Sen verta lusikkaa soppaan, että eikös tommoset 160mm joustot ala olla tarpeen, vasta tuolla ulkomaisissa kisoissa, kuten tässä http://www.youtube.com/watch?v=0gPp4...eature=related ???
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Kumpi tuli ensin muna vai kana tilanne?
Jos haluaa hyvät loivat kulmat ja pystyn stulatolpan kulman niin pelit alkaa olla järjestään 160mm joustolla.
Ainoa mitä tulee ekana mieleen on Five pitkällä keulalla ja Bansheen Spitfire joissa on takana vähemmän kuin 160mm joustoa.
Eikös Suomen enskakisat oo aika samanlaista settiä kuin ulkomaillakin, mutta eekoot jää lyhyemmiksi kun täältä ei löydy vuoria. Joten ihan samat pyörät täälläkin toimii ja 160mm on aika yleinen valinta. Mutta loppupeleissä jokainen laittaa itelleen sellaisen pelin, jolla mielestään on nopein noilla pätkillä. Jos esim. 140mm mielestäsi tukee parhaiten omia vahvuuksiasi ja ajotyyliäsi, niin laita sellainen.
Kiitos, no further questions![]()
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Tämä nyt on tämmöstä nimillä kikkailua, mutta esim tuolta voi tutkia saksalaisten käsityksiä "super-enduro" -pyöristä. Eli pyörä tyyliin Liteville 901 ja 180-200mm joustoa. Siihen en nyt ota kantaa että mikä mihinkin ajoon sopii parhaiten.
![]()
Suomen pannukakkuprofiilissa vaan harmittaa, että nuo pitkäjoustoiset enskavehkeet menee vähän "hukkaan" lenkkikäytössä. Lähinnähän tämä on persaukisten ongelma, kun ei pysty useampaa pyörää pitämään, mutta olishan sen mukavaa, kun voisi takapihalta lähteä kipuamaan vuorta ylös ja sitten tunnin päästä tykittää sen alas ja toistaa tarpeen mukaan
Vuoristoon nuo AM/Enduro -vehkeet sopii kuitenkin parhaiten. Siellä mennään yleensä joko ylös tai alas, jolloin nuo kiipeämistä auttavat ratkaisut palvelevat paremmin. Kinnataan ensin mummorattaalla tietä pitkin ylös ja sitten aletaan ajamaan. Suomen vuorettomassa, mutta epätasaisessa maastossa toimii kyllä mukavammin vähän kevyempi laitos, joka on näppärä käsitellä pienissä kinkamissa. Ei voi odottaa, että ajaminen alkaa vasta alamäessä tai nautinnosta katoaa aika paljon. Tällä tarkoitan tuollaista 120-150mm ja max 13kg trailitäpäriä.
No saa nyt nähdä olenko tätä mieltä vielä keväällä, kun on enskakäyttöön speksatulla vehkeelläkin kilsoja alla. Jääkö se lähinnä hauskanpito- ja kisapyöräksi ja lenkit ajetaan 29erilla. Jää nähtäväksi.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Tahkotaan nyt vielä vähän lisää...
Mulla on siis alunperin satanelkytä millinen runko, Pitch 2010. Perinteiseen enskaan, ts. tekniseen tasamaa-ajoon tuntui sopivan kulmien ja joustomatkan puolesta oikein hyvin. Alkuperäiset kulmat oli jokseenkin 67 ja 73. Alamäkipuoli alkoi kuitenkin kiinnostamaan enemmän ja enemmän, kuten myös hissienskaa varten virittely. Keulaksi tuuppasin 160mm Lyrikin ja vielä ois tulossa offset redut takaiskariin. Myös stemmi lyheni ja stonga leveni. Tehdyt muutokset toivat pyörään juuri haettuja ominaisuuksia loiventuneiden kulmien ja jämäkämmän keulan vuoksi. Tulevat redut loiventaa keulaa vielä pikkaisen ja samalla keskiö tipahtaa vähän. Ei malttais odotella ensi kesän kisoja
Porukkalenkeillähän (normienskaa) tuo ei ole enää ihan yhtä näppärä ja tarkka, mutta ei se oo mua haitannut. Meneepä kivikoiden yli huolettoman lennokkaasti. Tiukoissa paikoissa tietty vähän ahistaa enemmän kuin alkuperäisillä spekseillä.
