ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 14 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 64 114 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1muri Katso viesti
    Freeride lehden arvosteluja aika pitkälti... Tour 6/6, Trail 6/6, Park 3/6 oli arvosanoja...

Toisaalta testissä pari vuotta vanha malli, on saaattanut ominaisuudet parantua...
    Progressiivisuuden puute on alamäki touhuissa vaivannut noita vanhempia vuosiakertoja kuulemma. Uusimpaan malliin on lisätty yksi linkku lisää korjaamaan tätä. En tiedä sitten onko Lapierre tehnyt samalla "Spessut" eli alkanut käyttämään omaa iskarikiinnitysviritystä kuluttajien harmiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    @syklopaatti: Hyvää Evossa on geometria, joka on kohtuu asianmukainen ja vähintäänkin kehityskelpoinen. Mun Pitch Compissa oli jokseenkin samanlaiset osat alunperin kuin tuossa Evossa ja kaikki on vaihtunu. Että sitä mieltä olen niistä.

Pitsissä on X-Fusion 02 ilmaiskari, josta en oikein osaa valittaa, kun muista iskareista ei ole parkkipaikkapompotteluja enempää tuntumaa. Fillariosaa huoltaa X-Fusionit.
    Jep. Osat ei minua huoleta kun mulla on varastossa xt kymppisatsin vaihtajat ja slx:n triggerit eli ne minä voin vaihtaa vaikka heti .

Menee taas vaikeeks tämä.
    Arveluttaa tuossahttp://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62191&scid=1100&scname=Mountai n evon keulassa oleva x-fusionin jousi. Onko se sopivan jäykkä mulle jne... Painoo mulla on ajokamoissa n.90-92kg
    Takaiskarissa näyttäs jousi olevan l-koossa 550. Ei mitään käryä onko sopiva minunpainoiselle.?

Pitäsköhän sittenkin säästää ja ostaa kerralla tämä.?
    http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62193&scid=1100&scname=Mountai n

Se on vaan melkein kaks tonnia kalliimpi. Onkohan järkee maksaa niinpaljon foxin joustosta ,hiilikuitukammista ja paremmista jarruista.?

Ettei oo liian helppoo niin taustalla kummittelee vielä enduro comp.
    http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62189&scid=1100&scname=Mountai n

Mietin vaan ,että mulla jokatapauksessa jää talliin stumjumpper niin onko tuo ilmajousituksella oleva enduro liian samanlainen kun normilenkit tulee varmaan stumpyllä poljettua.

Hakusessa siis pyörä jolla ajetaan pääsääntöisesti fullface päässä ,alaspäin ,mutta sillä pitäs pystyä polkemaan melko kivuttomasti mäen (puijo,neulamäki) päälle.
    Myös enduro kisoihin sillä ois tarkoitus osallistua.
    Spessua ajattelin siks kun paikallinen kauppias myy niitä ja haluais pyörän siltä ostaa. Jokatapauksessa suomesta pyörän pitäs ainakin olla.

Mitä mieltä arvon raati on näistä minun mietteistä ja onko mielessä jotain vielä sopivampaa pyörää minun tarpeisiin.
    Auttakee...
    - Fear is a mindkiller -

Ainahan noi jousten jäykkyydet joutuu kattomaan kohilleen. Tosin esim. Spessulla taitaa olla pienemmissä koossa hiukan kevyemmät jouset ja isommissa taas hiukan jäykemmät. Mutta saattaa hyvinkin olla, että joudut tolla omalla painollasi vaihtamaan keulaan ja/tai iskariin jäykemmän jousen. Mutta ei pitäis olla mikään ongelma joko paikallisen kauppiaan, Fillariosan tai vaikka Interwebin kautta? Aika hurja kyllä toi Evon ja Expert Evon hintaero.. Itse ehkä kuitenkin laittaisin paremman, niin ei tarvis sitten lähteä päivityskierteeseen tai jossitella jälkeenpäin. Mutta tiukalla budjetilla varmasti tuo Evokin olisi riittävä.

Ei kyllä uskalla semmoista schpeschialischedia edes harkita, kun niistä kuuluu takuu lähtevän, kun asentaa itse etukiekon paikoilleen...

Turun Foxcompissa on ainakin tuo comp ja evo hyllyssä...
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

[QUOTE=syklopaatti;1752284]Jep. Osat ei minua huoleta kun mulla on varastossa xt kymppisatsin vaihtajat ja slx:n triggerit eli ne minä voin vaihtaa vaikka heti .

Menee taas vaikeeks tämä.
    Arveluttaa tuossahttp://www.specialized.com/fi/en/bc/...cname=Mountain evon keulassa oleva x-fusionin jousi. Onko se sopivan jäykkä mulle jne... Painoo mulla on ajokamoissa n.90-92kg
    Takaiskarissa näyttäs jousi olevan l-koossa 550. Ei mitään käryä onko sopiva minunpainoiselle.?
    QUOTE]

Fillariosa rupeaa diilaamaan noita xfusioneita, siellähän tuon voisi shimmata sinulle ja sinun ajotavoille sopivaksi? Hinta ei paha ole, satasen suurin piirtein. Mitä olen kuullut, niin hyvin pojat homman hoitaa. Itsekkin ajelen kuopion alueella, ja minulle on tulossa shimmattu xfusion.

Tattista vastauksista.
    Onneks kevääseen on aikaa niin saa rauhassa pähkäillä.
    Yks vaihtoehto on runkosetti kun voimansiirto ja kiekot löytys jo omasta takaa.
    Saa nyt nähdä mitenkä se mieli vielä muuttuu.
    - Fear is a mindkiller -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Tattista vastauksista.
    Onneks kevääseen on aikaa niin saa rauhassa pähkäillä.
    Yks vaihtoehto on runkosetti kun voimansiirto ja kiekot löytys jo omasta takaa.
    Saa nyt nähdä mitenkä se mieli vielä muuttuu.
    Tunnen "tuskasi", onneks mulla on fillarin vaihtoon vielä vuosi aikaa. Tosin en varmaan aiemmin edes päätyisi ratkaisuun. En tiedä onko "Sitä Oikeaa" olemassa vai pitääkö vain valita paras mahdollinen ja opetella elämään sen kanssa, mahdollisesti suorittaa pieniä parannuksia heti alkutaipaleella...
    Mud, sweat and beers.

Mulla on ollut Lapierren Spicy316 -11 Juhannuksesta asti ajossa. Mun exä oli Spessun Sx trail -05 ja ainakin sen Spicy kepittää alaspäin ajettaessa. Tosin niin kyllä muutenkin. Takaiskari tosiaan kaipaa vähän säätöä, mutta asian luulis korjaantuvan/paranevan esim. Fillariosan tuunauksella. Mä en ole omaani säädättänut kun taidan hommata tilalle jonkun vieterimallin.

Skiperfollahan noi -11 mallit on tosiaan puol ilmasia.

fillarinoob Guest
    Minäkin olen ostamassa/tilaamassa pikapuolin uutta pyörää ja se on tuommoinen 160 joustava enskaan soveltuva keinutuoli. Olen tässä jo melko pitkään nettiä selaillut ja katsellut parhaita vaihtoehtoja tuossa 2000-3000e hintaluokassa. Tiedän nyt suunnilleen mitä tuossa haarukassa voi pyörältään odottaa, mutta nyt on tärkeämpää saada se kunnon runko alle, osiahan voi aina ja helpommin päivittää . tarkoitus siis ensikaudeksi (kesä) saada ja päästä ensimmäisiin enska kisoihin.
    Tässä muutama vaihtoehto mitä tarkemmin olen tiiraillut.

Canyon strive es 8.0

keula: Fox Factory 36 Talas RLC FIT 120 - 160mm
    takajousi: Fox rp2
    Jarrut: Avid elixir 7
    Vaihteisto: shimano xt
    Hissitolppa: reverb

hinta: 2.700e

Cube fritzz sl

Keula: Fox Factory 36 Talas RLC FIT 120 - 160mm
    Takajousi: Fox Factory Float RP23 BV 200x57mm length
    Jarrut: formula the one
    Vaihteisto: shimano xt ja slx
    Hissitolppa: reverb

Radon slide ED 9.0
    Keula: Fox factory 36 talas rlc fit
    Takajousitus: FOx float rp23 boos valve
    Jarrut: Shimano saint
    Vaihteisto: shimano saint
    hissitolppa: reverb

Siinä niitä oli ja nuo taitavat olla parhaat vaihtoehdot minun rahatilanteeseen. Se vähän mietityttää että radononissa on huippu osat, mutta mites tuo runko? Kun sen runkon nyt pitäisi miuluusti olla se joka pysyy ja jos tarvitsee joskus vaihtaa niin osia. Eipä sitä parasta ikinä löydy, toisessa on aina jotain erilaista ja parempaa, ja kun vielä rahapussi kanittaa vastaan niin ei voi olla parasta. Joku pitäisi valita...
    fillarinoob muokkasi tätä : 17.12.2011 at 16.15

Heitetään vielä musta hevonen kehiin. Canyon Torgue. Uskomatonta osaa kiinni tuohon hintaan ja painaakin vaan 14,5kg
    http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2575

Kysymys kuuluukin. Onko tuo enää millään lailla normimaastossa poljettava.
    - Fear is a mindkiller -

Eikös tuota Syklopaatin ongelmaa kannattaisi lähteä lievittämään sillä pyörähuollon S-Works Endurolla.

Itse olen ajatellut tuota Banshee Runea. Moinen kapistus löytyisi Puolanmaalta http://26bikes.com/parts/frames/rune suht sopivaan hintaan. Tiedustelin sähköpostitse mikä voisi olla offseason viimeinen hinta.
    Arveluttaa tuon Rune rungon kohdalla onko 150mm Talas ulkopuolisilla laakereilla liian lyhyt. Onko näkemystä k.o. asiasta?

Katsellaan mitä vastailevat.

Ja onko itseasiassa kenelläkään kokemuksia kyseisestä puljusta?
    janihoo muokkasi tätä : 18.12.2011 at 07.07 Syy: kysymyksiä lisää

jarit Guest
    Jotenkin vierastan kurapyörää jossa takaiskari on tuollaisessa paikassa kuin Cube Frizzissä...epäilen että kun se saa rapaa riittävästi niin tiivareita kuluu ja vuodot ovat mahdollisia ??
    Alppien kuivan kesän rinteillä tuo tuskin on ongelma, mutta meikäläisessä syysmetsän rapakossa tilanne ei välttämättä ole sama?
    Lisäksi hissitolpan löytäminen voi olla vaikeaa Cuben 34.9mm mitalle, jos sellaisen joskus haluaa. Kenties jotain väliholkkeja on olemassa ?
    jarit muokkasi tätä : 18.12.2011 at 09.25

Tuota Torque olen kanssa katsellut sillä silmällä. Luulen että se sopisi ajoihini paremmin kuin nykyinen n.150mm keulasta ja 130mm perästä joustava kikotin. Ajotapa taitaa olla "enemmän vauhtia ja uskallusta kuin taitoa".
    Tuota 7.0 mallia olen katsellut. Siinä on Hammerschmidt ja hurjan kokoiset renkaat ja silti paino on 15,10kg, eli paino ei varmaankaan ole kovinkaan järjetön kevyemmillä renkailla ja kiekoilla. Noille läskeille olisi sitten käyttöä hissiajelussa.

EDIT:
    Katsoin että nuo Drift 2.1 kiekot 33mm (660g) vanteella painavat 2530g joten kai nuo 29mm (570g) vanteellakin ovat luokkaa +2300g. Eli 14kg voisi varmaan onnistua ihan järkevälläkin rengastuksella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Jotenkin vierastan kurapyörää jossa takaiskari on tuollaisessa paikassa kuin Cube Frizzissä...epäilen että kun se saa rapaa riittävästi niin tiivareita kuluu ja vuodot ovat mahdollisia ??

Lisäksi hissitolpan löytäminen voi olla vaikeaa Cuben 34.9mm mitalle, jos sellaisen joskus haluaa. Kenties jotain väliholkkeja on olemassa ?
    Eiköhän noista löydy ratkaisu ongelmiin:
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=45278
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=43709

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fillarinoob Katso viesti
    keula: Fox Factory 36 Talas RLC FIT 120 - 160mm
    Mites nuo Talakset pelittelee nykään? Vanhassa vehkeessä oli Talas ja päädyin uudessa "ei Talas" versioon, jostain olin kerännyt ymmärrystä, että Talakset eivät ole ihan yhtä herkkiä. Muutenkin taisi keula olla kuitenkin aina pisimmällä joustomatkalla. Canjonissa ei tainnut olla vaihtoehtoa tolle keulalle ?
    AinaVanteilla muokkasi tätä : 18.12.2011 at 11.31

fillarinoob Guest
    Olen huomannnut että nykyään melkein kaikissa 160mm joustavissa missä se on foxi( useissa varsinkin yli 2000e) on talas malli. Miksi ei voi laittaa sitä float mallia tai jotain muuta. No nehän on suunntattu keskieurooppaan ja alpeille missä auttaa se lasku...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Tuota Torque olen kanssa katsellut sillä silmällä. Luulen että se sopisi ajoihini paremmin kuin nykyinen n.150mm keulasta ja 130mm perästä joustava kikotin. Ajotapa taitaa olla "enemmän vauhtia ja uskallusta kuin taitoa".
    Tuota 7.0 mallia olen katsellut. Siinä on Hammerschmidt ja hurjan kokoiset renkaat ja silti paino on 15,10kg, eli paino ei varmaankaan ole kovinkaan järjetön kevyemmillä renkailla ja kiekoilla. Noille läskeille olisi sitten käyttöä hissiajelussa.

EDIT:
    Katsoin että nuo Drift 2.1 kiekot 33mm (660g) vanteella painavat 2530g joten kai nuo 29mm (570g) vanteellakin ovat luokkaa +2300g. Eli 14kg voisi varmaan onnistua ihan järkevälläkin rengastuksella.
    Juu. 7.0:ssa ois float keula eikä talas ja se ois hyvä.
    Paha vaan että se on 170mm kun muissa malleissa kaula sama kun perän jousto 180mm. Tuossa jyrässä tosin saattas tarvitakkin sitä talasta ,että pääsis mäkee ylös.
    Voi olla hervoton notkumaan tuo perä.
    8.0:ssa ois kiekkoina hipohipo mavic crossmax sx ja ne kiinnostas.

Kyllä tässä alkaa vaihtoehdot pikkuhiljaa rajaantua pitempijoustoisten puolelle. Enduro evossa ei oo kun 160mm takana ,mutta se tasottaa että siinä on vieteri molemmissa päissä. Ilmavehkeistä ainakin keulilla sais olla enemmän kun 160mm.

Minkähän laisenkeulan Orange alpine imasee.? Jos taakse laittas elka stagen niin se vois olla ihan jees peli myös.

Kärkivaihtoehdot tähänmennessä:
    -Enduro evo
    -Canyon torgue
    Pivot firebird (ehkä liian kallis)
    -Mondraker zenith
    - Fear is a mindkiller -

Eikös noita ole mahdollisuus tilata eri keuloilla, itse ainakin omaa pyörääni tilatessa oli mahdollisuus vaikuttaa siihen että millä keulalla sen ottaa. Oma valintani päätyi float R:n ja sitten siihen simmitys ja tuunaus fillariosassa. Itse päädyin tosiaan siihen alpineen ja odottelen pyörää kun pikkulapsi joulua

Alpinen keulasuositus on 160 valmistajan mukaan, jossakin kuvissa nähnyt 180mm keulalla varustettuna. Seuraavana vaihtoehtona ois tuo patriot joka imasis keulan siitä 180 mm aina 200mm triplecrowniin asti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rahka Katso viesti
    Eikös noita ole mahdollisuus tilata eri keuloilla, itse ainakin omaa pyörääni tilatessa oli mahdollisuus vaikuttaa siihen että millä keulalla sen ottaa. Oma valintani päätyi float R:n ja sitten siihen simmitys ja tuunaus fillariosassa. Itse päädyin tosiaan siihen alpineen ja odottelen pyörää kun pikkulapsi joulua
    Canyonien osiin ei voi vaikuttaa. Ehkä takapakan ja stemmin saisi vaihdettua..

Tuosta Torquen 170mm keulasta tuli mieleen että voihan sen tutkituttaa fillariosan Markuksella jos sen sentin vaikka saisi irti, tai vaihtoehtoisesti miettiä perään eri ratkaisua.

Itse kyllä tykkään siitä että perä on lyhyemmällä ja jäykemmällä joustolla. Se saattaa johtua nuoruuden lumi-/rullalautailuharrastuksista joissa korkealtakin tasaiselle hyppäämiseen on tottunut. Onneksi on koko talvi aikaa speksata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti janihoo Katso viesti
    Itse olen ajatellut tuota Banshee Runea. Moinen kapistus löytyisi Puolanmaalta http://26bikes.com/parts/frames/rune suht sopivaan hintaan. Tiedustelin sähköpostitse mikä voisi olla offseason viimeinen hinta.
    Arveluttaa tuon Rune rungon kohdalla onko 150mm Talas ulkopuolisilla laakereilla liian lyhyt. Onko näkemystä k.o. asiasta?
    Mä olen myös kattellu Runea ja mun kieroutunut mielipide on se, että kyllä 150mm keula jättää nokkakulman turhan hätäiseksi. Ite laittaisin 170mm nokan. Hinnat on kyllä kohtuu edukkaat, luulis että tuossa on rahalle hyvin vastinetta
    Mud, sweat and beers.

Eikä vain nokkakulmaa. Kandee huomioida että monissa tämän hetken muotipyörissä on myös matalat keskiöt. Jos ajelis vaikka Uudessa Seelannissa tuo olisi bonusta, mutta ainakin pääkaunkiseudun enduropoluilla on välillä kiva polkeakin.

Toki tuo on myös tekniikkalaji.

Täytyy tunnustaa oma tietämättömyyteni siitä koska keskiö on matala ja koska korkea. Bikeradar kertoo asian olevan niin, että 13" molemmin puolin ollaan matalalla ja 14" kantturoissa voidaan puhua korkeasta
    http://www.bikeradar.com/feature/art...-height-11948/ .

Bansheen taulukoiden mukaan Runen kulmat 150mm Talaksella (a-c 520,9) ja Crank Brothersin Sage fr laakerilla (n. 10mm.) tulisi olemaan noin HA 68 ja SA 72. Keskiön korkeus k.o. kokoonpanolla 13,7 tuumaa, noin 347mm. Kulmat sekä BB korkeus kuulostaa omaan silmään olevan ihan ok ajoon jossa poljetaan mäen päälle ja fillari tulisi kuitenkin suurimman osan ajasta olemaan lenkkikäytössä. Toisaalta pitää muistaa oma jo kerran tunnustettu tietämättömyys.

Syy miksi Rune kovasti kiinnostaa on nykyisen keulan 1.5 tuuman kaulaputki. Muutoin jos olisi 1,1/8 keppi kyseessä, niin tod. näk. havittelisin Spitfirea.

Ajeleminen on monesti hyvinkin röykkyistä täällä Kuopion suunnalla, mutta ongelmana on myös nuo suht rapsakat nousut, joihin fillarin tulisi myös olla soveltuva.

Miltäs nuo lukemat raadin mielestä kuulostaa?

@janihoo: 347mm on melko keskivertokorkeus 6" AM-pyörään, kaipa. Nokalle 68 on aavistuksen jyrkkä; röykkyisemmät tasamaapolutkin menee mukavammin, kun loiva keula ottaa kivet ja juuret vastaan leppoisasti. 72 asteen satulakulma on musta ok, sais ehkä olla asteen jyrkempikin. Yhteenvetona ihan suhteellisen toimivat mitat trailiajoon, mutta alamäessä mua kyllä hirvittäis tuo keulakulma.

Ootko harkinnut Nukeproofin Megaa?

http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=75355
    Mud, sweat and beers.

Joo Nukeproof kävi harkinnassa myös. Ei vain tunnu aiheuttavan samanlaisia tuntemuksia kuin Banshee, nyt siis mennään ihan tunnetasolla. Jotenkin on sellainen alitajuinen kuva siitä että nivusosastolla tuntuu ihan erilaiselta ajaa Bansheella kuin Nukeproofilla.

Se on mukavata että muutkin täällä kuopion suunnalla uusia pyöriä etsii. Melkoisen haasteen näemmä tuo maasto antaa pyörälle (ja ennen kaikkea ukolle). Saapahan ihmetellä porukassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Alppien kuivan kesän rinteillä tuo tuskin on ongelma, mutta meikäläisessä syysmetsän rapakossa tilanne ei välttämättä ole sama?
    Ei tarvitse hommata edes tuota linkitettyä neljänkympin lokaria, kun ostaa tarpeeksi leveän halpismuovilokarin, josta leikkaa sopivan palan, poraa pikku reiät ja ruuvaa kiinni valmiisiin rungon reikiin. Pultit ovat pullotelineiden kiinnityksessäkin käytettävää kamaa. Lokarin pätkä tulee siis takarenkaan ja iskarin väliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Minkähän laisenkeulan Orange alpine imasee.? Jos taakse laittas elka stagen niin se vois olla ihan jees peli myös.
    Mullon 170mm Lyrik vieterillä ja ohjainlaakerina Hope (ilmoitan stäkin takia, en kyllä muista paljon siinä on, mutta varmaan 10mm enemmän kuin zeeroustäkissä - tai sitten ei). Varmaan toimis vielä 180mm ja en tiedä onko A-C sama eri merkeissä ja malleissa. En vaihtais ehdoin tahdoin lyhempään keulaan kuin tuo nykyinen Lyrik, vaikka varmaan myös 160mm pärjää ihan hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Eikä vain nokkakulmaa. Kandee huomioida että monissa tämän hetken muotipyörissä on myös matalat keskiöt.
    Satutko muuten tietämään onko Alpinessa korkea vai matala? "+6" eli vissiin 6 milliä navan alle. Tai säkit mukaan ja sittenhän se on vähän enempi. No joka tapauksessa tuntuis olevan aika sopiva mulle.
    juminy muokkasi tätä : 19.12.2011 at 21.13

Danks juminy.
    Pistetään alpine korvantaakse.
    - Fear is a mindkiller -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •