Tuolta löytyi lisää tarinaa talvikengistä flättipolkimiin brittinäkökulmasta - sielläkin sentään mittari joskus käy -6 C:ssa:
http://www.bikeradar.com/forums/view...253a072e25d786
Tuolta löytyi lisää tarinaa talvikengistä flättipolkimiin brittinäkökulmasta - sielläkin sentään mittari joskus käy -6 C:ssa:
http://www.bikeradar.com/forums/view...253a072e25d786
Ainakin liukasta mäkeä ylös yrittäessä arvostaa lukkoja ja tasaisempaa pyöritystä, samoin röykkyisissä paikossa ei meinaa jalat pudota polkimilta.
Sain omat Lake MXZ302 kokoa 50 Wiggleltä noin kuukauden odottelun jälkeen.
Hyvä että otin suurimmat mahdolliset eli suomalainen kokoni on noin 47 ja nuo Laken 50 numeroiset
vaikuttavat olevan suomalaista kokoa 48-49 eli suomalaisten myyjien kehoitus ottaa 1-2 numeroa suuremmat
pitää paikkansa. Mahtuu vielä pari sukkakerrosta.
Kenkiä ei ole vielä tarvinnut kokeilla, mutta vaikuttavat hintansa ( 210 Eur) arvoisilta.
Polkimet olen vaihtanut siihen shimanon kaksipuoleiseen malliin: Lukko vain toisella puolella eli
pahoissa paikoissa on syytä ajaa ilman lukitusta.
Joopa joo... Lähetti toi laket tänään ja vähän aikaa kenkiä käsissä pyöriteltyäni huomasin, että se nauhojen suojana olevan läpän sauma on ratkennut. Varovaisella käytöllä tuosta ei kai hirveästi haittaa ole, joten laitoin viestiä liikkeeseen, että suostun pitämään kengät mikäli antavat sopivan alennuksen. Ei jaksaisi rueta postittelemaan ja odottelemaan taas puoltatoista viikkoa.
Shimanon MT-91 toista talvea ajossa ja oon kyllä tykännyt. Ei palele, ei kastu, hyvät kävellä.
Mä lähdin edellistalvena täsmälleen samalla suunnitelmalla liikkeelle: asensin maastopyörään samat kaksipuoleiset (spd/flätti) Shimanot kuin sinäkin. Käytäntö sitten osoitti, ettei siitä kaksipuoleisuudesta ollut kuin harmia. Polkimen rakenne on nimittäin semmoinen, että lumi paakkuuntuu tosi tehokkasti spd-puolelle, estäen lopulta kiinnittymisen kokonaan. Polkimia saa aika antaumuksella koputella, että lumi niistä irtoaa. Flättipuoli ei sekään palvellut tarkoitustaan, sillä ainakin MW80-saappaiden pohjaa vasten poljin tuntui kohtuuttoman liukkaalta. Loppujen lopuksi poljinten flättipuolelle ei ollut koko talvena - missään olosuhteissa - mitään järkevää käyttöä.
Tämän talven aion vetää ihan normilukkiksilla.
Mullakin oli aikoinaan kakspuoleiset, mutta käytännössä huomasin että ajoin aina lukoilla ja laitoin pienillekin ajoille lukkokengät jalkaan.
Itselläni on Shimanon kaksipuoliset polkimet, ja tuon olen minäkin huomannut, että klossikengän kanssa flättipuoli on kolhon tuntuinen - käytän Shimanon kesäkenkää suojan kanssa - mutta toimisiko tuo Laken saapas jotenkin paremmin flättipuolella? Hangessa en ajele, ainakaan toistaiseksi.
Kuka laittaa ensimmäisenä kuvaa itse tehdyistä spd-talvikengistä? Tuli tuossa mieleen kun meinasin heittää roskiin vaimon vanhat Shimanon spd-popot, mutta en heittänytkään, vaan mielenkiinnosta otin puukon käteen ja ryhdyin ratkomaan pohjaa auki... ja kun noita vähemmällä käytöllä olevia gore-tex talvinilkkureita on tuossa tyhjän panttina - niin - heräsi siis ajatus.. noh, ehkei sentään
-e
Got to have Nerve in forest!
Kiitoksia lukko/flättipolkimien ongelmista. Päätynen samoihin kokemuksiin tulevan talven aikana, jos nyt lunta ja talvea tulee eli
viimeisimmät ennustukset lupaavata leutoa talvea.
Muutoin olen näiltä foorumeilta lukenut että monet pärjäävät kesäkengillä tuonne -10,-15 asti, joiden päällä vuorellinen kengänsuoja.
Tämä voisi olla riittävä ratkaisu leutoon talveen.
Kengänsuojista taas tiedetään että vesisadetta ne eivät pidä ( ei taida olla yhtään suojaa josta vesi ei iemytyisi alakautta kenkään ).
Joku voisi kehittää vanhan kalossikengän tapaisen ratkaisun jossa veden imeytyminen lukon kohdalta olisi estetty.
Älä nyt viitsi, kukaan ei pysty ennustamaan minkälainen talvi tulee. Paitsi joku sammakkopelle. Huumorilla.
Nimenomaan vesisateen (=ylhäältä päin tuleva vesi) ne pitävät hyvin. Mutta jos joutuu astumaan lätäkköön niin......Kengänsuojista taas tiedetään että vesisadetta ne eivät pidä...
Miten olisi vedenpitävät sukat... SealSkinz, Gore...( ei taida olla yhtään suojaa josta vesi ei iemytyisi alakautta kenkään ).
Onhan niitä GoreTex-kenkiä ym. vedenpitäviä kenkiä, joissa pohja on umpinainen.Joku voisi kehittää vanhan kalossikengän tapaisen ratkaisun jossa veden imeytyminen lukon kohdalta olisi estetty.
