GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 199 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 99 149 189 197 198 199 200 201 209 249 299 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.941 - 5.970 / 13346

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oil Katso viesti
    Kiitti vinkistä, paukautin heti tilaukseen. Kiinan ihme sammui viime viikolla kesken työmatkan. Tuolla varmaan pärjäilee jonnin aikaa, nyt vaan odotellaan toimitusta..
    Mulla on tollainen Hope ollut vuodesta 2008 ja hyvin toimii. Viime viikolla avasin akkupaketin, kun alkoi epäilyttämään onko kennot balanssissa. Turhaan rikoin ton tiiviin paketin, latauksen jälkeen oli 4,2 ja 4,19v jännitteet. Valoa tossa on hieman kiinanvaloa enemmän (tota uudempaa xm-l mallia) ja mikä parasta valojakauma on odella tasainen. Ton lisäksi
    olen käyttänyt tankovalona yhden kennon Ultrafire (xm-l, mallia en nyt muista) joka antaakin hyvin lisävaloa pimeään metsään.
    Dude muokkasi tätä : 27.11.2011 at 17.48 Syy: Trustfire-->ultrafire

Onpa edullista... Laittaiskohan samaan pakettiin kuin viime viikon tilauksen joka on vielä lähettämättä?

Tuli ostettua perusledivaloksi Topeak Whitelite HP 1W AA. 40€ oli CRC:ssä. Oon varsin tyytyväinen, vaikkei ihan halpa ollutkaan.

Plussia:
    -Riittävästi valotehoa pimeille poluille, eli riittää talvikrossailuun hyvin. Mihinkään umpimetsään en kyllä tuolla lähtisi.
    -Toimii kolmella AA-paristolla ja hyvin myös ladattavilla.
    -Hyväntuntuinen kiinnityssysteemi.
    -0,5W moodi patterien säästämiseen.

tempokisu Guest

Punapää partioaitan pikkuvalo

Aika paljon tuli sitä "mikään valo ole"- mielipidettä mun siittä pikkuvalosta kun ostin Partioaitasta.
    Joululahjaksi, mutta pakko oli ottaa käyttöön jo nyt koska nyt juuri tarvii valoa ja ei tämä patterirumba >6patteria/vko ole järkevää.

Valo on pykälän verran parempi kuin kaksi edellistä valoani, joita käytin siis yhtä aikaa. Ei mihinkään pimeille metsäpoluille.
    Mutta mulle ihan riittävä. No olisi ehkä voinut olla vähä enempi valoa, mutta toisaalta mä mitään painavia akkuja ja johtoja ala mukanani kuskaamaan. Vaihto-akuista puhumattakaan!
    Osasin ottaa käyttöön ilman ohjeitakin! ( katsoin että ohje on kyllä ihan outo, kuvia AAA pattereista ja mihin ne tulee..?) ja mukana oli myös pistorasiaan liitettävä semmoinen "sovite" johon tulee se usb-liitinjohto. Eli lataus onnistui ilman tietokonetta.

Ja on patteriroskaton, kevyt ja näppärä vaihtoehto. Sanotaan että "ihan kiva". Tulee varmaan käyttöä myös nukke-kuvaamisen yhteydessä.

Moi,

Tilasin CRC:stä sellaisen hyvin pienen Exposure Diablo Mk3 valaisimen yleiskäyttöön, pääasiassa dallailuun pimeässä mettässä mutta myös fillarin stongassa tai kypärässä pidettäväksi.

Valaisin tulee saataville vasta joulukuun lopussa ja nyt jäin miettimään pitäisikö tilata myös se fikkarin selkään kiinnitettävä lisäakku (Piggyback Battery single or triple cell)? Tuo Diablo Mk3 antaa siis suurimmalla tehollaan 975 lm mutta vain reilun tunnin ajaksi ja "puolitehollaan" 325 lm reippaan 3 tunnin ajaksi. Tuo 3 tuntia riittäisi meikäläisen fillarointiin jo vallan mainiosti.

Fillarilla ajelen siis pääasiassa täysin valaisemattomilla ulkoiluteillä ja vastaavilla (en maastossa) ja nyt mietin riittääkö tuo puoliteho tällaiseen käyttöön, vai pitäisikö hankkia vaikka sellainen yhden kennon lisäakku (Piggyback Battery Single Cell) joka siis tuplaisi käyttöajan?

Löytyisikö kokemusta asiasta tai peräti tuosta edeltävästä Diablo Mk2 mallista?

Diablo Mk3:
    http://www.exposurelights.com/produc...8/diablo-mk.3/

Mitäs mieltä ootte, onko tollanen Fenix LD40/Led lenser P7 liian voimakkaita pyörävaloja taajama alueille? Häikäseekö pahasti autoilijoita jos suuntaa alaspäin reippaasti?

Fenixin lampussa näyttäis olevan 110lm vaihtoehto myös joten se voisi sopia paremmin pyöräilyyn. Samoiten näyttäis olevan paljo parempi akun kesto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Mitäs mieltä ootte, onko tollanen Fenix LD40/Led lenser P7 liian voimakkaita pyörävaloja taajama alueille? Häikäseekö pahasti autoilijoita jos suuntaa alaspäin reippaasti?

Fenixin lampussa näyttäis olevan 110lm vaihtoehto myös joten se voisi sopia paremmin pyöräilyyn. Samoiten näyttäis olevan paljo parempi akun kesto.
    Ovat varsin sopivia valoja tiheämminkin asutulla alueella, kunhan katuvalaistus on kunnossa. Märällä kelillä toimivat tosin lähinnä huomiovalona.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti

Sopivat varsin hienosti pyöräilyyn taajama-alueella. Tehokas valo on usein välttämätön muiden kevyen liikenteen väylän käyttäjien havaitsemiseksi, varsinkin jos "niillä muilla" ei ole valoja tai edes heijastimia. Tämä korostuu kun pyörätie kulkee kulkusuuntaan nähden ajoradan vasemmalla puolella jolloin vastaantulevien autojen valot häikäisevät voimakkaasti.

Sitten ovat vielä ne autoilijat, jotka käyttävät tai muuttavat ajoneuvonsa valoja vahingossa tai tahallaan lainsäädännön vastaisesti. Ajattelevatko he häikäisevänsä pyöräilijöitä?

- Tomi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    ..."puolitehollaan" 325 lm reippaan 3 tunnin ajaksi...
    Fillarilla ajelen siis pääasiassa täysin valaisemattomilla ulkoiluteillä ja vastaavilla (en maastossa) ja nyt mietin riittääkö tuo puoliteho tällaiseen käyttöön...
    Riittää, ihan luksusta tuo teho. Itse ajelen crossarilenkit mm. valaisettomilla ulkoiluteillä (esim. Pirttimäki, Luukki) ihan sujuvasti ~100 lm fikkarilla.

Moi,

Tilasin CRC:stä sellaisen hyvin pienen Exposure Diablo Mk3 valaisimen yleiskäyttöön, pääasiassa dallailuun pimeässä mettässä mutta myös fillarin stongassa tai kypärässä pidettäväksi.

Valaisin tulee saataville vasta joulukuun lopussa ja nyt jäin miettimään pitäisikö tilata myös se fikkarin selkään kiinnitettävä lisäakku (Piggyback Battery single or triple cell)? Tuo Diablo Mk3 antaa siis suurimmalla tehollaan 975 lm mutta vain reilun tunnin ajaksi ja "puolitehollaan" 325 lm reippaan 3 tunnin ajaksi. Tuo 3 tuntia riittäisi meikäläisen fillarointiin jo vallan mainiosti
    Ostit aika kalliita lumeneita, jos yli 200 euron pyörävalosi käyttö rajoittuu pelkälle 325 lumenin vajaateholle. Jos aikomuksenasi oli ajaa niitä yli tunnin lenkkejä, niin suosittelisin kyllä siihen lisäakkuun satsaamista. 325 lm on aika vähän...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Ostit aika kalliita lumeneita, jos yli 200 euron pyörävalosi käyttö rajoittuu pelkälle 325 lumenin vajaateholle. Jos aikomuksenasi oli ajaa niitä yli tunnin lenkkejä, niin suosittelisin kyllä siihen lisäakkuun satsaamista. 325 lm on aika vähän...
    Joo, kalliitahan ne olivat. Mutta pääasiallinen käyttötarkoitus fikkarille on kuitenkin metsässä samoilu ja silloin on mukavaa kun välistä voi kunnolla valaista laittamalla täydet tehot päälle.

Bike-mailorder myy näemmä kanssa kiinanihmettä: http://www.bike-mailorder.de/shop/MT...en::29302.html

Eilen ensimmäinen testi takana Magicshine MJ-856B valolla. Valoa kyllä riittää pimeän taltuttamiseen.

Kävin Nuuksiossa myöhempään illalla ja ilman valoa ei olisi edes varpaitaan nähnyt. Akun kestoa ei ehtinyt 40min lenkin ajon aikana sen kummemmin todeta. Kestävyys todella hyvä yhden lenkin kokemuksella kertoen

Kiinnitys on hieman heppoinen, mutta ainakaan tämän pikaisen kokemuksen perusteella ei mitenkään huono. OT kommenttina todettakoon, että on se pimeässä polkeminen jotenkin raskaampaa. Nousuja vaikea hahmottaa täysin ja voimia sitten saattaa tulla käytettyä liikaa ennen mäen puoltaväliäkään ja vaihteet voivat olla väärät. Oppimalla näistäkin selviää ja hienoa, että nyt on välineet monella asteella paremmat kuin ennen. Kaupungissakin tulee varmasti nähdyksi.

Uskallan suositella myös muille näitä valoja!

Itselläni on vanha Lupinen Edison 5 jonka ostin aikoja sitten kun Lupine oli siihen aikaan lähes ylivoimainen ykkönen valomäärän suhteen. Aika tavalla on tullut kilpailua valomarkkinoilla että tänä päivänä en edes pitäisi Lupinea enää vaihtoehtona vaan ostaisin jonkun selvästi halvemman. Ainakin nuo Magicshinet näyttää ainakin speksien valossa aika asiallisilta valoilta ja hinnatkaan ei tunnu pahalta. Kyllä tuolla Edisson 5.llä vieläkin pärjää hyvin mutta sitten kun tuo tulee tiensä päähän niin harkitsen jotain muuta tilalle.

Sanokaahan heti jos löydätte riistovaloon muita hajottimia kuin tuo mitä ebayssa myydään.. Jos tuohon löytyisi optimaalinen linssi niin olisi hajvalo ongelma ratkaistu eikä pitäisi enää niin paljoa häikäistä kanssakulkijoita.
    "Ainoa treeni mitä kadut on se, jota et tehnyt." -Michael Jordan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jartsuli Katso viesti
    Sanokaahan heti jos löydätte riistovaloon muita hajottimia kuin tuo mitä ebayssa myydään.. Jos tuohon löytyisi optimaalinen linssi niin olisi hajvalo ongelma ratkaistu eikä pitäisi enää niin paljoa häikäistä kanssakulkijoita.
    Noita hajottimia löytyy ainakin DX:stä. Jotkut ovat menestyksellisesti leventäneet ja katkaisseet pystysuunnassa riistovalon valokuviota liimamalla sen etulasin yläosaan vaakatasossa halkaistun hajoittimen. Tuossa yhteydessä sen puolikkaan ulkopinta kannattaa maalata jollakin hopeavärillä, jotta itse ei häikäisty.

Tämän säikeen alkupuolelta löytyy kuva halkaistusta hajoittimesta ja miten se on liimattu lyhtyyn:

http://www.funbeat.se/discussion/sho...820399#p820919

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Hiukan epäilen tuota 11.2Ah Smartcore akun kiinnitystä runkoon kun akulla on jo lähemmäs puoli kiloa painoakin. Luultavasti heiluu ja ja lähtee valumaan taaksepäin yläputkessa. Pikon akussa vastaava kiinnitys yläputkeen vielä toimii, kun kokoa ja painoa on sen verran vähän. ...
    Hiukan vanhaa kommenttia kommentoin, mut ainakin 5.7Ah S-coressa toi kiinnityssysteemi vielä toimii. Akun "alla" on lievästi muotoiltu kuminen
    tassu, joka istuu runkoputkeen. Ainakin ton akun matkassa oli kaksikin samanlaista pantaa velcrokiinnityksellä ja tuolla sen saa putkeen lujasti kiinni -
    noissa pannoissa on kans silikonikumia estämässä liukumista taaksepäin. Omassa härvelissä on hyvinkin slouppaava putki, mutta tuntuu kestävän
    paikallaan. Toi tuplakoko menee sen verran isoksi et uskon mehukatin päätelmän, sitä en tiedä onko tuossa isossa akussa sit pari kiinnityskohtaa
    vai vaan yksi kuten noissa kahdessa pienimmässä mallissa. Valumiseen auttaa varmasti jos kiinnityskohdasta löytyy vaijeriohjuria tms johon toi
    panta vastaisi. Noi frame-pussukat olis muuten toimivia, mutta eivät yltä paksumman putken ympäri ...

tempokisu Guest

Punapää huono näkö?

Hei alkakee syödä mustikoita ja voita. Jos ette pienemmällä valolla oikein näe ?. Mä nään pikkuvalollani aivan mainiosti, ja tulen vielä nähdyksikin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Mä nään pikkuvalollani aivan mainiosti, ja tulen vielä nähdyksikin.
    Mutta kuinka hyvin? Kunnon riistovalo erottuu liikenteessä ihan eri tavalla kuin muutaman sadan lumenin pikkutuikku.

Suomessa puolet ajokaudesta kuluu enemmän tai vähemmän pimeässä ajaen, joten valovoimaiset ajovalot ovat mitä olennaisin varuste. Jos polkupyörä on muuten varustettu viimeisen päälle, niin en oikein näe mieltä valoissa nuukailussa.

tempokisu Guest

Punapää hyvin näkee

Mutta kuinka hyvin? Kunnon riistovalo erottuu liikenteessä ihan eri tavalla kuin muutaman sadan lumenin pikkutuikku.

Suomessa puolet ajokaudesta kuluu enemmän tai vähemmän pimeässä ajaen, joten valovoimaiset ajovalot ovat mitä olennaisin varuste. Jos polkupyörä on muuten varustettu viimeisen päälle, niin en oikein näe mieltä valoissa nuukailussa.

Siis miten niin "kuinka hyvin" kai kun mä olen tässä jo 12 vuotta ajellut ja elävänä oon niin oikein hyvin.

Mun lenkeillä, jos vakio on 120-140km on maksimissaan se 40km pimeää, ja kuitenkin suhteellisen isoa tietä. Mun mielestä suurin osa ajosta on ehdottomasti valossa ajamista.
    Ja fillari ei ole muutenkaan varustettu viimeisen päälle. Eikä kuski.
    Mun mielestä satasen valo oli iso satsaus, kun aiemmin oon ajanut 5-15euron tuikuilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni on vanha Lupinen Edison 5 jonka ostin aikoja sitten kun Lupine oli siihen aikaan lähes ylivoimainen ykkönen valomäärän suhteen. <clips> Kyllä tuolla Edisson 5.llä vieläkin pärjää hyvin mutta sitten kun tuo tulee tiensä päähän niin harkitsen jotain muuta tilalle.
    ^+1
    jos edison ihan just poksahtaa niin ehkä se ois vaikkapa tälläinen "1400 lumenin Lumilight valo" ... , Mutta toivottavasti Lupinen valossa menis vielä tän talven .. patteri tuntuu vielä toimivan riittävästi, joten sen suhteen ei vielä ole uusimisen tarvetta. Valopään syttyminen ja kesto on näillä tunneilla "vähänkulottoais"
    -- not fast but furious --

tempokisu Guest

Punapää riittääisikö?

No jos tulee ongelmia niin tämä sit tarvii hankkia:

http://www.taskulamput.fi/tuote/otsa...avigator_1400/

Viesti

Siis miten niin "kuinka hyvin" kai kun mä olen tässä jo 12 vuotta ajellut ja elävänä oon niin oikein hyvin.
    Onhan tässä vuosien varrella nähty paljon sellaisiakin tapauksia, jotka ovat pyöräilleet kokonaan ilman valoja ja kuitenkin selvinneet hengissä eläkeikään. Varmaan syöneet sitten reilusti sitä voita kun ovat niin hyvin pärjänneet? Siinäpä sitä tavoitetta minimalisteille.

Tää oli parhautta tänään kun aamulla lähdin aikaseen töihin ja testailin samalla Magicshinen huipputehoja pimeässä. Tulin yhtä tietä jossa STOP-merkki risteyksessä ja samaan aikaan tulee Nisukka päätietä vasemmalta. Tää autoilija ensin hiljentää ja kattelee ilmeisesti että WTF sieltä tulee ja sitten pysähtyy väistämään minua. Siihen se jäi vielä kattelemaan mun takavaloa kun kättä nostaen ylitin risteyksen ja jatkoin matkaa.

Muuten kyllä riittää oikein hyvin tuo pieninkin teho kaupungissa ajellessa. Hyvin näki jalankulkijat jo kaukaa jos oli edes pienikin heijastava pinta jossain.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

No jos tulee ongelmia niin tämä sit tarvii hankkia:

http://www.taskulamput.fi/tuote/otsa...avigator_1400/
    Ei kannata ainakaan tuolta, kun halvemmallakin saa (Suomesta): http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+j.../123?offset=15

Mä en noista maantiepyöräilijöiden tuikuista mitään tiiä, mutta meepä näillä keleillä maastoon ajamaan vähänkin kovempaan, niin voin kertoa että kunnon tuikkua tulee aika nopsaan ikävä. Siellä kun ei pelkkä nähdyksi tuleminen enää riitä

Hope Vison 4 kotiutui eilen Bike-Componentsilta. Viimeistely & valoteho päihittävät oman parin vuoden takaisen Kiinan lampun muutamalla pykälällä. Hintaan 199e ei harmita.

..ainoa pieni ihmetys on tankokiinnike; se on muovinen. Onko noi kestäneet myös pakkasilla? Tietääkö kukaan onko saatavilla alumiinista kiinnikettä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oil Katso viesti
    Hope Vison 4 kotiutui eilen Bike-Componentsilta. Viimeistely & valoteho päihittävät oman parin vuoden takaisen Kiinan lampun muutamalla pykälällä. Hintaan 199e ei harmita.

..ainoa pieni ihmetys on tankokiinnike; se on muovinen. Onko noi kestäneet myös pakkasilla? Tietääkö kukaan onko saatavilla alumiinista kiinnikettä?
    Yli 30 asteen pakkaset on ainakin mulla kestänyt jo kolme talvea.
    Ja jos varalle haluaa, niin näyttää löytyvän.

Olen etsimässä sellaista hyvin tehokasta mutta pienikokoista monikäyttöistä fikkaria. Pääasiallinen käyttö olisi ihan fikkarina maastossa dallailessa mutta myös pyöräilyn yhteydessä.

Olen katsellut Exposure Diablo valaisinta, se kun on pieni ja kompakti mutta kuitenkin hyvin tehokas. Löytyisikö tästä kokemusta sellaisessa yleiskäyttöisenä fikkarina tai olisiko ehdottaa tuolle Diablolle jotakin vaihtoehtoa?
    Tämä on hyvä:
    http://www.dealextreme.com/p/ultrafi...-x-18650-91910
    akku ja laturi:http://www.dealextreme.com/p/trustfi...pack-blue-5790
    http://www.dealextreme.com/p/ultrafi...y-charger-1251

MyTinySun

Alkuviikosta rantautui "saksanihme" kotipostilaatikkoon. Eli kyseessä MyTinySun SPORT 2700X.

http://www.mytinysun.de/shop/page/63?shop_param=

Tuo tulee korvaamaan aika monta vuotta käytössä olleen Lupine Wilma 4:n. Muutaman Espoon metsien testilenkin jälkeen ainakin vielä on ihan positiivinen tuntuma. Tehdasastuksilla puolivalot ovat hiukan vanhaa Wilmaa heikommat, mutta täysteholla valoa sitten riittääkin ihan eri malliin.

Ja saksalaiseen tapaan mittausdataa löytyypi täältä, testien mukaan mitattua valoa n. 1800 lumenia.

http://www.mytinysun.de/online/templ...cht+PB+328.pdf

http://www.mytinysun.de/online/templ...cht+PB+329.pdf
    Pyörällä päästään pyörälle päästään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mkone Katso viesti
    Ja saksalaiseen tapaan mittausdataa löytyypi täältä, testien mukaan mitattua valoa n. 1800 lumenia.

http://www.mytinysun.de/online/templ...cht+PB+328.pdf

http://www.mytinysun.de/online/templ...cht+PB+329.pdf
    Mielenkiintoisia tuloksia. Saksan kieli ei ole hallussa, mutta lukujen perusteella
    Lichtausbeute [lm/W] =60,7

Wirkungsgrad*= 19,9%

noin 300lm/W vastaa valotehona 100% hyötysuhdetta eli se vanha vääntö 683lm/W jutusta tarkoittaa, että Lupine Bettyn tapauksessa (sen mittauksista arvot) ledin kokonaisvalosäteilystä on ns. näkyviä lumeneita noin 45%.

Yllättävän pieniä nuo lm/W lukemat kuitenkin ovat, kun vanhan riistovalon (P7) lukema on vain 37.5lm/W. Kokonaisvaloteho olikin tälle jo tiedossa oleva 400lm (luvattu 900lm).

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •