Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
Vaihdan sekä paidan että takin varikolla Valkeakoskella, ja paita on aina likomärkä.
Periaatteessa tai valmistajien vakuuttelujen mukaan kerrospukeutumisen idea on että alin kerros on ominaisuuksiltaan sellainen että se siirtää kosteuden tehokkaasti seuraavaan kerrokseen, joka imee sen ja samalla eristää aluskerroksen kuorikerroksesta. Kokemuksen mukaan tämä harvoin täysin onnistuu reippaammassa liikunnassa, mutta toimii huomattavasti paremmin kuin pelkkä alusasu tuultapitävän takin alla. Tällöinhan kosteus saman tien tiivistyy takin sisäpintaan (koska "hengittäväkään" tuulenpitävä materiaali ei millään ehdi haihduttaa tuotettua määrää) ja aluspaita kastuu sen jälkeen lisää sisältä ja päältä.

Käsissä on nahkahanskat ( kohta vaihtuu nahkarukkasiin) ja sen päällä tumput.
Tämä on yllättävä ratkaisu! Itse käytän tarvittaessa villasormikkaita tai -lapasia nahkahanskojen tai -rukkasten alla. Olisin kuvitellut että villa eristää paremmin sisäpuolella, kun nahka suojaa päällä viimalta, mutta en epäile ollenkaan etteikö tuo toimisi sinulla juuri noin päin


Mutta hei, ihan totta, kertokaa mitä on:
- läskipyörä
- jäykkäperä
- fixi ja sinkula
- 29er
Hei, minäkin olen jó nuo oppinut, vaikka en ole yhdelläkään ajanut!

Läskipyörä on maasto- tai crossipyörä, jossa on normaalia huomattavasti leveämmät eli jopa aivan mahottoman paksut renkaat (joista on sen lisäksi että ne ovat hauskannäkoiset on hyötyä maastossa ja lumessa ajettaessa.

Jäykkäperä on maastopyörä, jossa on vain etujousitus. Niillä ajavat kuskit (a) joilla ei ole varaa kunnolliseen täysjoustopyörään, (b) jotka eivät oikeasti aja maastossa tai (c) jotka ovat sen verran kovia ajomiehiä etteivät tarvitse jousitusta takana,

Fiksi on entinen ratapyörä, joka on otettu urbaaniin katuajokäyttöön. Se voi olla myös vanha,yleensä teräsrunkoinen maantiepyörä tai jopa jostain löydetty retkipyörä, josta on poistettu vaihteet (ja yleensä takajarru ja joskus myös etujarru) ja vaihdettu takaratas. Koska fiksissä ei ole vapaaratasta, polkimet liikkuvat koko ajan pyörän ollessa liikkeellä. Tästä syntyy upea fiilis, jota usein verrataan itämaisessa filosofiassa tunnettuun "zeniin". Fikseillä ajetaan myös muotisyistä, jolloin kuskia tavataan nimittää "hipsteriksi", tai harjoituksellista syistä, jolloin tarkoituksena on kehittää pyöritystekniikkaa ja kykyä ylläpitää korkeaa pyöritysnopeutta.

Sinkula on (a) fiksin korvike ajajille, joita vapaarattaattomalla fiksillä ajaminen pelottaa, tai (b) maantie- tai maastopyörä, joka yksinkertaisuudessaan ja huoltovapaudessaan on houkutteleva vaihtoehto monelle fillaristille. Sinkulalla ajaminen on käytännössä usein joko liian pienellä vaihteella (jolloin se kehittää pyöritysnopeuttaa) tai liian suurella vaihteella (jolloin se kehittää lajivoimaa) ajamista.

29er on maastopyörä, jossa tavanomaisten 26-tuumaisten vanteiden sijaan on 28-tuumaiset vanteet. Älä minulta kysy mistä se yksi tuuma tulee!