JackOja muokkasi tätä : 29.11.2011 at 10.45
Noilla tuolla on melko hyviä arvauksia. http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ennusteen-seuranta
Ainakin syyskuussa arvasivat kelin tähän asti valitettavan hyvin.
Itse ratkaisin ongelman ruuttaamalla riittävän määrän Liquisolea klossin taustakappaleeseen asentaessa. Ei ainakaan isommin ole vuotanut lätäkköön astuessa. Tietty jossain vaiheessa se tulee yläkautta. Ehkä joku saniteettisilikoninkin riittäisi, jos haluaa helpommin purettavan paketin.
MTBR:n foorumeilta löytyy ainakin tällainen viritys.
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Laket alla 3 h maastossa, ohut merinosukka sisällä, ei ne nyt varpaat kuumana olleet mutta huimasti pitemmälle pääsi paleltumatta ku Shimpan mw80llä. Oikein mukavat jalassa. Ylin osa ei kiristy niin hyvin että sukkikset jalassa ei ois menny lunta nilkoille....
Ne on oikeastaan hyvät yhdellä sukalla, siis ohut merino. Ne venähti sitten eka ajossa hieman, ja huomenna aamusta laitan paksumman kokeeksi työreissulle. Otin ne normaalit eli ei niitä leveitä lestejä. Ekaksi ku laitoin jalkaan niin pikku varvas oli muka tiukalla, mutta ajossa toimi ku junan vessat. Oikein hyvät jalassa.
Ainoa miinus tulee tuosta yläosasta joka tuossa 46 koossa ja mun kapeessa sääressä ei kiristy kunnolla. Tuohon auttaa varmaan paksummat sukat ku nuo tämän päivän sukat oli tosiaan lyhyet.
Itsellä Sidin Dominator Megat koossa 46 kesätossuina ja menin tilaamaan Laken mittataulukon mukaan MXZ302 Wide:t koossa 47, jotka sitten ovatkin naftisti liian pienet. Nyt tilauksessa on koko 48 ja noita neljäseiskoja saa tulla kokeilemaan jos Herttoniemen suunnalla pyörii.
Minulla kesä-Shimanot 46, jolloin kärjessä ei ole turhaa tyhjää - hyvin istuvat. Laket ostin numeroa 47, koska väljempi kenkä ei purista. Yhdellä sukalla menee muutaman asteen pakkasessa kolmisen tuntia hyvin. Pakkassäätä on tosin ollut vähän tarjolla, mutta nollakelissä tuntuu välillä, että varpaat hikoilee.
Tuntumaltaan Laket ovat pehmeät, mikä ei ole yllätys, koska eristystä on enemmän. Samanlaista istuvuutta ei saa kuin kesäkengällä, mutta ei kesäkengällä saa lämpimiä varpaita. Ihan kivoilta nuo Laket tuntuvat 20 käyttötunnin jälkeen. Kiristyssysteemi on omanlaisensa ja siitä en osaa sanoa vielä mitään. Liialla kiristyksellä tosin saa varpaa kylmäksi.
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
Jalka 290#115, Lake 47 wide (kesäkenkä Specialized Sport MTB 46, normaalikenkä 45). Pituus riittää, leveys suht ok. Nollan ympärillä testattu, toimivat, Tesomat-sukka alla, lyhyitä lenkkejä vasta, en osaa vielä sanoa kunnon pakkaskelistä. Onhan ne kesäkenkiin verrattuna järkyttävät möhkäleet, mutta poljin pyörii mukavasti. Laken kiristyssysteemi vaatii totuttelua, kun olen tottunut Spessun kolmen Velcron kiinnitykseen. Toistaiseksi tuntuu erittäin hyvältä valinnalta.
Samat popot tuli hommattua Hi5Bikesistä. Alkuviikosta oli vielä kaikkia kokoja jäljellä; hinta taisi olla 138€
Yksi fillarilenkki ja yksi koira-/kävelylenkki takana. Toimivat. Tosi pakkasia tietty vielä odotellaan.
Koosta sen verran, että oma jalkani on 42-. 43 oli liikkeessä jalkaan mukavan napakka ohuella sukalla, varpaat pääsivät pienesti liikkumaan.
44 oli tietty väljempi, muttei missään nimessä liian väljä. Paksummalla "retkeilysukalla" saa kengän nyöritettyä riittävän tiukasti, eikä silti purista ja ahista mistään. Ja toisaalta pohjallisen voi vaihtaa paksumpaa thermo-pohjalliseen, jos tarvetta. Eli minun suositus on: oma jalan koko +2. Näin.
-E
Got to have Nerve in forest!
Ennen luulin että Laken talvikengät ovat vain pakkaskeleille eivätkä juuri kestä vettä. Nyt muutaman pitkän maastolenkin jälkeen hämmästyksekseni huomasin, että kunnolla rasvattuina ne pitävät vettä tolkuttoman hyvin. Nilkkoja myöten tuli kahlattua läpimärässä metsässä vaikka kuinka, mutta vain aavistus kosteutta tuli eristeisiin asti, sekin ehkä hikeä.
Laken lx140 popot tuli tilailtua ebäystä, oli 68€ posteineen, alvit ja tullit vielä lisäksi tulee.
Viime talvet pyöräilin vaelluskengillä nyt ajattelin pitää lukot käytössä koko talven.
Spessun Defrostit oli jalassa tällä viikolla ekaa kertaa ja päteviltä tuntuivat. Varmaan lämmin kun ottaa tarpeeksi ison koon, jotta saa paksua sukkaa jalkaan.