Espoon Tapiolassa - kuka oli törttö?

Risteys, jossa kaksi kaistaa kääntyy oikealle tielle, jolla kolme kaistaa.
Olin kääntyvä, vasemmanpuoleisella kaistalla. Oikealla puolellani kääntymässä taksi.

Valot vaihtuivat, seurasin kaistaani tullen "uuden tien" keskimmäiselle kaistalle.
Mutta - mitä v? Taksi tulikin samalla kaistalle, oikean puskurin kulmani hipaisi taksin vasenta kylkeä.
Taksi ajoi eteeni, liinat kiinni, ja kuski raivomaan ulos.
Painoin ikkunan auki ja kuuntelin.

Peruste, jonka mukaan olen täysi kusipää, oli:
"Etkö näe että olen taksi- ja bussikaistalla!"

Ahas. No en ollut. Kaista, jolla olin, muuttuu taksi-/bussikaistaksi vasta seuraavien valojen jälkeen.
Kaista, jolle oletin taksin kurvaamaan, johtaa 70 m päästä bussipysäkkiin, jonka jälkeen siltä liikenne ohjautuu tuolle mainitulle taksikaistalle (josta siltäkin sallitaan toki muidenkin kääntyä heti sen alkamisen jälkeen oikealle)

Mutat tämä poloinen taksikuski katsoi siis oikeudekseen suorittaa tämän ryhmittymisen jo heti, hyvissä ajoin, ennakkoon....
Voi jumalan käsi!

Kehotin häntä katsomaan taakseen ja miettimään miten kaista-ajon pitäisi sujua... ettei tule vaurioita.
Äijä katsoi ja potkaisi etupyörääni huutaen ja kiroillen ja survoutui takaisin autoonsa. Ja kiihdytti. Lujaa...
Otin taksinumeron ylös, tarkistin puskurini - ei jälkiä - ja soitin taksitarkastajalle joka lupasi soitella ko. taksin kuskille ja rauhoitella häntä.
Näin.
-E