molempia polvia. Mukava mies, joka harrastaa itsekin pyöräilyä.
    Panu on best! mutta kaveria ei aina viittis vaivata...

Viimevuoden seikkailussa ruotsissa Panu lääkitsi mua että sain viikon ajettua maastossa.TÄNKS!!
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

"Juoksijanpolvi" tulee usein kireästä IT-jänteestä. Siihen auttaa parhaiten foam roller = pilatesrulla. Netti on puolillaan rullausohjeita (IT band, foam roller).

Entäs rutiseva polvi. Onko kellään? Mulla oikea polvi rutisee polkiessa, vasen ei. Sen tuntee kädellä polven päältä pyöräillessä. Minkäänlaista kipua ei ole. Rutisee se ihan kotisohvallakin kun nostaa jalan kohti taivasta, ja taivuttaa polvea yläs alas. Antaa rutista vaan siitä välittämättä, kun kerran ei ole kipua? Vai onkohan tulevaisuudessa tulossa ongelmia?
    Sinkulamaasturiin nyt laitan varmuudenvuoksi vaihteet...
    Niin ja kuntosaliakin on tullut harrastettua yli 10 vuotta. Ei sielläkään ole vaivannut. Se onkin se ykkösharrastus, ja fillarointi toisena. Työmatkapoljentaa ja satunnaisesti lenkkejä n 5000km/v.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    "Juoksijanpolvi" tulee usein kireästä IT-jänteestä. Siihen auttaa parhaiten foam roller = pilatesrulla. Netti on puolillaan rullausohjeita (IT band, foam roller).
    Tehty on tein itselle rullan 110mm muoviputkesta ja päälle solukumia,gutaa on tehnyt rullaillessa.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Lainaus Alkujaan tämän lähetti goljat Katso viesti
    Entäs rutiseva polvi.
    Voi olla rustovaivaa, tai sitten ei. Hajonnut kierukkakin rutisee, mutta hajoamiseen tarvitaan (yleensä) jonkinlainen onnettomuus. Risasta kierukasta tulee sitten kuitakin oireita kuten polven lukkiutumista ja kipuja. Ei liene huolestuttava asia jos ei satu.

Rutisevista polvista on täälläkin kokemusta. Vuosia sitten tuli treenattu ahkerasti punttisalilla. Jalkaprässissä jompikumpi tai molemmat polvet pitivät kyllä melkoista rutinaa. Painoja prässissä oli enimmillään 380kg jolla tein 8-10 toiston sarjoja. Jalkakyykkyä tehdessä rutinaa ei sen sijaan kuulunut. Polvet eivät olleet koskaan millään tavalla kipeät vaikka rutisivat. Tuota nykyistä polvivaivaani voisin vielä taustoittaa sen verran että kaaduin kyllä pyörällä joulukuussa vasemmalle kyljelleni ja vasen jalka jäi polkimeen kiinni. Lenkin ajoin kuitenkin normaalisti sillä jalkaani/polvea en tuolloin huomannut satuttaneeni. Vähitellen vasen polvi on kuitenkin kaatumisen jälkeen alkanut kiukutella. Vuosi sitten samasta polvesta tulehtui limapussi joka hoidettiin kuntoon lääkkeillä ja levolla. Sen jälkeen on pyöräilty n. 5000km ilman polvivaivoja, joten uskoisin että pyörieni ja kenkieni säädöt on kohdallaan, vapaaliikkeet yms. Lihashuollon olen kyllä laiminlyönyt joten lääkettä otetaan nyt ensin siltä suunnalta. Voi olla että poikkean myös lääkärillä mutta pitää muistaa että kaikki lääkärit ei todellakaan ole yhtä päteviä.

pazi Guest
    Pakko hieman avata foam rollerin käyttöä...

Foam rollerin käyttö yllä mainitsemassa käytössä ei auta IT-jänteen venytykseen yhtään. Foamilla rullaillessa reiden ulkosivua, jänne ei veny yhtään mihinkään, korkeintaan painaa sitä reisiluuta vasten. Kipua mitä tästä toiminnasta tulee, on etureiden (vastus lateraliksen) osan triggerpisteiden hinkkaaminen, jotka sijaitsevat IT-jänteen alla.

-Pasi
    pazi muokkasi tätä : 04.02.2012 at 22.17 Syy: Tarkennusta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pazi Katso viesti
    Pakko hieman avata foam rollerin käyttöä...

Foam rollerin käyttö yllä mainitsemassa käytössä ei auta IT-jänteen venytykseen yhtään. .

-Pasi
    Saako olla toistamieltä! mä olen rullaillu niitä syjiä ja verenkierto on elpynyt ja venytykset parantuneet pakaran seudulta.
    Pakaran venytyksessä tuntee sen kiristyksen parhaiten(mulla) kun jalat on lootusasennossa/ristissä ja kumartuu istuilteen nenä maahan.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

pazi Guest
    Saahan sitä olla erimieltä.

Tutkimuksissa on osoitettu, että IT(Tractus iliotibialis) on liian paksua ja kireää kudosta, jotta siihen saataisiin riittävä 3% venyvyys, joka vaaditaan hyödyn saavuttamiseksi. IT-jännettä hoidetaan perinteisesti venyttämällä sekä erilaisilla sidekudostekniikoilla. IT rakenne ei itsessään pysty esimerkiksi supistumaan, koska siinä ei ole myofilamentteja. IT-jänteen releksaatio voidaan saada aikaiseksi rentouttamalla tensor fascia latea lihasta.

-Pasi

Kiitokset asiantuntijan kommentista.
    Vaikka se IT ei venyisi (en toki niin väittänytkään), niin rullailu on mielestäni paras tapa IT-vaivojen (polven alapuolen pistämisen) hoitamiseen. Toinen keino on sitten huippuluokan urheiluhieroja, joka kyllä suositteli rullailua myös. Loistavan urheiluhierojan löytäminen vaan on niin vaikeaa, olen Suomessa käynyt vuosien aikana ties kuinka monella, mutta täältä löytämäni englantilaisnainen on aivan toista tasoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkireisi Katso viesti
    Nivelrikkoa ei nykylääketiede pysty korjaamaan millään tavalla. Eli on vaivoja, joita ortopedi tai muu ammattilainen ei pysty korjaaamaan. Tässä käypähoito suositukset nivelrikon hoitoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha74 Katso viesti
    Nivelrikkoa ei nykylääketiede pysty korjaamaan millään tavalla. Eli on vaivoja, joita ortopedi tai muu ammattilainen ei pysty korjaaamaan.
    Niinpä. Polvivaivoista oppii turhankin paljon niitä itse kokiessa. Kaikkea ei voi korjata kuten nivelrikkoa (jos nyt tekoniveltä ei lasketa korjaukseksi, ei liene kovin järkevä vaihtoehto nuorelle) ja yliliikkuvia niveliä. Itse olisin heti valmis pienimuotoiseen operaation jolla saisin "ehjän(?)" polveni tukevaksi ja vähemmän helposti vaivaavaksi. Toisaalta iso osa polven seudun kivuista ei tule itse kivuista vaan hermojen kautta selästä tai kiristävistä reisilihaksista tai IT-vaivasta.
    Juha, mikä jalkasi tilanne on? Pystytkö ajamaan, vesijuoksemaan tai tekemään muita polviystävällisiä touhuja?

Niinpä. Polvivaivoista oppii turhankin paljon niitä itse kokiessa. Kaikkea ei voi korjata kuten nivelrikkoa (jos nyt tekoniveltä ei lasketa korjaukseksi, ei liene kovin järkevä vaihtoehto nuorelle) ja yliliikkuvia niveliä. Itse olisin heti valmis pienimuotoiseen operaation jolla saisin "ehjän(?)" polveni tukevaksi ja vähemmän helposti vaivaavaksi. Toisaalta iso osa polven seudun kivuista ei tule itse kivuista vaan hermojen kautta selästä tai kiristävistä reisilihaksista tai IT-vaivasta.
    Juha, mikä jalkasi tilanne on? Pystytkö ajamaan, vesijuoksemaan tai tekemään muita polviystävällisiä touhuja?
    *

Moro Heli,

Jep, tekisin kanssa ihan mitä vaan, jos saisin hajonneen polven nivelrikon etenemisen kuriin, ja kivuttomamman raajan. Ei olisi ikinä uskonut, että lasketteluvammasta tulee näinkin iso rasite arkeen. Nyt täytyy pelata aikaa vastaan, ja yrittää pitkittää keinonivel leikkausta. Täytyy jollain aikavälillä selvittää mahdollisuus, että onko julkisella puolella mahdollista päästä osatekonivel leikkaukseen. Muillekin polven nivelrikon kanssa puuhasteleville vinkki, klikkaa tästä , jos haluat nähdä osatekonivelleikkaus vaiheet.

Tosi kevyt fillarointi, vesijuoksu, ja kevyt vapaauinti on ainoat aktiviteetit mitä polvi toistaiseksi kestää.

Samu, kiitoksia säätövinkeistä. Mun pitäisi varmaan käydä vielä noi säädöt jonkun ammattilaisen kanssa läpi, että varmasti olen ymmärtänyt jokaisen kulman oikein.

Polvet, ikuisuusongelma...
    Vasen, kävellessä säännöllisen epäsäännöllisesi vaivaava löysä polveni on kestänyt kevään ekat lenkit ihan ok (kop, kop). On se jännää, että ennen toisen jalan ristisidekorjausta en edes tiennyt, miten jalkojen pitäisi "oikeasti kulkea" polkiessa, juostessa ja hiihtäessä. Oikean jalan "normalisoituminen" ei polvitohtorin mukaan johdu pelkästään ristisiteen korjauksesta vaan "sopivasta leikkauksen jälkeisestä arpikudoksesta". Miehen perässä mäkiä könytessäni mietin vain, paljonko energiaa menee hukkaan jalan tehdessä ylimääräistä liikettä? Sinänsä turhaa pohdintaa, että löysyyttä ei oikein voi korjata (ehjähköstä jalasta).

*

Samu, kiitoksia säätövinkeistä. Mun pitäisi varmaan käydä vielä noi säädöt jonkun ammattilaisen kanssa läpi, että varmasti olen ymmärtänyt jokaisen kulman oikein.
    Moro Juha
    Minulla on kanssa nuoruuden palloilutaustan takia paikat kärsineet ja huonoimmassa kunnossa on vasen polveni, josta ristiside oli poikki tietämättäni yli 15 vuotta. Ristiside saatiin hyvään kuntoon, mutta polvessani on rustovaurio. Syksyllä 2010 polveni ärtyi (todennäköisesti pyöräilystä) pahasti, mutta parin kuukauden aktiivisella hoidolla ja levolla sain sen harjoittelukuntoon. Keväällä 2011 menin sitten ammattilaisen luokse ja säädimme ajoasennon aiempaa paremmaksi. Stemmin ja satulan vaihdon, satulan ja ohjaustangon säätöjen ja ajokenkien vaihdon jälkeen lähdin kesään 2011 hieman epävarmana, mutta kesä meni todella hyvin. Polvi ei mennyt kipeäksi laisinkaan ja aiemmin vaivanneet selkäkivutkin katosivat melkein kokonaan. Minun kohdallani ammattilaisen apu ajoasennon säädössä kannatti. Ajoasentoani säädettiin tämän systeemin mukaan:
    http://www.specialized.com/fi/en/bc/...pageName=BGFIT
    JOULU

*

Moro Heli,

Jep, tekisin kanssa ihan mitä vaan, jos saisin hajonneen polven nivelrikon etenemisen kuriin, ja kivuttomamman raajan. Ei olisi ikinä uskonut, että lasketteluvammasta tulee näinkin iso rasite arkeen. Nyt täytyy pelata aikaa vastaan, ja yrittää pitkittää keinonivel leikkausta. Täytyy jollain aikavälillä selvittää mahdollisuus, että onko julkisella puolella mahdollista päästä osatekonivel leikkaukseen. Muillekin polven nivelrikon kanssa puuhasteleville vinkki, klikkaa tästä , jos haluat nähdä osatekonivelleikkaus vaiheet.

Tosi kevyt fillarointi, vesijuoksu, ja kevyt vapaauinti on ainoat aktiviteetit mitä polvi toistaiseksi kestää.

Ikävä kuulla että näin on polvies laita.

Itsellä tehty vasemmassa polvessa ristisideleikkaus ja kierukan osapoisto. Edelleen reilun vuoden jälkeen on polvi välillä kipeä ja naksuu lähes päivittäin.
    Tuo naksuminen ei kylläkään tuota kipua. En ole uskaltanut juosta täysillä 1 1/2 vuoteen, koska päänsisällä on pelko että naksahtaa uudestaan.
    Ennen pelasin viikoittain salibandyä ja kesällä jalkapalloa. Nyt ei niitä kumpaakaan ole tullut pelattua tuohon puoleentoista vuoteen.
    Aattelin että joskos kokeilis tuota kunnon juoksua kesällä. Goexspo messuilla kokeilin tuota jalkapallon tarkkuus potkimista, ja kolmannen potkun jälkeen kramppas pohkeesta, joten
    taitaa ne lihakset olla edelleen erittäin jumissa ja kireät. Mulla tuohon toipumiseen hidastavana tekijänä vaikutti vielä se, että vakuutusyhtiön kanssa joutu riitelee korvauksista.
    Arvatkaas kuinka kävi.... Sen jälkeen pompottivat julkisella puolella puolelta toiselle, kunnes lopulta pääsi leikkaukseen 4 kuukauden päästä vammasta. Siihen toipumis aika jolloin
    käytin keppejä vielä 2 kuukautta, niin voitte kuvitella millainen tikku toinen jalka oli. Lisäksi selkä ja toinen jalka menivät aivan jumiin tuosta johtuen. Vieläkään jalka ei ole yhtä lihaksikas
    kuin toinen ( tai läski ). Lääkäri sanoi että vaikka kierukkaa oli poistettu niin nivelrikon mahdollisuus olisi todella pieni, ja jos ilmaantuisi siihen menis parikymmentä vuotta. Eli olis sitten siinä 50 kieppeillä..

Aika karu video tuo muuten. Vaikka omaa leikkaustani seurasin kyllä monitorista, eikä tullut edes paha olo, niin tuossa oli kyllä vähän ällöjä kohtia.
    Esim: tuossa 7min kohdalla työstetään luuta kuin jotain puuta ! http://www.youtube.com/watch?v=ynyxH...D42&lf=mh_lolz

Jaksamista niiden polvien kanssa kaikille ja muistetaan liikkua !

Lainaus Alkujaan tämän lähetti am8119 Katso viesti
    Itsellä tehty vasemmassa polvessa ristisideleikkaus ja kierukan osapoisto. Edelleen reilun vuoden jälkeen on polvi välillä kipeä ja naksuu lähes päivittäin.
    Tuo naksuminen ei kylläkään tuota kipua. En ole uskaltanut juosta täysillä 1 1/2 vuoteen, koska päänsisällä on pelko että naksahtaa uudestaan.
    Koivenkorjaani mukaan on ihan normaalia, että polvi kipeytyy välillä ristisideleikkauksen jälkeen puolentoista vuoden ajan ja senkin jälkeen väsyy nopeammin.
    Noin 10%:n voimaero vuoden jälkeen on myös ihan normaalia.

Itsellänäkin juoksemisen aloittaminen venyi reilusti "sallitusta" kolmesta kuukaudesta koska nilkkani kipeytyi polvesta tulleiden "kuonien" valaudettua sinne (jälkeenpäin on hyvä sanoa, että turvotus ja kipu olisi pitänyt juosta pois). Kymmenen kuukauden kohdalla sain ohjeet "sinun pitää juosta jos aiot vielä juosta". (Vaikeaa se alkuun oli, pohje jumiutui ihan tajuttomasti...) Jos polvi on kunnolla korjattu ja kuntoutettu, niin se on ainakin yhtä vahva kuin alkuperäinen - juoksemaan siis!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti am8119 Katso viesti
    kunnes lopulta pääsi leikkaukseen 4 kuukauden päästä vammasta. Siihen toipumis aika jolloin
    käytin keppejä vielä 2 kuukautta, niin voitte kuvitella millainen tikku toinen jalka oli. Lisäksi selkä ja toinen jalka menivät aivan jumiin tuosta johtuen. !
    Korjattiinko kierukkaasi tai rustoa vai miksi käytit keppejä 2 kk? Kierukan siistimisen ja ristisideleikkauksenkin jälkeen varaaminen on sallittua heti ja kepakkoja on hyvä käyttää ristisidekorjauksen jälkeen 1-2 viikkoa. Itse kävelin muistaakseni sisällä ilman viikon jälkeen ja ulkona tilanteesta riippuen 1-2 viikon jälkeen. Selkä- ja muista jumeista tuli kyllä kärsittyä täälläkin enemmän kuin tarpeeksi...

Korjattiinko kierukkaasi tai rustoa vai miksi käytit keppejä 2 kk? Kierukan siistimisen ja ristisideleikkauksenkin jälkeen varaaminen on sallittua heti ja kepakkoja on hyvä käyttää ristisidekorjauksen jälkeen 1-2 viikkoa. Itse kävelin muistaakseni sisällä ilman viikon jälkeen ja ulkona tilanteesta riippuen 1-2 viikon jälkeen. Selkä- ja muista jumeista tuli kyllä kärsittyä täälläkin enemmän kuin tarpeeksi...
    Näinhän se käytännössä pitäisikin olla, mutta kun itsellä oli hullut säryt ja jalka tulessa ja turvoksissa useamman viikon. Kävin jopa lekurilla tarkistamassa ettei vaan mitään kuoliota ollu kehittymässä kun
    jalka oli todella musta . Lääkepilvessä meni varmaan kuukauden päivät, kun ei saanu nukuttuu. Lisäksi sitten kun ois voinu ulkona kävellä oli niin hullun liukasta, ettei uskaltanu mennä ilman keppejä.
    Loppuajan oli kylläkin vain yksi keppi käytössä.

Tuolla Goexspossa tuli kokeiltua myös seinäkiipeilyä ja nyt leikatun jalan akilles jänteen sivusta kantapäästä on selkeästi kipeä vaikka tuo oli jo Perjantaina.
    Kyllä tuota kireyttä edelleen siis on. Edelleen sattuu polvitaipeesta ja takareidestä mistä siirre otettiin, todella paljon jos yritän pistää koko painon jalalle kyykyssä kun sidon kengän nauhoja.
    Liikkuvuus ei myöskään läheskään yhtä hyvää kuin terveessä kintussa. Itse kävin vesijumpassa ja fysiossa 2 kuukautta. Auttoi mutta olisi varmaan pitäny itse olla kotona vielä aktiivisempi.
    Jotenkin ei vaan osannu kun oli jo kuukausia notkunu öitä netissä kattoen videoita, joten se jäi vähän päälle. Lisäksi oli muka aina "jotain tärkeämpää kuin treenaaminen".

^Jos haluat takaisin vanhojen harrastusten pariin niin kannattaisi varmaan käydä polvesi leikanneen ortopedin juttusilla ja pyytä lähete fysioterapiaan sekä käydä urheiluhierojalla avaamassa jumeja.
    Senhän takia eturistisiteitä korjataan, että pystyy harrastamaan omia lajejaan loukkaantumisen jälkeenkin. Paluu vaatii hyvän korjaajan ja piiiitkääään omaa työtä. Urheiluharrastuksitta osa ihmisistä pärjää ilman ristisidettä ihan ok.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •