Ihmetellääs vähän. Muuten alkaa talviajovarusteet olla iskussa, paitsi varpaat tuppaavat palelemaan, kun lähestytään (ja alitetaan) –10° ja lenkit kestävät sen 3–4 tuntia. Maantiepolkimista (vanhat Shimpat, joihin menee Lookin muoviset klossit) ei hotsittaisi luopua, siten aika moni talvikenkä on pois laskuista. Myöskään lämmitettävät pohjalliset eivät houkuta.
Nykysettinä siis merinosukat (enempää sukkia ei mahdu), maantiekengät lämpöpohjallisilla (siis folio-villayhdistelmä), kengän päällä villasukka (jossa klossin kohdalla kolo) ja päällimmäisenä neopreeniset kengänsuojat.
Vanhasta ketjusta löysin maininnan "lämpölevyn" laittamisesta pohjallisen alle klossin kohdalle ja tarkennuksen ihmemateriaalista: "jotain styroksin tapasta mutta 1mm paksua vaan ja auttaa siihen ettei se kylmä rauta hohda läpi kylmää". Kävin noilla spekseillä K-Raudasta utelemassa, mutta siellä ohkasin "lämpölevy" oli noin 3 senttiä paksua...
Tietääkö kukaan, mistä lienee ollut kyse? Tai onko muita patenttiratkaisuja, joihin ei sisälly poljinten, kenkien tai nykyisten kengänsuojien vaihtaminen? Noita liian kylmiä ajoja lienee kuitenkin vain kourallinen talvessa, niin ei raaskisi jätti-investointeja tehdä... muttei myöskään jättää ajamatta
Kirjanmerkit