Mud, sweat and beers.
Siis oonko ymmärtänyt oikein, että on 2 erityyppistä enskaa, näitä hissienskoja, ja ns. "tasamaaenskoja"? Videoita, mitä oon katellu, oon näjemmä törmännyt näihin tasamaa, kuten Turku yms.... Huomasin Laajavuoren tuossa äsken, ja onhan siellä jo vähän yritystä, mutta silti polkemistakin...
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Meilläpäin ei porukkalenkeillä pysy kyydissä, jos pyörät on 26", niissä on nappuloita ja takana on joustoa. Joko Izmo karkaa horisonttiin tai huutaa selän takana isoa eturatasta![]()
Noh vakavasti otettuna izmo karkaa horisonttiin pyörästä riippumatta, mutta tykkään itsekin ajella välillä vähän pidempään ja tasaisempaa maastoa, jolloin enskavehje on auttamatta väärä väline. Eikä siinä mitään. Olen hyväksynyt, että pyöriä on eri tarkoituksiin enkä yritä valehdella itselleni, että yhdellä kyllä pärjää (tai toki pärjää, muttei ole hauskaa. Tai no on hauskaa, muttei niin hauskaa kuin jollain muulla välineellä...)![]()
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Vähän nyt tuntuu että liioitellaan tuota tasamaan ja ylämäen tuskaa enskapyörällä ajettaessa. Ihan mukavan leppoisaa se on kun ei ota paineita vauhdin pitämisestä. Itse olen koittanut ajella nyt myös XC-pyörällä työmatkojani tässä ja jotenkin tuo Femma vaan tuntuu paljon kivemmalta siihenkin käyttöön vaikka vauhtia ei ihan niin helppo ole ylläpitää. Ja varsinkin lumella/sohjossa se vakaus miellytti kovasti. XC-fillari tuntuu surkealta ja hengenvaaralliselta rimpulalta pahassa kelissä ja maastossa.
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan mielestä. Turha mussutusta enskapyörän soveltumattomuudesta lenkkipyöräksi. Vaikka tallista löytyy alle 12 kg stumpjumper fsr, niin silti varmaan yli 80% lenkeistä tulee ajettua tuolla yli 16 kilosella 180 mm joustavalla jyrällä. Hyvin nousee ylämäet, toki vauhdit on melko rauhallisia.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Mä ajan Uzzilla työmatkatkin, takana 7" asento, edessä vain 170mm joustoa. Meno on enemmän renkaista kuin joustosta riippuvaista, tahmeilla kumeilla ei rulllaa.
Ei tosiaan pidä tuijottaa noihin joustomatkojen milleihin turhan tiukasti. Eka 5" joustava enskapyörä oli itsellä vuoden -98 SM-sarjassa ja sen jälkeen on tallista tuon tapainen pyörä löytynyt aikalailla aina. Siinä määrin mukavia pelejähän nuo 5-6" joustopyörät ovat normaalissa ajelussa, porukkalenkeillä jne. että aika poikkeuksetta XC-kisapyörät ovat jääneet talliin odottelemaan niitä kisoja. Ylämäissä meno ei tietenkään ole yhtä räväkkää ja hiki meinaa nousta otsalle herkemmin, mutta toisaalta tasavauhtisessa polkuajelussa pidemmät joustot&pieni lisäpaino eivät kyllä ahdista ollenkaan ja plussana alamäissä on hauskempaa. Kannattaa tosiaan kokeilla ja opetella fiksuin ajotyyli pitkäjoustoiselle fillarille, ennenkuin tyrmää ajatusta tuon tyyppisestä pyörästä aivan suoralta kädeltä.
https://www.instagram.com/xtranza/
Femmahan (vaikkakin raskaimmasta päästä) meneekin tuohon trailikategoriaan, joka juurikin sopii mielestäni parhaiten Suomimaastoon lenkkivehkeeksi. Kisakelposeksi laitetun 6"-7" enskapyörän paino on kuitenkin lähempänä 15kg. 26" XC-vehkeelle en itsekään juuri mitään käyttöä keksisi. Ongelmana en myöskään noilla raskailla pyörillä pidä nousemista. Se kyllä onnistuu, kun ei kiirehdi. Enemmän pitkästä joustosta ja painosta kärsii käsiteltävyys hitaassa vauhdissa.
Sun reidet onkin tuplasti paksummat kuin mullaMutta ei enskavehjekään ole toki soveltumaton lenkkivehkeeksi ja makuasioita nää tietty on, mutta uskon edelleen, että jos yksi pitää valita niin paras ja monipuolisin lenkkivehje on tuommoin kuvaamani trailipyörä. Sitä on kevyt käsitellä ahtaissa paikoissa, teknisissä nousuissa ja kallioportaissa, se kiipeää kohtuu hyvin eikä sillä juurikaan tartte himmailla alamäissäkään, kun kevyempi suojavarustuskin rajoittaa vauhtia. Voin syödä sanani sitten, kun saan sen enskavehkeen ja jätän lenkkipyörän pölyttymään, mutten usko näin käyvän. Uskon, että lyhyet eli alle 2h lenkit tulee ajeltua enskavehkeellä nautiskellen ja pitkät eli yli 3h lenkit lenkkipyörällä nautiskellen.
Kukin ajakoon haluamallaan välineellä ja haluamallaan tyylillä, mutta ei niitä pyörämalleja syyttä valmisteta useampaan käyttötarkoitukseen.
Tiivistettynä vielä väärinkäsitysten ja lynkkaamisen välttämiseksi
-enska on mun suosikkijuttu ja se paras ja kallein pyörä tulee olemaan siihen tarkoitettu ~170mm joustava pyörä
-enska/AM -pyörät on parhaimmillaan vuoristossa, käykää vaikka koittamassa
-enskapyörillä voi ajaa myös ylämäkeen ja tasamaalla kuolematta ja se voi olla jopa hauskaa
-ym. tarkoitukseen on kuitenkin parempiakin välineitä
-Suomimaastoon lenkkivehkeeksi sopii mielestäni parhaiten ~5" joustava ja 11-13kg painava 26"-trailipyörä tai ehkä joku 29-täpäri.
zeizei muokkasi tätä : 12.12.2011 at 17.25
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Noista YT pyöristä ku oli puhetta niin kannattaa eka tarkistaa paljonko runko painaa ennen kuin ostaa että ei tule yllätyksenä kun ne on aika raskaita. Luin että YT Noton runko 3900g ilmaiskarilla. Joten pelkkä runko on varmaan noin 3500g. Nykyään on alumiinisia DH runkoja mitkä painaa vähemmän ja varmaan aika paljon alumiinisia enska runkoja mitkä on puol kiloo vähemmän.
Eiköhän se suomen enska kuitenkin ole trali-ajoa, ainakin Helsingin Enduro kisat ovat aina olleet niillä samoilla poluilla mitä muutenkin ajelen...
En tiedä miten hyvin suomessa toi liian tiukka kategorisointi toimii, jopa eteläsuomen DH rinteet ovat aikamoisia nyppylöitä. Toki DH-mäistä löytyy sitten oikeasti jyrkkää rinnettä, mutta videoiden perusteella enska-kisoja ei niissä ajeta vaan hissi-enskan pointtina on enemmänkin vähän suurempi korkeusero lähdön ja maalin välillä, polut kuitenkin aika samanlaista "trailia".
Ite oon ajanut lenkkejä ihan tyytyväisenä NomadC:llä, ei oo tuntunut liian raskaalta enkä oo jäänyt porukkalenkeilläkään jälkeen. Mutta riippuu varmaan sitten siitä, että millaisissa porukoissa ajelee. Jos muilla on succicset, niin silloin enskapyörä on luultavasti liian painava sille lenkille.
Hissienskassa ei toistaiseksi ole ajettu kovin jyrkkiä kohtia, mutta kamera kyllä hämää. Videoista on vaikea nähdä minkäänlaisia korkeuseroja.
Mud, sweat and beers.
Kyllä noissa hissienskakisoissa on ollut jo aika vauhdikkaitakin pätkiä, jollaisia harvoin tulee vastaan lenkeillä. Vaikka mäet on pieniä niin kyllä ne vauhdilta ja haastavuudeltaan on parhaimmillaan ihan vertailukelpoisia ainakin Etelä-Espanjan vuoristopätkille, mistä on muutamalta reissulta kokemusta. Ja on siellä muutama ihan jyrkähkökin paikka ollut ja jopa hyppyjä
OT:
Asiahan on juurikin näin. Ajokultturista se on aika pitkälti kiinni, mikä on se sopivin väline. Tätä on mietitty useammankin tahon kanssa, miten erilainen maastopyöräkulttuuri Tampereella on esim. PK-seutuun, Jyväskylään tai Vaasaan verrattuna. Näkyy myös erittäin hyvin enskakisojen osallistujalistoista. Parhaassakin tapauksessa on Tampereelta ollut alle viisi osallistujaa, normaalisti 1-2. Naapuri Kangasalakin ollut paremmin edustettuna. Marakisoissa on taas seurakavereita sankoin joukoin. No tilanne paranee kuitenkin enskan osalta täälläkin koko ajan ja toivotaan, että saadaan ensi kaudeksi taas muutama uusi kuski mukaan kisoihinkin asti. Tuntuu kuitenkin olevan helpompi löytää innostuneita DH-henkisistä kuin lenkkiporukoista.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
No juu, muutamat n. viiden metrin mittaiset jyrkät kohdat (mikä on kyllä musta lajille aika sopivaa ja ominaista)Hypyt tuo kyllä mukavaa lisämaustetta, kunhan ne pysyy sellaisina, ettei arempia pomppijoita pelotella pois lähtölistoilta.
Niin tuntuu, että mäkimiehet lähtee äkseekuskeja helpommin hissienskailemaan. Ja tulipa tuosta mieleen, että Jyskylän DH-kuskeista osa oli sitä mieltä, että Laajavuoren DH/FR baanoille on parempi väline 180 millinen ja kevyehkö FR-laite, kuin täysiverinen 200mm tuplakruunutykki. Tästähän voidaan johtaa se, että kyllä hissienskaan pitäisi riittää 160 milliä per pää, vaikka 180 millisiäkin kolistimia kisoissa näkyy. Kun joustovarat kasvaa, niin responsiivisuus ja näppäryys alkaa kadota.
Mud, sweat and beers.
No tämä oliskin mainiota. Yhteislenkit vaan pitäisi saada tiedoteltua isommalle porukalle. Vai onko tarkoituskin vain ajella hyvien tuttujen kanssa kenties? Mulla myös tarkoituksena ensi kesänä lähteä enskakisoihin kaatuilemaan. Ainakin kokeilemaan. Jotenkin vaan olevinaan iso kynnys lähteä näin "kylmiltään" mukaan kun ei lajista juuri mitään tiedä tai en ketään harrastajia tunne.
Osittain kyse onkin ollut juuri tiedotuksen ja organisoinnin puutteesta, jolloin ne vähäiset ajajat ei välttämättä ole oikein löytäneet toisiaan, mutta tätä tilannetta yritetään kyllä parantaa, jolloin saadaan uusille naamoillekin vähän lajia tutuksi.
Mutta se tästä OT:sta mun puolesta. Menee jo niin kauas aiheesta, että jatketaan ennemmin sitä pyöräspeksausta tässä ketjussaKuume nousee, kun oman uuden välineen ETA on enää alle 2kk.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Kirjanmerkit