GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 20 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 18 19 20 21 22 30 70 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 571 - 600 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Juu 10mm akseli on nyt eli siis täys-setti pitää hommata. Tai siis tommonen.http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=47535
    Ota näistä nyt selvää mikä menee mihinkin.

Voi v"ttu jos rajoitinruuvejakin pitää alkaa säätämään. Saattaa tosiaan päästä helpommalla ,että ajaa samalla takarenkaalla tai sit sisureilla ja vaihtaa vaan kumin.
    Pitää se konversiosetti varmaan hommata jos ajaa kiekon paskaks niin ei tule ajotaukoo tai kisa jää ajamatta.
    Voihan se olla ,että ne säädot oppii nopeeta ulkoo tyyliin tota ruuvia kierros ulos ja tota puol sisään ja vaijeria.....ja se on siinä.

Ei s""tana.. Pääsis ,ehkä helpoimmalla kun ostas toisen rovalin kiekkosetin ja möis stanit pois.
    Tai myy spessun pois eikä ikinä osta toista?

Itse olen muuntanut tosiaan Pro 2'n 10mm läpiakselille koska maxlea ei vielä saa runkoon 135mm mitalla... tosiaan se akseli pitää naputella ulos ja kupit vaihtuu.

Siinä sitten voi käyttää valitsemaansa 10mm läpiakselia tai RWS akselia normi dropouteilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei selviä jos jos haluaa 12mm akselin. 10mm bolt-thru onnistuu kuppien vaihdolla.
    Ach juu. Taisikin olla, että mulle tuli JRA:lta valmiiksi ne x12 -versiot noista navoista, joten ei tarttenut kuin nuo kupit vaihtaa.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei selviä jos jos haluaa 12mm akselin. 10mm bolt-thru onnistuu kuppien vaihdolla.
    Nyt löytyi se tekstikin:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justridingalong
    There are 2 functional upgrades, probably the most important is the switch on the rear hubs from 15mm to 17mm inner diameter bearings. This allows a much thicker axle to be used, hopefully eliminating the regular failures of 12mm through-axles on the standard Pro 2. The 12mm axle wall thickness has increased from 1.5mm to 2.5mm.

Converting to different axle types is now a lot easier. In fact, just by switching the end caps the new Evo hubs are convertible between QR, 10mm, 12mmx135mm and 12x142mm – no need to change the axles at all. The only fitting that does require a whole different axle is the 10x135mm bolt-in.
    Täällä loput.

(Äkkiä näyttäisi siltä, että vanhasta Pro 2 navasta saa tehtyä EVO:n vaihtamalla vain laakerit ja akselin, koska logoa lukuunottamatta napa on pysynyt muuten samana)
    Hri muokkasi tätä : 27.01.2012 at 13.29

Jeps, saman kaivoin Hopen sivuilta:

"The old 15mm axle is now replaced with a 17mm version. This means total compatibility with Maxle and Maxle Lite (reg) 12mm bolt through."

Eli palaan olemaan oikeassa
    Johannes

-Queen

^^
    Hmmm... siis kaupasta tullessa ProII EVO-navassa voi olla 10mm tai 12mm akseli. Jos siinä on 12mm jo valmiiksi niin selviää päätykuppien vaihdolla.
    Oletus taitaa kuitenkin olla (pikalinkku-) 10mm akseli, ainakin mulla oli

edit: olin väärässä, 12mm akseli siellä tosiaan on(!), sehän onkin vielä hauskempaa & kätewämpää!

Hope tai joku "paja" vois alkaa muuten valmistaa spessu/roval 142+ -yhteensopivaa kasettirunkoa Hopen napaan. Sellainen pidempi 2mm spacerilla sisäreunassa. Olisko tuo nyt isokaan juttu, säästyis spessumiehet säädöiltä

Tai jos pienimipiä takarattaita ei tarvii niin laittaa 2mm prikan kasetin alle editoi pakkaa sitten sopivasti, että saa lukkorenkaan kiristettyä
    JackOja muokkasi tätä : 27.01.2012 at 14.24

Minä käsitin noista yo. lainauksista, että EVO-malli nimenomaan tulee oletuksena x12 -sopivalla akselilla. Myöskään JRA:n valikoimassa ei ole navan valinnan yhteydessä edes mahdollista valita akselin kokoa ja noita erikokoisia kuppeja voi sitten ottaa lisävarusteena ja konversio esim. pikalinkku->x12 ja toiseen suuntaan käy teoriassa ilman työkaluja (heikkosorminen tarvinnee pihtejä/ruuvipenkkiä) hetkessä.

Ehkä alkaa mennä jo vähän OT:ksi tässä ketjussa vaikka hyödyllistä asiaa onkin.
    Johannes

-Queen

Tämähän just on sitä tärkeetä tietoa siihen enskapyörän speksaamiseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    Ehkä alkaa mennä jo vähän OT:ksi tässä ketjussa vaikka hyödyllistä asiaa onkin.
    Lisätään OT:en sellainen kuriositeetti et osaa ne muutkin (kun S-zed) olla suuresti viisaita - DT:n takanavoissa, ainakin
    240:ssä ja 440:ssä jotka ei sylttytehtaalta suoraan tule 12mm akselia tukevina, on sisäakseli jonka sisämitta on 11,9mm.
    Päivitys 12mm:ksi onnistuu helposti, tarttee vaan vaihtaa navan akseli muuten täysin identtiseen mutta 0,1mm sisämitaltaan
    isompaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Tämähän just on sitä tärkeetä tietoa siihen enskapyörän speksaamiseen.
    Myös kaikkein muiden, joten siinä mielessä olisi hyvä olla myös muiden kuin enskamiesten helpommin löydettävässä ketjussa
    Johannes

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    Myös kaikkein muiden, joten siinä mielessä olisi hyvä olla myös muiden kuin enskamiesten helpommin löydettävässä ketjussa
    Hö, ne speksaa sitten pyörää väärään lajiin ja sietääkin etsiä sitä tietoa.

Onko ne Spessun Enduro Evon Rovalit noin muutoin mistään kotoisin? Verrattuna kovin yleisesti tilattuun Flow /Hope settiin esim?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Onko ne Spessun Enduro Evon Rovalit noin muutoin mistään kotoisin? Verrattuna kovin yleisesti tilattuun Flow /Hope settiin esim?
    Minunhan tämä pitäs tietää kun molemmat omistan ,muttei mitään aavistusta.
    Hope/flow settiä oon ajanut pikalinkkukiinnityksellä ja relevation keulassa ja traverseja 142x12 takana ja keulana fox36 van joten tottakai se on tuntunut jämäkämmältä kun pyörä jossa ne on kiinni on ihan eri kaliiberia.

Kai niitten ihan hyvät pitäs olla. Ainakin paljon kevyemmät kun hope/flow setti ja silti inan leveemmät.
    http://www.specialized.com/fi/en/bc/...jsp?spid=64376
    Ne on itseasiassa suht kevyet noin leveiks kiekoiks. Jostain oon lukenut ,että ois vähän letkut. Mitä en kyllä ihmetttele painoo kattoessa.
    Tosin kestäviksikin on haukuttu webissä.
    ite en oo huomannu mitään löysyyden tunnetta vaan tosi jämäköiltä tuntuu.

Jos jotain selvää eroo hakis niin nämä rovalien navat on paljon herkemmän tuntuset pyörimään kun hopet.
    Jopa vähän maantiepelissä olevien campan neutronien kaltanen fiilis ,että kun pyöräyttää niin se kiekko vaan pyörii ja pyörii...millon se oikein pysähtyy
    - Fear is a mindkiller -

heh, no hyvältää kuulostaa sitten ja päivättäminen kevyempiin (mutta myös kestäviin) ei ihan pikku tai edes keskinkertaisella rahallakaan siis onnistu. Tosin Rovalien kanssa pitää pysytellä sisärenkaallisessa kokoonpanossa.

[QUOTE=kauris;1773376Tosin Rovalien kanssa pitää pysytellä sisärenkaallisessa kokoonpanossa.[/QUOTE]
    Täh...Miksi ihmeessä?
    - Fear is a mindkiller -

Olin ymmärtänyt sitten väärin. Entistä parempi vain!
    Enää puuttuu tuo tuo enduro evo, joka sinulla jo onkin
    Olen edelleen kade. On se niin upea.

Olin ymmärtänyt sitten väärin. Entistä parempi vain!
    .
    Vanne on teipattu tubeless readyksi samalla lailla kun stanin kehät. Rovaleissa teippi on vaan keltasen sjiasta sinistä.
    Litkut vaan sisään ja ajoa.

Hyvän hankinnan teet jos evon hommaat. Ei oo kun positiivista sanottavaa pyörästä.
    Suurin yllätys oli miten kepeesti pyörä liikahtaa ihan perus polkuajossa. Kiipeekin tosi hyvin.Todella teknisessä loivahkossa nousussa jopa stumpjumpperiakin paremmin.
    Evo ei kyllä kiihdy lähellekkään niin sähäkästi kun stumpy. Siinä ehkä suurin ero ,mutta alamäessä tämä on ihan eri planeetalta.
    - Fear is a mindkiller -

Enää puuttuu tuo tuo enduro evo, joka sinulla jo onkin
    Olen edelleen kade. On se niin upea.
    +1 tälle.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Perus Näätä Guest
    Moro! Oon nyt muutaman vuoden ajellu etujoustosella (100mm) trekillä polkuja ja jonkin veran alamäkiä, sekä työmatkoja että kaikenlaista muutakin maastoa.
    Uuden (tai käytetyn) pyörän hankinta kolkuttaa kovasti takaraivoa. Olen painiskellut seuraavan pulman kanssa: täpäri vai etujousto?
    Polut joita tähän asti olen rymynnyt ovat melko nopeita. Pyörällä pitäisi päästä ajelemaan myös työmatkat (myös hiukan kaupunkiajoa ja ylämäkiä)
    Hintahaarukka on jossain 1000-1500e. Focuksen thunder 3.0 2011 on herättänyt mielenkiintoni, mutta taitaa olla turhan paljon joustoa? Hirveää kiirusta minulla pyörän suhteen ei vielä ole. Kiinnostaisi vaan tietää mitä teilä olisi suositella? Muutama kaverion suositellu täpäriä, mutta paikallisen pyöräliikkeen ukkeli oli etujouston kannalla.
    Kirjotan lisää tietoa myöhemmin jos tarvetta löytyy.
    Kiitos!

Väärä threadi. Täällä majailee keskustelu mettäkoneista pitkillä joustoilla ja isoilla renkailla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Perus Näätä Katso viesti
    Moro! Oon nyt muutaman vuoden ajellu etujoustosella (100mm) trekillä polkuja ja jonkin veran alamäkiä, sekä työmatkoja että kaikenlaista muutakin maastoa.
    Uuden (tai käytetyn) pyörän hankinta kolkuttaa kovasti takaraivoa. Olen painiskellut seuraavan pulman kanssa: täpäri vai etujousto?
    Polut joita tähän asti olen rymynnyt ovat melko nopeita. Pyörällä pitäisi päästä ajelemaan myös työmatkat (myös hiukan kaupunkiajoa ja ylämäkiä)
    Hintahaarukka on jossain 1000-1500e. Focuksen thunder 3.0 2011 on herättänyt mielenkiintoni, mutta taitaa olla turhan paljon joustoa? Hirveää kiirusta minulla pyörän suhteen ei vielä ole. Kiinnostaisi vaan tietää mitä teilä olisi suositella? Muutama kaverion suositellu täpäriä, mutta paikallisen pyöräliikkeen ukkeli oli etujouston kannalla.
    Kirjotan lisää tietoa myöhemmin jos tarvetta löytyy.
    Kiitos!
    Täpäreitä monipuoliseen polkuajeluun
    29ereitä, jotka aika monipuolisia mainitsemaasi käyttöön
    Radoneista lötyy hintahaitariisi jo ihan kelvollisia xc-täpäreitäkin

Lisää ketjuja löytyy paljon hakusanoilla xc/trail/täysjousto/täpäri/29/jäykkäperä. Googlen site-haku toimii paaljon paremmin kuin foorumin oma.
    Johannes

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Perus Näätä Katso viesti
    ...Pyörällä pitäisi päästä ajelemaan myös työmatkat (myös hiukan kaupunkiajoa ja ylämäkiä)...
    Kyllä Perus Näätä on ihan oikeassa topikissa. Mää ajan päivittäin kolmisenkymmentä kilsaa 180/170 notkuvalla Mondraker Zenithillä. Kangasalta kun ajaa Hervantaan, niin se on harjuista johtuen pelkkää ala- ja ylämäkiajoa ja kaupunkiajoa. Kyllä enskapyörällä työmatkat sujuu. Varmaan jonkun mielestä ne sujuisi jollain muulla pyörällä vielä paremmin. Kannattaa muistaa, että täpärin kun kerran otat, et enää koskaan vaihda jäykkikseen.
    Jari-Matti
    Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J-M Katso viesti
    Kannattaa muistaa, että täpärin kun kerran otat, et enää koskaan vaihda jäykkikseen.
    H-vetti. Olisi pitänyt lukea tämä pari kuukautta sitten kun 5 täpärin ja 6 vuoden jälkeen vaihdoin taas jäykkäperäiseen. Joskaan en kyllä aja (juurikaan) enduroa. Onneksi en lukenut, sillä olen hankintaan TODELLA tyytyväinen.
    Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise

Varmasti enskavehkeelläkin työmatkat ajaa, mutta se ei todellakaan ole siihen paras laitos. Ajaa sitä töihin vaikka dh-pyörällä, jos ei muuta ole ja harrastusajo on sitten alamäkeä. Eli kyllä ne pyörän vaatimukset tässä tapauksessa tulee siitä muusta käytöstä. Hintahaitari asettaa myös rajoituksia ja puoltaa lyhyempää joustomatkaa.

Eli jälleen ensimmäiseksi pitäisi selvittää se käyttötarkoitus eli kuinka paljon mitäkin ajoa tulee. Jos on tarkoitus ajaa rymistellen vaikeampia polkuja ja nauttia vauhdista lähinnä alamäissä niin enskapyörä on oikea väline. Silloin kannattaa myös suosiolla unohtaa ne jäykkäperät. Jos on taas tarkoitus ajaa helppoja polkuja tasaisen sujuvalla vauhdilla ja työmatkaa niin eipä siihen käyttöön enskapyörää kannata hommata vaan xc/traili-pyörä.
    Johannes

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J-M Katso viesti
    Kannattaa muistaa, että täpärin kun kerran otat, et enää koskaan vaihda jäykkikseen.
    Höpöhöpö, mulla on ollut kaksikin täpäriä lenkkikäytössä, mutta nykyään on taas jäykkäperä. Ihan puhtaaseen DH:seen löytyy tietty täpäri, kisoissakin kun täytyy yrittää pärjätä, mutta kaikkeen muuhun ajoon kunnon rytyytystä kestävä jäykkäperä on aika kiva. Ei tarvi ajaa niin hemmetin kovaa että ajaminen on hauskaa. Mulla ei reisissä riitä potku, että jokapaikassa pääsis jonkun enskapyörän vaatimaa vauhtia.
    Tosin joustopyörää tulee joskus oikein pitkällä lenkillä ikävä, kun ei enää jaksaisi nousta penkistä ylös. Niin kauan kuin voimia riittää, tykkään jäykkäperän vaatimasta aktiivisemmasta ajotyylistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Höpöhöpö, mulla on ollut kaksikin täpäriä lenkkikäytössä, mutta nykyään on taas jäykkäperä. Ihan puhtaaseen DH:seen löytyy tietty täpäri, kisoissakin kun täytyy yrittää pärjätä, mutta kaikkeen muuhun ajoon kunnon rytyytystä kestävä jäykkäperä on aika kiva. Ei tarvi ajaa niin hemmetin kovaa että ajaminen on hauskaa. Mulla ei reisissä riitä potku, että jokapaikassa pääsis jonkun enskapyörän vaatimaa vauhtia.
    Tosin joustopyörää tulee joskus oikein pitkällä lenkillä ikävä, kun ei enää jaksaisi nousta penkistä ylös. Niin kauan kuin voimia riittää, tykkään jäykkäperän vaatimasta aktiivisemmasta ajotyylistä.
    Se sun väline näyttääkin kyllä aika hauskalta ajaa ja hyvin tulee DH-ränniäkin alas Tuommoinen olis varmaan hyvä treenivehjekin lyhyille lenkeille, kun pitäis putkelta runnoa. Nyt kun ei taas ole uusia haaveilun kohteita näkyvissä niin olisikohan joku tuollainen se seuraava, hmmm...
    Johannes

