HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 44 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 42 43 44 45 46 54 94 144 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.291 - 1.320 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #1291
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    264
    Suru-uutinen tämäkin. Kuka joutui ajamaan nälkäisenä kotiin?
    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/hi...431568656.html
    “There are very few personal problems that cannot be solved through a suitable application of high explosives”
    -Ameriikkalainen elämänviisaus-

  2. #1292
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    ^ Paitsi, jos auto tulee kolmion takaa. Vähäinen pihatie vaatisi oikeastaan oikeustapauksen - kumpi on vähäisempi, pihatie/maataloustie vai kevyen liikenteen väylä?
    Miksi KLV olisi vähempiarvoinen, kuin sen vieressä kulkeva ajorata?
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  3. #1293
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    ^ Paitsi, jos auto tulee kolmion takaa. Vähäinen pihatie vaatisi oikeastaan oikeustapauksen - kumpi on vähäisempi, pihatie/maataloustie vai kevyen liikenteen väylä?
    Kevyen liikenteen väylä ei ole “vähäinen tie” (kuten ei myöskään pihatie). TLL:ssä todetaan ihan yksiselitteisesti että pihateiltä tms. tullessa väistetään.
    Koodi:
     |
     |--- B
     |
     A
    Kuten yllä totesin, niissä harvinaisissa tapauksissa joissa B:n puolella ei ole kolmiota, A:n suuntaisella B:n ylittävällä pyörätien jatkeella pyöräilijä on väistämisvelvollinen B:ltä A:lle kääntyviä autoja kohtaan (samalla kuin A:lta B:lle kääntyvät ovat väistämisvelvollisia pyörätien jatketta kohtaan).

  4. #1294
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Koodi:
     |
     |--- B
     |
     A
    Kuten yllä totesin, niissä harvinaisissa tapauksissa joissa B:n puolella ei ole kolmiota, A:n suuntaisella B:n ylittävällä pyörätien jatkeella pyöräilijä on väistämisvelvollinen B:ltä A:lle kääntyviä autoja kohtaan (samalla kuin A:lta B:lle kääntyvät ovat väistämisvelvollisia pyörätien jatketta kohtaan).
    Ovatko nuo nyt niin harvinaisia tapauksia?

    Ainakin Keravalla tuollaisia risteyksiä on vaikka kuinka. Esimerkiksi keskustasta Kalevan kaupunginosaan menevän kokoojakadun (Kalevankatu) ajonopeuksia yritetään hillitä sillä, että suurin osa risteyksistä on tasa-arvoisia eli juuri rhubarbin mallin mukaisia. Ja valtaosa Kalevankadun laidan pyörätietä ajavista työ/koulumatkapyöräilijöistä ei tiedä, että niissä pitäisi väistää sivukaduilta tulevia autoja.

  5. #1295
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Ovatko nuo nyt niin harvinaisia tapauksia?
    Maksimissaan 40km/h alueella ei tarvita kolmioita taajama-alueilla, mutta 50km/h pitäisi olla joka risteyksessä osoitettu etuajo-oikeus, noin vapaasti muistiani mukaillen.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  6. #1296
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lauttasaaressa Isokaari oli ennen tuollainen ansa. Sittemmin sinne tuli kolmiot ja korotetut risteykset tai hidastetöyssyt. Ainoa vaihtoehto oli (ja on) ajaa siellä ajoradan puolella.
    A Gentleman will walk but never run

  7. #1297
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    21
    http://suomenkuvalehti.fi/jutut/koti...uudet-kartalla

    SK:n sivuilla on havainnollistava infografiikka Helsingin liikenteen onnettomuusherkistä kohdista niin pyöräilyn, jalankulun kuin moottoriliikenteenkin osalta.

  8. #1298
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Kannattaa näköjään keskittää pyöräily Seurasaareen ja Mustikkamaalle.

  9. #1299
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    228
    On taas (pennuilla?) välähtänyt:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keski-Suomen poliisilaitos
    Jyväskylä Harjukatu 17.12.2011 klo 17.30: Polkupyörällä ajanutta naista heitettiin noin kahden nyrkin kokoisella kivellä rintaan. Pyöräilijä kertoi, että kadun varressa pusikossa oli useita lapsia tai nuoria joita epäilee kiven heittäjäksi. Pyöräilijälle tuli tapahtumassa ruhjeita ja asiaa tutkitaan pahoinpitelynä.
    Onpa kevyt - taitaa olla sellainen hiilidioksidirunko?

    @KostiOlavi (twitter)



  10. #1300
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/1...t_3112830.html

    Aika hurjaa: "Viiden viime vuoden aikana kolmannes uhreista on kuollut suojateille"

  11. #1301
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/1...t_3112830.html

    Aika hurjaa: "Viiden viime vuoden aikana kolmannes uhreista on kuollut suojateille"
    Kyllä noissa suojatieonnettomuuksissa yksi iso tekijä ovat pimeät jalankulkijat ja musta muoti. Jotkut toopet eivät voi ymmärtää, ettei auto näe heitä kun he kerran näkevät auton.

    Lenkkeilijät käyttävät yleensä kiitettävästi vilkkuvaloja, heijastimia ja neonvärejä, olivat sitten liikkeellä juosten tai pyörällä. Mutta kyllä kaupungilla tulee vastaan sellaisia itsemurhakandidaatteja fillarilla, joilla ei ole valon valoa pyörässä ja vaatetuskin on täysin musta.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  12. #1302
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kpyora Katso viesti
    Kyllä noissa suojatieonnettomuuksissa yksi iso tekijä ovat pimeät jalankulkijat ja musta muoti. Jotkut toopet eivät voi ymmärtää, ettei auto näe heitä kun he kerran näkevät auton.
    Heijastinten puutteellinen käyttö kyllä mainitaan, mutta silti "onnettomuustutkijoiden mukaan kärkipään syitä suojatieonnettomuuksiin ovat huono valaistus ja liian kovat ajonopeudet."

    Kuten Ylen jutussa siteerattu konstaapeli sanoo, nopeutta nostamalla pilataan ennakoinnin mahdollisuus.

  13. #1303
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Hälytyskellojen pitäisi soida lujaa. 1/3. Se on todella paljon.

  14. #1304
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Durham, UK
    Viestit
    6
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/1...t_3112830.html

    Aika hurjaa: "Viiden viime vuoden aikana kolmannes uhreista on kuollut suojateille"
    Ja jos kaikki käyttäisivät aina tietä ylittäessään suojatietä, 100% uhreista olisi kuollut suojateille. Yhtään suojatieturvallisuuden parantamistarvetta vähättelemättä haluaisin kuitenkin huomauttaa, että tällainen tilastoista väärien päätelmien tekeminen ja sen mukaan toimiminen johtaa yleensä ainoastaan erittäin hyvällä tuurilla olosuhteiden paranemiseen.

  15. #1305
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    991
    /ot
    Mun mielestä voitas siirtyä lainsäädännössä siihen suuntaan että myös jalankulkijoille pakolliseksi tietty määrä heijastimia pimeällä, fillareiden lakisääteiset heijastimet on aika kattavat mutta pistäisin pakolliseksi vielä takavalon. Tätä heijastinpakkoa sitten myös valvottaisiin ja sakotettaisiin raakasti esim liikenteenvaarantamisesta jos heijastimia ei ole, ja samalla ankaralla kädellä puututtaisiin autoliikenteeseen joka ei laske jalankulkijaa suojatien yli.. pidemmän päälle tuo taatusti lisäis turvallisuutta jahka uudet pelisäännöt menis ihmisillä selkäytimeen, tosin täytyy muistaa että edelleen suuriosa autoilijoista karttaa turvavyötä vaikka sekin on ollut lakisääteisesti pakollinen jo iätajat.
    /ot

  16. #1306
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    1.751
    Näkyvyys pimeällä ja valaistus ovat yhä edelleen pimeitä lukuja sekä jalankulkijoilla että pyöräilijöllä.
    "Näkeviä autoja" näyttää olevan tulossa koska on jo joissakin autoissa turvapiiri joka varoittaa ja jarruttaa jos auto lähestyy tiellä olevaa estettä liian kovaa vauhtia. Kyllä meitä "näkeviä ihmisiä" tarvitaan liikenteessä edelleen mutta yritetään myös olla "näkyvimpiä" että kaikki säilyvät hengissä pimeän talven yli.

  17. #1307
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Minulle 1/3 kertoo jostain käsittämättömästä välinpitämättömyydestä, toisen oikeuksien ja elämän kunnioittamattomuudesta, ei niinkään heijastimien puutteesta.

  18. #1308
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Jep, eilen jouduin taas hyppäämään pois alta kun kaukaa (selvää ylinopeutta) tuleva auto ei suostunut hidastamaan ollenkaan vaikka olin jo suojatiellä. En sitten tiedä vaikuttiko se kännykkään puhuminen havaitsemiseen, mutta kyseessä oli leveä suora tie ilman minkäänlaisia näköesteitä, lounastauolla kun oli sen verran valoisaa kuin tähän vuodenaikaan voi olla. Suojatie oli vielä vilkkaalla alueella ja johti ratikkapysäkille, ei jotenkin luulisi että se voi jäädä keneltäkään huomaamatta.

    Ja toki näitähän sattuisi useammin jollei nöyrästi antaisi autojen tunkea aina edeltä (eilen oli vaan niin paljon etäisyyttä että pienikin hidastus olisi riittänyt että olisin päässyt kirkkaasti yli).

    Ongelma on suomalaisten autoilijoiden asenne, luulisi jokaisen jalan Helsingissä kulkevan huomaavan asian alta aikayksikön.

  19. #1309
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Luulisin oman asenteen olevan suhtkoht pyöräilijäystävällinen mutta silti meinasin teilata pyöräilijän liikenteessä jokunen päivä sitten. Olisi ollut tosi ikävä onnettomuus mutta tuurilla / vaistolla sai väistettyä takaviistosta tulleen pyöräilijän jolla ei ollut valoja pimeällä vesisateessa vaikka heijastinliivi olikin. Olin itse kääntymässä autolla oikealle vilkkaassa risteyksessä ja juuri lähdössä liikkeelle kun pyöräilijä tuli takaviistosta alamäkeä reipasta vauhtia.

    Säikähdyksellä selvittiin mutta tuo on silti harmittanut monta päivää, olisinko voinut olla tarkempi ja mitä olisi voinut tehdä toisin.

  20. #1310
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Tämä pyöräilijä taisi onnettomuudessa menettää henkensä sen mitä pieneltä näytöltä sain selvää. Pyörä teki korkean ilmalennon, pyöräilijäparka katkaisi niskansa. Olisiko autoilijan tarkkaavaisuus suuntautunut meneillään olevaan poliisioperaatioon. Ja kenties pyöräilijänkin huomio?
    http://www.youtube.com/watch?v=IT6gnYHAxnk

  21. #1311
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    No… ehkä COPS ei ole ihan aihepiirissä? Oli setä kuitenkin hengissä.

  22. #1312
    mik-kola831 Guest
    Ihan hirveitä kyllä tommoset onnettomuudet, tuntuu muutenkin että ihmisistä on tullu nykyään paljon välinpitämättömämpii muita kohtaan, kun joka puolella jotain tapahtuu ja aika usein muiden toimesta. Äsken kävelin rauhassa vihreellä suojatietä ja kulman takaa tuli joku kaahailija, melkeen ajo mun päälle. Ei kauheen mukavaa semmonen.

  23. #1313
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Pyöräilijää ei tässä tainnut olla, mutta erittäin surullinen uutinen.

    Linkkasin tähän, koska jos tulkitsen oikein, niin tuossa kohtaa on myös oikein kevyen liikenteen järjestelyjen aatelia, josta tullut syystalvella muutama kerta ajettua. Jos pyrkii Herttoniemen suunnilta koilliseen, niin juuri tuosta taitaa mennä reitti viitoittamatonta surkeaa hiekkatietä pitkin Viilarintien ylitykseen.

  24. #1314
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Pyöräilijää ei tässä tainnut olla, mutta erittäin surullinen uutinen.
    Ja nyt saadaan lukea lisäksi, että tekijä jäi kolmatta kertaa kiinni rattijuopumuksesta. Rattijuoppojen käsittelyssä on jotain mätää

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ylikomisario Juha Hakola
    Epäilty jäi kiinni rattijuopumuksesta nyt kolmatta kertaa. Edellinen kerta oli parisen vuotta sitten. Hänelle oli palautettu ajokortti.


  25. #1315
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Pyöräilijää ei tässä tainnut olla, mutta erittäin surullinen uutinen.

    Linkkasin tähän, koska jos tulkitsen oikein, niin tuossa kohtaa on myös oikein kevyen liikenteen järjestelyjen aatelia, josta tullut syystalvella muutama kerta ajettua. Jos pyrkii Herttoniemen suunnilta koilliseen, niin juuri tuosta taitaa mennä reitti viitoittamatonta surkeaa hiekkatietä pitkin Viilarintien ylitykseen.
    Olin tuolla kohtaa juoksulenkillä kun tilanne oli päällä. Olivat motittaneet kahdeksalla autolla tämän kohdan, ja paikalla oli myös lanssi & paloauto:

    http://g.co/maps/zyctf

    Eli ihan hyvä kelvi tuossa Viikintien länsilaidalla ja asiallisesti merkitty suojatie.

    Poliisi otti tilanteen vakavasti, koska koko tuo osa Hertsikkaa oli ummessa ja kalustoa tuli koko ajan lisää.

  26. #1316
    Ennen Viikintien ylittävän sillan valmistumista kevyen liikenteen reitti kulki tuosta ja tien ylitys keskeltä pitkää suoraa tiedettiin hankalaksi ja vaaralliseksi. Sittemmin suojatielle on rakennettu keskikoroke, mutta sehän ei estä autoilijaa painamasta kaasua.

    Paikalle kuuluisikin nappiohjattava liikennevalo, mutta ilmeisesti tienylittäjiä - eli lähinnä kai Viilarintien bussipysäkin käyttäjiä - on arvioitu olevan liian vähän ja kevyen liikenteen käyttävän etupäässä em, siltaa tai kulkevan Siilitien kohdalta.

  27. #1317
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Kiitos Kuovipolku paikan historian taustoittamisesta. Onnettomuus toki on kokonaan rattijuopon syyn, mutta olen tosiaan ihmetellyt tuota reittihommaa tuolla nyt muutaman kerran siitä mennessäni.

    Viikintien ja Viilarintien risteyksen ylittävä silta liittyy lähinnä kuntopolkutyylisiin väyliin puunlatvojen korkeudella, joten pätevänä liikenneyhteytenä en sitä pidä, lenkkeilyreitit on erikseen... Reittiopas ohjaa sitä kautta kyllä kulkemaan, mutta toistaiseksi en ole edes Herttoniemen/Siilitien suunnasta Viikintietä pitkin lähestyessä huomannut sinne menevää liittymääkään. Ulkoilureittien kautta tullessa tulee sitä käytettyä.

    Painonappivalosta on hankkiuduttu juuri eroon alempana Viikintien suoralla, ei sekään hyvä ollut, mm. talvella läpiajot punaisia päin lisääntyi.

  28. #1318
    Rattijuoppoudesta ja järjettömistä ylinopeuksista jotka ei voi mennä vahingon piikkiin pitää tuomita rikoksentekoväline valtiolle, vaikkei kukaan kuolisikaan.

    Risteysten ja suojateiden muuttaminen rattijuoppoturvallisiksi sabotoi sujuvuuden.

    Liiat painonappivalot johtavat liikennevalokurin höltymiseen. Autoilijoiden kaaliin olis vaan saatava taottua suojatien kunnioitus. Silloin ei tarvi rakentaa miljoonalla liikennevaloja vaan sen takia että mummo pääsee suojatien yli, eikä autojen tarvi seisoskella valoissa enää sen jälkeen kun se mummo on jo mennyt yli. Toimii sivistysvaltioissa.

  29. #1319
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Autoilijoiden kaaliin olis vaan saatava taottua suojatien kunnioitus. Silloin ei tarvi rakentaa miljoonalla liikennevaloja vaan sen takia että mummo pääsee suojatien yli, eikä autojen tarvi seisoskella valoissa enää sen jälkeen kun se mummo on jo mennyt yli. Toimii sivistysvaltioissa.
    Kun ei olla sivistysvaltiossa, niin toimivinta olisi kaikkein suojateiden eteen ja taakse tehdä 3 hidastetöyssyn sarjat ja jalkakäytäville tolpat siten, ettei autolla voi kiertää töyssyjä jalkakäytävän kautta kuten Haagassa tavataan autoilla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  30. #1320
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kun ei olla sivistysvaltiossa, niin toimivinta olisi kaikkein suojateiden eteen ja taakse tehdä 3 hidastetöyssyn sarjat ja jalkakäytäville tolpat siten, ettei autolla voi kiertää töyssyjä jalkakäytävän kautta kuten Haagassa tavataan autoilla.
    Kenties kuitenkin poistetaan tuosta suojatie ja tehdään tien viereen kaiteet ja aitaa edempänä olevan Viikin/Viilarintien risteyksen malliin. Kevyt liikenne etsiytyköön ylikulkusillalle ja sieltä jotain reittiä taas pois, ei siitä kovin montaa kilometriä kiertoa tule. Jatkossa kuitenkin taidan itse käyttää muita reittejä.

    Joka tapauksessa, erittäin ikävä onnettomuus ja toivottavasti jotain voidaan ongelmille tehdä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •