Toissapäivän muta/lumi/pakkaslenkin jälkeen punnitsin huvikseni pyörän. Ylimääräistä painoa, joka oli suurimmaksi osaksi kertynyt vanteisiin, oli noin kolme kiloa!
Toki kyseessä oli läskipyörä 82 milliä leveine vanteineen...
Tässä ollaan vasta alkuvaiheessa massan rakentamisessa...
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Onko kokemuksia noista Bilteman tai Motonetin paineruiskuista. Lenkin jälkeen jos saisi suurimmat kurat katupyöristä huuhdottua pois. Riittääkö nuo pienemmät versiot mihinkään vai olisiko parempi olla tuollainen isompi? Pikkasen kovempaa painetta saisi isommasta ja suurempaan pesuunkin riittäisi vesi. Saako noissa säädettyä sitä veden tuloa ruiskusta sumuun?
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...eruisku-45561/
Riittääkö tuossa paine hyvin ?
Pyörän pesuun riittää. Ei sillä pinttynyt piki irtoa, mutta ei ole tarkoituskaan. Painetta on juuri sopivasti, joten uskaltaa pestä paikoista joihin ei painepesurilla ole asiaa.,
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Minä pesen nesteellä varsin harvoin pyörää (pl. ketjut, rattaat ja vaihdinmekanismit). Hyvin on riittänyt lenkin jälkeen kuivatus tallissa ja sen jälkeen pehmeähköllä autoharjalla sively yltympäriinsä. Tiukemmat tavarat sitten rätillä.
Nesteen hobbycleaner itsepesu 2e kerta ja jos kerran kesässä viittii vahata niin autoglymin puna+kulta. Samalla kaavalla pesen myäs nelipyöräsen![]()
Kannattaakohan tuollaista matta(lakattu??)pintaista mustaa hiilikuiturunkoa vahata vai tuleeko se hullun näköiseksi?
Mulla on myös matta(musta) runko. Hyvän näköinen, mutta niin herkkä kaikille raapaisuille ja hankauksille. Ei varmaan ihan äkkisältään löydy mitään mattapinnalle tarkoitettua vahaakaan. Pahuksen autot, kun tuppaavat olemaan kiiltäväpintaisia. Pitänee ensin kokeilla jonnekin huomaamattomaan paikkaan, kuten rungon alapintaan pienelle alueelle.
Alkuperäiseen viestiin muuten mainitseminen omasta kokemuksesta:
Olen pessyt joka pyörän painepesurilla viitisen kertaa vuodessa 7 vuoden ajan. Ja ihan kunnon teholla, takahaarukasta vähän lähtenyt maalia, muuten ei mitään ongelmaa. Mutta tämä vain oma kokemukseni.
Varsinkin kun maasturille voi tulla saman verran pesukertoja pelkästään loka-marraskuun aikana niin alkaa linkun laakerit olla kovilla, jos painepesurilla laskee.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Minkähän sortin pesuainetta tommoseen ketjupesuriin kannattaisi hommata, kun toi mukana tullut pääsi loppumaan. (http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=32389) Tuota oli mukana vaan varmaan löytyy hinta-laatusuhteeltaan parempaakin tavaraa vai? Ja mielellään ainetta mitä löytyy suhteellisen helposti kaupan hyllyltä ettei tarvihtisi tilata mistään.
Itse laitoin hieman laimennettua RK-24 pesuainetta, sopii raakana raskaankaluston moottoreiden pesuun, 2 korkillista/10l käy autonpesuun. Onkohan tuo 5 vai 10 litran kannu ja hinta joitakin kymppejä.
Ja tuota siis löytynee maatalous/autovaraosa tms. myymälöistä.
Pineline Tehopesu lienee suositelluin aine. Ainakin HongKongeista saa 4l pönikkää.
Moottoripyöräfoorumeilla on jonkin verran juttua mattapintojen hoitamisesta. Toisaalla sanovat että pesu fairyllä ja ei vahoja mutta jossain joku totesi että Autoglymin Bumper care olisi oikeaa tavaraa kunhan pinta on sileä.
Kertokaahan kokemuksia jos ehditte testaamaan!
--sami
Jos lähettyviltä löytyy Biltema, niin sieltä http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Pesu...toaine-361713/
Täällä foorumilla tuota suositeltiin ja nyt perin putsauksen perusteella voin itsekin suositella.
Entä jos laittaa ämpäriin autoille tarkoitettua shamboota (jossa ei ole vahaa) ja sitten pesee sienen kanssa? Löytyis varastosta turtlex (tai jotain) merkkistä ainetta.
^ Kyllä pyörän voi auton pesuaineella pestä, mutta ei se ketjutörkyihin oikein pure.
Muistaakseni kokeilin Cuben mustaan anodisoituun runkoon Turtlen bumper carea, eikä se siitä miksikään mennyt. Mutta koska lopputulos ei ollut anodisoinnista johtuen niin säihkyvä, niin jätin sen sitten pelkkään pesuun. Olen nyt reilun pari vuoden ajan pessyt muut pyöräni Mothersin pesuaineella ja vahannut Collinitella, jälki on upeaa.![]()
nyyppäkysymyksiä:
Ostin tommosen Bilteman paineruiskuhärdellin. Tuolla varmaan uskaltaa täpäriä pestä melkein paikasta kun paikasta. Suihku on todella hieno ja tuskin tohon kummallisia paineita saa pumpattua?
Tuleeko mun lisäks aina ruiskia rasvaa (teflon rasvaa) pesun jälkeen jos en käytä mitään rasvaa poistavia aineita? Kuivaillu oon pyörän aina pesun jälkeen ja isoimmat p*skeet rapsutellu harjalla pois rattaista ja ketjuista.
Riippuu tietysti siitä miten paljon ja millä voitelet liikkuvia osia. Jos voitelet vaikka ketjua kevyellä teflon-öljyllä, kannattaa ketju kuivata pesun jälkeen, voidella ja kuivata edelleen jolloin ketjuun jää mahdollisimman vähän vettä ja ainoastaan riittävä määrä voiteluöljyä, joka ei roisku muualle ja yrittää parhaansa mukaan pitää lian sekä veden loitolla ja vähentää linkkien välistä kitkaa.
Koska tärkeintä on tietysti saada p*skat pois rattaista, vaihtajista ja ketjuista (muusta pyörästä ei niin väliä), niin sinne erityisesti kannattaa käyttää jotain sopivaa pesuainetta (Pineline, AS40 tehopesu tms.). Rasvoja menee tietysti samalla, mutta ketjuthan on helppo rasvata uudelleen kunhan pahimmat vedet on kuivuneet.
Ja joo: paineruiskulla et saa niin paljon painetta, että siitä kannattaisi olla huolissaan. Voimansiirtoon saa ruiskia niin paljon puhdasta vettä kuin sielu sietää.
Ei ihan auennu vaikka kuinka yritin selvitellä.. irrottaako Muc Off nano tech bike cleaner myös rasvan?
Ilmeisesti Muc Off ei ole varsinainen degreaser, mutta itse olen käyttänyt sitä pyörän ja rasvaisten osien pesuun. Ainetta kuluu mielestäni aika runsaasti ketjuja ja rattaita putsatessa, mutta puhdasta tulee. Riippuu tietenkin siitä miten pedantti jynssääjä on. Lisäksi Muc Off on siinämielessä käyttäjäystävällistä kamaa, ettei siitä saa hengitysvaikeuksia jos esim. sisätiloissa suihkii pullosta menemään.
Kiitos tämän ketjun, ostoslistalle päätyi ehdottomasti tuo Bilteman "köyhän miehen kompura".Mutta jos fillarin pesun haluaa tehdä mahdollisimman helpoksi eikä puljata useiden eri vesien kanssa, niin millaista pesuainetta kannattaisi veden sekaan lorauttaa, jotta ei tarvitsisi erikseen huuhdella, mutta jolla lika irtoaisi paremmin kuin pelkällä vedellä? Olisiko käsitiskiaine hyvä? Ja pesun jälkeen kevyt voitelu ketjuille mikäli tarvis? Pesut tulee tapahtumaan kerrostalon pihalla, joten mitään hirveitä ympäristömyrkkyjä voimakkaina liuoksina en tohtisi käyttää, vaikken mikään erityisen vihertävä olekaan.
Kirjanmerkit