-Queen

@Verska-Vesa: Ymmärrän mitä koitat sanoa, mutta korjataan nyt hieman tuota ettei enskapyörä vaadi aktiivista ajoa. Ihan yhtälailla täysin aktiivisesti sitä jumpataan ja paiskotaan, kun kaahataan pitkin polkuja. Tyyli ja tekniikka vaan on hieman eri kuin jäykkäperällä aktiivisesti ajettaessa...
    Mud, sweat and beers.

Juu, mutta enskapyörällä täytyy olla paljon vaativampi reitti tai sitten täytyy polkea aivan hullun lailla, että sillä pääsee äärirajoilla ajamisen fiilikseen. Jäykkäperällä pystyy ajamaan myös nuo vaikeat reitit, joskaan ei välttämättä yhtä kovaa, mutta se on ehkä vaan hyvä juttu, kun ei lenkillä jaksa kauheasti suojiakaan pitää päällä.
    Huom. , yllä oleva ei nyt liity endurokisailuun mitenkään, sinne tietty paras vehje on joustopyörä.

Editointia: enkä yritä väittää sitäkään, että jäykkäperä on ainoa oikea valinta lenkkikäyttöön. Itselleni se vaan tuntuu olevan tällähetkellä paras vaihtoehto, mutta pidätän okeuden muuttaa mielipidettäni tulevaisuudessa. Joku lyhytjoustoinen ei-xc-pyörä voisi olla kanssa mukava, tyyliin Ragley 10-4, Banshee Spitfire, GT Distortion ( vaikka GT:tä en kyllä huolisi I-driven takia, mutta muuten mielenkiintoinen pyörä).

Aaah! Saisko lisää offtopikkia.

Kiitos.

Onhan nykyään noita enska/AM -jäykkäperiä, kuten esim. Ragley Blue Pig ja Bagger, joissa loiva ohjainkulma ja sovitus pitkäjoustoiselle keulalle. Aika vähän niitä kuitenkin on näkynyt ainakaan kisoissa, mutta tiukalla budjetilla tai tietynlaisella asenteella liikkuville voivat olla ihan toimiva vaihtoehto? Mutta jäykkis vs. täysjousto -väittelyyn ei kyllä jaksais mennä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Onhan nykyään noita enska/AM -jäykkäperiä, kuten esim. Ragley Blue Pig ja Bagger, joissa loiva ohjainkulma ja sovitus pitkäjoustoiselle keulalle. Aika vähän niitä kuitenkin on näkynyt ainakaan kisoissa, mutta tiukalla budjetilla tai tietynlaisella asenteella liikkuville voivat olla ihan toimiva vaihtoehto? Mutta jäykkis vs. täysjousto -väittelyyn ei kyllä jaksais mennä.
    Mulla on juurikin Blue Pig.
    Ajattelin tulla ensi kesänä kokeilemaan sillä enskakisoja, jos kisat ei mee dh-kisojen ynnä muiden menojen kanssa päällekkäin.
    Tuskin se nopein vaihtoehto on kisoissa, mutta tuo pyörä onkin lenkkeilyyn hankittu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •