^Näin on. Mutta kolme kierrostako on pisin matka myös ensi vuonna? Olin jo henkisesti valmistautunut palaamaan lyhyempiin matkoihin, mutta ehkä tuota pitää lähteä taas yrittämään.
^Näin on. Mutta kolme kierrostako on pisin matka myös ensi vuonna? Olin jo henkisesti valmistautunut palaamaan lyhyempiin matkoihin, mutta ehkä tuota pitää lähteä taas yrittämään.
Tuli ylläri postissa! Kiitokset Terolle!
www.mckramppi.com
Tahko MTB:n sivulla se mainitaan mystisesti näin:
"Viime kesän perusteella näyttäisi siltä, että myös ensi kesänä pisin matka olisi 180 km. Viime kesänä kolme kierrosta ajoi ilahduttava määrä kuskeja, joten jatkettaneen näin. Mutta kun järjestäjänä on sudeettisavolainen, niin suattaahan se olla toisinnii ... Misteepä näitä voi etukäteen tietää:-)"
Buffi kolahti täälläkin postilaatikkoon. Oli kiva ylläri.![]()
Kiitos Tahkon suuntaan jouluisesta ylläristä, täähän oli hiano kuvio!
Etäpohjalainen banaanijänis.
Kiitos Tero ja Virve hienosta jouluyllätyksestä! Huivin perusteella on tullu vieraat jo hölkkäpolullakin kysymään että oisko liian tiukkoja ratoja aloittelijoille. Toivottavasti os.ennätykset paukkuu jatkossakin -yöllä ainakin on tilaa;-).
Kiitokset Terolle Joulupostista![]()
Pyörällä päästään
Kiitokset myös täältä postilaatikkoon kolahtaneesta mukavasta ylläristä! Alustavasti ajattelin jo että Tahkoa on tämä polkija riittävän monta kierrosta kiertänyt, mutta voihan jummi jammi, tässähän pitää nyt alkaa pian tehdä jotain että selviäisi maaliin 11. kerran ensikesänä.
Valmiina ainakin ilmoittautumaan 120km matkalle. Valmius ajamiseen on sitten tässä vielä työn alla ja en tiedä tuleeko siitä valmista...
Kiitoksia buffista. Oli kyllä mieluinen yllätys sen postilaatikosta löysi. Ens vuona taas mukaan ja jos kolme kierosta ajetaan niin vakavissaan täytyy tuota uhkarohkeata temppua kokeilla![]()
KIITOS, TERO! Fiksu vetoNäin asia hoidetaan...
Kukaan joka vihaa pyöräilijöitä ei voi olla läpeensä paha!
Olihan se kusti polkenut minullekkin BUFFin laatikkoon. Tosin oli kiertänyt vanhan osoitteen kautta.
ISO KIITOS!
Kotona tai foorumilla valittamisesta:
Kuluttajahan saa narista ostamastaan palvelusta, jos se ei hänen mielestään kata ennakko-odotuksia. Ja nyt Tero vastasi tähän narinaan.
Tosin mitään velvoitetta tähän ei ollut, koska sitä ei oltu luvattu 120km osallistujille. Kaikilla oli vain ennakko-odotus edellisten vuosien myötä.
Ja asiaan.. olenko valmis Tahkolle 2012... no en tod. Ny tarttis tehrä jotain...
On olemassa miesten työt ja yhteiset työt...
Saa kait sitä hieman narista maksavana asiakkaana. Jos vaikka sillä jotain vaikutusta järjestävälle taholle olisi. Muutenhan sitä pian maksettaisiin 200 euroa saamatta mitään palveluja.
Itselle en sitä buffia kyllä kaipaa, menisi suoraan kaapin pohjalle.
Tahkolle ensi kesäksikin tähdätään. Kalusto vain pitäisi pian tilata, että kesäksi ehtii saada. 29 -jäykkäperä vai täpäri, kuukausi mennyt miettiessä. Tarkoitus kun on pärjätä viiskymppisten
sarjassa. Ainakin viime vuoden tulosten perusteella kolmen joukkoon täysin mahdollista päästä.
Eli ei olla vielä valmiina.
Lämmin kiitos postissa saapuneesta Buffista! Osoittaa erittäin hyvää pelisilmää.
Omalla kohdallani buffiasia ei vaikuttanut tippaakaan viime vuoden osallistumiseen tai viime kesän maalintulon euforiaan - eikä varsinkaan ensi kesän osallistumiseen. Mutta hel*etin paljon parempi fiilis treenata nyt kun voi kietaista uuden turkoosihuivin päähän![ja joskus se treenifiilis on todellakin pienistä asioista kiinni...;]
Itse kysymykseen liittyen: en ole. Majoitus sen sijaan jo varattu ja ensi kesänä reissuun tulee yksi lisäpäivä maastontiedustelulle eli mestoilla to-su.
Hotelli varattiin jo viime vuonna lähtiessä, mutta mielenkiintoinen keskusteltu tästä saavutetusta edusta eli buffista on täällä käyty. Kiitos kaikille osallistuneille, vaikutitte varmaan buffin saapumiseen postissa, ja totta kai Terolle. Musta se kuuluu palkinnoksi pisimmän matkan ajajille ja sen voisi ensi vuonna lausua myös ääneen. Ajat ovat muuttuneet ja 120 ei ole enää kuninkuusmatka Tahkolla.
Tapahtuma maksaa mitä maksaa, mutta vakuutus olisi musta hintansa väärti, jos sen vaikka erillisenä voisi saada kuten ski.fi kortissa. Olisin sen valmis itselleni lunastamaan. Markkinat tämän ratkaisee, jos hinnoittelu on pielessä niin osallistujamäärät hiipuvat. Kesän ykköstapahtuma minulle ja yksi odotetummista hetkistä kun pääsee liikkeelle. Hinnalle on vastinetta 120 kilsalla joko tarralla tai tarralla ja buffilla.![]()
Aina ajetaan, kun keritään.
Täällä teen suunnitelmia ensi vuodelle, joten kertokaas: tarkoitus olisi tällä hetkellä muutaman sadan maastokilsan kokemuksella lähteä Tahkolle mukaan. Kilometrejä varmasti ehtii kertyä hieman enemmän ennen tapahtumaa, joten mikä olisi sopiva matka ottaen huomioon muut ehdot? Kisassa mukana fillaroitsija, jota haluaisin ehtiä kuvaamaan (sekä tietysti mahdollisimman paljon muitakin osallistujia). Hän osallistunee 60 km matkalle, vaikka tänään väläyttelikin myös tuota 120 km reissua. Kannattaisiko minun siis ajaa 25 vai 45 km, jos ajattelisin jatkavani maaliin päästyäni pyörän ja kameran kanssa jonnekin hyvälle kuvauspaikalle. Onko siinä mitään järkeä, kun kuulemma joutuisin jonkun laskettelurinteen kiipeämään ylös, jos meinaan jostain hyvästä paikkaa saada kuvia. Toisaalta, kannattaako tuonne 25 km takia edes lähteä, olisiko se 45 km vähintään matkana? Jos kaveri meinaa ajaa kaksi kierrosta, niin sitten sillä mun matkalla tuskin on väliä, kun ainakin toiselle kierrokselle ehtinen hyviin asemiin kuvaamaan.
Ja missäs niitä hyviä kuvauspaikkoja ylipäätään sitten on? Maalisuoralta nyt ainakin saa helposti kuvia, mutta onko se sitten vähän tylsä kuvauspaikka kuitenkin..
Mun mielestä sun pitää nyt valita lähdetkö sää tonne ajamaan VAI kuvaamaan. Veikkaan, että joutuu aika paljon säätämään jotta osuisit oikeaan aikaan johonkin hyvälle kuvauspaikalle kuvaamaan jotain tiettyä ihmistä ja vielä bongaat sen siitä väkijoukosta. Ja jos olet ajellut niin halunnet varmaankin suihkuun ja ruokaa.
Jos sille henkilölle on ihan oleellista saada itsestään kuvia ajamassa Tahkoa niin suosittelen, että ajatte yhdessä 60km ja pysähdytte ottamaan kuvia aina välillä?
Minkälaisia kuvia haluat ottaa?...missäs niitä hyviä kuvauspaikkoja ylipäätään sitten on?
Maalisuora on aika lyhyt muutama sekuntti aikaa ottaa se kuva ja tylsähän se on.Maalisuoralta nyt ainakin saa helposti kuvia, mutta onko se sitten vähän tylsä kuvauspaikka kuitenkin..
Oon asb:n kanssa samaa mieltä, eli pitää valita lähteekö kuvaamaan vai ajamaan. Matkaksi suosittelen 60km, niin pääsee nautiskelemaan sentään koko rahan edestä edes yhden kokonaisen kierroksen mahtavaa reittiä jos ei kunto riitä useampiin kierroksiin. 25km ja 45km mun mielestä vähän turhia lähteä ajamaan jos jaksaa tuon 60km ajaa kun niillä matkoilla ei pääse edes koko reittiä näkemään. Vaikka sun kaveri ajaisi jopa tuon 120km matkan ja on ok kunnossa ja sä ajaisit 60km, etkä ole yhtä nopea kuski, niin tuskin ehdit mitään kuvaamaan. 120km matkalle on lähdetty viime vuosina muistaakseni klo 9 ja 60km jos menee hitaimmassa lähtöryhmässä, niin lähtö ollut muistaakseni klo 10. Tuossakin kaveri saisi jo tunnin etumatkaa, joten riippuen teidän vauhtierosta, voitte jopa tulla samaan aikaan maaliin tai jopa kaveri ennen sua. Paha sanoa kun ei tiedä yhtään kuinka nopea kuski sun kaverisi on ja kuinka nopea itse olet.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Käy yöllä vetämässä 60 km. Ei tartte valitella ja ruikuttaa jonoista. Päivällä sitten kuvaa. IMHO paras paikka kuvata on loppulasku. Saa hyviä pelonsekaisia naamoja sekä taitavaa ajamista kennolle.
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Kiitos Buffista! Näyttää ja tuntuu hyvälle päässä
Onhan se totta, kuten edellä mainittiin, että ei se 120 km ole nykyisellä radalla enää mikään äärisuoritus, eli ymmärrän kyllä jos jatkossa Buffi jaetaan vain pisimmän matkan ajaneille (jonka toivon olevan 180 km). Onpahan sitten porkkana Buffin muodossa lähteä ajamaan pidempää matkaa![]()
ÄäriTeam
Parempi myöhään kun ei milloinkaan. Kiitokset Terolle Buffista!
Bikes aren't fast, legs are.
Tainnu aika monella joutua buffi heti pesuun, ku on turahtanu tahmeat huivin kylkeen pakettia avatessa...
I don't want to break these chains
Buffikeskustelusta itse otsikon kysymykseen...Ei ole vielä valmiutta...
Saisikos kokeneilta kahden kierroksen väeltä vinkkejä kuinka valmistautua satakakskymppiselle? Kysyjän taustana vielä se, että tahkon 60km matka kulkee noin 3h+ vauhdissa, joten onko realistista ottaa 7h alitus tavoitteeksi? Pyöräilyharrastusta on sen 5v taustalla, ahkeraa 60km matkojen kisaamista siis ja pyöräilyä vuoden ympäri...
Jos normaalisti xcm 60km kisamatkoja varten reenaa 3h "pitkiä lenkkejä"/tunnin kovempia vetoja niin onko oletettava että kahdelle kiekalle aikovan olisi reenailtava säännöllisesti 6h lenkkejä? Aika hurjalta tuntuisi moinen ajatus...
Minkälainen ajoteho tuottaa parhaan lopputuloksen (esim. keskisykkeenä) on kun vertaa 60km matkan täysvauhtista rääkkiä 120 matkan vauhtiin? Voisi kuvitella että aivan anakynnystä ei jaksa 7tuntia kukaan hipoa(voin olla kyllä väärässäkin?)?
Kommentteja kuuntelen mielelläni aiheesta, josko sitä ois valmiina sit kesäkuussaheh...
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
Toistaiseksi en taida olla vielä valmis. Johtunee ehkä siitä, että olen päättänyt lähteä ajamaan kahta kierrosta. Tuli jo viimeksi mainittua (uhottua) heti 60km jälkeen, että tuo on niin lyhyt tuo yksi kierros, jos sitä ens vuonna sitten kaksi. Kuukauden päästä se on kai pistettävä ilmoittautuminen heti sisään, niin ei varmasti pääse perumaan lupauksiaan
Vähän samoja pohdintoja itsellä ollut kuin yllä. Kahdella edellisellä kerralla 60km on mennyt noin 3h 30min ja nyt pitäisi sitten jotenkin miettiä kuinka kovaa sitä uskaltaa ensimmäisellä kierroksella ajella. Toinenhan on sitten helppo, eli niin kovaa kun siinä vaiheessa vielä jaksaaTavoite aikaa en laita, kunhan pääsen maaliin. Vähän olen yrittänyt alkaa seurailemaan noita keskisykkeitä, josko siinä olis hyvä indikaattori myös tuosta jaksamisesta. Tässä on kuitenkin vielä puolivuotta aikaa treenailla. Tulis vain lunta niin pääsisi hiihtamään. Tuolla vesisateessa ei viitsi metsässä rymytä pyörällä.
Juu...valmius on vielä kaukana, kun ei oikein jaksa tätä jatkuvaa syksyä...
TVE: Oman kokemuksen myötä arvioisin, että tavoite on realistinen, kun kerran toissa vuonna itsekin 7 tuntia alitin. Taustaltani taidan olla vanhempi ja huonokuntoisempi sinua, vaikka noita maratoonikisoja on tullut ajettua vähän pidempään.
Viime vuonna ajoin samalla alkuvauhdilla, joka sitten kyllä osoittautui liian kovaksi kuumuuden kera, joten katsoin terveellisemmäksi vaihtoehdoksi keskeyttää tokalla kierroksella Kinahmin jälkeen. Syyt edellä mainittuun mielestäni löytyvät huonommasta edellistalvesta (vähemmän tunteja), eikä niinkään pitkien lenkkien määrästä.
Itse pidän tärkeänä ajaa noita kuustuntisia edes muutamia pohjille, jotta on luottamus siitä, että jaksaa yleensä istua satulassa noin pitkään. Säännölliset kuudentunninlenkit veisivät kokonaismäärän jo sille tasolle, etten taida siihen itse kyetä.
Parhaimmillaan olen ajanut lähes anakynnyksellä marakisan, mutta yleensä syketaso kyllä laskee kisan loppua kohti jonkun verran. Paras tieto Tahkon kahta kierrosta varten olisikin se, paljonko syke (rasitustaso) pitää olla alle normaali marakisan, jotta homma pysyy toisella kierroksella kasassa. Veikkaisisin, että ~10 pykälää alle anakynnyksen kun ajais (jos pää kestäis), niin vois olla loppumatkasta sopivasti voimia jäljellä. Toisella kierroksella on kyllä aikaa loppukiriin vaikka kuinka.
Hyvää kuluvaa vuotta kaikille! T. Ilkka
Kuinka valmistautua Tahko 120km:lle?
Ilkalla hyviä kommentteja 120km valmistautumiseen. Kaikki tosiaan lähtee talven ahkeruudesta - niin kuin pyöräilyssä yleensäkin. Mun yhden kerran 120km ajon kokemuksella tuo jälkimmäinen argumentti olisi edellistä tärkeämpi. Keskeistä tosiaan on pitää koko kaksi kierrosta syketasoja selkeästi alle tavallisen marakisan. 10-15 pykälää saattaa hyvin riittää.
Pitkiä lenkkejä ei varmaan kovin usein tarvitse käydä tahkoamassa, jos vain talven ja edellisvuosien pyöräilypohjat ovat kunnossa. Mulla tuli viime kesänä elämäni pisin pyörälenkki ajallisesti juuri 120km kierroksella ja homma pelitti ihan mukavasti. En muista elämässänikään ylittäneeni neljää tuntia pyörälenkeillä kuin muutamia kertoja.
Minä rakentaisin niin, että lisäisin sunnuntailenkkien pituutta aina Tahkoa päin mentäessä touko-kesäkuussa. Sen viimeisenkään pitkän treenilenkin ei tarvitse yltää kuuteen-seitsemään tuntiin, mutta kehon pitää saada ärsyke siitä, että sellainen on seuraavalla viikolla tulossa. Hyvän kunnon ohella hyvä tankkaus on sitten ennen tapahtumaa kaiken a ja o. Kisa-aamulla ei saa olla nälkä, mutta silti vedetään iiiiiso aamupala.
http://ollimiettinen.blogspot.com/
Tarinaa urheilijan elämästä, kisoista, harjoittelusta ja tietenkin fillareista.
Itse olen pari kertaa ajanut 120km. Treeniin kannattaa lisata kevaasta lahtien pitkia (5-6h), mutta niita ei tartte tehda kuin kahden - kolmen viikon valein, muut treenit vk ja max kannattaa pitaa ennallaan. Keskisyke kannattaa pitaa 10-15 pykalaa alempana kuin normi maratonilla, muuten tulee noutaja. Itella normi mara 165-175 bpm ja 120km 150-155 bpm. Yhden kierroksen aikaan voi lisata noin 15 min per kierros. Uskon etta nopeitten 2 krs menee siten, etta tahtaa vakiovauhtiin, silloin ekan pitaa menna melko rennosti ja tokalla sitten antaa kaikkensa...
120 läpäisy ei varmasti vaadi sen kummempaa erikoisharjoittelua. Itsekkin sen läpäisyasenteella vetänneenä sanoisin, että viettää vaan mahdollisimman paljon aikaa fillarin päällä 4...1vk ennen tahkoa. Viikkoa ennen kun vetää pari tuplatreeni päivää peräkkäin, niin varmasti on sopivan jumissa, että malttaa aloittaa sopivan hiljaa, vielä kun kevennysviikolla tankkaa itsensä porsaaksi.
Urheilusuoritusta varten olen ihan väärä henkilö neuvomaan ketään, mutta toisaalta kohtalainen esimerkki siihen, miten vedetään "pystymetsästä" juoksutreenauksen perään 5 viikossa itsensä läpäisykuntoon, niin että olis kolmaskin kierros mennyt todennäköisesti +4h vauhdilla (joutuukohan lunastaa puheensa ensi kesänä?...)
Kirjanmerkit