Muista s-paatti sitten mennä valtuutettuuun liikkeeseen vaihtamaan kumes jos puhkeaapi. Runkotakuu raukeaa, jos itse kajoaa pyörän asennuksiin. Eikä ole vitsi.
Muista s-paatti sitten mennä valtuutettuuun liikkeeseen vaihtamaan kumes jos puhkeaapi. Runkotakuu raukeaa, jos itse kajoaa pyörän asennuksiin. Eikä ole vitsi.
Jaa. Mulla on stumpjumpper ja siinä on menny takaiskari ,satula ja satulatolppa takuuseen.
Hyvin on takuu toiminut eikä oo paljoo kyselty vaikka oon vaihtanut ite pyörään yhtä sun toista. Osan oon ruuvannu irti ja vieny liikkeeseen ,että rikki on. Uutta on tullu.
Taitaa olla aika kauppiaskohtasia nuo jutut.
Jospa tässä minun rungossa nyt ei ois valmistusvirhettä. Kolarointiahan takuut ei korvaa ja ajamalla minä en tuota rikki saa.
Jos niin isosti opin ajamaan niin jippii. Aika vaihtaa demoon.![]()
- Fear is a mindkiller -
nonniin... Ensiajo Evolla takana.
Wauuuu...mikä pyörä.
Harmittavasti oli lunta tullut viime yönä just senverran ettei poluilla oikein päässyt täysillä päästelemään.
Mitä pätkiä löysin missä pystyi ajamaan niin uskomattoman vähän tuo niinsanotusti notkuu polkiessa.
Minä luulin jousivehettä paljon notkummaks. Sillähän pysty kiipeemään jopa putkelta ihan hyvin ja alamäkeenhän tuo on täysi peto.
Aika sanattomaksi vetää tuo kierrejousituksen tuntuma. Sitä ei niinkun huomaa sitä joustoa ajaessa ollenkaan ja silti sitä on loputtomasti.
Se niinkun poimii kaikki patit silleen...Äääh..vaikee selittää. ,mutta jos joku miettii jousivehjettä niin täältä vahva kyllä.
Jousetkin osoittautui sopiviksi tälläselle 90kg ajovarustuksessa kuskille.
Nyt onkin tiukka paikka miettiä ,että mitä hittoa minä teen sillä stumpjumpperilla.
Minä oon höpissy tässä ketjussa liikaakin joten jätetään areena seuraavalle enduropyörän-speksaajalle.
Jos joku miettii uuden ostoa niin suosittelen käymään kokeilemassa Enduro expert evoa.
- Fear is a mindkiller -
Juurikin näin. Porukka turhaan miettii, että pitkäjoustoisella pyörällä polkeminen olisi vain yhtä notkumista. Enemmän polkemisen tehokkuuteen vaikuttaa jousituksen rakenne, iskari ja ajo-asento. Itselläni kävi viime kesänä aivan samoin kuin syklopaatille, kun laitoin tuon Zenithin alle. Kesän jälkeen mietin vain, että mihinköhän tarvin edes tallissa olevaa vanhempaa 140mm joustavaa pyörää, kun Zenith 170mm joustavana ei ole yhtään sen huonompi poljettava, mutta alamäissä huomattavasti parempi ja nopeampi ajaa. No, kesän jälkeen purinkin tuon vanhan pelin, myin osat ja ripustin rungon tallin seinälle...
Sen verran hyvät kokemukset jäi viime kesältä 170mm joustosta, että olisi itse asiassa tarkoitus ensi kesänä kokeilla vielä hivenen pitempää joustoa yleiskäytössä. Siis siinä tapauksessa, että joku poistaa tuon Zenithin rungon minulta.
Huomenna tai ylihuomenna pitäisi tulla se 2012 Enduro Comp, mietityttää vaan se koko, onko XL sittenkin liian iso vai olisiko pitänyt ottaa L:än isommalla stemmillä. No, lupasivat pistää lyhyemmän stemmin valmiiksi kiinni, sormet ristissä ettei tullut liian isoa.![]()
Pähkäilin aikani pitempi joustosen ostoa ja tämmönen tuli eteen niin piti ostaa pois. Eli 2011 dune rr.
ISP:t nakkasin alle. Ei hirveästi pyörästä vielä osaa sanoa ku kaikki polut ja reitit on lumen alla.
Mietin että riittääköhän takaiskarissa säädöt kun yli 100kg on sen päällä..? Tiellä ajelussakin kumirinkula siirtyy niin että alapuolelle jää iskarinvartta vain 2-3cm..
Voihan se olla että metsässä ajelee hivenen eri asennossa kuin tiellä, pitänee siis vain odotella kesää.
(anteeksi erittäin huono kuva)
![]()
Sägi katsotaan yleensä paikallaan seisten tai tasaisesti takaperin pyöritellen. Jos sägi on kohdallaan ja iskari lyö liikaa läpi voi yrittää lisätä paineita, mutta silloin oikea ongelma on liian heikko sisäänpäin vaimennus (Markus Fillariosassa voisi auttaa).
Sagia olen yrittänyt saada kohilleen laittamalla lisää ilmaa iskarii, mutta kuinkahan paljon sinne arvaa ilmaa iskeä?
muistaakseni sielä on nyt yli 200psi ja sagi 20-30%.
Onko tuossa RP23 HV/XV tai vastaava iskarina. Näyttäisi ainakin speksien mukaan olevan. Mulla elopainoa about 96 kg ja ilman virityksiä isolla ilmasäiliöllä iskarista sai salonkikelpoisen yli 200 paineilla, jolloin siitä hävisi kaikki herkkyys. Tämä kaiketi on ongelma sellaisilla herroilla, joita ei punnita neuvolassa. Ilmatilaa pienemmäksi niin pitäisi toimia. Fillariosan Markus voi varmasti muokata tuota. Minä muokkasin Foksin kiekoillla itse.
![]()
MPI muokkasi tätä : 11.01.2012 at 00.08
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
20-30% on liian iso skaala, kyllä pitäisi tarkemmaksi päästä... Ja tietysti varmistaa myös valmistajan suositus.
Ja tosiaan, kyllä mä saatan asfalttilenkikläkin käyttää kohtuullisen suuren osan joustostani, foxin ilmaiskareilla jopa suuren osan.
Nyt rupee kyllä tuo täpäri kuume nousemaan sen verran pohdinnan jälkee olis 3 pyörääi loppu suoralla,Orange Alpine 160 sekä Orange Five Pro sekä
2008 Commencal Meta 666 Team. joka oli käytettynä torilla.
mietityttää ny lähinnä että riittääkö tuo fiven 140mm jousto vai ottaisko suoraan jokapaikanhöylän Alpine 160 isommalla 160mm joustolla.
Commencal metassakaan tuskin mitään vikaa on.Onko porukalla enskassa miten käytössä Fiveä vai onko just lähinnä tuota Alpine 160?
Ainoo mikä Orangeissa vähän kirpasee on tuo hinta.
Ja näytti torilla olevan Alpinekin myynnissä, http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=5107
Mitä mieltä porukka on tuosta Lyrik R keulasta?Itsellä ei pahemmin kokemusta noista keuloista ole eli jos nyt sijoittaa uuteen Orange alpineen niin joutuuhan siittä maksamaan melkein sen 1000€ enemmän Foxin keulalla.
Lähinnä mietityttää tuon käytetyn keula ja vastapainona tatulla näytti olevan MTB centterissä hyvät tarjoukset vireillä fivestä.
Noissa vanhemmissa 666 rungoissa on todenäköisesti aika jyrkät kulmat verrattuna nykypäivän tarjontaan, Alpinessa lienee loivemmat.
Aika pitkään ihmiset ovat ajelleet 140mm joustavilla pyörillä, ja vieläkin ajavat. Itseasiassa suomessa ei nyt hirveästi ole paikkoja jossa moisella ei saisi ajettua. Isompaan pyörään vaihtaessa lähinnä vaikeat paikat helpottuu, ja ehkä avautuu vähän uusia mahdollisuuksia...
Oranget ovat vähän kalliimpia kuin Commencalit, ja vastaavasti säilyttävät myös arvonsa paremmin, molemmat kuitenkin ovat hyviä pyöriä.
Jos tuloksia ja aikoja kattoo niin Five oli ainakin viime kaudella parempi enskassaHerrat Salin ja Ojala ajoivat vitosella ja keikkuivat molemmat tasaisesti siellä listojen kärkipäässä. Alpinea ei kärkisijoilla näkynyt ja muutenkin saattoi olla vähemmän edustettuna, kuin Five. Yo. herrat tosin keikkuisivat siellä kärkisijoilla pyörästä riippumatta, joten ihan varmoja johtopäätöksiä tästä ei voine tehdä
Mikä lie kalusto sitten ensi kaudella, herrat voinevat itse kommentoida ellei ole suuria salaisuuksia
![]()
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Jos Fiveä halaajaa niin nyt ois oiva tilaisuus saada rahoilleen vastinetta kunnolla http://www.mtbcentre.fi/news.php?news=328 siinä on pro:n hintaan vähän vielä parempaa palikkaa tarjolla... tosin rajoitettu erä.
Voisin lienee tähän vastataJos oikeasti haluaa Alpinesta "kaiken" irti kannattaa hankkia eteen ja taakse kierrejousellista joustoa, maksaa hiukan ja tuo painoa hiukan lisää. Lyrik R toimii ihan kivasti, ottaa patit pois, tietenkin rahalla saa parempaa, samoin on tuon RP23: sen kanssa toimii, mutta rahalla saa parempaa. Tulehan Hyvinkäälle kokeilemaan ja anna palaa, niin kovaa, kuin suvikumeilla uskallat
kyllähän tuohon hintaan on sitten tarpeen mukaan varaa speksata parempaa joustopalikkaa, jos siltä tuntuu.
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Ajoin tosiaan Fivellä viime kauden kisat, kuten edellisenkin. Runko on ollu pienessä kestotestissä, kun sillä on ajettu nyt enska kisoja 2,5 kautta ja kaikki muutkin ajot kotimaassa kyseisenä ajanjaksona. Ensi kaudelle tulee todennäköisesti viivalle samanlainen singlepivotti, mutta jouston määrä on vielä hieman auki!
Mä ajoin mun Fiveä aluksi ilmaiskarilla ja -keulalla, sitten vaihdoin van 36 keulalleElkan patruunalla ja Elkan iskarin taakse. Painoa tuli lisää, mutta ainakin omaan makuun pyörä muuttui paljon mukavammaksi. Olen ajanut ilmajousitetulla Alpinella ja teräsvieteri Alpinella Åressa, kierrejouset on mielestäni hyvä valinta jos ei painon lisäys haittaa. Five kierrejousi-iskarilla ja 160mm keulalla ei eroa kovinkaan paljoan Alpinesta, geometriat ovat melkeen samat. Fiev on vähän paremmin poljettava ja jotenkin näppärämpi kierrellä kiviä ja kantoja kun taas Alpine on kivikossa ja juurakossa tukevampi ja vakaampi kulkija.
Orange mountain bikes
Hissienskaan tuo 140mm riittää mun mielestä hyvin. Se on sitten lähinnä omista mielihaluista ja tottumuksista kiinni, jos tuntuu että 160(+) millinen täpäri on parempi. 140 millinen on kuitenkin ollut ihan hauska väline jopa kotimaisessa park-ajossa, että eiköhän sillä enskailekin ihan mukavastiJa tuosta vaikeiden paikkojen helppoudesta pidemmällä joustolla lisäisin, että toiset paikat helpottuu, mutta toiset samalla saattavat vaikeutua: näppäryys ahtaammissa jumppakinkamissa jonkin verran kärsii, kun kalusto on "ylimitoitettua".
Ite laitoin syksyllä nokalle 160mm Lyrikin, ilmalla, ja perä joustaa tosiaan sen 140 milliä. Mun makuun oikein sopiva setuppi, jos ajatellaan nimenomaan hissienskaa.![]()
Mud, sweat and beers.
Hyvä että välillä tulee suosituksia lyhempijoustosistakin. Tuntuu välillä karkaavan vähän liian raskaaseen suuntaan suositukset. Pätkät pyritään edelleen tekemään siten että ne soveltuu parhaiten 130-170 -milliselle pyörälle. Tulevalle kaudelle pyritään tekemään pidempiä kisoja kun edellisinä kausina, joko pidemmillä pätkillä tai erikoiskokeiden määrillä. Kärkipää ajaa lujaa pyörällä kun pyörällä, ja siellä riittää voimaa runnoa freeride/dh-pyörilläkin, ääriesimerkkinä Janne jonka watit mitataan dynossa. Mutta sanoisin että kevyehkö 130-160 -millinen am-pyörä on järkevin valinta normikuskille. Sillä jaksaa mukavasti ajaa lenkkipolkujakin. Kuskin fysiikka ja ajotyyli ratkasee. Kissamainen, ajolinjansa valkkaava kuski on nopeampi lyhytjoustosella, kun taas sarvikuonokuski menee lujempaa mörssärillä.
Ketjun suosiosta päätellen ensi kaudelle on tulossa hyvin uutta porukkaa viivalle, mikä on loistava juttu!
Att inte cykla är att gå för långt
Meikällä on kanssa Dune ja omapaino samaa luokkaa teikäläisen kanssa. Tosin iskarina on vain Float R, joten minulla on vähemmän säätövaraa. Muistaakseni paineita on 220-230 ja sitten paluuvaimennusnupilla säätelee sopivasti herkkyyttä. Olen kyllä ajatellut muuttaa noita Foxin "tune"-asetuksia seuraavassa huollossa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys kun poistaa tehokkaasti herkkyyttä.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.
Femma ja siihen ccdb/elka/joku vastaava taakse ja eteen 150mm/160mm vieteriä. Kyllä varmaan lähtee. Ja varmaan on parempiakin vaihtoehtoja, mutta femma on vaan aika siisti. Itellä on Alpine ja olen kyllä tyytyväinen enkä vaihtamassa mihinkään. Vaikka onhan se hirveä jyrä meikäläisen ei-niin-hurjaan ajoon. Femma vois olla parempi, jos se runko on merkittävästi keveämpi.
Kai sitä löytyy parempia ilmaiskareitakin, ettei aina tarvi laittaa vieteriä:
Sitäpaitsi osaan rungoista ilmeisesti sopii paremmin ilmaiskari.
Kiitos loistavista asiantuntevista kommenteista,juuri noiden Fiven ja Alpinen eroja vähän kaipasinkin ja ajokokemuksia.
Kyllä jäljelle jäävät Five ja Alpine,eli näiden kahden kesken täytynee päättää.
Pitää koittaa keretä koeajolle,mtb centterissä oli Five tarjolla koeajoa varten ja twentyniner lupaili että Alpinea saa mennä koittamaan ja testailemaan![]()
Mehukatin postaama ilmaiskari on ilmeisen hyvä juuri Alpineen, näin olen jostain lukenut ? Henkilökohtaisesti, mikäli tuo oma Alpinen jää talliin, jätän RP23 :sen varalle ja hankin vieteriä perään![]()
Kyllä vaan, tervetuloa.
Double Barrell on siitä erikoinen viritys, on sit kyseessä trad vieteriversio tai toi tuleva DB Air, et siinä kaikkien säätöjen (molemmat
compressiot ja molemmat reboundit) säätöalueet on niin laajat et sen pelkillä hanikoiden oikeilla asennoilla toimimaan hyvin lähes
kaikissa perävirityksissä. Mut ei ihan kaikissa. En silti usko että tuo Alpineenkaan yhtään sen kummempi oo kun joku toinen ko. fillarille
viritetty hyvä ilmaiskari. Mut sen uskon et toi tai hyvin viritetty muu ilmaiskari voipi toimia Alpinessa paremmin kun vieterivehkeet.
Mut asiaan. Vieteri-iskarit on erilaisia kun ilma-iskarit tuntumaltaan ja ominaisuuksiltaan kun kyse on tehdas-setupista ja pakasta vedetystä
tuotteesta. Mut sit kun noita lähdetään virittämään noi tuntumaerot ja toiminnalliset ominaisuudet voivat mennä mitenpäin vaan - ammatti-
mies voi tuunata ilmaiskarin toimimaan vieterivehkeen tavoin ja päinvastoin. Rajansa tuollakin on, mut ne rajat on kauempana kun uskoiskaan.
Pahiksella kylläpi taitaa olla aika hyvä tuntuma joustosta, joten unohdetaan vieteritkatsotaan mitä kevät ja kesä tuo tullesaaan, nyt hiihdetään
![]()
^ höh - ei tuota noin pitäny tulkita. Sekä ilma- että vieteripunpun saa Alpinessa varmasti pelaamaan niin hyvin kun on tarve.
Mut jos haluaa sekä aktiivisen että nopealiikkeisen perän myös jouston loppupäässä eikä halua kaupanpäälle polkiessa notkuvaa
härveliä, voipi sitä vieterisvärkkiä joutua virityttämään Alpineen enemmänkin, ilmaiskarilla pääsee aineskin kevyempi kuski helpommalla
samaan. Tässä threadissä tosin tuo tarve ei korostune, kun siitä on enempi iloa vaan niille kun ajaa itse myös sinne mäjen päälle![]()
Kirjanmerkit