Saksaankin tulee enska sarja 2012, 5 osakilpailua. Kuviot on vielä kesken, mutta tänne se ilmestyy:
http://www.enduroseries.net/
Covelta mielenkiintoinen runko. Tiedä sit onko liiankin järeä hissienskaan.
http://www.pinkbike.com/news/Cove-2012-STD-Tested.html
CRC taitaa euroopassa myydä Cove:a
Edit:eipä tuo nyt niin uus oo kun crc:llä myyvät 2009 STD:tä puoleen hintaan
syklopaatti muokkasi tätä : 22.01.2012 at 09.28
- Fear is a mindkiller -
Ei se 2012 STD ihan sama pyörä ole: edelliseen verrattuna sentti enemmän takajoustoa ja reilun asteen verran loivempi keulakin. Takaswingin irtodropoutkin näyttää edelliseen verrattuna kevennetyltä. Coven omilla sivuilla on edelleen vanhan mallin speksit.
G-spot vois olla enemmän enskapyörä jos molempia ammatissaan käyttäneen kokemuksiin on uskominen. Omat kokemukset dual linkin poljettavuuskäytöksestä Shockerilla ovat rohkaisevia. Saman kadun varrella Easton -putkesta hitsatut rungot on valitettavasti vähän kalliimpia kuin taiwaassa tehdyt.
God is my co-pilot; Buttocks are my parachute
Kyllä saa paiskoa aika lujaa, jos meinaa saada STD:n vietyä hissienskassa rajoille asti. Ja G-Spotin keskiö ainakin näyttäis olevan Wanhan Liiton korkeuksissa. Cove on kyllä valmistajana kohtuu seksikäs.
Mud, sweat and beers.
Nyt on Five alla ja sopivasti sisään ajettukin viikonlopun aikana.
Kiitos foorumin väelle jeesistä pyörän valinnan suhteen.
Millaiseen femmaan päädyit?
Ei oo tainut olla täällä edes mainintaa GT Sanctionista.
Semmonen herra kun Dan Atherton aikoo kisata enskaudella enduroo kyseisellä pyörällä ja hyvinhän tuo näyttää käpälässä pysyvän.
http://www.pinkbike.com/news/Dan-Ath...-Sanction.html
- Fear is a mindkiller -
Hyvä pointti... Ihan siistihän tuo on, mutta joku noissa GT:n täysjoustoissa häirittee...No matter how good the suspension is (on an enduro bike) it's never going to be as good as a downhill bike, and yet you're riding similar sorts of tracks. So I think the geometry has to be absolutely perfect, Taylor made for each rider you know, you have to feel really comfortable on that bike, because the geometry is what's going to get you through, not how well the travel is working. For me personally I like a slack head angle and a low bottom bracket, maybe even as slack as 64 even on some tracks, that comes from the fact that enduro pretty much is a downhill race, but you have to ride to the top. - Dan Atherton
Att inte cykla är att gå för långt
Toisaalta hieman koomista, kun kattoo GT:n geometrioita... Eipä taida Danin pyörä tosin olla ihan vakio. Poljettavuudeltaan noi GT:n pyörät on kyllä todella hyviä, mitä nyt oon semmosta Furya testannut. Ällistyttävän hyvä suorastaan niinkin pitkäjoustoiseksi! Painoahan noi nivelet tuo ja kuulemma vähän löystyvätkin, mutta kyllähän semmonen Carbon Force anglesetillä ois rouhea![]()
Love me, love my bike.
Danin mekaanikko ilmeisesti sitten nakuttelee runkoon radan mukaan sopivan Anglesetin cupin. Tosin tuossa Sanctionissa näyttäis olevan vakiona 66-asteen ohjainkulma, joten Anglesetillä menis 64.5 asti. Mutta varmasti hitsaavat pari custom-runkoakin, jos tarvii.Monessa uudessa rungossa on toi 66-astetta vakiona, joten se lienee uusi "standardi". Mutta varmasti tuo Danin panostaminen enduroon tuo lisää nostetta lajille, nettivideoita pukkaa varmaan jatkossakin. Ranskan enskastarat on kuitenkin jääny monelle vähän vieraiksi.
Jep. Dan tuo kyllä huimasti medianäkyvyyttä lajille ainakin briteissä ja miksei muuallakin. Todella positiivinen asia.
Mieshän sanoi jossain haastattelussa ,että nykyään DH:ssa taso on niin hurja ja vauhdit sekä riskit niin kovia ,ettei tunne enää oloaan kovin kotoisaks siellä.
Epäsuorasti tunnusti ,ettei uskalla/pysty ajaa niin kovaa mitä pärjääminen siellä edellyttää.
Luulis vauhdin enskassa riittävän kuitenkin aika pitkälle. Noh, ens kaudellahan tuo nähdään.
- Fear is a mindkiller -
Mitäs Wiggumilla jäi muuten Slayeriin nokkakulmaksi? Laita yv, jos on liian arkaluontoista tietoa...
Nyt kun kulmat taas tuli puheeksi, niin onkos raadilla kokemuksia noista angleseteistä tahi kupeista? Mistä saa ostettua ja mitkä on luotettavia? Sais olla kiinteällä kulmalla, eli ei tartte päästä härväämään sitä kulmaa eestaas.
Mud, sweat and beers.
Cane Creek anglesetissä on käsittääkseni alapäässä kuppi ("gimbal"), johon laakerikuppi asennetaan. Alalaakeri on keskeisesti asennettu? Ylälaakerille on vastaava rakenne, mutta runkoa vasten tulee epäkesko kuppi ja sitten se laakerikuppi. Yläkuppeja on kolme erilaista, joille luvataan 0,5, 1, tai 1,5 asteen kulmanmuutos. Vaan kun emäputkien pituuksissa on eroa, niin eikös kyseessä ole vain yläpään offset ja kulmamuutos riippuu putken pituudesta? Ei sillä, omassa pyörässä on niin ohut emäputki, ettei taida angleseteistä olla apua.
^ raadin hängöraund-jäsen on käyttäny CC:n anglesettiä (complete-setti ZS49, ZS49 eli phillarissa 1,5" kaulaputki ja
keulassa 1 1/8" ohjainputki) nyt eri variaatioina jokusen kuukauden. Toimii toistaiseksi jees. Muutamia havaintoja;
- jos on tuo complete-setti eli kupit sekä 0,5 / 1,0 / 1,5 asteella sen 0-kulmaisen alapään lisäksi, niin 1,5" kaula-
putkellisessa saapi tuolla tehtyä eri variaatioita aina +/- 2,5 asteeseen asti eli voi laittaa 1,5 asteen kupin yhteen-
suuntaan toiseen päähän ja 1,0 asteisen "väärinpäin" toiseenpäähän... palikat menee sillai ristiin
- asennus on helppoa kun oivaltaa idean miten pinoaminen + kiristys pitää tehdä
- oma setuppi (alla 0-kulma, päällä 1-asteinen loivennus) alkoi naksumaan ~10 asteen pakkasella, ääni hävis kun
keli lämpeni ja palas takaisin kun pakasti, hävis myös pakkasella kun kasas kupit uudelleen hiukan vähemmän tönköllä
rasvalla
- palikoiden laatu on CC:tä eli pysyy puhtaana, tiiviinä ja liukkaana
- kulmamuutos ottaa jokusen minuutin kun raketti + prässi on käsillä, aloitin itse 1,5asteen loivennuksesta ja päädyin
asteeseen ensin yhdellä ja sitten toisella tavalla tehtynä. Nyt sägitön kulma (liukuputkesta mitattuna) 66,0 astetta.
PaH muokkasi tätä : 25.01.2012 at 15.48 Syy: selvennystä
Lisättäköön, että setin pitäs passata 44mm emäputkeen ja 1 1/8" kaulaputkelle. Mahtaa olla niin, ettei esim. CC tarjoa näille mitoille vaihtoehtoa?
Mud, sweat and beers.
Gimbal on se kullanvärinen palikka, jota vasten konelaakeri asettuu. Tästä näkyy aika hyvin:
www.bike-components.de ainakin myy noita kohtuuhintaan, tosin niillä ei ihan kaikkia malleja ole myynnissä. Ennen tilaamista kannattaa kattoo tarkkaan, että minkä mallin tarvii. Se kun riippuu sekä rungon kaulaputkesta että keulan ohjainputkesta (1 1/8" vai tapered).
@AK-87 - tarjoo ne, tuosta löytyy variaatiot.
Viime keväästä on tullu ajeltua tuommoinen http://www.workscomponents.co.uk/15-...adset-84-p.asp kiinni Pivot Mach vitosessa.
Hyvin on pelannut ja taitaa noilla olla myös zerostackejä.
Jes, kiitti angleset-tietäjille!
Mud, sweat and beers.
Noita angesettejä saa myös Fox Compista Canacreekkeinä hain sieltä pari laakeria hinta käytännössä sama kuin jenkeissä jos nhinta heitti muutaman egen päälle dollarin niin ei kannata paljoo kauempaa haikailla.
Cane Creekillä ei tainnut olla anglesettiä 1.5" runkoon, 1 1/8" keulaan jossa alakuppi ei ole zerostack mallinen?
Nämä jampat ainakin sivujensa mukaan tekee custom angle settejä, ja on vielä edullisempia kuin Cane Creekit.
http://www.workscomponents.co.uk/
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
Mulla ei oo tämä enduro pyörän hankinta ihan vielä edes ajankohtainen, mutta ruperin tässä tutustumaan ihan mielenkiinnosta saatavilla oleviin malleihin, kun jossain vaiheessa tulee varmaankin hommattuna nykyiselle 29er jäykkäperäsinkulalle hieman raskaampaan käyttöön soveltuva tallikaveri.
Vaihtoehtojahan on ainakin ihan mukavasti tarjolla, joskin tuntuu hieman siltä, että koko mtb-enduro hakee vielä hieman paikkaansa. Tosin eihän nää fillarien lokeroinnit oo oikeen koskaan toiminu kun ratoja/olosuhteita/mieltymyksiä on niin monenmaisia. Oma mielenkiintoni kohdistuu ehkä siiden enduron- ja AM-luokan väliin, mutta koeajojen kautta tuo lopullinen speksi varmaan hahmottuu sitten paremmin.
Oma budjettini tulee luultavasti olemaan siinä 2k€:n ja 2,5€n välillä, joten kyseeseen tulee lähinnä pienemmät valmistajat ja Saksalaiset suoratoimittajat (ellei sitten myöhemmin keväällä ole vielä jotain 2011 herkkuja tarjolla edullisesti). Tilasin jo MTB centerin tarjouskirjeenkin, kun heillä on ollut ihan fiksun näköisiä pyörä myynissä (mm. mondrakerin foxyt ja dunet). Kirjeen mukaan he on nyt luopumassa Mondraker tuotemerkistä ja tilalle on otettu Englantilainen Saracen, joiden mallistosta ainakin Ariel 141, 142, 143 (140mm/140mm) ja Ariel 161 ja 162 (160mm/160mm) mallit soveltuisivat varmaankin ihan mukavasti Suomi enduroon sekä metsäpoluille. Onko kellään mitään kokemuksia ko. merkistä ja malleista? Ainakin bike-radarin "arvostelussa" viimevuotinen Ariel 3 (160mm/160mm) sai ihan hyvät arviot, joskin runko osoittautui ennemmin hieman eloisaksi, kuin super jäykäksi. Saman lähteen mukaan 2012 mallien rungot on kokenut ainakin jonkinverran muutoksia, joten voisi jopa toivoa, että runko on parantunut entisestään. Muuten tämä Saracen vaikuutaa kyllä jotenkin mukavan "sympaattiselta" valmistajalta.
Oon myös kerännyt heiman muistilistaa, toivoen, että tämä jotenkin helpottaisi pyörän valintaa. Tuleeko raadilla mieleen jotain puuteita/tarkennuksia/korjauksia?
*Ohjauskulma jossain 66-68 asteen hujakoilla
*Satulaputkenkulma jossain 72-74 asteen hujakoilla
*Standardi läpiakselit edessä ja takana (ainakin spessulla oli jotain 142+ virityksiä)
*Standardi iskarikiinnikkeet (esim. spessulla oli jotain säätöä näiden(kin) kanssa)
*Renkaille kunnolla tilaa (ainakin 60mm rengas saisi pyöriä kivutta sekä edessä että takana)
*2x10 voimansiirto (mulla ei oo ollut vaihteellista maasturia vuosiin, mutta 2x10 systeemi olisi mukavan tuttu maastopuolelta)
**Pitää olla muunnettavissa esim. 1x9/10 systeemiin ilman suurempia ongelmia
**Omat fiilikset vetää sramin puoleen, mutta ei kai se shimanokaan huono ole.
*Foxia sekä edesssä että takana (nykyisen fillarin Fox F80 RL 29in (joka on venytetty 100mm mittaan) on toiminut hyvin, joten tukisin jatkossa mieluusti ko. pajan tuotteita, tosin hyvillä perusteilla myös muutkin valmistajat on ok)
**Toivottavaa olisi, että ainakin iskareiden perushuollot olisivat edulliset tai ne voisi tehdä itse (Foxin RL keula on ainakin todella simppeli purkaa/huoltaa.
*ISCG/ISCG05 kiinnikkeet ketjuohjurille
*Standardi satulatolppa: 30,9mm tai 31,6mm (esim. cuben fritzz mallissa oli joku järjetön 34,9mm tolppa, johon ei esim reverb/KS mee suoraan)
**hissitolpan vaijerille/letkulle olis myös kiva olla kiinnikkeet yläputkessa, jotta asennuksesta tulee siisti.
**asettaako esim. calpiksen ankkuri(?)hissit jotain rajoitteita hissitolpan valintaan?
Tässä hieman nöösin pohdintoja, kovasti tuntuu jo olevan kevättä rinnassa, vaikka ulkona on vielä "kainaloihin" asti lunta.
Kalle H muokkasi tätä : 26.01.2012 at 12.16 Syy: muutama typo korjattu (tosin tais niitä vielä pari jäädä)
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Olen vertaillut useampia fillareita lähinnä kevyehköä enduroa varten ja hinta/laatu näyttää minusta kohtaavan parhaiten Radon Slide ED 8.0 2012:ssa.
Mitä mieltä te olette ko. setistä? Mielestäni ainakin vanteet, jarrut ja vaihtajat on kohdallaan.
Hinta on 2500e ja Fillariosa tilaisi Suomeen, hoitaa takuut ym.
Tilaukset saa aloittaa maaliskuussa Bike-Discountin mukaan ja toimitukset alkavat viikoilla 16-17.
![]()
Itse katselin tuota samaa kokoonpanoa ja kyllä ainakin omaan silmään tossa on todella monta palikkaa kohdallaan. Boonuksena mm. reverb tulee tuossa mukana ja vanteetkin on vissiin ihan perus hyvät Havocit (ainamonissa ko. hintaluokan pyörissä on jotain no-name kiekkoja alla). Onko noita Radonin Slide ed malleja ollu mukana jossain laajemmaissa arvostelussa, itse en ainakaan nopean googletuksen perusteella löytänyt oikein mitään kunnollista.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Fillariosan facebook sivuilta löyty seuraavanlaista infoa slide am/ed 7.0 2012 malleja koskien.
Alkujaan tämän lähetti Fillariosa (kommentteja 2011 syksyltä)
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
I) 2x10 vois olla hyvä, mutta 1x9/10 kyllä tuntuu pärjäävän aika hyvinJa kylläpä nuo on muunnettavissa aika helposti tarvittaessa. Jotkut kuskit on tarkkoja vaihtajan häkin suhteen, eli että 1x9/10 pitäs olla sitten se short cage. Mediumillakin sujuu, mutta eihän se optimaalinen ole.
II) Meillä päin taitaa olla aika 50/60 Shimppaa ja Sramia, molemmat siis toimii.
III) Sama juttu jousituksessa, on sekä Foxia että Rokspoksia. Lyrikit on helppohoitoisia ja toimii kivasti. Ja tuskin Fox yhtään sen huonompi on. Joku muu saa suositella sitten vielä BOSsin jne...
IIIb) Iskarihan pitää olla CC Double Barrel
IV) ISCG tabit hyvä, muttei välttämätön. Adaptereita on saatavailla joko runkovalmistajan tai ohjurifirman puolesta. Esim. SB-66 ei kiinteästi ole tabeja.
V) Juurikin Calpiksessa on sompahissit, eli siellä ei oo tolpalla väliä. Muuten kyllä sitten ankkurihissit aiheuttaa ongelmia hissitolppien kanssa, mutta noitakin on porukat sitten modannut ankkurihissisoveltuviksi.
AK-87 muokkasi tätä : 26.01.2012 at 15.17 Syy: ja jotain unohtui kuitenkin...
Mud, sweat and beers.
Kirjanmerkit